Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: mikkomallikas - 12.03.2013, 10:30:13
-
Kattelin tossa KG Trimningin nokkaluetteloa ja arvon KG-003:n ja KG-7: välillä.
Yhdistelmänä on kevennetty B230 alakerta, avarrettu/muotoiltu 531 kansi ja toi vakio k-jetro syöttävänä osapuolena.
Auto on jäärata-auto, joten tyhjäkäynnistä ei väliä, kunhan vain pesis ja linkoais ?? kaasua painettaessa.
Tehotavoite 150hv (märkä uni 170hv:sta)..
Onko k-jetro liian kivikautinen tähän touhuun?? Tarttisko vaihtaa kaasarit tai LH-ruiskua tai jotain muuta...??
-
K-Jetti on vaparina sellaiset 40-50 kaakkia per pytty. Se ohjajspaineen säädin kannattaa vaihtaa säädettävään bensareguun.
-
Enkä kannattaa kuitenkin käyttää omaa ohjauspaineensäädintä. Sen saa tehtyä säädettäväksi, näin säilyy "ryyppy" toiminto. Lähtee kylmänäkin käyntiin. Seos siis rikastuu ohjauspainetta laskemalla.
-
Räpläämättömällä K-Jetillä penkitin 173hv aikoinaan. Kone oli B230 pentan kampuralla eli vajaa 2,5l. kansi 405 jonka kanavia vähän vingulla kairasin. n. 10,5:1 puristissuhde ja H nokka. Vakio imusrarja ja pakosarja/pakoputki.
Vähän laihalla kävi (AFR 13,7 täyskaasuvedossa penkissä). Olisi varmaan ohjauspainetta laskemalla tai kutosen määränjakajalla saanut lisää bensaa yläkierroksille ja muutaman hv lisää?
H-nokkan vaihdoin jossain vaiheessa tommoseen: http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b230-fs280
Perstuntumalla vähän tehokkaampi ala/keskirekisterissä ainakin. Yläkierroksilla varmaan vielä laihemmalla kuin ennen. Pahvihan siitä korkkas vuoden sisällä.
En ehkä yli 300 asteista nokkaa laittaisi K-Jettiläiseen, varsinkin kun nuo 150-170hv tehotavoitteet on saavutettavissa vähemälläkin.
-
Ryyppy toiminnon voi laittaa jonkun nappulan taakse. Näpyttelee sitä siihen asti kunnes kone käy itekseen tyhjää. Jäällähän tällä ajetaan eikä parkkihallissa
-
Jos teho tavoite on 150 hv niin ei siinä tarvi käyttöominaisuuksia tuhota :idiot2:, b23e vakiona 140hv...siis ne parhaat vuosimallit ;) imupuolen aukaisu, nokan- ja sytytyksenajoituksen haku kohdille sekä paremmin virtaavan pakoputkiston vaihto, niin eiköhän tavoite ole jo saavutettu...
-
Ryyppy toiminnon voi laittaa jonkun nappulan taakse. Näpyttelee sitä siihen asti kunnes kone käy itekseen tyhjää. Jäällähän tällä ajetaan eikä parkkihallissa
Jep. Hyvin toimii. Kaverilla oli tuo systeemi ralli golfissa missä oli Jaktlundin tekemä mosa.
-
Jep. Hyvin toimii. Kaverilla oli tuo systeemi ralli golfissa missä oli Jaktlundin tekemä mosa.
Mullakin oli aikoinaan tuo nappiryyppy 142ssa, se on toimiva ratkaisu.
-
Enkä kannattaa kuitenkin käyttää omaa ohjauspaineensäädintä. Sen saa tehtyä säädettäväksi, näin säilyy "ryyppy" toiminto. Lähtee kylmänäkin käyntiin. Seos siis rikastuu ohjauspainetta laskemalla.
Mitenkäs niitä on säädettäväksi muokattu?
-
Ohjauspainesäätimen "alapinnassa" on sellanen pelti"kuppi". Sen alle kun kurkistaa niin usein löytää kuusiokolon ja sit se asia valkeneekin.
-
Ryyppy toiminnon voi laittaa jonkun nappulan taakse. Näpyttelee sitä siihen asti kunnes kone käy itekseen tyhjää. Jäällähän tällä ajetaan eikä parkkihallissa
Eli nimenomaan lisärikastinsuutinta ohjattaisiin/auottaisiin suoraan napilla?
-
K-jetin ohjauspaine nousee lämpimään arvoon parissa minuutissa. Ei kandee liikaa hifistellä
-
-
-
Tuos on ilmeisesti tehty tuo ohjauspaine säädettäväksi vakiosäätimestä? https://www.youtube.com/watch?v=GvYniIF8yps