Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volotes - 11.03.2013, 22:22:55
-
Eli diisseli piirongin lootasta katos kolmonen :D kesken ajon, pykälä kyllä kytkeytyy mutta mitään ei tapahdu.
Mitähän sielton hajonnu ja onko järkevämpi vaihtaa koko loota vai hommata rikkimenneiden sisuskalujen tilalle uudet?
-
m47 lootista hajoaa ainakin viritetyissä koneissa ekana juuri kolmos vaihde. Loota vaihtoon, maksaa sisuskalut moninkertaisesti lootaan nähden.
-
Vai on sisuskalut niin kalliita. Oliskohan nelivaihteinen kestävämpi?
-
Noita M47 laatikoita on vielä reippaasti joten kokonaisia laatikoita saa halvalla. Usein hakeminen on kalliimpaa kuin itse laatikko niin ei ole kustannustehokasta alkaa kunnostamaan. Varsinkin kun se ei tule kestämään sinun autossa kunnostettuna yhtään sen paremmin kuin mitä oli hajotessaan.
M47:n heikkous on pitkä akseli. Kun siihen tulee enemmän vääntöä kuin mitä tavan vapari vinokone tarjoaa, se alkaa taipumaan ja kolmosen rattaat pääsee rikkomaan itsensä kun ovat juuri siinä akselin keskellä. M46 ja M45 laatikot kestää paremmin kun tuo akseli on lyhyempi. M90 kestää sitten vielä lisää. Ja M90:n kestävyys perustuu siihen että akseleita on kolme kahden sijasta jolloin laatikosta on saatu lyhyempi ja etäisyys tukipisteisiin pysyy pienenä.
Jos joku on joskus legoilla leikkiny ja pistäny kaksi ratasta kauas tukipisteestä, niin on voinut havaita juuri saman ilmiön kun rattaat alkaa pomppimaan. ;)
-
Tuskin laitan sinne enää "neljäseiskaa jos se kerran heikoin on niin seuraavakaan tuskin kauaa kestäisi. Viitosella ei ole mitään virkaa ku auto on vain jääratakäytössä. M90 olis varmasti hyvä mutta eipä löydy mistään ja kalliskin olisi. Varaosahaullakaan ei löydy kun yksi bensa 90. En tiedä mikähän LT vw:n laatikko olisi....
-
Tuos ny kattelin 240 diisselin laatikoita ja niitä näyttää olevan hyvin tarjolla kohtuu hintaan.
Kysymykset kuuluu että onko ko M45 kahdella akselilla ja onko kolmosvaihteen rattaat keskellä myös tässä?
Sitte vielä että tarvittenko pitemmän kartaanin kun mitä M47 kanssa käytetään? Onko M46 sama kun M45 mutta siihen on lisätty ylivaihde?
-
Sitte vielä että tarvittenko pitemmän kartaanin kun mitä M47 kanssa käytetään? Onko M46 sama kun M45 mutta siihen on lisätty ylivaihde?
joo pääpiirteittäin m46 on m45+ylivaihehässäkkä.
m46 vaatii lyhyemmän kardaanin etupätkän ko m47.
ja oman järjen mukaan m45(nelivaihteinen=lyhyin laatikko) vaatii pidemmän kard. etupätkän kuin m47.(mutu, koska en oo ikkää m45 nähny ;D)
-
Kysymykset kuuluu että onko ko M45 kahdella akselilla ja onko kolmosvaihteen rattaat keskellä myös tässä?
Voisko huikkoster vastata tähän, kun niin kattavasti vastasit tuos aikaisemmin, kiitos siitä
-
Vastattaa ku keritää :).
M45, 46 ja 47 laatikot ovat samaa sarjaa.
Kaikki kahdella akselilla mutta m47:ssa on pidemmät akselit josta sen porsiminen johtuu.
M45 ja 46 ovat molemmat 4-vaihteisia, erona 46:sen lootan perään lisätty ylivaihdeyksikkö. Ei pysty kuitenkaan m45:sta tekemään m46:sta.
Nämä laatikot kestävät enemmän tehoa. Ja tuo m46 on se laatikko mitä volvo on laittanut turbojen ja dieseleiden jatkoksi.
Kardaanien pituudet vaihtuu joka laatikon kanssa.
-
Kiitos taas :)
Elikkä jos löytäisin kakkosnelosen diisselin M45 vaihteistolla, niin olisi kai viisasta ottaa kartaanin etupätkä samasta vehkeestä ja toivoa että mitta olisi oikea?
Onkos sielä kartaanis joku poorikohta josta vähän saa pelivaraa vai mitenkä se o?
-
Mun tietääkseni dieseliä ei ole koskaan m45:llä saanut.. Tai jos on niin vaan D20 koneella.
-
joku vois vahvistaa, mut mun käsityksen mukaa bensa/diesel laatikot samoja erot sitte perävälityksessä ja kytkinkopassa tai itelle bensa 940 laitettii 240 dieselistä laatikko.
välitykset pysy melkee samana (heitti muutaman sata kierrosta, mut pistin sen m47 vs. m46 piikkiin)?
et jos haluaa m45 nii kattoo bensasta laatikon ja siihe vanhasta laatikosta dieselin kykäkoppa+mahollisesti keppiteline jos eroja
-
Juuri noin. Samoja laatikoita kaikki, vain kytkinkoppa vaihdettu.
Suosittelen että Volotes kattelet M46 lootan. Se on tehtaalla ollut dieselin jatkona ja ihan syystäkin. Viides vaihde on harvempi kuin M45 nelonen. Huomattavasti mukavempi moottoritiellä ja säästää tipan polttoainettakin.
-
Lueppa vastaus nelonen tarkasti ;)=en tee viitosella mitään
Tiedossa on kyllä jo 240 diisselin 4-vaihteisia eli M45 lootia.
En tiedä onko täs tullu väärinkäsitys kun puhuin kakkosnelosesta, tarkoitin sillä 240-mallia
-
No niinhän olikin :D. Pääs unohtuun jo.
-
Mun tietääkseni dieseliä ei ole koskaan m45:llä saanut.. Tai jos on niin vaan D20 koneella.
On ollut käytössä kaksi 244-80 DL:ää M45 laatikolla ja D24 koneella.
-
On ollut käytössä kaksi 244-80 DL:ää M45 laatikolla ja D24 koneella.
No hyvä sitten.. Mutta tuskinpa se kartaani silti käy, eikös tämä ollut seiskassa?
-
Nyt kun palataan asiaan ja mulla on ollu mahdollisuus perehtyä m47 ja m45 vaihteistoihin, niin epäilen että m45 ei ole sen kestävempi kun m47 kään. Kun siinähän on päädyt yhtä kaukana toisistaan kun nelivaihteisessakin. Toisin sanoen akseleiden laakerointi eli tukipiste on kummassakin sama. Kovavitosessa on vain vitosvaihde omana yksikkönään laatikon takaseinän ulkopuolella, kas näin[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0912_zps19756f61.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0912_zps19756f61.jpg.html)[/img][/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0911_zpse084aa5d.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0911_zpse084aa5d.jpg.html)[/img]
Tässä seuraukset mm,liiasta voimasta[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0910_zps49275372.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0910_zps49275372.jpg.html)[/img] [/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0907_zpseca9c817.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0907_zpseca9c817.jpg.html)[/img] [/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0908_zpse07183fc.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0908_zpse07183fc.jpg.html)[/img]
-
Hämmennetään vähän.
Onko valurautaisella vaihteiston kotelolla tehonkestoeroa aluvaluiseen?
Näitä valurautaisiahan on joissain M45 ja M46 askeissa.
-
Jep, autossani on nyt valurautakuorilla oleva m45, veikkaan että valurautaloota on parempi kun se on kovempaa ainetta eikä "anna periksi"
-
Kyl toi M47 on ihan lutku valukoppaseen M45:een verrattuna. Eikä tuo M47 ylivaihdeyksikkö vaikuta ollenkaan kestävältä.
M47 pidetään tunnetusti näistä kolmesta M45, M46, ja M47 heikoimpana.
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1397225&msg=
Niin juu ja M47 MK1 on vielä heikompi kuin MKII.
Tossa on juttua, että MK1 olis valurautaa, mutta mulla oli kolme sellaista alumiinikoppaista.
http://www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=27119