Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 12.03.2013, 20:14:51
-
Auto 89 740 b200f lh.2.4
Joo eli sain tollasen vikakoodin. Laiha seos osakuormalla eikö? Ymmärrykseni mukaan tää on suomeksi niin että tyhjäkäynnillä seos ei ole oikea, tässä tapauksessa liikaa ilmaa tai bensaa liian vähän? ???
Missä vois olla vika? Ajattelin imuvuotoa, mutta käymisessä ei moitittavaa millään kierros alueella, (punaselle en ala huudattaan) :D
Voisko olla bensan suod.? Tankissa bensaa ehkä 5l?! :idiot2: Tiedän että pitäs lisätä mutta voisko noilla olla mitä vaikutusta? Huomasin ku lambda valo syttyi. Alko taas yhtä äkkiä kun pyörittelin sitä tossa parkkipaikalla... enkä alkas vielä vaihtaa suod. kun ruutu on U:n muotonen koska lumi paakkuuntu, suod. on ostettu jo alkutalvesta mutta jarrusatulat niin jumissa et aika meni niihi eikä ees riittäny.
Ei muuten hätää mutta oon ymmärtäny että laiha seos ei oo hyväksi koneelle?
-
Väärin! Osakuorma on kaikkea muuta kuin täyskaasu ja tyhjäkäynti.
Vika voi olla bensanpaineessa, lambdassa tms. Ja tuon valon syttyminen tarkoittaa sitä, ettei LH pysty enää kompensoimaan soppia oikeiksi. Joten vikaa etsimään sassiin! :o
Ja laiha seos on todellakin moottorivaurion kerjäämistä! :hello:
-
Virranjakajan kannesta aloittasin. :)
-
Kiitos, tarkoitus olikin laitta kesäksi sytytys puoli uusiksi ja varmasti voi mennä muutakin kun vikaa etsii. Eli jos käy tyhjäkäyntiä, ei käy laihalla kun on tällänen vikakoodi?
-
Tyhjäkäynnillä se laiha seos kehittää koodin 2-3-2.
Syttypuoli ei laihaa seosta tee ja se ilmenee nykimisenä. Jos veto on tasaista yms. niin bensanpaineet tarkistaisin pikapuoliin.
Bensapumppu voi olla sökö (siirto tai paine). Koska tyhjäkäynnillä riittäviin bensapaineisiin päästään jo siirtopumpulla (teoriassa).
Lambda-anturivika generoisi myös vikakoodin tyhjäkäynnille.
-
No se bensan suod. vaihtoon... silläkin bensanpaineet pitäs kohota ku on nii vanha ja se on joskus valitellu alhaisia bensanpaineita ja joskus lambdaa. Sytkäpuoli silti uusiks mm. pyörijä, tulpat, johdot eli tälläsiä halpoja osia vaihtoon. Voisko ollu joku bensanpaineen säädin? ???
-
Vaihda se rikkinäinen imusarjantiiviste.
-
No se menee tossa sivussa, ei maksa timantteja.
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=27-2102
Tuo varmaan käy mun volvoon, haen huomenna pois ja vaihan.
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=27-2102
Tuo varmaan käy mun volvoon, haen huomenna pois ja vaihan.
Minusta sitä on turha vaihtaa, jos se ei ole rikki. Mutta sekin on helppoa todeta tyhjäkäynnillä, ruiskuttelemalla brakecleaneria siihen imusarjan tiivisteisiin joka paikkaan ja tarkkailemalla, tyhjäkäynnin muutoksia.
Lisäksi se imusarjan tiivisteen vuotaminen on pahinta tyhjäkäynnillä, eli se generoi myös helposti vikakoodin siitä imuvuodosta. Lisäksi IMMun lähtöjännitteen mittauskin FAQ:n ohjeiden mukaan antaa viitteen imuvuodosta.
Muistutuksena, tuo vikakoodisi (2-2-1) tarkoittaa kierroksilla laihalla olevia seoksia. :hello:
-
Jos se tiiviste on ikäluokkaa alkuperäinen, se on rikki.
Jos kaikki alipaineletkut on ehjiä, toinen vaihtoehto on viallinen imm.
-
en tiedä onko alkup. mutta vaihdan jokatapauksessa. pa-suodattimen vaihdan ku parkkiruutu vähän sulaa. Katon viel huomenna ne letkut. imm vaihettu joitakin vuosia sitten, miten sen toiminnan vois testata ku turhaan en niin arvokasta osaa halua ostaa? mainitsinko jo että käynnissä ei oo havaittavissa mitään vikaa, toimii ku kello.
-
Mittaa sen immun arvot. Ohje faq-puolella aiheen lh-2.4 vikakoodit alla.
-
Aloin tänään vaihtaa imusarjan tiivistettä ja onkin kovempi homma ku luulin! :o
Letkuja ja johtoja niin pirusti! no ei se mitään mutta kun oli kylmä ilman hanskoja tehä ja parkkipaikka oli liukas. :(
en kerenny tänään ku purkaa osan osista ja merkkailla. Mitenkäs ne suuttimet, ne ilmeisesti nousee imusarjan mukana? Pirulliset ne mustat neliön muotoset tiivisteet, meinas hukkua 1 ku pongahti johtoa irrottaessa. :D
-
Hmm.. minä vaihdoin b230fk:n imusarjantiivisteen 20min, osa aika meni ihmettelyssä ku en ollut ennen vaihtanut.
Ei sitä koko moottoria tarvitse purkaa ;)
-
Letkut ja johdot saa olla kiinni. Imusarjan mutterit pois ja vetää sarjaa vähän irti, ei tarvii kokonaan nostaa konehuoneesta pois.
-
tuntuu vaan istuvan kiinni. eikä tuota uskalla naputella. vedänkö vaan rohkeesti?
-
Yleensä imusarjan tiivisteet irtoavat ihan sovinnolla (ainakin Volvoista ;)). Katso nyt tarvittaessa ihan peilin kannssa, ettei joku mutteri ole vielä kiinni. Kokemusperäisesti suora veto on huonompi vaihtoehto. Koeta imusarjan "ulkopäästä" ja heiluta ylös - alas liikkeellä. Syntyvä "vipumomenntti" auttaa ylä- tai alareunan irtoamisessa ja loppu tuleekin vetämällä.
-
Pitääpä katella onko mutterit irti ym. :) eiköhän tuo irtoo, aika sovinnolla koitin varmuuden vuoksi.
-
Pitääpä katella onko mutterit irti ym. :) eiköhän tuo irtoo, aika sovinnolla koitin varmuuden vuoksi.
Plus imusarjan alla oleva tukirauta on irti?
-
Joo, sitäkään ei kyllä tarvii irroittaa, rauta vääntyy nätisti sen verran että tiivisteenvaihto onnistuu.
Toki sarja tuntuu olevan kiinni jos tuota ei huomaa.
-
Sain tiivisteen vaihdettua aamulla, helppo juttuhan tuo oliki. Sielä oli johtonpun alla 1 mutteri kiinni, en ois huomannu mut laskin tiivisteen pultin reijistä et kyl 1 on jossai. toimii samanlailla ku ennenkin mutta on huomattavasti timmimpi tää uusi tiiviste. Ei valo pala mut akun kenkä oli irti eli ei voi tietää korjaantuko vielä. :D