Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juppi79 - 17.03.2013, 10:53:42
-
Olisko jollain kuvaa miten menee apulaite hihna kyseisessä moottorissa?
Samalla kun laturi kärähti niin mitä pitää ottaa huomioon sitä irrottaessa ja vaihtaessa.
käykö tämä laturi tuohon: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-2372
Hihna pyörii ja on tiukka mut latausta ei ole..
Eilen tuli pientä savua laturin kohdelta ja sit lopetti lataamisen.
Mikähän kiristin tähän malliin on? kun motonet tarjoo kahta eri mallia..
Auto on siis vuosi mallia 2000 ja on mk2
-
Hieman näyttää epämääräiseltä tuo motonetin selostus.
Dieseleitä kun löytyy tuohon motonetin vuosimallirajaan kahta erilaista, eikä niihin mene samat.
Onko autossasi nyt 160A laturi? jos ei ole, niin tuo ei todennäköisesti sovi.
Autotarvikeliikkeestä voisit saada heidän myymästään tuotteesta printatun kuvan, josta voit verrata, onko varmasti sama, joka on autossasi tai sitten kerrot heille laturisi merkin ja varaosanumeron, niin löytynee silläkin oikea.
Itse löydän motonetin listasta vain yhden kiristimen? tuote nro. 30-0667 ??
-
tuossa on tuo toinen kiristin
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-0653
tuo ainakin mitä etsii muualtakin niin sielläkin on 160a kävis tohon 2.5dti..
Täytyy ottaa laturi irti ja mennä sen kanssa käymään motonetissä..
Olisko vielä kuvaa miten se hihna siellä menee?? kun näytti olevan aika mutkalla... näkee sen reitin.
-
tuossa on tuo toinen kiristin
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-0653
tuo ainakin mitä etsii muualtakin niin sielläkin on 160a kävis tohon 2.5dti..
Täytyy ottaa laturi irti ja mennä sen kanssa käymään motonetissä..
Olisko vielä kuvaa miten se hihna siellä menee?? kun näytti olevan aika mutkalla... näkee sen reitin.
Tuossa linkissäsihän on laturin moniurahihnapyörä, ei kiristin.
Sitä 160A laturia ei sitten näytä missään motonetin myymälässä olevan varastossa, jos et itse huomannut jo.
En tiedä, että miten motonetissa osaavat oikeaa laturia katsella muuten kuin oman listansa mukaisesti, kai niilläkin jotain ohjelmia siellä on yhteensopivuuden varmistamiseksi, itse menisin suoraan johonkin autovaraosaliikkeeseen.
-
Täytyy huomenna käydä kyselemässä tosta Tuusulasta..
Jos löytäis sieltä sen 160a laturin tohon..
Kumminkin niin raskaat hifit mukana et kerralla sit hommaa ison laturin..
-
Olisko kellään kuvaa tuosta hihnan sijoittelusta ja sitten miten sen hihnan löystää??? perinteisesti laturilla vai onko siellä kiristin? Ensimmäinen volvo itsellä vasta kyseessä ja niin paljon teen tähän itse kun on vaan mahdollista..
-
Tässäpä kuva -97 vuotisen hihnan reitistä. Mielestäni näissä on kahta eri vaihtoehtoa, mutta en tiedä missä se ero sitten tulee. Todennäköisesti laturin ja ohjainrullan kohdalla hihna saattaa uudemmissamalleissa mennä eri reittiä.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/940%20tdi/Tdiasentuu006.jpg)
Hihnassa on automaattikiristin. Näkyy tuossa kampiakselin pyörän yläpuolella. Yläreunassa on väkänen, josta saa 16mm avaimella löysättyä hihnan.
-
Eli kampuralta ilmastointikompuralle ja siitä TAITTOPYÖRÄN kautta laturille ja edelleen tehostajan kautta kiristimelle. Näin asennettuna kiristinpyörä nousee huomattavasti ylemmä ja tiukemmalle kun väärin laitettuna.
Eli Kulmamiehen kuvassa aivan oikein.
-
Paljon kiitoksia Kulmamiehelle taas kerran..
Täytyy purkaa tuo vanha laturi pois autosta.
Enköhän mä selviä näillä ohjeilla jo tuosta hommasta.
Eli:
Vesiletku irti ylhäältä
moottorin suoja muovi pois
Kiristin löysälle ja hihna pois
Ohjaustehostimen pumppu pois, kääntää tieltä pois
Laturin pultit pois ja tulee yläkautta.
Kasaaminen päinvastoin.
Onko jollain vielä lisättävää??
-
Akusta toinen kenkä irti
-
Akusta toinen kenkä irti
Niin ajattelin ottaa konehuoneesta plus kaapelin irti. Muuten joutuu kontin purkaa.
-
Niin ajattelin ottaa konehuoneesta plus kaapelin irti. Muuten joutuu kontin purkaa.
Paksuissa kaapeleissa ei ole sulakkeita, joten auto voi olla sula monesta paikasta jos sattuu se vahinko, eli jospa kuitenkin sieltä akusta se kenkä irti.
Akunkenkä kuuluu irroittaa muutenkin ennen, kuin avaa siitä sulakerasian luota sitä pluskaapelin liitosta :)
-
no sit täytyy purkaa vähän enemmän..
otan sit samalla tuon miinus kaapelin irti niin et saa sen myös vaihdettua kun on aika surkean näköinen.
Mut enempi tästä sitten ens viikonlla kun alkaa loma niin kerkee tekemään.. pihalla tosin joutuu olemaan
-
Kiitoksia kaikille avuista ja neuvoista niin auto on nyt sitten kunnossa..
Laturi,hihna ja litra nestettä =260e ei paha