Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: osku212 - 14.03.2013, 18:47:52
-
(halvin paikka) Ja mikä niiden kankien mitat on ;D
-
Soitappa vaikka samppasportille niin ne kertoo puhelimessa mitkä sinne käy ja ei ole pahan hintaiset.
Kaikissa 2.3 ja 2.0 T-5 on saman mittaiset kanget ainakin tähän asti tullut vastaan (yli kymmenessä rempatussa moottorissa)
-
Kiitos asiallisesta viestistä
-
myös lg-speed ja sten parner motors myy. Pitä kuukleen ni löytyy.
-
Niin itse hommasin aikoinaan spm veivit mutta nykyään ostaisin sampalta varmaan,tosin ei ole spm veiveissäkään vikaa ollut ja koneistuksessa kaikki oli kunnossa kun tarkistutin. Mutta eipähän tarttee tilailla ruottista asti
-
samoja kiinaveivejä ne on.
-
niihän ne on mutta jos maltoit lukea viestini loppu osan joka kuului jotenkin että eipä tarvii ruottista asti tilailla
-
Omat otin sampalta. Käytin koneistamossa tarkistuksessa, kaikki kanget OK.
-
Nostellaas vanhaa aihetta. Tommoseen B5234T5 mosaan pitäis laitella kiertokanget ja budjetin takia ei SamppaSportin omat nappaa ja SPM:ltä ei Ruotsista viitsis alkaa tilaamaan. Onko kellään siis mitään pahaa tai hyvää sanottavaa Ahtoja.com:in kiina H-profiileista? Kyseessä siis nämä: http://www.ahtoja.com/product/247/5-syl-teraskanki-sarja (http://www.ahtoja.com/product/247/5-syl-teraskanki-sarja). ARP pulttien kanssa hinta jäis inhimilliseen 430 euroon. Sillä ei liene väliä onko vain B5234T kun tuo 5-pääte ei alakertaa muuta mitenkään? Onko tuo 139,5mm oikea pituus?
Semmosta tarinaa kuulin myös, että kaikki H-profiilit eivät mahtuisi tinamoottorissa pyörimään vaikka sopivina myytäisiin. Ilmeisesti alasilmän ympärys liian suuri jolloin raapii lohkoon. Tähän kellään kommenttia?
-
Eikös niistä ole hieman lohkoa viilattu että mahtuu pyörimään? Ainakin sjos mainitsee näin myynti-ilmoituksessaan
-
Ei pöhelin anna muokata kunnolla niin laitetaan uus viesti http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53249.0
-
Tätä just meinasinkin:
Nämä on sitä vanhempaa mallia, eli isolla alasilmällä = joutuu vanhemmista lohkoista hiomaan sylinterien alapäästä hieman.
UM kankien kanssa kun ei kuulemma joudu lohkoa työstämään, niin sellaiset olis paremmat tälläselle laiskurille. Onko kellään siis hajua onko noi Ahtoja.comin kanget UM vai VM ja onko tuo pituus oikea?
-
Ahtoja.com veivit on 139.5mm pitkät eli vanhanmalliset ja niille pitää tehdä tilaa lohkoon.
-
Eli toi uusi- ja vanhamalli meinaa vaan kangen mittaa kun se on uudemmissa eri? Eipä tajunnut yhdistää taas ollenkaan. :))
Eipä noille onneksi kummoisia koloja tarvitse tehdä. Laitetaan siis tilaukseen.
-
Volvolta tuntui kovin huonosti löytyvän mitään toleransseja näihin, mutta muutamia löytyi täältä: Sivulta 22 (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/800/Section%202%20-%20Engine/Turbo%20Motor/2.3l%205%20cyl%20vin%2057.pdf)
Ei tuollakaan ole mainittuna kuin, että alareikä saa olla 0,004 soikio ja sivuttaisvälystä tulisi jäädä 0,15-0,45
Toinen mikä ihmetyttää on kankien momentti. Tuon saman vihkosen mukaan olis 20Nm, mutta ARP:n ohjelapussa mainitaan 75Nm. Mitä ihmiset on tinakoneissa käyttänyt noita kirratessa?
-
20Nm on ensimmäinen vaihe, sen jälkeen lopulliseen kireyteen.
-
Ahtoja.comin kanget löysi nyt tiensä moottoriin asti. Kerrottakoon, että kaikista oli yläpäät väh. 0.02 tiukkoja ja kahdessa vielä vähän enemmän. Muuten olivat täysin mitoissaan.
Vedin ne nyt momenttiin 20nm -> 75nm. Kahdestakympistä kun käänsi seitsemäänviiteen, niin avain ei tehnyt ihan 90-asteen käännöstä. Jäivät siis ilmeisesti löysemmin kiinni kuin vakiot. Kai ne pelaa kun mukana tullessa ohjeessa tohon momenttiin käskettiin laittamaan?
-
Vanha aihe, mutta viimisestä viestistä jäi epäselväksi, että menivätkö ko. kanget lohkoon ihan suoraan vai vaadittiinko niitä muokkauksia?
-
Yläpäistä hoonattiin muutama satku pois ja lohkoon pitää tehdä pienet syvennykset kangille.
Tähän tyyliin, mutta tietty molemmille puolille:
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/448_zps8676d303.jpg)
Kuva lainattu täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=50568.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=50568.0)
-
Asia harvinaisen selvä, kiitoksia!
-
Millasia kokemuksia porukalta löytyy nyt noista ahtoja.comin veiveistä? Ne olis nyt yhtenä vaihtoehtona itselle, mutta sitten löysin doc-powerilta bsr:n kanget 285€ + arpin pultit 117€. Kummat noista nyt mahtais olla paremmat, ja mahtaako noilla bsr:n kangilla olla loppupeleissä eroa noihin kiina eagleihin?
-
Millasia kokemuksia porukalta löytyy nyt noista ahtoja.comin veiveistä?
Tuosta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31233.msg950486#msg950486
-
Mainittakoon vielä, että joissain kiinaveiveissä on jyrsitty nuo h-profiilin urat liian syviksi jolloin sen "väliviivan" ainevahvuus jää liian pieneksi. Koneistaja kehui, että näissä veiveissä oli ainakin kunnolla seinämää. Eiköhän ne BSR:n veivit suht samaa kiinan huttua ole.
-
Eipä tarvinut kolota lohkoa, kun asensin eaglen h-profiilit t5 tuossa viikko takaperin.
-
Eipä tarvinut kolota lohkoa, kun asensin eaglen h-profiilit t5 tuossa viikko takaperin.
Sama fiilis on itselläkin Eaglen kangilla. Että pyörii koloamatta vanhassa T5 lohkossa.
-
Myönnettäköön että itse en edes tarkastanut mahtuuko kairaamatta. Siipiveikko puhui että kutosessa olis ollu millistä tai parista kiinni. Omaan tein reilusti tilaa jos vaikka kävis niinkin huonosti että laakerit pyörähtäis päällekkäin, niin silti ei pitäis kolista.
-
Noita kankia on tosiaan eri mallisia ja itsellekin oli yllätys, että nuo hommaamani kanget mahtui pyörimään vanhan mallisessa lohkossa vapaasti ilman muutoksia.
-
Eipä tarvinut kolota lohkoa, kun asensin eaglen h-profiilit t5 tuossa viikko takaperin.
Noita kankia on tosiaan eri mallisia ja itsellekin oli yllätys, että nuo hommaamani kanget mahtui pyörimään vanhan mallisessa lohkossa vapaasti ilman muutoksia.
Täälläkin meni vitoseen SPM? (JuhaU tietää varmistaa) , kanget ilman lisätöitä.
Samoin proffa100 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=8282):lta ostetut neloskoneen kanget menivät ilman paikalleen ilman ongelmia, vaikka olin jo varautunut siihen että lisätilaa tarvitaan.
-
Tilasin nyt sitten nuo bsr:n veivit, tulivat nopeasti ja kaikki olivat grammalleen saman painoisia, sekä kaikki yläsilmät oikean kokoisia. Kaikenlisäksi mahtuivat pyörimään ottamatta mihinkään kiinni. :P
-
Tilasin nyt sitten nuo bsr:n veivit, tulivat nopeasti ja kaikki olivat grammalleen saman painoisia, sekä kaikki yläsilmät oikean kokoisia. Kaikenlisäksi mahtuivat pyörimään ottamatta mihinkään kiinni. :P
Eli pitäis mahtua pyörimään 850 2.3t-5 vm-95 ilman ongelmia? Onko ne nimenomaan nuo 139.5mm kanget? Pikaisesti pitäisi h-profiilia tilata mutta kun ei ole vielä varmuutta tuosta yhteensopivuudesta...