Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Alakulo - 15.03.2013, 21:39:47
-
Hommasin volleen uudet suutinkärjet mallia orkkis kun meillä oli onnellinen perhetapahtuma eli puoli miljoonaa kilsaa tuli täyteen. Olisi kyllä pitänyt pysähtyä ja vetää kättä lippaan tien sivussa...
Ei mitään todellista tietoa onko suuttimissa oikeasti vikaa mutta pieni epäilys on ettei saa oikein soppaa. Eikös pitäisi aina kiihdytellessä jonkin verran savua saada aikaan? Nyt ei nimittäin irtoa millään.
Tarkoitus on teettää vaihtotyö Tammerdieselillä mutta vienkö koko auton vai pelkät suuttimet? Auton peruskorjaushommat multa onnistuu, mutta täytyykö suuttimia irrottaesssa vaihtaa jotain tiivisteitä tai muita osia uusiin tai onko irrotus- ja kasaushomma muuten erityisen herkkää?
Meikäläisen tuntiveloitus on varmasti pienempi kuin oikeiden ammattilaisten joten olisiko neuvoja?
-
Kyllä niihin aina pitää uudet tiivisteet laittaa. Oikeat kiristysmomentit suuttimille ja ylivuotoputkille on hyvä olla olemassa :)
-
Onnee vain mit.lukemista, mulla vilahti eilen 466666km, aikas sexikästä. :2funny:
-
Ei mitään todellista tietoa onko suuttimissa oikeasti vikaa mutta pieni epäilys on ettei saa oikein soppaa. Eikös pitäisi aina kiihdytellessä jonkin verran savua saada aikaan? Nyt ei nimittäin irtoa millään.
Jos suuttimet ovat kunnossa ja ahtopaine on ok eikä imusarja/venttiilien ympäristö ole karstoittunut umpeen, ei savua kuulu näkyä. Kun suuttimet kuluvat ja avauspaineet alenevat, alkaa savu näkyä, kun pisarakoko kasvaa ja avauspaineen alenemisen takia määräkin vähän kasvaa.
Uusilla suuttimilla voi tulla yllätys: avautumispaineet ovat taas ok, jolloin ruiskutuksen maksimimäärä vähän alenee, joten maksimiteho alenee alkuperäiselle tasolleen. Mittaapa sekuntikellolla aika lentävällä lähdöllä (siis kaasu pohjassa jo ennen kuin vauhtia on 80 km/h) vaikkapa 80 -140 km/h kaasu pohjassa, ennen suutinremonttia ja sitten sen jälkeen, tietysti samassa tienkohdassa ja samanlaisissa tuuliolosuhteissa.
-
Jos suuttimet ovat kunnossa ja ahtopaine on ok eikä imusarja/venttiilien ympäristö ole karstoittunut umpeen, ei savua kuulu näkyä. Kun suuttimet kuluvat ja avauspaineet alenevat, alkaa savu näkyä, kun pisarakoko kasvaa ja avauspaineen alenemisen takia määräkin vähän kasvaa.
Uusilla suuttimilla voi tulla yllätys: avautumispaineet ovat taas ok, jolloin ruiskutuksen maksimimäärä vähän alenee, joten maksimiteho alenee alkuperäiselle tasolleen. Mittaapa sekuntikellolla aika lentävällä lähdöllä (siis kaasu pohjassa jo ennen kuin vauhtia on 80 km/h) vaikkapa 80 -140 km/h kaasu pohjassa, ennen suutinremonttia ja sitten sen jälkeen, tietysti samassa tienkohdassa ja samanlaisissa tuuliolosuhteissa.
Terve.
Olen hieman erimieltä,ruiskutuspumppu sen polttoainemäärän käskee,ruiskutuselementti antaa määrällisesti sen mitä polkimesta pyydetään.
Ruiskutus-suutin injektoi polttoaineen sylinteriin,toisinsanoen määrä pysyy vakiona suuttimen kunnosta riippumatta,savu johtuu huonosti sumuuntuvasta polttoaineesta eikä se voi ainakaan tehoa parantaa.
Aloittajalle.
Olet siis ostanut suuttimiin uudet kärjet jotka asennetaan vanhoihin suutinrunkoihin?.
Kärkien uusiminen on helppo toimenpide jos pääsee käyttämään tai omistaa testauspumpun,ainoa haitta on,että noi bochilaiset on simmilevyillä säädettävät
kun avautumispaineita laittaa kohilleen.Itse olen laiskana käyttänyt paikallista dieselkorjaamoa josta noita kaikenlaisia kärkiä löytyy hyllystä.
Suuttimien irrotus ja asennus on helpohko homma kuten edellä veeseitkyt72
antaa ymmärtää.
Ps.Ei kai tässä mallissa vielä ole 2000kg/cm2 ruiskutuspaineet niinkuin D5 koneessa?
-
Ps.Ei kai tässä mallissa vielä ole 2000kg/cm2 ruiskutuspaineet niinkuin D5 koneessa?
Luvuista en mene sanomaan mitään, mutta eiköhän jakajapumpullisen (TDI) ja common rail -koneen (D5) ruiskutuspaineet ole ihan erilaiset.
-
Nyt on homma teetetty dieselkoejaamolla ja hintaa töille tuli parisataa euroa. Laiskuus ja ajanpuute esti irrottelemasta suuttimia itse. Auto tuntuu toimivan hyvin että ainakaan huonommaksi ei mennyt. Tuntuu että täysillä kiihdyttämällä hento savu irtoaa, lieneekö psykosomaattista vain...
Taitaa kohta olla lastun aika...