Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: o_j - 14.03.2013, 17:58:01
-
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.
Oma b230ft -90 pitää samantyylistä ääntä kuin videolla, mutta vaimeampana:
http://www.youtube.com/watch?v=y05ZpJsnER0
Onko tämä nyt sitä piston slappia? Tässä video niille joille termi on epäselvä:
http://www.youtube.com/watch?v=nCCf0eAXueg
Kilsoja on 511tkm, joten aika olisi ainakin... Öljynvaihdon jälkeen kuuntelin pari minuuttia ihmeissäni, kun kone kävi lähes (sivu)äänettä. Pian tuttu kolkotus kuitenkin palasi. Mistähän tämä johtui?
Ongelmaa esiintyy siis yleisesti ennen vuotta -93 tehdyissä koneissa, öljyruiskut ovat ilmeisesti helpottaneet tätä ongelmaa merkittävästi. Näin englanninkielisten foorumien mukaan. Varsinainen ongelman aiheuttaja on männän helman lyhyys.
Aiheesta muualla:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1319831
http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=10526
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=93795
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1017191/740/760/780/piston_slap.html
-
Omassa B230F löytyy myös tämä ääni, 316tkm
Mutta minkäs teet, koliskoot sillä kun toistaseksi toimii... :-\
-
nyt on pakko ampasta väliin tyhmänä.. kun oma naputtelee suhteellisen tasaseen, mutta ei niinkään että häiritsee, ja jos et tiedä että naputtaa niin ei sitä edes erota.. niin tuleeko tuo "kuuluisa" piston slappi kerralla vai hiljalleen koventuen? itsellä vaan b200f 335tkm ajettuna naputtelee hieman.. suottaa olla venttiilin nostimetkin tietysti.. ei ole häirinnyt niin että kiinnostaisi tutkia.. nyt vaan näköjään puhetta niin pakko kysäistä :pomo: :pomo:
-
nyt on pakko ampasta väliin tyhmänä.. kun oma naputtelee suhteellisen tasaseen, mutta ei niinkään että häiritsee, ja jos et tiedä että naputtaa niin ei sitä edes erota.. niin tuleeko tuo "kuuluisa" piston slappi kerralla vai hiljalleen koventuen? itsellä vaan b200f 335tkm ajettuna naputtelee hieman.. suottaa olla venttiilin nostimetkin tietysti.. ei ole häirinnyt niin että kiinnostaisi tutkia.. nyt vaan näköjään puhetta niin pakko kysäistä :pomo: :pomo:
Piston slap tulee ilmeisesti pikku hiljalleen, ja alkuun se kuuluu vaan kylmästä koneesta ja vaimenee männän lämpölaajenemisen myötä. Käsittääkseni kuitenkin kyse on nimenomaan b230 ongelmasta? Näissäkin huomattavasti yleisempää turbokoneisissa kuin vapareissa.
Itseäni ei tuo männästä lähtevä kolina häiritse, mikäli vain saisi varmuuden että se on sitä. ;D Kyse kumminkin melko hitaasti pahenevasta ongelmasta, melkeinpä vain ominaisuudesta...
-
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.
Oma b230ft -90 pitää samantyylistä ääntä kuin videolla, mutta vaimeampana:
http://www.youtube.com/watch?v=y05ZpJsnER0
Sama täällä B230F -92:ssa, vaimeasti kolkuttelee. Kylmänä selkeimmin. Vähästä hätkähtävät näemmä, mullakaan oo kilometrejä kuin alle 540000 :juhau:
-
Tuo piston slap on ihan kaikkien öljyruiskuttomien, paljon ajettujen matalakitkakoneiden ongelma. Itellä 550tkm ajettu B200K kolisee kylmänä niin että heikompaa hirvittäis.
-
Pikkusen kylmänä lotkottaa tuo b230fb:kin, mittarissa vasta vajaat 429tkm.
-
Entisen käyttökulkineen B200E kolisteli lämpimänäkin sen verran että 80% ihmisistä luuli sitä diisseliksi :2funny:
ja kilometrejä oli jotain 500tkm-miljoona väliltä.
-
Täällä myös kalkattaa jonkin verran b230ft -89 ajettu 286tkm. Kansikin tuli vaihdettua viime kesänä ja sama kalkatus on ja pysyy.
-
mulla omasta mielestä vähä kolkotti oma b230ft, ajettu 430-440tkm. nyt rempattu ja porattii 1. ylikokoo, pakopuolelle jäi siltiki pieni tumma jälki joka pyttyy... eli on kolissu jonki aikaa jo :D
-
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.
on pikkulohkon vaiva myöskin , eikä tätä tarvii mun mielestä pelätä ajaa vähän aikaa nätisti ennenkuin antaa sika ....
nimm +550tk 200et
-
on pikkulohkon vaiva myöskin , eikä tätä tarvii mun mielestä pelätä ajaa vähän aikaa nätisti ennenkuin antaa sika ....
nimm +550tk 200et
Joo, tämähän ei suoranaisesti tapa moottoria. Ainakaan kovin nopeasti. Enemmän huoletti voiko kiertokangesta tai jostain laakerista lähteä tuollainen ääni, mutta nyt oon melko varma että lähde on mäntä.
mulla omasta mielestä vähä kolkotti oma b230ft, ajettu 430-440tkm. nyt rempattu ja porattii 1. ylikokoo, pakopuolelle jäi siltiki pieni tumma jälki joka pyttyy... eli on kolissu jonki aikaa jo :D
Tämä kai tuppaa olemaan tilanne usein. Remontin myötä kolinat kumminkin katosi eikä ole palannut? Amerikassa monet valitteli että pian remontin jälkeen alkanut äänet taas kuulumaan. Missä hintaluokassa vinokoneen remontoiminen muuten liikkuu?
-
b19k piti tota ääntä kylmänä. ei tosin noin voimakasta. ajettu sillä oli hiukan reilu 3 markkaa
-
Tämä kai tuppaa olemaan tilanne usein. Remontin myötä kolinat kumminkin katosi eikä ole palannut? Amerikassa monet valitteli että pian remontin jälkeen alkanut äänet taas kuulumaan. Missä hintaluokassa vinokoneen remontoiminen muuten liikkuu?
ei tietoo loppuko kolinat vielä, remppa kesken. tahtoo koulu viiä suuriman osan ajasta, ja joulun aikaa meni jalka, eli ylimääräsiä ylämäkiä tullu :D
kustannuksista itellä tämmösiä:
-Sten parnerilta: takomännät,h-profiilit,cometic-kannentiiviste,alapään tiiv.sarja,runkolaakerit,kk-laakerit,öljypumppu
-apuakselin laakerit kgtrimningiltä(ei pakolliset itellä suli ko tehtii uus huohotuksen lähtö)
-tiivisteitä,lohko-kansi väliset ohjurit
-yläpään tiiv.sarja
-vesipumppu, jäkopääsatsi
-kampuran,vauhtipyörän,asetelman painotus
-poraus,dekin tasohionta,kannen oikasu,kankie tarkistus
-apuakselin laakereitten asennus
näille tuli hintaa n.2300e
tietty vakiokanget ja ft omat männät voi olla halvemmat...
-
Voiko piston slap esiintyä vain täysin lämmenneellä moottorilla?
944 B230FK ajettu 400k km.
-ääni on hieman vähemmän matala ja karkea kuin piston slap yleensä videoissa.
-esiintyy vain tyhjäkäynnillä ja täysin lämmenneellä koneella.
-kun laittaa kaasua ääni katoaa tai peittyy moottorin ääneen.
-kuuluu myös kytkin pohjassa.
-ääni kuuluu selvimmin moottorin alta.
-laitoin RVS:ää kun siitä on sanottu että puhdistaa venttiilien nostajat, vaikkei ääni tunnu sieltä kuuluvan. Ei vaikutusta.
-Laitoin viimeksi Valvoline maxlife 5w-40, kun tavallisesti olen laittanut maxlife 10w-40 (osittain synteettinen), onkohan sillä vaikutusta.
-kampiakselin tiiviste edessä vuotaa vähän.
Ääninäyte:
Matala-ääniset kolahdukset ei liity asiaan. Niitä on aina kuulunut miswire:llä jostain kytkimestä/vaihteistosta.
https://www.youtube.com/shorts/oIASEMy6hlM (https://www.youtube.com/shorts/oIASEMy6hlM)
-
Ihan kuin ois kaksoismassavauhtipyörä. Mitä nyt äänestä tolkkua saan. :P
Onko vauhtipyörää vaihdettu koskaan?
-
Ihan kuin ois kaksoismassavauhtipyörä. Mitä nyt äänestä tolkkua saan. :P
Onko vauhtipyörää vaihdettu koskaan?
Ei ole vaihdettu. Olisiko se vaarallinen vika, entä kallis vaihtaa?
edit. Oireileeko se jotenkin muuten, kun se vika pahenee?
Ei ole hajuakaan mistä päästä se vaihdetaan, menisikö se kytkinremontin kanssa? ::)
-
Ota huomioon että enhän voi vannoa että siinä vika on mutta kyllä se noilla kilsoilla väljä on.
Mikä vuosimalli?
Kato luetteloista hinta. Kai se vauhtipyörä maksaa muutaman satasen, ainakin etuvetoon. Joku ehkä n. 300-600€?
Samalla uus asetelma, levy ja painelaakeri.
Voi olla vaikea löytää tuota vauhtipyörää mutta voihan siihen laittaa normaalin vauhtipyörän ja siihen sopivan kytkinpaketin.
Nimenomaan kytkinremontissa kun paikat on auki, vaihteisto irti.
-
Ota huomioon että enhän voi vannoa että siinä vika on mutta kyllä se noilla kilsoilla väljä on.
Mikä vuosimalli?
Kato luetteloista hinta. Kai se vauhtipyörä maksaa muutaman satasen, ainakin etuvetoon. Joku ehkä n. 300-600€?
Samalla uus asetelma, levy ja painelaakeri.
Voi olla vaikea löytää tuota vauhtipyörää mutta voihan siihen laittaa normaalin vauhtipyörän ja siihen sopivan kytkinpaketin.
Nimenomaan kytkinremontissa kun paikat on auki, vaihteisto irti.
-98 vuosimalli
Siinähän näyttää olevan skandiksella tonnin muunnossarja normaaliin, muista ei ole tietoa.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankshaft/flywheel-conversion-kit/1052166/
Luulisi että se alkaisi pahemmin oireilla ennen kuin se menee kokonaan.
Joku siellä kytkimen/vaihteiston tienoilla on kloksahdellut tyhjäkäynnin miswire:llä, tai kun huonosti vaihtaa vaihteen, jo siitä lähtien kun ostin tuon. Kai sillä on vedetty asuntovaunua.
-
Oma B230ET joka ajettu vasta 220tkm tekee myös tuota mäntä-ääntä mutta ei ole jatkuvaa vaan katoaa välillä ja tulee takaisin.
-
ET:ssä ei ookaan massapyörä vaan ihan kunnollinen normaali potta. O0
-
Kumma kun se on niin tarkka lämmöstä, 10km maantieajo ei vielä riitä kälkätykseen. Ja 10 minuutiksi sammutus, niin ei kuulu enää.
Ääni ei kuulosta vielä kovin pahalta. Tähän mennessä todennut että jos jokin ei kuulosta rumalta niin se ei ole vika vaan ominaisuus. Toivottavasti tämä ei ole poikkeus sääntöön. ::)
-
Niinkuin kans sanoin jo aiemmin että en voi sanoa että ääni tulee vauhtipyörästä, tuli vaan ensimmäisenä mieleen.
Lämpötilajuttu tuntuu vähän oudolta. Ei se piston slap kyllä pikku pysäyksellä häviä.
Ei se vp yleensä räjähdä, tosin silläkin raja tulee joskus vastaan ja kyllä sen sitten huomaa. :D
Jos säästellä haluaa niin antaa palaa sit vaan.
Jos on kovin paha meteli niin katsuri saattaa kirjata asiaankuulumattoman äänen.
Voithan kysäistä joltain paikalliselta hyvältä korjaamolta mielipidettä tuohon ääneen, se on ihan eri juttu kun pääsee kuuntelemaan paikalle eikä vain videolta. :o
-
Oma B230ET joka ajettu vasta 220tkm tekee myös tuota mäntä-ääntä mutta ei ole jatkuvaa vaan katoaa välillä ja tulee takaisin.
Oma B230ET teki aikoinaan juuri samaa, kun lämpimänä kävi tyhjäkäyntiä niin välillä tuli sellainen käläkäläkälä, hetken hiljaista ja taas uudestaan tuollainen ehkä 5-10s kalkatus. Ja pelkästään lämpimänä, ei ikinä kylmiltään. Koneeseen vaihdettiin laakerit ja suorat veivitkin mutkalla olleiden linnunluiden tilalle mutta mitään muutosta ei ikinä ääneen tullut.
Luulisi että piston slap on pahimmillaan nimenomaan kylmänä kun mäntä ei ole ehtinyt lämmetä ja välys siten kiristyä?
-
Lisää luontoääniä:
Mikähän tämä kläklätys on tuulettimen/jakohihnan tienoilta? Esiintyy vain lämpimällä koneella.
https://www.youtube.com/shorts/5vAR8tfFOHs
-
Vesipumpun laakeri tai viskokytkin hajoamassa.
-
Vesipumpun laakeri tai viskokytkin hajoamassa.
Tiheneekö kläklätys kierroksien mukana kummassakin tapauksessa, siis kun laittaa lisää kierroksia?
Tai olisko jotain muuta konstia jolla erottaisi kumpi se on?
-
Tai olisko jotain muuta konstia jolla erottaisi kumpi se on?
Visko irti hetkeksi niin voi sulkea sen pois jos äänet jatkuu.
-
Tuulettajan siivistä kiinni ja pyöräytät sen pitäisi olla vähän tahmea pyörimään, pykältää ei saa.
Joutuu hihnat, vesipumpun hihnapyörän ottamaan pois jos viskossa ei tunnu mitään outoa.
-
No eipä se tainnut olla kuin liian löysä hihna, Huotarit korjasi ilmaiseksi muun ohessa.
Miksei tässä hihna vingu niin kuin muissa autoissa niin tajuaisi itsekin vian? :juhau: