Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jouscar - 12.03.2013, 18:38:02
-
Kävi tälleen että moniurahihnan kiristimen yläpultin kiinnityskorvakko lohkosta hajosi, eli pala pois. Onko hitsattavaa materiaalia. Ajatus että hitsaisi siihen pultin kiinni.
http://aijaa.com/XjY5VW
http://i4.aijaa.com/t/00879/11915516.t.jpg
-
Tosta voi olla hyötyä. http://tinyurl.com/ck36ae6
-
Ei ole alumiini lohko koska magneetti ottaa palaseen kiinni. Valu- tai muuta seosrautaa on tämä VAG:n pannu.
-
Oho. Mikähän takia sitten autoon ei voi laittaa tavallista lohkolämmitintä lohkoon? Siks luulin, että se on alumiinia.
-
On valurautaa hitsattu maailmassa vaikka kuinka paljon, mutta hitsauksen lujuus on aina vähän mitä sattuu. Sitä varten on omanlaisiaan hitsaupuikkojakin, mutta tiedä sitten niiden ihmeellisyydestä. Kannattaa mun mielestä koittaa keksiä vaihtoehtoisia kiinnitystapja kiristimelle, tai hommata toinen kone.
Menikö kiristimen pultit väärään järjestykseen, kun tuo pala lohkesi? Nehän ovat vähän eri mittaisia.
Oho. Mikähän takia sitten autoon ei voi laittaa tavallista lohkolämmitintä lohkoon? Siks luulin, että se on alumiinia.
Tähän tdi moottoriin on olemassa tavallisia lohkolämmittimiä, mutta alumiinilohkoiseen D5:seen ei, koska siinä ei ole sellaiselle paikkaa.
-
Mulla olis ylimääräisenä lohko, josta meni jakohihna poikki. Löytyy Somerolta.
-
Jakohihnan vaihdoin viime kesänä. Ilmeisesti näin on päässyt käymään että pultti pohjasi ja sitten katkesi. Siinä on vielä sotkemassa tuo nostokorvakko. Ajattelin rakentaa kiinnityksen tuosta pakosarjan pulttien alta kulmaraudalla.
PS. Selvitin hitsausta. Pitäisi lämmittää ensin 600 asteeseen ja täyttää sitten. Ei kannata tuon takia purkaa konetta. Harmi vaan kun on ajettu "vaan" alle 400000 km.
-
Jep, kyllä tässä vaihtoehtoisen kiinnitystavan hakeminen on järkevämpää kuin hitsaushommat.
-
Jep, kyllä tässä vaihtoehtoisen kiinnitystavan hakeminen on järkevämpää kuin hitsaushommat.
Kuvasta päätellen voisi pinnan rälläköidä tasaiseksi. Sitten kierteen ylä ja alapuolelle moottorinsuuntaan Poraukset. Sitten esim m10 kierretapilla kierteet. Kiinnikkeeksi kestäisi lattaraudan palaseen hitsattu pultti tai miksei vaikka paksumpaan metalliin tehty kierre alkuperäistä vastaavalle paikalle.
-
Kuvasta päätellen voisi pinnan rälläköidä tasaiseksi. Sitten kierteen ylä ja alapuolelle moottorinsuuntaan Poraukset. Sitten esim m10 kierretapilla kierteet. Kiinnikkeeksi kestäisi lattaraudan palaseen hitsattu pultti tai miksei vaikka paksumpaan metalliin tehty kierre alkuperäistä vastaavalle paikalle.
Tuo oli hyvä vinkki. Näin toteutan. Laitan kuvat kun saan valmiiksi. Menee muutama hetki kun olen itse myös "hajalla".
-
Tuo oli hyvä vinkki. Näin toteutan. Laitan kuvat kun saan valmiiksi. Menee muutama hetki kun olen itse myös "hajalla".
Tämmöinen siitä sitten tuli
http://aijaa.com/UKh2LL
tuli vissiin kansipultin reikä vastaan kun pora hupsahti lopussa kun kusi lumeen. Tuohon yläpuolelle en uskaltanut porata kun hoksasin sen osuvan suoraan kansipulttiin. Olinko oikeassa? Huommenna hihna paikoilleen ja kovaan ajoon.
-
Hmm, eihän vaan olisi mennyt vesitilaan? Eikös vesimarkka ole samalla korkeudella vieressä?
-
Ei sieltä mitään nestettä tullut. Laitoin ruuvi/tiiviste lukitteella pultin lohkoon kiinni.