Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikkoh - 18.03.2013, 00:03:29
-
Kipinä tulee. PA-pumput pyörii. Jännitettä ja virtaa on tarpeeksi. Yön yli seistyään käynnistyy.
:-[ Kun on kuuma kone, ei käynnisty - ei edes yritä. Myös kesken matkan, n. 10 km jälkeen yhtäkkiä nytkähtelee ja sammuu niin kuin bensa olisi loppu, mutta ei ole loppu.
Pa-suodatin on uusittu. Lambda-anturiin ei ole koskettu... viittaako oireet siihen, koskapa ongelma ilmenee pääsääntöisesti heti pidemmän ajamisen jälkeen? Lyhyen 1-2 km ajon jälkeen moottori lähtee tulille uudestaan sammuttamisen jälkeen.
Pitäisikö lambda-valo kojelaudassa syttyä ajon aikana, jos anturissa tai sen johtojen liitoksissa on vikaa?
-
Tarkista YKK-anturin vastus 160 - 230 ohmia ja lisäksi lämpöanturista molemmista anturin navoista vastukset runkoa vasten - pitäisi olla yhtä suuret. Johdotus ensin irralleen ja käyntilämmössä.
Tämä voi toki olla muuallakin, mutta tästä on hyvä alkaa ;).
-
Saattaisi olla myös puolavika.
-
Pitäisikö lambda-valo kojelaudassa syttyä ajon aikana, jos anturissa tai sen johtojen liitoksissa on vikaa?
Ei aina, riippuen viasta. Fataalit viat sytyttävät lambda-valon muut eivät. Lue vikakoodit FAQ ohjeen mukaisesti.
Kun kone sammuu, niin tarkista se kipinän tuleminen ja mittaa sitten bensan paineet.
-
Mulla oli kylmäkäynnistys-suutin "kuseva" eli tiputti bensaa läpi. Tosin mulla oli B230F Regina ohjauksella. En tiedä onko sulla koko kylmäkäyntisuutinta olemassa? Se löytyy imusarjan alta. Tulee pistokeliitin ja tietekin bensaletku.
Eli oma lähti aina kylmänä hyvin käyntiin. Kuumana piti sahata pitkään.
-
Käynnistyssuutinta en ole testannut. Lämpöantura tällainen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-coolant-temperature-cockpit-display/1011404/?shop=1
Irroitin lämpöanturan liittimen ja oireet ilmenivät samanlaisina. Koitin mittailla molemmista anturin navoista, mutten saanut vastusarvoa runkoon kummastakaan. Mittauksen tein siis heti moottorin lämmettyä ja sammuttua.
Kipinä tulee moottorin sammuttuakin. Bensan painetta en ole mitannut. Pitäisi ensin hankkia mittari sitä varten tai mennä pajalle.
-
Mittasit mittariston lämpöanturia. ECU:n anturi on taempana imusarjan alla, sanoisinko jopa aika jännässä paikassa. Sinne saa kyllä mittavermeet, mutta kyllä harmittaa jos konehuone ei ole puhdas, sikspaljo syvälle letkujen ja johtojen sekaan saa kädet työntää.
-
Kieltämättä viheliäisessä paikassa. Itse lykkäsin vaihtoa ja myin uuden anturin auton mukana ;).
-
Lämpöanturin molemmista navoista tuli samat arvot käyntilämpötilassa 320 ohmia.
YKK-anturista lähtevän johdon liittimessä on kolme napaa. Keskimmäisestä toiseen reunaan tuli 180 ohmia ja toiseen reunaan ei tullut mitään.
YKK-anturin ongelmia on selvitetty täällä: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html
Siellä todetaan: "replacing this permanent-magnet sensor located in the top of the bellhousing fixes many hot restart complaints on 700/900s."
Voiko puola kuumetessaan aiheuttaa ongelman? Kaveri muisteli jossain käyneen näinkin, vaikka puola antoi muuten oikeat mittausarvot.
-
Kyllä puola voi tehdä tuon, lämpenee joskus niin kuumaksi, ettei kädellä voi koskettaa. En tiedä mitä arvoja viallinen puola antaa.
-
Tähän väliin pieni vitsi puolasta.
Lech Walesan auto oli tehnyt stopin tienvarteen. Ohikulkija pysähtyi ja totesi että Puolan johdossa on vikaa :2funny:
...taitaa foorumin väki olla vähän nuorempaa, ettei muistu mieleen koko Walesa...
Tosiaan, puola voi kuumeta pirun kuumaksi.
-
Lämpöanturin molemmista navoista tuli samat arvot käyntilämpötilassa 320 ohmia.
YKK-anturista lähtevän johdon liittimessä on kolme napaa. Keskimmäisestä toiseen reunaan tuli 180 ohmia ja toiseen reunaan ei tullut mitään.
YKK-anturin ongelmia on selvitetty täällä: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html
Siellä todetaan: "replacing this permanent-magnet sensor located in the top of the bellhousing fixes many hot restart complaints on 700/900s."
Voiko puola kuumetessaan aiheuttaa ongelman? Kaveri muisteli jossain käyneen näinkin, vaikka puola antoi muuten oikeat mittausarvot.
Lämpöanturi näyttää olevan OK. Mittasitko tuon YKK-anturin? Sen voi mitata ihan paikallankin kun ottaa sen johtoliittimen auki siinä rintapellissä. Yksi on suojamaa ja kahdesta saa vastusarvon. Joskus YKK-anturissa voi olla vikaa sillä anturinpäässä. Sen voi viilata suoraksi. Jos noista ei apuja löydy, katsele onko sitä kylmäkäynnistyssuutinta ja tutki se.
-
Lämpöanturi näyttää olevan OK. Mittasitko tuon YKK-anturin? Sen voi mitata ihan paikallankin kun ottaa sen johtoliittimen auki siinä rintapellissä. Yksi on suojamaa ja kahdesta saa vastusarvon. Joskus YKK-anturissa voi olla vikaa sillä anturinpäässä. Sen voi viilata suoraksi. Jos noista ei apuja löydy, katsele onko sitä kylmäkäynnistyssuutinta ja tutki se.
Kaverihan kertoi mitanneensa ykk:sta 180 ohm, eli olis ainakin vastukseltaan ok.
-
Hain romikselta käytetyn Boschin puolan. Ensi tuntumalla vika näyttäisi ratkenneen puolan vaihdolla. Testailen vielä lisää.
Vanhan puolan mittausarvot ovat ok. Puola ei kädellä tunnustellen kuumene. Hämäävää on lisäksi se, että kipinä tulee moottorin sammumisen jälkeenkin, tosin ehkä hieman vaimeampana, kuin pitäisi. Ongeman ratkaisemiseen kotikonstein ei siis ole muuta mahdollisuutta kuin kokeilla toisella puolalla, jota siis nyt testailen.
-
Tähän väliin pieni vitsi puolasta.
Lech Walesan auto oli tehnyt stopin tienvarteen. Ohikulkija pysähtyi ja totesi että Puolan johdossa on vikaa :2funny:
...taitaa foorumin väki olla vähän nuorempaa, ettei muistu mieleen koko Walesa...
Tosiaan, puola voi kuumeta pirun kuumaksi.
Solidaarisuusliike ja koko kommunismin romahdus on kyllä muistissa. :D
Puolan johdossa todellakin voi olla vikaa nykyisinkin.... ;D
Mutta asiaan, puola kuumenee vain jos sen ensiöpuoli on oikosulussa.
Toision läpilyöntiviat tekevät kuvattuja oireita ja ovat normaaleilla yleismittareilla mittaamattomissa.
Usein nämä läpilyöntiviat ovat kiusallisen vaikeita metsästää ja ilmenevät usein lämpötilariippuvina.
Hämäävää on lisäksi se, että kipinä tulee moottorin sammumisen jälkeenkin, tosin ehkä hieman vaimeampana, kuin pitäisi.
Tämä tarkoittaa mitä? :o
-
Hämäävää on lisäksi se, että kipinä tulee moottorin sammumisen jälkeenkin, tosin ehkä hieman vaimeampana, kuin pitäisi.
Tämä tarkoittaa mitä?
Tarkoitan: kun moottori sammui eikä enää käynnistynyt muutaman kilometrin ajamisen jälkeen, startatessa tein näköhavaintoja tulppa irti moottorista runkoa vasten, ja siinä kipinä näytti vaimealta. Tämä testi on tietenkin hieman epävarma ja mistä lie mopoajalta opittu.
-
Tarkoitan: kun moottori sammui eikä enää käynnistynyt muutaman kilometrin ajamisen jälkeen, startatessa tein näköhavaintoja tulppa irti moottorista runkoa vasten, ja siinä kipinä näytti vaimealta. Tämä testi on tietenkin hieman epävarma ja mistä lie mopoajalta opittu.
Sitten on syytä tutkia sitä puolaa ja jos toimii sen vaihdolla, niin vika oli puolassa.
Vaikkakaan ei puolan johdossa, vaikkei Lech Walesa siellä enää vaikutakkaan! :2funny:
-
Ongelman ratkaisu: puolassa on lämpösidonnainen vika. N. 10 km ajon jälkeen puola ilmeisesti lämpenee, lyö läpi ja indusoi liian pienen jännitteen, jolloin sytytyskipinä heikkenee ja moottori sammuu.
Vaihtopuolalle tuli eilen 150 km eikä ongelmia ilmennyt.
-
Ongelman ratkaisu: puolassa on lämpösidonnainen vika. N. 10 km ajon jälkeen puola ilmeisesti lämpenee, lyö läpi ja indusoi liian pienen jännitteen, jolloin sytytyskipinä heikkenee ja moottori sammuu.
Vaihtopuolalle tuli eilen 150 km eikä ongelmia ilmennyt.
Lämpenikö puola kädellä havaittavasti lakatessaan toimimasta?
Jos ei, niin silloin vika on toision puolella. Eli lämpöläpilyönti, jolloin em. puolalla saa heittää vesilintua.
-
Omassa autossa samaa vikaa kuin otsikossa. B200F. Kylmänä lähtee heti. lämpöisenä myös, jos auto ei ole sammutuksen jälkeen seisonut liian kauan. Lämmin moottori 30-60 min. seisonnan jälkeen käynnistyy huonosti. Saa sahata ihan kunnolla ja vasta kun kaasun painaa pohjaan alkaa lupailemaan ja lähtee käyntiin. Lohkolämmityksessä tarpeeksi kauan niin tekee ihan samaa. Käy hyvin kun saa käyntiin eikä sammuile.
-
Meinasin että kylmäkäynnistys suutin antaa puolilämpöselle koneelle liikaa ryyppyä kastellen tulpat johtuen viallisesta lämpöanturista. irrotin suuttimen liittimen jottei antaisi ryyppybensaa vahingossa. viikon nyt ajellu liitin irti, mutta ei tunnu olevan vaikutusta. aamuisin lähtee hienosti käyntiin lohkolämmittimestäkin mutta töidtä lähtiessä saa sahata ja painaa kaasun pohjaan. Jos selvittäisi seuraavaksi vuotaako joku suutin läpi. Aina se on käyntiin lähtenyt mutta hävettää sahata jokapäivä työmaan pihalla.
-
Rikkinäinen ruiskun lämpötila anturi sitä bensaa ryyppysuuttimella tarjoilee liikaa ainetta. Tai liian vähän.
-
joo mutta kun suuttimen liitin on edelleen irti niin ei se pysty tarjoilee.
-
Perinteiseltä bensapumpun releeltä haiskahtaisi. :-\
-
se on uusi. ja tuskin se tajuaa minkä lämpönen moottori on. lisäilma luisti pn myös testattu.