Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: völvöxc60 - 12.03.2013, 20:44:43

Otsikko: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 12.03.2013, 20:44:43
Monikos käyttää tuota + - puolta päivittäisessä ajossa?
Itse käytän joskus, kun lähden kiihdytyskaistalta kiihdyttämään, niin vaihteiston ei turhaan tarvi vaihtaa alemmaksi, kun oikea vaihde on valmiina.
Myös tuossa, kun kotoa lähden ajelemaan kylmällä autolla, niin ajan tuossa 50km/h alueella 4, niin laatikko saa rauhassa "lämmetä" ::)
Sellaista, että tuossa kerran, kun ajoin pihasta mutkaan ja vaihde oli pakkokytketty 2 ja vauhtia oli n20km/h ja kierrokset n1400, niin laatikko meni vaihtamaan 1 ja siinä sitten kierrokset hyppäsi n2300rpm ja tuntui, että "jarrutti "moottorilla?
Ilmeisestin se lukitsee noi vaihteet tuolla + - puolella, niin se ei antanut turbiinin luistaa, kun noin jarrutti?
Sekoittaako tuo muuten tuota "oppivaa" vaihteistoa, kun välillä ajellaan automaatilla ja välillä sillä "manuaali" puolella?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: TapioR - 12.03.2013, 20:47:31
Eipä tule käytettyä, joskus kokeillu että toimii ja näyttää valitun vaihteen mittaristossa, muuten mennään automaatilla.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: (Miksu) - 12.03.2013, 20:51:23
Itse ajelen päivittäin manuaalivaihteilla, lähinnä juuri aamulla hetken aikaa pienemällä vaihteella, että moottorin kierrokset on vähän korkeammat ja lämpenee nopeammin  ja monesti käytän moottorijarrutusta, kun ärsyttää jokaisen pienen hidastuksen vuoksi vilautella jarruvaloja, lisäksi työmatkan varrella yksi alamäki vakionopeussäätimellä saa aina vauhdin kasvamaa yli asetetun arvon, siihen auttaa pakkovaihde.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Itsok - 12.03.2013, 21:08:21
Päivittäin moottorijarrutan kolmosella ja kakkosella, varsinkin moottoritien rampeista liikennevaloihin. Ja ihan joskus kiihdyksessä tai ohituksessa pienempää pykälää jo valmiiksi. Ja karstan polttoon moottoritiellä. Muuten aina D:llä
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Säppo - 12.03.2013, 21:34:26
Moottorijarrutukseen joskus. Ohitukseen joskus.

Ja kitkarenkailla liukkaaksi kiillottuneelle moottoritien rampille liukkaalla kelillä ajellessa joskus on kiva käyttää vähän pienempää vaihdetta. Sivuttaiskiihtyvyyttä kun ei kitkarengas hanskaa oikein nastarenkaan veroisesti, paremmin pysyy pito kun pudottaa vähän pienemmälle vaihteelle.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Julle - 12.03.2013, 21:56:53
Harvoin kosken vaihdekeppiin liikenteessä. Muuten olisi sama ostaa manuaali.

Joskus maantiellä jonossa, kun vauhtia on mittarin mukaan 80 km/h ja nopeus vaihtelee. Tällöin laatikko arpoo 5. ja 6. vaihteen välillä. Moottorijarrutuksiin manuaalia tulee myös käytettyä. Kiihdytyksiin en manuaali asentoa käytä.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 13.03.2013, 06:52:06
Onko tuo vaihteisto tietyssä tilassa, kun se ns opetetaan, vai oppiiko se kuskin ajotavoille?
Lähinnä sillä ajattelin, että kun välillä käyttelee tuolla manuaali puolella, niin voiko vaihteisto mennä "sekaisin" ::)
Omasta mielestä olen sellaista havainnut, että kun tuossa talvilomalla tuli ajeltua pitempää matkaa ja nyt, kun ollaan taas palailtu arkeen ja ajo on tuollaista ns arkiajoa, niin vaihteisto toimisi erilailla vähän aikaa mitä se ennen tuota pitempää reissua toimi?
Tuolla tarkoitan sitä, että maantiellä mennään 6 ja kevyissä ohituksissakaan ei ole tarvetta väännön takia laatikon vaihtaa, mutta taajamassa tuntuisi tekevän samaa, että mahdollisimman isolla vaihteella mennään 40-50km/h nopeuksissa?
Käsittääkseni ei sentää 6 tarjoa!
Jostain luin, että se vasta menee päälle jossain 70km/h kohdalla?
Taajamassa vaan tuntuu oudolta vetää 5, kun on tottunut tuolla manuuali V70 ajelemaan 3  ;)

Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Timmeeni - 13.03.2013, 07:53:08
Onko tuo vaihteisto tietyssä tilassa, kun se ns opetetaan, vai oppiiko se kuskin ajotavoille?
Lähinnä sillä ajattelin, että kun välillä käyttelee tuolla manuaali puolella, niin voiko vaihteisto mennä "sekaisin" ::)
Omasta mielestä olen sellaista havainnut, että kun tuossa talvilomalla tuli ajeltua pitempää matkaa ja nyt, kun ollaan taas palailtu arkeen ja ajo on tuollaista ns arkiajoa, niin vaihteisto toimisi erilailla vähän aikaa mitä se ennen tuota pitempää reissua toimi?
Tuolla tarkoitan sitä, että maantiellä mennään 6 ja kevyissä ohituksissakaan ei ole tarvetta väännön takia laatikon vaihtaa, mutta taajamassa tuntuisi tekevän samaa, että mahdollisimman isolla vaihteella mennään 40-50km/h nopeuksissa?
Käsittääkseni ei sentää 6 tarjoa!
Jostain luin, että se vasta menee päälle jossain 70km/h kohdalla?
Taajamassa vaan tuntuu oudolta vetää 5, kun on tottunut tuolla manuuali V70 ajelemaan 3  ;)

Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle.

Ja kyllä se voi seota, joitain esittely autoja kun käyny ajamassa niin osassa ei oikeasti laatikko tiedä mitä pitäisi tehdä.
Niillä kun sattuneesta syystä ajetaan ja revitetään päivät nilkka suorana ja sit automyyjä ajelee niillä kotiin hissukseen.

Niistä nollataan laatikko ja ajetaan sopeutusajo kun alkaa mennä mahdottomaksi se laatikon toiminta.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 13.03.2013, 09:00:01
Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle.

Ja kyllä se voi seota, joitain esittely autoja kun käyny ajamassa niin osassa ei oikeasti laatikko tiedä mitä pitäisi tehdä.
Niillä kun sattuneesta syystä ajetaan ja revitetään päivät nilkka suorana ja sit automyyjä ajelee niillä kotiin hissukseen.

Niistä nollataan laatikko ja ajetaan sopeutusajo kun alkaa mennä mahdottomaksi se laatikon toiminta.
Taajamassa taksi käytössä olleet automaattiloorat  taitaa olla kohtuu sekaisin ;D
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Nortti - 13.03.2013, 10:41:42
Taajamassa taksi käytössä olleet automaattiloorat  taitaa olla kohtuu sekaisin ;D

No, ei niitä nyt niin kauhean sekaisin saa. Omaa s80:a ajaa neljä hyvin erityyppistä kuskia. En huomaa mitään eria vaihdoissa vaikka olisi perheen nuoriso kiihdytellyt viimeiset tuhat kilometriä.

Manuaalia käytän hyvikseni ohituksissa ja kun haluan tuntea 240hv tehoisen dieselin väännön kiihdytyksessä jostain 2000rpm alkaen.

6 vaihteinen muuten vaihtelee isommalle vaikka keppi olisi unohtunut manuaalille.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 13.03.2013, 11:23:18
No, ei niitä nyt niin kauhean sekaisin saa. Omaa s80:a ajaa neljä hyvin erityyppistä kuskia. En huomaa mitään eria vaihdoissa vaikka olisi perheen nuoriso kiihdytellyt viimeiset tuhat kilometriä.

Manuaalia käytän hyvikseni ohituksissa ja kun haluan tuntea 240hv tehoisen dieselin väännön kiihdytyksessä jostain 2000rpm alkaen.

6 vaihteinen muuten vaihtelee isommalle vaikka keppi olisi unohtunut manuaalille.
Joo tuon huomasin, kun mulla oli pakotettuna 2 ja vauhtia oli n20km/h, kun menin mutkaan, niin heitti 1 pesään ja kierrokset nousi n2300rpm!
En tiedä oliko syynä se, että vaihteisto oli kylmä ::)
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: v-femtio - 13.03.2013, 20:56:35
Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle

Eihän tuollainen toiminta mitään oppimista tarvi. Ja kaasun asennostako se luulee tietävänsä millä vaihteella kuski haluaa ajaa? Voi pöljyys. Tyhmiäkö siellä autoteollisuudessa ollaan?

Automaatti olisi ihan ok jos se toimisi järjellisesti eikä heti tarjoaisi pienempää pykälää kun vähän kaasua painaa. Jos koneessa riittää vääntöä niin aivan turha vaihdetta on vatkata.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Timmeeni - 13.03.2013, 22:49:32
Eihän tuollainen toiminta mitään oppimista tarvi. Ja kaasun asennostako se luulee tietävänsä millä vaihteella kuski haluaa ajaa? Voi pöljyys. Tyhmiäkö siellä autoteollisuudessa ollaan?

Automaatti olisi ihan ok jos se toimisi järjellisesti eikä heti tarjoaisi pienempää pykälää kun vähän kaasua painaa. Jos koneessa riittää vääntöä niin aivan turha vaihdetta on vatkata.

Jos ajat geartronicilla koko ajan agressiivisesti niin se vaihtaa herkemmin pienemmälle vaihteelle, kun laatikon aivot on oppinut agressiiviseen ajotyyliisi. Mutta jos ajelet sievästi niin ei välttämättä tarjoa pienempää pykälää niin herkästi vaan saat "väännättää" isolla pykälällä reilullakin kaasulla.

Jokainen joka on ajanu TF80SC laatikolla varustettua voloa niin tietää mitä tarkoitan ja tietävät miten ajotapa vaikuttaa laatikon toimintaan.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: v-femtio - 16.03.2013, 14:59:27
Mjaa, no yksi t5 jäi ostamatta tuon takia. Lukitseeko se opittuaan myös herkemmin vai luistattaako silti momentinmuunninta?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: kutvonen - 16.03.2013, 21:21:08
Kohta vuosi Geartronicilla takana ja oikeastaan aika raikas kysymys; tuleeko tuota mahdollisuutta käytettyä?.. No ei ole tullut. Arviolta olen kuutisen kertaa vääntänyt lootan manuaalipuolelle ja silloinkin vain sporttiominaisuuden hetkellisen aktivoimisen takia ja kokeeksi. Parisen kertaa olen kokeillut millaista olisi vaihdella manuaalina vaihteita ja jotakuinkin kilometrin sitä jaksoi. Kommenttini ei varmasti auta topicissa mitään, mutta saman aihepiirin sisällä mm. minua ounastuttaa, että haluaako suuri yleisö oikeasti automaatteihinsa tuota käsivaihtomahdollisuutta? Näyttää Volvoissakin tulevan oikein ohjauspyörän lärpäkkeiksi lähitulevaisuudessa. Ei kai se haittaakaan, mutta jos se jotakin maksaa, niin mieluummin jäisin paitsi.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 16.03.2013, 21:50:59
Kohta vuosi Geartronicilla takana ja oikeastaan aika raikas kysymys; tuleeko tuota mahdollisuutta käytettyä?.. No ei ole tullut. Arviolta olen kuutisen kertaa vääntänyt lootan manuaalipuolelle ja silloinkin vain sporttiominaisuuden hetkellisen aktivoimisen takia ja kokeeksi. Parisen kertaa olen kokeillut millaista olisi vaihdella manuaalina vaihteita ja jotakuinkin kilometrin sitä jaksoi. Kommenttini ei varmasti auta topicissa mitään, mutta saman aihepiirin sisällä mm. minua ounastuttaa, että haluaako suuri yleisö oikeasti automaatteihinsa tuota käsivaihtomahdollisuutta? Näyttää Volvoissakin tulevan oikein ohjauspyörän lärpäkkeiksi lähitulevaisuudessa. Ei kai se haittaakaan, mutta jos se jotakin maksaa, niin mieluummin jäisin paitsi.
Tuolta ratista niitä ois helpompi käyttää ::)
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: (Miksu) - 17.03.2013, 09:53:36
Tuolta ratista niitä ois helpompi käyttää ::)

Varmasti noin, jos ajaa niin urheilullisesti, että pitää molemmin käsin ratista kiinni, itse joutuisin aina oikeanpuoleista kättä nostamaan ratille, kun taas tällähetkellä käsi on lähellä keppiä kokoaika.
Mielestäni tuota geartronicia ei ole siihen tarkoitettu tai sillä ajatuksella tehty, että sillä vaihdeltaisiin kaikki kaavion vaihteet läpi ylös ja alas vaan ennenkaikkea tietyn vaihteen pitämiseksi päällä.
Kepin tökkäämisestä vaihteen vaihtumiseen menee niin kauan aikaa, että eihän sitä jaksa kukaan kokeilua enempää.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Ristus - 17.03.2013, 11:03:19
Löysin auton ohjeista ainoan järkevän käyttötarkoituksen tuolle manuaali vaihdolle, se tosin on jo tässä tullu edelle... eli lukittee vaihteen esimerkiksi peräkärryä vedettäessä.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.03.2013, 12:41:44
Varmasti noin, jos ajaa niin urheilullisesti, että pitää molemmin käsin ratista kiinni, itse joutuisin aina oikeanpuoleista kättä nostamaan ratille, kun taas tällähetkellä käsi on lähellä keppiä kokoaika.
Mielestäni tuota geartronicia ei ole siihen tarkoitettu tai sillä ajatuksella tehty, että sillä vaihdeltaisiin kaikki kaavion vaihteet läpi ylös ja alas vaan ennenkaikkea tietyn vaihteen pitämiseksi päällä.
Kepin tökkäämisestä vaihteen vaihtumiseen menee niin kauan aikaa, että eihän sitä jaksa kukaan kokeilua enempää.
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: (Miksu) - 17.03.2013, 15:16:46
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.

En oo tuota seurannut, mutta ettei tulisi powershiftiin?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Ribbe - 17.03.2013, 15:53:07
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.
Miksi pitäisi vaihteistoa muuttaa? Läpät ajaisi vain saman asian kuin ne kepissä olevat + ja - valinnat.

Villi arvaus ettei läpät tule kaikkien varustetasojen yhteyteen.
Otsikko: Re: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: volvesteri - 17.03.2013, 18:01:01
Eikös tuo laatikon oppiminen lähinnä tarkoita sen sopeutumista öljyn laatuun ja ympäristön lämpöihin ym.? Käsittäökseni se ei välitä tuon taivaallista kuskien ajotyyleistä ja vaikutus taitaakin olla lähinnä korvien välissä. Useampaa aytomaattia olen kokeeksi ajanut ja samalla tavalla ne kaikki vaihtaa IMHO.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: D5GT - 17.03.2013, 18:07:38
Niin, miksi ostaa tomaatti, jos halua vatkata vaihteita..

Itse käytän manuaalipuolta satunnaisesti moottorijarrutuksen tehostamiseen ja ohituksiin valitsen joskus sopivan vaihteen / lukitsen tarpeeksi ison ettei turhaan vaihda pienemmälle.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: teepee - 17.03.2013, 20:25:45
Vaihteen lukitseminen ei taida ainakaan vm. 2010 Geartronic:saa onnistua vaan laatikko vaihtaa aina tarvittaessa pienemmälle, mutta ei manuaalisesti valittua pykälää suuremmalle. Jos laatikko on vaihtanut manuaalisesti valitusta pykälästä pienemmälle niin se sitten enää vaihda takaisin suuremmalle. Eikö näin?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: D5GT - 17.03.2013, 21:21:04
Näissä on vähän enemmän omaa tahtoa kuin vanhemmissa. Ainakin ylöpäin vaihtaa itsekseen kun kierroksia on tarpeeksi. Talvirenkailla ei kaasua juuri pohjaan poljeta, toimiko kickdownkin, vaikka vaihde oli "lukittu" -en enää muista kesästä..
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: Dave - 17.03.2013, 22:36:09
Aika harvoin tulee manuaalia käytettyä. Automaatissa kuitenkin ideana on kepin jättäminen rauhaan.

Mukavan pehmeästi vaihtoi eilen farkussa geartronic...
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: franziskaner - 29.12.2014, 09:20:54
Niin, miksi ostaa tomaatti, jos halua vatkata vaihteita..

No esimerkiksi siksi, että jostain tietystä mallistaan autonvalmistaja ei ymmärtänyt tehdä kovalaatikkoista versiota lainkaan! :( (S/V60 AWD)
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2014, 23:48:38
en käytä koskaan manuaalipuolta. naurettavan hitaasti reagoi kepin liikkeeseen. ei kyllä reagoinut ylen nopsaan dsg:kään ja senkin keppi sai olla rauhassa
Otsikko: Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
Kirjoitti: ATK - 31.12.2014, 00:59:10
Itselläni on kaksi tilannetta, jolloin pakotan Geartronicilla pienemmän vaihteen päälle. Toinen on moottorijarrutus alamäessä, jos on muuten vaara, että nopeus nousee liikaa. Jarrujahan ei ajossa käytetä kuin hätätilanteissa. Toinen tilanne on se, kun huomaan hiukkassuodattimen tyhjennyspolton käynnistyneen, niin nostan kierrokset ajossa jonnekin 2500-2800 kierroksen paikkeille, jolloin kuvittelen polton sujuvan paremmin. Poltossahan ruiskutetaan naftaa väärään aikaan, jolloin pakokaasujen lämpötila nousee ja osa naftasta menee moottoriöljyn sekaan. Jos kierrokset on korkeammalla, käytetään polttoainetta enemmän jo muutenkin, jolloin ylimääräistä väärän ajan ruiskutusta ei tarvita niin paljon, eikä naftaa mene öljyn sekaan niin paljon. Tämä voi olla täysin omaa kuvitelmaani, jos joku asiantuntija osaisi kertoa, onko tuossa kuvitelmassani mitään perää, olisin kiitollinen (ja jatkaisin edelleen samaan malliin). Se, mistä huomaan polton käynnistyneen, näkyy hetkellisen kulutuksen lukemasta. Jos lukema on 2-3 litraa korkeammalla kuin muuten pitäisi olla huomioiden nopeus ja mäet, arvaan polton olevan käynnissä. Sitten vain pitää mahdollisuuksien mukaan ajaa, kunnes lukema palaa normaaliin.