Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjs - 13.03.2013, 13:17:54
-
Eli 2003 mallinen V70 140hv vapari kyseessä.
Kävi eilen moitteetta, mutta tuntia myöhemmin ei enää startannut. Seisonut siis pakkasessa reilun tunnin.
"Ajonvakautus vaatii huollon" eikä moottorivikavalo pala ollenkaan edes moottorin ollessa sammuksissa sytytysvirta päällä.
Kytkettiin testeri kiinni, ja CEM antaa yhteyshäiriötä ABS yksikköön päin ja moottoriohjainlaitteeseen (jatkuva).
CAN väylässä ilmeisesti kosketushäiriö. Mittaristoon saa yhteyden, mutta ei ABS+moottoriohjainlaitteeseen.
Missäköhän löytyis kaaviot, tai jos joku tietää missä vika saattaa olla?
-
Yksi tapaus (joka nyt tähän hätään tuli mieleen) on tullut vastaan, jossa kaasuläppäkotelo ajoi väylän nurin.
-
Tässä kaasuläppä surisee ja sekoilee about minuutin, kun laittaa virrat päälle, pitää testata irrottaa siitä johto.
Kiitos tiedosta!
Kaaviot sain jo käsiini.
-
Ongelmaan auttoi moottoriohjainlaitteen irroitus.
Takaisinlaittamisen jälkeen moottorivikavalo syttyi heti kun käänsi virta avaimesta virrat päälle. Ilmeisesti boksin ohjelma jumissa ja jumitti samalla MCU+ABS väylän, tai liitosvika boksin liittimissä. Suojakotelossa EI ollut kosteutta.
Kokeilin irroittaa CEM:in ja laittaa takaisin, ei vaikutusta.
-
Missä toi moottoriohjainlaite on? Onko se pellin alla pissapojan vieressä olevassa muovikotelossa? Entä CEM?
-
Moottoriohjainlaite (ja kans automaattilaatikon ohjainlaite) on konepellin alla pissapojan täyttöaukon vieressä olevan mustan muovilaatikon sisällä.
CEM on kojelaudan sisällä kuskin puolella OBD pistokkeen yläpuolella. Käsiksi pääsee kun irrottaa kuskin jalkatilan "kattoverhoilun" joka 2 torx ruuvilla kiinni. On siellä 10cm kojelaudan alareunasta ylöspäin, kiinni peltisessä telineessä ylhäällä tapeilla koloissa ja auton ulkokylkeen päin klipsillä, joka aukeaa kampeamalla ihan sormella auton suunnassa vasempaan ulkosivuun päin.
-
Kiitos. Tallennan vastauksen vastaisen varalle. :)
-
Ongelmaan auttoi moottoriohjainlaitteen irroitus.
Takaisinlaittamisen jälkeen moottorivikavalo syttyi heti kun käänsi virta avaimesta virrat päälle. Ilmeisesti boksin ohjelma jumissa ja jumitti samalla MCU+ABS väylän, tai liitosvika boksin liittimissä. Suojakotelossa EI ollut kosteutta.
Kokeilin irroittaa CEM:in ja laittaa takaisin, ei vaikutusta.
Kokeiliko käyttää kaasuläppäkotelon johtoa irti? Onko sillä vaikutusta väylän toimintaan?
-
Kokeiliko käyttää kaasuläppäkotelon johtoa irti? Onko sillä vaikutusta väylän toimintaan?
Jep, kokeilin ekaksi, ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Testerillä en kokeillut.
Kytkentäkaavion mukaan TCU (kaasuläppä) on omassa väylässään, joka kulkee ECM:lle pinneihin A37 ja A55. ECM pinneistä B1 ja B13 kulkee CAN väylä joko manuaalilootalla BCM liittyen CEM:ille, tai automaattilootalla TCU pinnien B13+B1 sisään ja B14+B2 pinnen kautta ulos BCM liittyen CEM:ille.
Eli toisinsanoen TCU on eri väylässä kun esim. BCM (johon myös ei saatu yhteyttä), eli TCU sekoaminen ei teoriassa pitäisi kaataa ECM-BCU-CEM väylää, mutta voihan TCU:n sekoaminen sekoittaa koko ECM:n niin pahasti että se kaataa myös toisen väylän. :)
Eka irrotin kaasuläppäkotelon johdon, kokeilin startata ilman (ei vieläkään moottorivikavaloa), sit irroitin CEM:in, ja lykkäsin kiinni, ei vieläkään eloa, sit ECM (moottoriohjainlaite) irti pariks minuutiks ja takas kii, sit sytty moottorivikavalo virrat päällä, ja sit starttas just heti ekalla. :)
-
Kyllä se läppäkotelo samaa väylää on, saattaa vain hämätä se, miten kytkentäkaaviossa on se on piirretty, mikäli ei tiedä, miten se väylä on rakennettu.
Tuon ikäisessä on muistaakseni väylän toinen päätevastuksista läppäkotelossa ja olisiko toinen ollut sitten jarrujen yksikössä
eli jarrujen yksikön ja läppäkotelon välillä olevat johdot voi kuvitella olevan täysin suorilla johdoilla toisiinsa kytketyt ja jokainen muu yksikkö on kytketty näiden johtojen rinnalle, myös se moottoriohjainlaite, väyläjohdot vain heittävät lenkin siellä moottoriyksikön piirilevyllä ja siellä on moottoriyksikkö kytketty rinnalle.
Käytännössä myös läppäkotelo ja jarrujen yksikkö on kytketty siihen väyläjohtoihin rinnalle..
Oikeastihan väylä on vain kaksi johtoja, jotka on kytketty yhteen molemmista päistä 120ohm vastuksien kautta, sinne ohjainlaitteet sitten nakuttaa viestejään.
Tossahan löyty myös havainnollistava kuva rakenteesta, jonka avulla voi tuota väylää miettiä ja sen jälkeen, kun sen ymmärtää, niin myös mitata sitä, että missä vika
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/CAN-Bus_Elektrische_Zweidrahtleitung.svg/800px-CAN-Bus_Elektrische_Zweidrahtleitung.svg.png)
Kuvassa siis nuo SG1, 2 ja n on ohjausyksiköitä, jotka on liitetty sinne väylään, kuvan 120ohm vastukset voisivat olla vaikka siellä konetilassa näkyvillä, mutta se syystä tai toisesta on ohjausyksiköiden sisällä suojassa, ne yksiköt, joiden sisällä ne vastukset on, on silti kytketty väylään samoin, kuin muutkin yksiköt.