Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Ristus - 01.03.2011, 13:45:42
-
Mitähän nyt tekis.
Päästöt on liian korkeet. Lambda vaihettu, imuilman anturi vaihdettu molemmat uusia... ei vaikutusta. Auto on seissy vuoden tallissa, tankki on täys 98:a tulpat pitää uusia varuilta mutta ne laitettiin uudet just ennen seisontaan laittoa... lambdan vaihto ei vaikuttanu mitään, cattikin oli edelliseen katsastukseen laitettu... viime katsastuksessa ei ollu ongelmia päästöissä vaikka tyhjäkäynti olikin vähän epätasainen.
Kyllähän tässä muille osaa huudella mutta omaa ei saa toimimaan >:( pyörijäkin on uusittu, hattuineen... tulpanjohdot on vanhat mutta hyvän näköset..
-
Ettei olis koneeseen kertynyt karstoja.. ;)
Menihän tuo ahdettu 460 katsastuksesta läpi toissa vuonna vaikka tulppien kärkiväli oli mitä oli.. :D..edellinen omistaja ei pahemmin ollut niitä ilmeisesti vaihdellut.. ::)
-
Ettei olis koneeseen kertynyt karstoja.. ;)
Menihän tuo ahdettu 460 katsastuksesta läpi toissa vuonna vaikka tulppien kärkiväli oli mitä oli.. :D..edellinen omistaja ei pahemmin ollut niitä ilmeisesti vaihdellut.. ::)
Karstoja itekkin ajateltiin mutta uusionta kokeiluun lambdan vaihon ja imulämpöänturin jälkeen poltettiin karstat ajamalla rajotinta vasten kuumaa konetta useita kymmeniä kilometrejä samoin leimaus yritykseen tuli ajomatkaa sata kilsaa joten konekkinn ja katti oli varmana lämpöset...
-
Paljonko ne päästöarvot sitten oli?
-
Vastaan kun saan ne laput auto on veljen.. joku arvo mikä lie oli se että raja on 0.5 ja auto puskee 0.6. tais olla HC arvo vissiin.
-
Vastaan kun saan ne laput auto on veljen.. joku arvo mikä lie oli se että raja on 0.5 ja auto puskee 0.6. tais olla HC arvo vissiin.
tässä "happy hacking" ratkaisu.
Tenttua ja injector cleaner tankkiin.
sitten motaria noin 10km ja 4-5t rpm.
puhdas ja valmis.... ei muuta kun auto leimalle.
-
Meinaakko että suuttimet olis likaset. Pitää ostaa mömmöä tankkiin ja uus polttoaine suodatin niin saa kokeiltua.
-
Meinaakko että suuttimet olis likaset. Pitää ostaa mömmöä tankkiin ja uus polttoaine suodatin niin saa kokeiltua.
dough.. tarkoitin siis "complete system cleaner"
se puhdistaa suuttimet, ventiilit jne...
tuo tenttu alentaa mukavasti tuota hv arvoa mun "lukemieni" mukaan :)
Ja on sinänsä halpa aine joten siinä ei paljoa menetä.
(itse laitain noita tankkiin ja hyvät on noi arvot ollu niitten kanssa).
toinen naapurimaasta lainattu kikka on laittaa "ruohnleikkuribensaa" 95 oktaanista tankkiin.
se on ekobensaa ja siillä ei pitäisi olla paljon mitään "HC:tä". (kehuttiin jopa että nollaa!!!!)
sitä myydään "husqvarna" liikkeissä missä noita trimmereitä ja ajettavia leikkureita myydään.
hinta oli jotain 2€/litra ja sitä myytiin 10l pöntöissä.
-
Vastaan kun saan ne laput auto on veljen.. joku arvo mikä lie oli se että raja on 0.5 ja auto puskee 0.6. tais olla HC arvo vissiin.
Taitaa olla CO, kai myös HC oli samalla yli arvojen?
-
HC:n raja-arvo katillisessa autossa on 100... Jos se on alle sata ni HC on hyvä... Ei se voi olla 0.5 tai 0.6.
-
sillon se oli se oc
-
Laitetaanpa tähän ihan virallisia arvoja, joilla ajoneuvo menee katsastuksesta läpi:
Vuosimalli 1978-1986 1986-(1990 ?) Ei kat. Vähäpäästöinen Vähäpäästöinen
(Joutokäynti) (Joutokäynti) (Joutokäynti) (2000-3000 rpm)
CO (%) 4,5 3,5 0,5 0,3
HC (PPM) 1000 600 100 100
O2 (%) 5 5 5 5
Lambda - - - 0,97-1,03
2001- ja uudemmat: Joutokäynti mittaus korvattu OBD-testillä.
-
Eli CO arvot auto vähäpäästöinen mitattu tyhjäkäynti 0,69 ja kierroksilla 0,89 :o elikkä aikasta lahjakkaasti päin helvettiä.
-
Ja ne muut arvot? Vähä arvailua muuten...
En nimittäin ihan heti usko että HC oli rajoissa kun CO noin rankasti yli.
Mulla se venttiilivikainen anto CO 13,5 ja HC 1100 eli siis sen verran ettei asteikko mittarissa riittäny, ajokieltoon ois menny ilman katsastuksen keskeytystä, lambda oli myös jotain 0.8 ja vain happiarvot kelvolliset.
-
Ja ne muut arvot? Vähä arvailua muuten...
En nimittäin ihan heti usko että HC oli rajoissa kun CO noin rankasti yli.
Mulla se venttiilivikainen anto CO 13,5 ja HC 1100 eli siis sen verran ettei asteikko mittarissa riittäny, ajokieltoon ois menny ilman katsastuksen keskeytystä, lambda oli myös jotain 0.8 ja vain happiarvot kelvolliset.
mutta venttiili vikaisessa bensa ei pala juuri ollenkaan mistä tulee korkeat hiilivedyt ;)
paljonkos tuossa oli lambda ja happiarvo ???
-
Menene itse katsomaan lappuja ensiviikolla ilmittelen sitten arvoja enemmän. Nyt auto menee taas seisontaan kun ei oikein into riitä/rahat korjata arvotonta paskaa enempää liinenteeseen.
Pitää varuilta vaihtaa vielä kattikin vaikka edelliseen katsastukseen se vaihdettiin juuri... niin ja happi oli korkealla kun pakoputkivuotaa...
-
niin ja happi oli korkealla kun pakoputkivuotaa...
Sepä se riittää jos vuotaa ennen lambdaa.
-
Sepä se riittää jos vuotaa ennen lambdaa.
Ei vuoda kun katin takaa lambda on katin edessä.
-
Mutta ennen lambdaa on se yksi laippaliitos.. ;)
-
niin on, pitää tuo tarkistaa nyt ens viikolla... vaihetaan toinen katti siihen...
-
Eli CO arvot auto vähäpäästöinen mitattu tyhjäkäynti 0,69 ja kierroksilla 0,89 :o elikkä aikasta lahjakkaasti päin helvettiä.
Tuota autoa ei koskaan sitten laimattu uudestaan jäi mysteeriksi mutta pitää laittaa uudestaan kun toisessa autossa nyt sama ongelma B20F mutta arvot oikeasti vialla,
CO tyhjäkäynnillä 3,5 ja nousee kierroksilla 14,6 että repikää siitä huumoria.
Mikä muoviämpäri tuon aiheuttaa, seos lie perseellään mutta en nyt enää keksi mitä alkas korjaamaan... putkisto/cat vaihtoon ei lie mitään merkitystä... tulpat on uudet... pitäskö puola vaihtaa tosin se on uusittu vasta, tulpan johdot, nekin on uusittu vasta...
Olisko imu-lämpötila-anturilla tai moottorin lämpöanturilla jotain osaa asiaan? ilmanputsarikin on vaihdettu ihan tässä kun tuntu tehottomalta... en tajua auttakee kaikki arvaukset tervetulleita.
-
Tuota autoa ei koskaan sitten laimattu uudestaan jäi mysteeriksi mutta pitää laittaa uudestaan kun toisessa autossa nyt sama ongelma B20F mutta arvot oikeasti vialla,
CO tyhjäkäynnillä 3,5 ja nousee kierroksilla 14,6 että repikää siitä huumoria.
Mikä muoviämpäri tuon aiheuttaa, seos lie perseellään mutta en nyt enää keksi mitä alkas korjaamaan... putkisto/cat vaihtoon ei lie mitään merkitystä... tulpat on uudet... pitäskö puola vaihtaa tosin se on uusittu vasta, tulpan johdot, nekin on uusittu vasta...
Olisko imu-lämpötila-anturilla tai moottorin lämpöanturilla jotain osaa asiaan? ilmanputsarikin on vaihdettu ihan tässä kun tuntu tehottomalta... en tajua auttakee kaikki arvaukset tervetulleita.
Mut eihän se CO yksinään ole korkealla, HC on yli arvojen myös?
Mulla oli B20F koneellisessa HC 1100 ja CO jotain 13, venttiilivika.
-
Juu oli nuo muutkin persiillään lappu autossa pitää kattoa mitä se kirjotti siihen... muoviämpäri että vielä kone remppa, saa olla.
Auttaskohan tuohon muuten tuollanen http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/608054/0
-
Juu oli nuo muutkin persiillään lappu autossa pitää kattoa mitä se kirjotti siihen... muoviämpäri että vielä kone remppa, saa olla.
Ohivuotomittaus ois vissiin paikallaan, sillä se mullakin vahvistui, vaikka tulppa (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/venttiilivikatulpat.JPG) antoikin jo vinkkiä asiasta.
-
ostin nyt tommosta crc:n valvecleaneria pullollisen ja laitoin puolikkaaseen tankkiin... ajelin kovasti mutta ei tuo vielä ainakaan ajossa tuntunut... haisi tosin auto pahalle kun päästin motarin läpi 3. vaihteella että oli kierroksia... nelosella meni liian lujaa ;)
Tuo tyhjällä autolla ajaminen kun ei sillei tunnu mitenkään erilaiselle mutta kuormitettuna ollu vähän tahmee... pitäs ne lukemat taikoo tähän.
| CO% | HC ppm | O2 | CO2 | lambda |
Tyhjäkäynti | 4,15 | 335 | 2,69 | 9,5 | 0,87 |
kierroksilla | 5,15 | 412 | 0,45 | 10,1 | 0,999 |
tuo oli sievistelyä tossa tarkastuskortissa tuo CO2 kierroksilla
-
ECU kunnossa?
Mitä se diagnoosipurkki kertoo?
Onko varma, ettei pakoputkessa oo vanhan katin kennon palasia tukkimassa?
-
CO2 (hiilidioksidi) saa olla mitä tahansa, sille ei ole raja-arvoa ( :idiot2: kun tietää miten se on demonisoitu)
Paljonko se syö bensaa?
Ettei nyt kuitenkin olisi joku pikku reikä putkessa ennen lambdaa, sen verran pieni että ruisku saa lukemat (lambda-arvo) vielä korjattua seosta säätämällä, viimeksi kun se B20F koneellinen ei mennyt läpi niin sieltä oli peltisarja ratkennut ympärii kahdelta sylinteriltä, veti ilmaa ja oli lambdakin rikkoutunut jossain vaiheessa.
ostin nyt tommosta crc:n valvecleaneria pullollisen ja laitoin puolikkaaseen tankkiin... ajelin kovasti mutta ei tuo vielä ainakaan ajossa tuntunut... haisi tosin auto pahalle kun päästin motarin läpi 3. vaihteella että oli kierroksia... nelosella meni liian lujaa ;)
Tuo tyhjällä autolla ajaminen kun ei sillei tunnu mitenkään erilaiselle mutta kuormitettuna ollu vähän tahmee... pitäs ne lukemat taikoo tähän.
| CO% | HC ppm | O2 | CO2 | lambda |
Tyhjäkäynti | 4,15 | 335 | 2,69 | 9,5 | 0,87 |
kierroksilla | 5,15 | 412 | 0,45 | 10,1 | 0,999 |
tuo oli sievistelyä tossa tarkastuskortissa tuo CO2 kierroksilla
-
bensaa menee karkeesti 10l/100km
Lambdahan on siinä y-haarassa ennen kattia, ellei pakosarja ole rikki tai se haitariliitos niin ei ole paikkaa mistä vuotaa... nuo pitää koettaa tutkia ovat tosin v-mäiset tutkia. katin tai takapöntön tukkeutumista itekkin miettinyt mutta paikallaan kiekasee rajottimelle... ajossa ei lähellekkään... no mulla on toinen turbon putkisto ja bilteman race katti pitää ne vaihtaa tuohon noin aluksi... samoin tutkia ne maholliset vuodot ennen lambdaa menee tosin viikko ennenkö saan auton ylös niin että pääsen kattoon alta mistä vuotaa... nythän se pihisee katin jälkeen....
lambdoja mulla on kolme että on vara kokeilla yks pitäs olla ainakin ehjä.
Ecun kunnosta en tiiä mutta minusta tuo käy hyvin jne... kaikki liittimet pitää kyllä putsata koetin irrottaa imu-lämpö anturin johtoa niin en saanu liitintä irti joten vois olla jotain mätää siinäkin suunnassa :(
Pitää huomenna kurkkia ne vikakoodit josko tuolla olis jotain tarjolla...
-
katin tai takapöntön tukkeutumista itekkin miettinyt mutta paikallaan kiekasee rajottimelle... ajossa ei lähellekkään...
Tämähän kääntää koko hommaa vähän päälaelleen, eli vika ei ole päästöissä vaan siinä että moottori on tehoton.
Kunnossa oleva auto vetää rajoittimelle myös ajossa, 2010 käytiin koeajamassa Leinosella Oulussa yhtä valkoista 460:aa, se ei kiertänyt kuin 5000 ja myyjälle asiasta mainittuani se suuttui mulle ja sanoi että olen liian vaativa eikä tehnyt mun kanssa kauppaa enää.
Niinpä niin.
Tähänpä loppuu mullakin tietämyksen arvailu, ei ole kokemusta.
-
Omassa 420tkm ajetussa isolohko 460:pissä oli päästöt seuraavanlaiset:
tyhjäkäynnillä: kierroksilla:
CO%: 0 CO%: 0,25
CO2: 13,4 CO2: 15,1
HCppm: 27 HCppm: 24
O2: 3,04 O2: 0,75
lambdaakaan ei ole koskaan tarvinnut uusia ja auto ollut itsellä jo yli 4 vuotta....niin ja ajettu pelkästään 95E10 bensalla...
-
onko bensasuodatin vaihdettu?
-
niin ajo teemaa että ykönen ja kakonen vetää rajottimelle... kolmosella joten kuten mutta nelonen ja vitonen hyytyy alle 5000 olen tuolla autolla ajanut vitosella rajotintavasten joten tiedän kyllä kuinka sen pitäisi kulkea. auto ei vain ole ollut minun käytössä kahteen vuoteen joten en oikein ole perillä sen toiminnasta... nykyiset ajot on ollut vain peräkärryn vetoa mutta eiliset testit oli just tollaset edellä kuvatut eli viimenen teho on hukassa...
Ilmotan vikakoodit kun pääsen tutkimaan, en oikein pääse auton kimppuun kun oon lasten kanssa keskenäni...
-
tuleeko vikakoodeja?
-
tuleeko vikakoodeja?
Vastaus kysymykseen on että ei ole auton mielestä mitään vikaa eli vain 1-1-1 tulee
-
Olisko imuvuoto,syttypoksi,vauhtianturi???
-
onko bensasuodatin vaihdettu?
ei ole, uusi on peräkontissa, nyt kun tankissa on tuota venttiilien puhdistus ainetta niin pitää vaihtaa kun viimestään nyt tukkii paskat tankista suodattimen.
-
sytytksen kaikki osat uusittiin viimetalvena kun ei käynnistynyt... silloin tosin vika oli hajonnut bensapumppu joka vaihdettiin.
tässä juolahti mieleen että pumppu on B18U koneisesta jossa muistin olevan sama paine kuin B20F:ssä noissa B18Fp koneisisissahan on kovempi paine kuin näissä. vai oliko se nyt jotenkin toisin...
jaa taisi pumput olla kuitenkin samanlaiset eli tuotto ja paine kaikissa sama...
-
pumpua on kahta mallia motonetin mukaan. Ilmestyikö vika pumpun vaihdon jälkeen, vika asennuksessa tai väärä pumppu (ehkä)? Ei enää vanhaa bensaa tankissa? Pakarin pönttö voisi olla tukossa, mikä on jo mainittu. Myös imuilman esilämmitys kannattaa tutkia. Nuo hitsattavat katit ei välttämättä kelpaa kiriä pipaiselle katsurille.
-
en tiedä auto oli pumpun vaihdon jälkeen veljellä, tai siis ei voinut kun se meni leimaans en jälkeen... pumppu vaihdettiin siis toissa talvena... muisti tekee temppuja jo tällä iällä. ja samalla siis nuo sytty osat eli kaikki on 1,5 vuotta vanhoja joten mikä vaan on voinut laueta... tulpat tosin on ihan tältä keväältä.
Mutta koetan nyt aluksi tuon tukkosen putkiston selvittää... voisi ollakkin koska putki vuotaa katin ja loppu putken välistä, se on muhvilla joten haiskahtas vähän paineelta putkessa kun on alkanut vuotamaan...
elättelen toiveita korjautumisesta.
-
Ite vaihdoin viime kesänä katin, huomattuani isommalla kuormalla ohituksissa ongelmia ja siinä olikin heti katin jälkeen liitoksessa putkeen tiukasti jumittunu kennonpalanen joka peitti puolet läpimitasta.
Sen jälkeen otin loppupään irti ja kolistelin pussillisen verran lisää palasia ulos.
-
Itse ostin tänään Star Briten tankinpuhdistusainetta sekä niiden samantapaista polttoainejärjestelmänhuoltoainetta. Varsinkin päästöihin pitäisi vakuttaa ja toki venat, suuttimet ja muut siinä samalla puhtaiksi.
20 v vanha auto, joka on paljon seisonut urallaan tallissa. Kuka sen tietää, mitä kaikkea pelottavaa sinne onkaan kertyny. Pitää laittaa varasuodatin peräronttiin, jos matkalla ihan tukkoon menee.
-
Alfamerin mukaan B18U pumppu tuottaa 12v jännitteellä vain 92 litraa/tunti, kun taas B20F pumppu 130 litraa tunnissa... ::)
muissa sitten 120 litraa/tunti...sekä B18U bensapaine on 1.0 bar ja B20F 3.0 bar...
-
Alfamerin mukaan B18U pumppu tuottaa 12v jännitteellä vain 92 litraa/tunti, kun taas B20F pumppu 130 litraa tunnissa... ::)
muissa sitten 120 litraa/tunti...sekä B18U bensapaine on 1.0 bar ja B20F 3.0 bar...
B18U koneisessa on siirtopumppu ja pääpumppu?
Joo, ei se 1,0bar paineilla oikein pelaa, on siellä bensapaineensäädin ihmeissään, kun tulopuolella pitäisi olla 3bar josta sitten imusarjan paineen mukaan se bensanpainetta ruiskutukkiin säätelee.
edit:
eiku nii, B18U on "sähkökaasari", B20F oikealla 4-pisteruiskulla.
-
Elikkä ongelma tossa tehottomuudessa on että ei saa soppaa .
Pumppu kaupoille siis, tai otan tosta B18FB:stä kunn siinä paineen 3,5... mutta eihän auton pitäs käydä rikkaalla jos se ei saa bensaa tarpeeksi???
-
Ei ole itselläni tuollaisia B18U 400-satasia pahemmin ollut niin en tiedä millainen bensapumppu systeemi niissä on, että onko vain 1 pääpumppu tankissa kuten oikeissa ruiskussa vai tuollainen siirto ja erillinen painepumppu....
mutta niin tai näin tuollaisen B18U 92 Litraa/tunti pumppu ei taida oikein riittää B20F koneessa, missä pitäisi olla 130L/h pumppu...
-
koittaako lampra pelastaa sitte tilanteen rikastamalla seosta
-
koittaako lampra pelastaa sitte tilanteen rikastamalla seosta
Eihän se liikaa saisi korjata, nythän meni sekä HC että CO yli, mutta miten se soppa palaa, kun se ei tule suuttimesta sellaisena sumuna kuin sen kuuluisi? Jos se ei pala, se menee putkeen ja näkyy pakokaasuarvoissa, mutta taas lambdan pitäisi yrittää korjata tilanne...
Hankala sanoa :-\
-
Ei ole itselläni tuollaisia B18U 400-satasia pahemmin ollut niin en tiedä millainen bensapumppu systeemi niissä on, että onko vain 1 pääpumppu tankissa kuten oikeissa ruiskussa vai tuollainen siirto ja erillinen painepumppu....
mutta niin tai näin tuollaisen B18U 92 Litraa/tunti pumppu ei taida oikein riittää B20F koneessa, missä pitäisi olla 130L/h pumppu...
sama systeemi siinäkin on ei ole kuin tankin pumppu..
Pitää koettaa vaihtaa tuohon tuo B18FP pumppu oltas ainakin teoriassa lähempänä... motonet myy kaikkiin samaa walbroa....
Asiasta toiseen auto on katsastettu ilman mitään huomautuksia tuolla pumpulla vuosi sitten.
-
kai se sitten toimis, jos vaan jaksaa kehittää tarpeeks painetta, eihän tyhjäkäynnillä tarvita juurikaan tuottoa.
-
Noniin hain tossa aamulla purkaamolta oikean B20F:n pumpun niin pääsee illalla kokeilemaan auttoiko mitään. Eilen vedettiin kärryä ja meno oli ihan kamalaa. sain koko pakettina niin ei tartte alkaa jumppaamaan toisin kuin esim motonetin osalla joten nopee vaihto ja kokeilamaan...
En tiiä vaan noihin päästöihin sitten pitäs vissiin alkaa etsiä halpaa paikkaa testauttaa ne... 50€ köyhdyin pumpusta.
-
Pumpun vaihdolla on merkitystä, nyt vetää ihan erilailla ja ajossakin päästään lähemmäs rajotinta mutta silti on tukkosta meno... akunkenkää pidin 10 min irti mutta ei se minusta muuttunu miksikään tuo kulku... tankkasin tankin täyteen.
Viikonloppuna vaihdettava takapönttö ja katti jos ne vaikka olis ottanu kipeetä... alkuviikosta sitten päästötesti ja leimaan jos hyvin käy...
-
Katti oli ok... ajelin pelkällä katilla hieman rinkiä ja totesin että perkele kun takapönttö ahistaa... laitoin toisen turbon takavaimentajan joka tossa toisessa 1.7 virtas tosi hyvin... mutta ei taija riittää 2.0:lle tuon virtaus sillei oikeesti. mutta elämää on nyt koneessa ihan toisella lailla... pitää varmaan ostaa virtaavampi pörinäpönttö tohon autoon että ei ahdistas... kattia en siis vaihtanut mutta se voisi olla kanssa paikallaan jos meinaaa saaha tuon hengittämään ihan vapaasti... no nyt pitää etsiä edullinen päästömittaus paikka ja varmistaa että on ok.
Käsijarru vie minulta hermot... se jousi ei jaksa vetää viopua loppuun vaijjeri kyllä kulkee liukkaasti... en osta uutta vasta vuosi sitten ostettiin nää taka satulat ja vaijjerit... vaijerit vielä volvolta.
-
Katti oli ok... ajelin pelkällä katilla hieman rinkiä ja totesin että perkele kun takapönttö ahistaa... laitoin toisen turbon takavaimentajan joka tossa toisessa 1.7 virtas tosi hyvin... mutta ei taija riittää 2.0:lle tuon virtaus sillei oikeesti. mutta elämää on nyt koneessa ihan toisella lailla... pitää varmaan ostaa virtaavampi pörinäpönttö tohon autoon että ei ahdistas... kattia en siis vaihtanut mutta se voisi olla kanssa paikallaan jos meinaaa saaha tuon hengittämään ihan vapaasti... no nyt pitää etsiä edullinen päästömittaus paikka ja varmistaa että on ok.
Käsijarru vie minulta hermot... se jousi ei jaksa vetää viopua loppuun vaijjeri kyllä kulkee liukkaasti... en osta uutta vasta vuosi sitten ostettiin nää taka satulat ja vaijjerit... vaijerit vielä volvolta.
No oletkos säätänyt satulasta palat lähelle?? siellä satulan sisäpuolella on 5mm kuusiokolo suoja se pois ja sitten 4mm koloavaimella säädetään mäntää likelle,varmaan tiedätkin??!!
-
No oletkos säätänyt satulasta palat lähelle?? siellä satulan sisäpuolella on 5mm kuusiokolo suoja se pois ja sitten 4mm koloavaimella säädetään mäntää likelle,varmaan tiedätkin??!!
Joo tiedän... säädin ne ennen katsastusta juuri kuten pitää olla ja otti hyvin mutta ei palauta. taidan säätää molemmat puolet nyt niin että ottaa vasta tuossa jumikohdassa...
-
Joo tiedän... säädin ne ennen katsastusta juuri kuten pitää olla ja otti hyvin mutta ei palauta. taidan säätää molemmat puolet nyt niin että ottaa vasta tuossa jumikohdassa...
Ruiskuttelepas jotain teutoranttia sinne käsijarru takoon mikä menee satulaan itellä auttoi ainakin ja toimii hyvin.
-
aseöljyä kokeilin jo... ei ollu hyvää sebaston jotain ihme hienojakostakin kokeilein... irtookohan se käsijarrun vipu satulasta ihan mutterilla vai mitenkä... en koskaan ole vaivautunut asiaa tutkimaan... jos sais sinne vähän ruosteita poistettua ja kunnon visvat väliin..
-
aseöljyä kokeilin jo... ei ollu hyvää sebaston jotain ihme hienojakostakin kokeilein... irtookohan se käsijarrun vipu satulasta ihan mutterilla vai mitenkä... en koskaan ole vaivautunut asiaa tutkimaan... jos sais sinne vähän ruosteita poistettua ja kunnon visvat väliin..
ruosteenirrotinta ja sitten jotain ohutta rasvaa,nytkyttele käsin tankoa niin pitäs heräillä.
-
löpökylpy on kanssa tehokasta 8)
-
CRC Brakleen on myös hyvä jarruosien putsaukseen.
-
Viimesen tankin keskikulutus oli 14,6 ja rempan jälkeistä ajoa vain 100km joten en nyt tiiä vielä vaikuttiko mitään... 328km pääsin 47 litralla, minusta tuo on tupla siitä mitä tuo sais viedä ???
taitaa olla edelleen jotain vikaa... nyt putken vaihon jälkeen alko rämisemään lämpöpelti joka on tankin kupeessa kun tais murtua teuhatessa...
Helvetti että mulla on kaikki autot ihan paskoja.
-
Mun ajotyylillä tuo B18FP on juonut matka-ajossa kesällä 6-6,5l / 100 km, nyt en oo tarkemmin seurannut, kun tankissa on jatkuvasti 25% E85 :sta .....
Ei tuo oikeestaan kyllä kauheesti ole muuttunut, noinniinku perstuntumalta sanoen.
Jarrujen jumittelut muuten nostaa nopeesti kulutuksia, niinku jokainen tietää.
-
Mullakin rämis putki samasta syystä kun kolistelin katin kennon palaset pois ja laitoin takas kiinni.
Vein korjaamolle ja olivat vain vääntäneet sen oikeaan asentoonsa ja ongelma hävis.
Täälläkin laahaa uudehkot etujarrut, eikä romplailut ja suihkuttelut auttanu mitään. Onko veemäisempää vikaa?: kone ei tykkää, jarruosat ei tykkää, eikä tykkää lompsakaan.
-
Viimesen tankin keskikulutus oli 14,6 ja rempan jälkeistä ajoa vain 100km joten en nyt tiiä vielä vaikuttiko mitään... 328km pääsin 47 litralla, minusta tuo on tupla siitä mitä tuo sais viedä ???
taitaa olla edelleen jotain vikaa... nyt putken vaihon jälkeen alko rämisemään lämpöpelti joka on tankin kupeessa kun tais murtua teuhatessa...
Helvetti että mulla on kaikki autot ihan paskoja.
Törkeää, tuohan on kuin 204 heppaisella kutosbensalla (B6304) ajaisi :D
Miten se edes voi polttaa tuollaisen määrän ???
-
Ei se poltakkaan, sillähän nuo päästöt on ihan päin...
-
Varasiin huoltoon ajan romulle jospa tuo maksais vähemmän kuin auton arvo on... vaihtaavat bensasuodattimen kun en ite saanut, tai oikeemmin en halunnut rikkoa mitään enää... samalla sitten päästömittaus ja jos päästöt on päin vittua kuten luulen olevan tekevät enemmän diagnoosia, asentaja sano kyllä alkuun että sytytys katkoksista vois johtua, nyt sitten aamulla mittaileevat mikä on...
Tuo vain on hiton hämärää kun kulkee ihan "oikein" ei nykytä tai riuho jne kulkee tasaisesti, mitä nyt tuntuu tehottomalta jne... puola tietysti on finaalissa ettei anna kipinää kierroksilla tai jotain muuta shaichea...
-
Bensanpaine?
-
jospa ne tuon nyt mittais... voi olla että säädin on paskana jos se ykspisteruiskun pumppu ei oo saanu puskettua painetta kunnolla... en tiiä.
Itse en ole mittaillut, pumpun kyllä pitäs tuottaa nyt se 3bar minkä tuo tarviaa, pumppu kuullostaa ihan terveelle ja toimivalle.
-
jospa ne tuon nyt mittais... voi olla että säädin on paskana jos se ykspisteruiskun pumppu ei oo saanu puskettua painetta kunnolla... en tiiä.
Itse en ole mittaillut, pumpun kyllä pitäs tuottaa nyt se 3bar minkä tuo tarviaa, pumppu kuullostaa ihan terveelle ja toimivalle.
Mulla pomppas 945 päästöistä leimalla, liikaa HC ja CO. Paineet oli 5 bar, kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla n. 2,5 bar. Säätimen paluu oli tukossa joten se puski kaiken mitä pumppu antoi.
-
Mulla pomppas 945 päästöistä leimalla, liikaa HC ja CO. Paineet oli 5 bar, kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla n. 2,5 bar. Säätimen paluu oli tukossa joten se puski kaiken mitä pumppu antoi.
no tämä olisi lienee helpo tarkastaa, pitää vilkasta kun menen kotia.
-
Niin siis onko katti jo vaihdettu ?
-
ei tuota tarvinnu vaihtaa, minusta siis ei kolissu ja virtasi minusta enemmän kuin tarpeeksi. päivä paistoi läpi kennoista kun aurinkoa vasten katsoin...
-
Jaajaa... Sitä vaan kun mulla teki tuo 460 sitä että kovemmilla kierroksilla hyytys ja alkoi pitämään ihmeellista "puhallus"ääntä. No katti oli tukossa ja sen vaihdon jälkeen oli ihan eri auto ja päästöt tuli kuntoon.
-
mulla on toinen katti että voi senkin vielä vaihtaa mutta katotaan mitä viisaammat sanoo.
-
Lambda paskana.
ja nyt oli sitten kattikin sulanut joten hyvä juttu... ;D ;D
uus lampada koneeseen ja katti vaihtoon niin pitäs toimia...
-
Kumma että diagnoosiboksi ei raportoinu lambdasta...
-
Eipä tuo ole kovin kummonen tuo yksikkö...
onneksi on vielä ihan iskemätön lambda hyllyssä... olis pitänyt vaihtaa vaan kerralla kaikki aikä alkaa arpoa...
-
Kumma että diagnoosiboksi ei raportoinu lambdasta...
Sen mitä minä B20F koneisen 460:n sielunelämästä tiedän, niin se moottorinohjausboksi ei sytytyä vikaloa koskaan.
Ei vaikka olisi lambda irti, tai öljynpaineen ja lämpötila-anturin piuhat väärinpäin, palaa se silloin kun virrat on päällä eikä auto vielä käynnissä eli täyttää tehtävänsä toimiessaan katsastuksessa kuten kuuluukin.
-
Eihän noissa vanhemmissa 400-satasissa paljoa vikavalot voi palaakaan kun niissä ei sellaisia edes ole.... :D
-
Nyt on uusittu katti ja lambda ja vähän kaikkee muutakin, auto toimii.
Pitää huomenna käyttää leimalla jos se nyt napsahtaisd, pakko olla kunnossa vetää rajottimelle kaikilla muilla vaihteilla paitti vitosella kun ei ollu paikkaa kokeilla radalla loppu matka kesken...
Se vanha katti kun otin lampun kouraan ja katsoin oli tosiaan eka kenno sulanut seuraavan päälle ja reikiä oli just keskellä muutama että valomeni just läpi... niin sitä luulee toisesta suunnasta kurkkiessaan sen olevan kunnossa :facepalm:
EDIT: päästöt on kunnossa ja syy oli se että lambda oli totaalisesti ulkona kuvioista. Leima on lapussa ja päästö kohdassa paljon nollia 8)
-
Sama auto ja sama vika päästöt on mallikkaat tyhjäkäynnillä, menevät vain kierroksilla hieman ylitse hc on 111 kun raja oli se 100.
oliskohan vika vaan tulpissa?
-
Sama auto ja sama vika päästöt on mallikkaat tyhjäkäynnillä, menevät vain kierroksilla hieman ylitse hc on 111 kun raja oli se 100.
oliskohan vika vaan tulpissa?
No voe pärse, lamdan johdot oli irronnu... abiko jatko tullu laitettua huonosti kiinni niin oli siellä löysällä... kutistesukka päällä ei paljoa auttanut...
Nyt olis päästöt kuosissa kun vielä viitsisi katsastaa ja hommata ehyen akun. Talveks työmatka-auto.
-
Taas pomppas leimalla...
kierroksilla ongelma päästöissä CO 5,32 HC 183 lambda 0.85 lambda ei taija taaskaan olla mukana kuvioissa, kele.
-
Eihän vaan ole tinattu lambdan liitintä kiinni? Ainakin osa Lambda-antureista ottaa vertailuilman johtimia pitkin johdon kuoren kautta. Tinaamalla tukkeutuu ilman kulku johdinta pitkin, oikeaoppinen on puristusliitin.
-
Eihän vaan ole tinattu lambdan liitintä kiinni? Ainakin osa Lambda-antureista ottaa vertailuilman johtimia pitkin johdon kuoren kautta. Tinaamalla tukkeutuu ilman kulku johdinta pitkin, oikeaoppinen on puristusliitin.
No ei ollu tinattu, tarvike lambdat meni rikki säännöllisesti vuoden välein... autossa oli 4 ihan alkuperäistä lambdaa purkuautoista otettuja joten ne oli ihan lopun edellä jo muutenkin ja nämä motonetin hinnatalkaen lambdat on liitetty johtoihin juuri niillä mukanatulleilla puristus liittimillä. kerran selvittiin vain uudelleen puristamalla liittimet kiinni... kerran oli hapettuma liitimessä... tämä viimenene niitit oli se että lambda olis pitänyt taas vaihtaa joten B20F on nyt jalostajan hernekeittopurkin aineksina, samoin tuo B18FP kasvaa horsmaa.
Eli 400-sarjan päästöjen kanssa painivat yleensä vika on juuri lambdan liitosten kanssa kuten Kojontti mainitsi ei saa juottaa puristus liitokset mutta se alkuperänen liitin tykkää hapettua kuten kaikki liitökset näissä autoissa. eli liitin rasva on ystävänne. Minulle ei tule enää koskaan 400-sarjan volvoja, irtisanoudun näistä paskoista täysin :2funny: