Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: sempalo - 01.03.2011, 12:56:14
-
Hei,
mitä Volvo V70 -08 tarvitsee, jotta siihen saa halogen valojen tilalle Xenon valot?
(Onko tekniikka valmiina, mutta vain umpiot erilaiset?)
-
Hei,
mitä Volvo V70 -08 tarvitsee, jotta siihen saa halogen valojen tilalle Xenon valot?
(Onko tekniikka valmiina, mutta vain umpiot erilaiset?)
Alkuperäisten jälkiasennus ei mielestäni onnistu, menis ainakin CEM vaihtoon, taka- ja etuakselille anturit ja xenoneille oma ohjainyksikkö (HCM). Jos onnistuu, niin tulee aika järkyttävän kalliiksi.
Paljon helpommalla ja halvemmalla jälkiasennussarja vaan kiinni...
-
Alkuperäisten jälkiasennus ei mielestäni onnistu, menis ainakin CEM vaihtoon, taka- ja etuakselille anturit ja xenoneille oma ohjainyksikkö (HCM). Jos onnistuu, niin tulee aika järkyttävän kalliiksi.
Paljon helpommalla ja halvemmalla jälkiasennussarja vaan kiinni...
Jälkiasennussarja vaan näyttää pöllöltä jälkiasennussarjalta ;).
Mun mielestä tuon alkuperäisen xenonin saa kohtuullisella vaivalla halogeenin tilalle. Alkuperäisen xenonvalaisimen liittimessä on 1mm korkealla fontilla numerointi. Nastaan 3 tulee molemmissa +12V puolivaloille. Se näyttää tulevan suoraan CEM:lta, joten pieni varovaisuus on paikallaan. Liitin 4 on Xenonissa maadoitus puolivalolle. Liitin 10 on maadoitus kaukovalolle, mutta halogeneissa tuo on yhteinen puoli ja kaukovaloille liittimellä 10. Liitin 9 on molemmissa kaukovalon +12V.
Ongelmia tulee lähinnä pienemmästä virrankulutuksesta, joten ilmoitetaan varmaan palanutta polttimoa ilman ylimääräistä vastusta. Toiseksi xenoneissa on se automaattinen korkeudensäätö askelmoottorilla (nastoihin 7,8,11,12), mutta halogeneissa taitaa olla perinteinen manuaalisäätö (nastat 7,8,12). En ole tarkkaan ihmetellyt, mutta itse säätömoottori saattaisi olla mekaanisesti sopiva halogeenivalaisimista. Tuosta ei nyt mitään automaattisäätöä tule, mutta toimisi täsmälleen samoin, kuten ennenkin.
Auton tietokoneiden mielestä siis olisi halogenivalot kuten ennenkin, mutta lookki olisi puhtaasti xenon-valollisten :). Katselen myöhemmin tarkemmin, mutta äärivalot ja vilkut näyttäis olevan samanlaisesti kytkettyjä. Varjostimen solenoidi tulee nastasta 5, ja se kytketään kytkiksen mukaan valaisimen ulkopuolella kaukovaloihin +12V eli nastaan 9. Kytkentäkaavio kannattaa printata ennen tuunausta kun näiden kiireessä kirjoitettujen numeroiden kanssa saattoi tulla virheitä.
-
Kytkentä kaavio olisi kiva saada myös tänne.
..ennen kaikkea silleen olisi kiva saada, että katsastukseen mennään sitten aina orginaali halogen lyhdyillä.
-
Jälkiasennussarja vaan näyttää pöllöltä jälkiasennussarjalta ;).
Mun mielestä tuon alkuperäisen xenonin saa kohtuullisella vaivalla halogeenin tilalle. Alkuperäisen xenonvalaisimen liittimessä on 1mm korkealla fontilla numerointi. Nastaan 3 tulee molemmissa +12V puolivaloille. Se näyttää tulevan suoraan CEM:lta, joten pieni varovaisuus on paikallaan. Liitin 4 on Xenonissa maadoitus puolivalolle. Liitin 10 on maadoitus kaukovalolle, mutta halogeneissa tuo on yhteinen puoli ja kaukovaloille liittimellä 10. Liitin 9 on molemmissa kaukovalon +12V.
Ongelmia tulee lähinnä pienemmästä virrankulutuksesta, joten ilmoitetaan varmaan palanutta polttimoa ilman ylimääräistä vastusta. Toiseksi xenoneissa on se automaattinen korkeudensäätö askelmoottorilla (nastoihin 7,8,11,12), mutta halogeneissa taitaa olla perinteinen manuaalisäätö (nastat 7,8,12). En ole tarkkaan ihmetellyt, mutta itse säätömoottori saattaisi olla mekaanisesti sopiva halogeenivalaisimista. Tuosta ei nyt mitään automaattisäätöä tule, mutta toimisi täsmälleen samoin, kuten ennenkin.
Auton tietokoneiden mielestä siis olisi halogenivalot kuten ennenkin, mutta lookki olisi puhtaasti xenon-valollisten :). Katselen myöhemmin tarkemmin, mutta äärivalot ja vilkut näyttäis olevan samanlaisesti kytkettyjä. Varjostimen solenoidi tulee nastasta 5, ja se kytketään kytkiksen mukaan valaisimen ulkopuolella kaukovaloihin +12V eli nastaan 9. Kytkentäkaavio kannattaa printata ennen tuunausta kun näiden kiireessä kirjoitettujen numeroiden kanssa saattoi tulla virheitä.
Tuo ajovalojen syöttöhän ei ole tasainen +12V halgeeneille, vaan pulssitettu. Xenonilla ei ole pulssiohjausta. Miten mahtaa tykätä siitä? Tämän takia CEM erillainen...
-
Tuo ajovalojen syöttöhän ei ole tasainen +12V halogeeneille, vaan pulssitettu. Xenonilla ei ole pulssiohjausta. Miten mahtaa tykätä siitä? Tämän takia CEM erillainen...
Niinkö? Vai nimenomaan pidetään se jännite vakiona? Pulssiohjauksella eli PWM-ohjauksella voidaan halogeenien jännitettä laskea vaikka päiväkäytössä tai sitten pelkästään stabiloida jännite niin, että vastaa vaikka tasan +12 volttia, jolloin halogeenipolttimon käyttöikä pidentyy. Nyt multa loppui dokumentit kesken :'(, enkä keksi millaista virtaa tuosta tulee. Ainakaan jälkimmäisestä ei se xenonin virtalähde varmaan mitään huonoa tykkäisi. Jotenkin kuvittelisin, että cem:issä on korkeintaan ohjelman osalta eroa.
Kytkentä kaavio olisi kiva saada myös tänne.
..ennen kaikkea silleen olisi kiva saada, että katsastukseen mennään sitten aina orginaali halogen lyhdyillä.
Jos on alkuperäiset valaisimet ja tuohon saa jotenkin loihdittua automaattisen korkeuden säädön, niin eikai liene konsti eikä mikään muutoskatsastaa ne autoon. Jos halogeenivalojen säätömoottorit sopivat mekaanisesti, niin joku valmis esim Hella 8XX 008 614-011 jälkiasennusvaloille tarkoitettu automaattinen korkeudensäätökin saattaisi toimia.
Näytti olevan aikalailla moneen sivuun paloiteltu, joten tein pikaisesti yhdistelmän.
(http://genuinevolvoparts.info/pictures/s80_xenon.jpg)
(http://genuinevolvoparts.info/pictures/s80_halogen.jpg)
-
Entäpä jos sortuu näihin jälkiasennus xenoneihin, mites mahtaa näissä uusissa Volvoissa toimia? Netistä olen löytänyt juttuja siitä, ettei välttämättä toimisi tai sitten aiheuttaisi vikavaloherjoja (myös canbus mallit) tai peräti sähkövikoja autoon.
Kyselin Cobran xenon canbus- paketin myyjältä asiaa ja ei oikein luvannut mitään toimivuudesta, kauppaili lisäksi vielä relevastuspakettia, mutta ei se konehuoneen lämmittäminenkään oikein hyvältä kuullosta.
Eli onko kenelläkään kokemuksia jälkiasennusxenoneista näissä uusissa autoissa?
Kyse siis nimenomaan näistä valmispaketeista ilman tuollaista ylläolevaa Hitech modaamista.
-
Asiaan liittyvää...
Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??
Mulla kun on "alkuperäiset" xenon valot, niin kun auton starttaa niin valojen korkeus säätyy automattisesti.
Pimeellä ja autotallissa aina huomaa kun valot hakee oikean korkeuden,kun auton käynnistää.
-
Asiaan liittyvää...
Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??
Ei mitenkään....
-
Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??
Vaikka tuolla aiemmin mainitsemallani jälkiasennussarjalla joka sopii manuaalisäädön korkeudensäätömoottoreille. Kysäisin muutoskatsastuksesta, eikä niihin mitään muutoskatsastusta tehdä vaikka niin aiemmin epäilin. Valaisinten pitää olla e-hyväksyttyjä ja tasonsäätöautomatiikan pitää toimia. Alkuperäisvalaisimilla homma olisi ainakin valaisinten osalta lainmukainen eikä tarvitse katsastukseen mennessä vaihdella laittomia polttimoita pois.
-
hyvin toimii jälkiasennus xenonit ainakin mulla. kertaakaan ei ole valovikoja herjannu 8)
-
Minkä sarjan tuuppasit autoosi?
-
HID
-
Vähän vanhalta näyttää aihe, mutta tänne ajattelin kysymykseni liittyvän.
Kyseessä siis tuollainen V50 vuosimallia 2004, autossa vakiona bi-xenonit. Eli linssin takana on yksi d2s polttimo joka "liikkuu" vaihdettaessa lyhyistä pitkille. Samalla myös vieressä oleva halogeni (HB3) syttyy.
Tarkoituksena oli vaihtaa tuo halogeni ja samalla sumarit xenoneiksi. Ostin kaksi muutos-sarjaa HB3 ja H11, pistin polttimot paikalleen. Sumarit toimii moitteetta, mutta pitkissä oleva (HB3)jälkiasennussarja ei syty. Ei myöskään herjaa mitään vikaa.
Onko joku törmännyt samanlaiseen ongelmaan ?
Korjaantuisiko ongelma tuollaisella sarjalla ? -->http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/Relejohto%2Bvastus50W
-
Vähän vanhalta näyttää aihe, mutta tänne ajattelin kysymykseni liittyvän.
Kyseessä siis tuollainen V50 vuosimallia 2004, autossa vakiona bi-xenonit. Eli linssin takana on yksi d2s polttimo joka "liikkuu" vaihdettaessa lyhyistä pitkille. Samalla myös vieressä oleva halogeni (HB3) syttyy.
Tarkoituksena oli vaihtaa tuo halogeni ja samalla sumarit xenoneiksi. Ostin kaksi muutos-sarjaa HB3 ja H11, pistin polttimot paikalleen. Sumarit toimii moitteetta, mutta pitkissä oleva (HB3)jälkiasennussarja ei syty. Ei myöskään herjaa mitään vikaa.
Onko joku törmännyt samanlaiseen ongelmaan ?
Korjaantuisiko ongelma tuollaisella sarjalla ? -->http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/Relejohto%2Bvastus50W
Vaihtuuko kuitenkin ne alkuperäiset xenonit edelleen pitkille?
-
Vaihtuuko kuitenkin ne alkuperäiset xenonit edelleen pitkille?
Kyllä toi alkuperäinen xenon toimii normaalisti. Koitin jättää toiseen umpioon halogenin ja toiseen laitoin xenonin, niin halogeni syttyi, mutta xenoni ei tehnyt mitään. Alkuperäiset toimivat tällöinkin normaalisti.
-
Kyllä toi alkuperäinen xenon toimii normaalisti. Koitin jättää toiseen umpioon halogenin ja toiseen laitoin xenonin, niin halogeni syttyi, mutta xenoni ei tehnyt mitään. Alkuperäiset toimivat tällöinkin normaalisti.
joko sun senonit on rikki tai sitten se tarvii sen kuorman, eli koita vaikka sillä vastuksella sitten.
-
Kyllä toi alkuperäinen xenon toimii normaalisti. Koitin jättää toiseen umpioon halogenin ja toiseen laitoin xenonin, niin halogeni syttyi, mutta xenoni ei tehnyt mitään. Alkuperäiset toimivat tällöinkin normaalisti.
Mun kytkentäkaavion mukaan kaukovalot ovat yhteisellä releellä CEM:ssa. Jos samaan aikaan kytketty halogeeni toimii ja xenon ei, niin voisi melkein väittää että xenonisi ovat rikki. Xenonin toimivuuden voisi testata kytkemällä siihen suoraan sähköä vaikka akusta. Onhan sille xenonin ballastin napaisuus oikein?
-
Mun kytkentäkaavion mukaan kaukovalot ovat yhteisellä releellä CEM:ssa. Jos samaan aikaan kytketty halogeeni toimii ja xenon ei, niin voisi melkein väittää että xenonisi ovat rikki. Xenonin toimivuuden voisi testata kytkemällä siihen suoraan sähköä vaikka akusta. Onhan sille xenonin ballastin napaisuus oikein?
Tuossa kun sumareita laittaessani tuli kyllä testattua nuo polttimot, että ne toimivat, mutta en kyllä huomannut testata ballasteja :( otan huomenna sarjan töihin ja koitan erillisellä virtalähteellä tuota sarjaa.
Jos tuolla ballastin napaisuudella tarkoitat, että olisi väärin kytketty, niin sitte on sarjassa väärin liittimet. On kuitenkin suora pistoke, joka vastaa tuohon HB3 kantaan. Toki eihän sekään mahdoton ajatus olisi, että joku laittanut liittimet väärin tuohon sarjaan.
Jos tuo sarja toimii erillisellä virtalähteellä niin sitte koitan tilailla tuon johtosarjan tuolta xenonkaupasta.
-
Tuossa kun sumareita laittaessani tuli kyllä testattua nuo polttimot, että ne toimivat, mutta en kyllä huomannut testata ballasteja :( otan huomenna sarjan töihin ja koitan erillisellä virtalähteellä tuota sarjaa.
Jos tuolla ballastin napaisuudella tarkoitat, että olisi väärin kytketty, niin sitte on sarjassa väärin liittimet. On kuitenkin suora pistoke, joka vastaa tuohon HB3 kantaan. Toki eihän sekään mahdoton ajatus olisi, että joku laittanut liittimet väärin tuohon sarjaan.
Jos tuo sarja toimii erillisellä virtalähteellä niin sitte koitan tilailla tuon johtosarjan tuolta xenonkaupasta.
Noniin eli tuo ongelma on ratkaistu, kiitokset siitä tuonne xenonkauppaan. Sieltä annettiin ohje, että ajovaloilla napaisuus on eri kuin sumareilla.
Eli nappasin ballastiin tulevasta liittimestä kiinnitysklipsun pois ja pistin "väärinpäin". Hienosti toimii ja ei herjaa mitään vikavaloa. Valokuviota en ole vielä ehtinyt sen tarkemmin katsoa, mutta tärkeintä mulle oli se että saa "keltaiset" valot pois keulalta :pomo:
Koitan saada kuvia tänne noista valoista, kun saadaan kaverin kameralta kuvat koneelle.
-
Minkälainen xenon -sarja pitää alkuperäisiin h7 -lisäpitkiin olla, jottei vikailmoituksia tule? Autossa on tehdasasenteiset bi-xenonit. Käykö ihan normi 55 watin sarja?
-
Minkälainen xenon -sarja pitää alkuperäisiin h7 -lisäpitkiin olla, jottei vikailmoituksia tule? Autossa on tehdasasenteiset bi-xenonit. Käykö ihan normi 55 watin sarja?
Minua kans kiinnostas tämä siinä muodossa että pitääkö -02 vuosimalliin olla xenon muutossarjan joku canbus versio vai käykö ilman? Ebaysta nyt selaillu noita, niin jos oikein oon ymmärtäny niin olis kaupan molempia. Autossa mulla on lyhyissä xenonit vakiona jos sillä on mitään merkitystä.
55W oon minäkin katsellu, onkohan nykyään niiden syttymisnopeus muuttunut yhtään? Joskus 4-5v sitten mulla oli edellisessä autossa 55W sarja pitkissä, niin hieman häiritsi se kun meni ehkä 5-10s ennenkuin saavuttivat kirkkautensa jos olivat pidemmän aikaa pois päältä.
edit: Tais kyllä mennä vähä väärään osioon tämä kysymys vuosimallin takia.. ???