Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jagrullar - 16.03.2013, 21:29:16
-
Vaihdatin pari viikkoa sitten tuohon otsikon mukaiseen autoon taakse jarrupalat. Nyt huomasin, että toisen puolen palat laahaa ja varsinkin levy kuumenee ihan reippaastikin, vannekin koskiessa miellyttävän lämmin. En saanut palat vaihtaneesta firmasta ketään vielä viikonloppua vasten kiinni, mutta virallisempi korjaamo arveli raikkaasti että saattaa mennä jarrusatula vaihtoon. Ja töineen noin 450e vaihtaa omistajaa. Elämä on, mutta ton käyttäisin mieluummin vaikka softaan....
Ensi viikolla pitää tuolle jotain tehdä, mutta sitä pohjustaakseni kyselen vähän kokemuksia. Onko muilla ollut vastaavaa ja millä keinoin & hinnoin on selvitty?
Jos asiaan vaikuttaa, niin käsijarru on sähköinen, mutta eiköhän noissa kaikissa ole. Ja kilsoja reilu satku.
-
Jarrutteletko kunnolla? Pysähtyessä jarrupoljin pohjaan, että männät liikkuu täyden matkan, saattaa jumittaa "varpaalla" ajaen.
-
Ekaksi kyllä koittaisin herkistää mäntää ja rasvata liukutapit ... eli purettava takajarrut vielä kerran.
EI nyt luulisi tuossa vuosimallissa vielä tarvitsevan vaihtaa koko jarrusatulaa ...
-
... takas sinne Korjaamoon. Saavat herkistää sen laahaavan takasylinterin + liukutapit ...
-
Itsellä samanlainen ongelma entisessä autossa! Palojen vaihdon yhteydessä piti mäntä ruuvata takaisin pohjaan avaimella, mäntä tulee ulospäin sitä mukaa kun palat ohenevat. Auto oli Honda joten Volvosta en osaa sanoa. Männän kun pyöritteli takaisin niin eipä laahannut enää :) .
-
Sähköinen käsijarru täytyy testerillä ajaa ns. huoltotilaan ja pihdeillä sen jälkeen mäntä sisään ja sitten kun uudet palat on laitettu, niin testerillä ajetaan mäntä ulos ja se säätyy oikeaan kohtaan.
-
Joo, on tullut varmaan ajettua turhan ennakoiden näin talvikeleillä ja valoissakin painettua jarrua vain sen että paikallaan pysyy (vähän). Kun tuo alkoi laahaamaan, niin koitin kyllä reippaita jarrutuksia, mutta typeryyttäni liikkeellä (miten tuota paikallaan jarruttamista ei tullut ajatelleeksi :idiot2:). Kiitos Mariinin ja muiden, nyt on tullut painettua paikallaan ollessa poljinta sen verran että välillä jo pelotti että katkeaa poljin tai ainakin päästä verisuoni ;) Ei käynyt kumpaakaan, mutta laahaaminen väheni sen verran että nyt uskaltaa jo ajon jälkeen koskea jarrulevyyn.
Jos vielä saavat loputkin laahaamiset herkisteltyä pois, niin täytyy ottaa tästä oppia jatkoon....
-
Tervehdys, vähän vastaava ongelma itsellä, koska molemmat takajarrut laahaa hiukan v60 -12 D5 manuaalissa. Ei pahasti, koska tietokoneen keskikulutus 6l/100km ja sanoivat volvolla, että tämä on normaali kulutus eli ei syytä avata jarruja ja niiden kuuluu laahata hiukan. Avasin kuitenkin itse, koska vanteet tulevat mustaksi jarrupölystä ja levyt kuumenee. Lisäksi tutulla xc-70 -08 missä sähköinen käsijarru, eikä laaha ollenkaan. Ostin auton kk sitten ja vaihdoin silloin uudet palat. Ongelma esiintyi jo silloin, mutta ajattelin sen menevän ohi, kunhan asettuvat paikalleen. Nyt viikonloppuna avasin molemmat jarrusatulat ja olivat hyvässä kunnossa, sylinterit liikkuivat ja kumit olivat pehmeät ja ehjät.
Huomasin, että laahaus ongelma tulee, kun käyttää sähköistä käsijarrua, koska satula ei palauta paloja takaisin päin riittävästi. Pystyykö tuota sähköistä käsijarrua siis säätämään jotenkin vai onko satuloissa vikaa?
-
Tervehdys, vähän vastaava ongelma itsellä, koska molemmat takajarrut laahaa hiukan v60 -12 D5 manuaalissa. Ei pahasti, koska tietokoneen keskikulutus 6l/100km ja sanoivat volvolla, että tämä on normaali kulutus eli ei syytä avata jarruja ja niiden kuuluu laahata hiukan. Avasin kuitenkin itse, koska vanteet tulevat mustaksi jarrupölystä ja levyt kuumenee. Lisäksi tutulla xc-70 -08 missä sähköinen käsijarru, eikä laaha ollenkaan. Ostin auton kk sitten ja vaihdoin silloin uudet palat. Ongelma esiintyi jo silloin, mutta ajattelin sen menevän ohi, kunhan asettuvat paikalleen. Nyt viikonloppuna avasin molemmat jarrusatulat ja olivat hyvässä kunnossa, sylinterit liikkuivat ja kumit olivat pehmeät ja ehjät. Huomasin, että laahaus ongelma tulee, kun käyttää sähköistä käsijarrua, koska satula ei palauta paloja takaisin päin riittävästi. Pystyykö tuota sähköistä käsijarrua siis säätämään jotenkin vai onko satuloissa vikaa?
Itselläkin keväällä laahasi takajarrut. Mistään muusta en huomannut kuin että keskikulutus nousi 7.8l -> 8.3l. Tämä herätti epäilyt jarrujen laahaamisesta, koska ajotapa, -aika tai -matka ei ollut muuttunut. Muutamana aamuna aikaisin töihin ajellessa (työmatka n.5km) ajelin jarruttamatta, ja työmaan pihassa etulevyt ihan kylmät ja takalevyt n.40 asteiset käsikopelolla. Kaverin luona pyörät ilmaan ja selkeä laahaus molemmin puolin takana. Etuset pyörivät normaalisti.
Ajotapani on aika rauhallinen ja yritän käyttää mahdollisimman paljon moottorijarrua ja ennakoida pysähtymisiä. Muutaman kerran muutin ajotapani muistuttamaan rallimies Kujalaa (sisältäen voimakkaita jarrutuksia) ja laahaus hävisi, eikä ole tullut takaisin. Sähköistä käytän ihan normaalisti ja olen käyttänyt tuon jälkeenkin, ja epäilen, että laahaus ei johdu siitä.
-
Lukaiskaapa tuosta omat päätelmäni. Nyt on takajarrut olleet kunnossa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73301.0