Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pemiru - 19.03.2013, 21:12:24
-
Tämän kyseisen koppuran kanssa loppuu kohta järki. Ostin tämän auton noin kuukausi sitten, silloin mittarissa rapiat 700 tkm :) eli vikaa ollut jo silloin tuon käynnistymisen suhteen. Ei lähtenyt käyntiin ennen kuin oli ollut roikassa tunnin verran. Nooh, eilen vaihdatin pumpunremmin ja säädätin sen Kaarvanilla. Ajattelin että nyt toimii, vaan mitäpä sitä turhaan ilakoimaan. Eilen auto oli sammuksissa pari tuntia niin ei käyntiin muutakuin starttaamalla melkeinpä tuollaiset kymmenen sekunttia :( Ja tänään sama homma päivällä. Vaihdoin uudet hehkut ja putsasin Egr:n. Ei ollut tästäkään mitään apua. Lisänä vielä syttyi tuo häiriövalo, en tiedä johtuuko siitä että käytin tuon liittimen irti 2:s suuttimen kohdalta... eli tekee sen että kun saat käymään niin käy kyllä oikein nätisti, ilman ylimääräsiä ääniä,mitä nyt alipainepumppu kalkattaa urakalla . Jos sammutan auton ja kokeilen sitä käyntiin vaikka 15 minuutin päästä niin saa kyllä taas sahata vaikka kone on lämmin. Tuon remmin vaihdon jälkeen tehoja tuli ainakin ja savutus väheni mutta, tuo lämpimänä käyntiin lähtö huononi . Kertokaa te viisaammat vollistit että mihin seuraavaksi uhraisin euroja
-
Eikai siinä ihan kauheasti ole vaihtoehtoja... Ilmavuotoja polttoainepuolella (esim suodattimen pohjassa oleva vedenpoistoroppu löysällä tms), hehkurele ei toimi oikein tai sitten vain se ajoitus ei ole kohdallaan vieläkään. Vaikka kaarvanillakin ammattitaitoista porukkaa niin siltikin mahdollista ja nuo kun on kovin tarkkoja siitä.
-
Kuten edellä todettiin ajoitus kohdalleen. Itse olen käytänyt noissa "sisäänajetuissa" vähän suurempaa perusennakkoa. Helpottaa käyntiinlähtöä, mutta sähköinen säädin säätää ajoituksen sitten kohdalleen. Jos käytössäsi ei ole dynaamiseen säätöön tarkoitettuja laitteita. Säädä "naamakaupalla" ennakkoa vähän kerrallaa aikaisemmalle, niin kauan, että vikavalo syttyy ja sitten vähän takaisin. Pitäisi käynnistyä vaivattomasti tämän jälkeen. Ilmavuoto tietenkin yksi vaihtoehto huonoon käynnistyvyyteen. Irroita moottorin muovisuojus, käynnistä moottori ja katso pumpun päällä olevasta kirkkaasta muoviletkusta virtaako siellä kuplia. Jos virtaa tarkasta suodattimen kiinnitys ja /tai vaihda suodattimen kiinnitykseen käytetyn banjopultin kuparitiivisteet ja kiristä suodatin kunnolla.
-
hehkurele toimii oikein, olen sen testannut. Ja tuolla putkessa kun moottori on käynnissä jahka sen saa, niin menee muutamia ilmakuplia, ei nyt varmaankaan niin paljoa että vaikuttaisi mutta vahdanpa tuon tiivarin sinne jos se auttaisi asiaa...ja tuota säätöä,käyn tässä tänään kaarvanilla kysymässä ja luetuttamassa tuon hemmetin vikavalon, raportoin lisää jahka tiedän enemmän
-
non nii, koodit luettu ja nollattu :)
- 0BH ilmamassamittari impulssi liian alhainen
- 06H Imuilman lämpötunnistin impulssi liian korkea
- 05H Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin impulssi liian korkea
- 12H Ahtopaineen säädön magneettiventtiili katkos - - - koodit poistuivat muistista
eipä ainakaan pala nyt tuo jouluvalo :) mutta nyt hakemaan tuo tiiviste vaikka Motonetistä :)
-
homma tehty :) Polttoainesuodatin oli puolillaan vettä, yksi tehdasklemmari poikki, minkä välistä imenyt ilmaa aikalailla. Banjon kuparirenkaat vaihdettu, samoin tuo suodatin. Oli oma homma saada käyntiin kun en tyhmänä laittanut heti suodattimen asennuksen yhteydessä tuota naftaa suodattimeen mutta nyt käy ja kukkuu, toivottavasti. Katotaas onko se aamulla minun kanssa samaa mieltä että käyntiin ja laakista, ilman roikkaa :)
-
Kyllä, nämä ovat vielä patarauta kamppeita. Perusasiat kunnossa, niin pelaa kuin 80- luvun junan vessa :)
-
eipä pelitä vieläkään :'( mitä ihmettä teen tuon koslan kanssa, piti taas starttailla urakalla että sai käyntiin.. Mistä se vielä ilmoja imee, ei ainakaan enää tuolta suodattimen juuresta koska ei mene kuplan kuplaa missään... auttaskohan , jos vaihdan vielä nuo 2 kuparitiivistettä tuohon pumpun päällä olevaan liittimeen
-
Edelleen niihin ennakoihin keskittyisin... En usko että ne muutamat kuplat (jos siis pieniä) vaikuttaa... :-\
-
Vaihda vaan ne tiiivisteet siihen. Jos ei sittenkään käyntiinlähtö parane, niin laita ennakkoa lisään. Se pitäisi olla helppoa. jos karvan:lla ovat laittaneet sen suurinpiirten keskelle. eli säätövaraa pitäisi olla pari astetta suuntaan ja toiseen. Eli voit huoletta vetäistä kaikki ennakot mitä sieltä alapuörästä löytyy. Eli laita sitä alapyörää niin ylös kun säätövara antaa periksi. Vink vink. Käytä ruuvien ja muttereiden kiristykseen momenttiavainta tai ainakin järkeä. Ei olisi ensimmäinen tdi josta kierteet lohkosta menneet.
-
Kun ajoitus on kohdalla, niin lähtee. Toissa viikolla Inarissa -27, ilman johtoa käymään, tosin kolmen hehkutuksen jälkeen. :hello:
-
Aika kivuttomasti saa säädettyä myös siten että löysää nokkapyörän pultin mutta se vaatii hieman tarkkuutta kun kopauttaa sen irti ettei pyörähdä hallitsemattomasti... Voi estää esim lukitsemalla pumpun siksi aikaa kun löysää sen nokkapyörän pultin ja kopauttaa varovasti siihen jonka jälkeen avaimella pitää kiinni pumpun pyörästä ja löysää lukitusta siksi aikaa että kääntää hieman ennakkoa jonka jälkeen taas lukitsee pumpun siksi aikaa että saa hieman tiukattua nokan pultin. sillä alahihnapyörällähän sitä ei kai oikeasti kuuluisi säätää edes.. Ja kannattaa myös poistaa pumpun lukitus ennenkuin starttaa... ;) Oliko ne muuten lukenut testerillä ennakon kaarvanilla? Sekin lukema kertoo aika paljon... Jos tarpeeksi pielessä niin sammuu kun testerillä lkaa lukemaan ennakkoa... Niiden hommahan se kai olisi se saada kohdalleen kun vaihtaneetkin...
-
nyt lähtee ainakin käyntiin jos pari tuntia on seissyt tuolla kartanolla. Vaihdoin ne kuparitiivisteet ja pari muuta suuttimen mustaa letkunpätkää, mutta jos ei pelitä vieläkään niin teenpä testin että tunkkaan volvon persuuksen ylös yön ajaksi eli keula on alempana kuin perä :) jos tuolla lähtee käyntiin aamulla, niin vuotoja on vielä jossakin. Ja jos ei vaikuta mitään niin alan itse säätelemään tuota ennakkoa pumpulta
-
Hienoa lukea juttua 2.5Tdi Volvosta jolla ajettu +700 000km. Itellä ajettu vasta 304 000km. joten kilometrejä pitäis hyvällä pidolla riittää!
-
nyt lähtee ainakin käyntiin jos pari tuntia on seissyt tuolla kartanolla. Vaihdoin ne kuparitiivisteet ja pari muuta suuttimen mustaa letkunpätkää, mutta jos ei pelitä vieläkään niin teenpä testin että tunkkaan volvon persuuksen ylös yön ajaksi eli keula on alempana kuin perä :) jos tuolla lähtee käyntiin aamulla, niin vuotoja on vielä jossakin. Ja jos ei vaikuta mitään niin alan itse säätelemään tuota ennakkoa pumpulta
Olisit laittanut samantien ne kaikki letkunpätkät suuttimien väliltä uusiksi. Ne on ihan perinteinen paikka mistä haukkoa ilmaa.
-
niin olis pitäny kerralla vaihtaa.. mutta mutta... Startti kiukuttelee joten nyt lähteepi se irti >:( jos ei senkään jälkeen toimi niin saa mennä Marsiin " Curocityn" kaveriksi tutkimaan älyllistä elämää :idiot2:
-
pitääpä välillä päivittää tätä kyseistä vikaa ... Startti oli kuiva eli ei ollut oikeestaan ollenkaan vaseliinia minkään hammasrattaan välissä, eli nyt pyörii kuin singeri :) . Mutta kylmänä käynnistyäkseen pitää pyörittää startilla ihan liikaa jotta käynnistyy. Lämpimänä lähtee kuin palmun alta. Mitä hittoa tuolle kulkineelle vielä keksisi ???
-
itsekseni tässä autoa ja nettiä tutkineeni ja lukeneeni, niin voisiko olla mahdollista että tämä hemmetinmoinen kylmänä huono käyntiinlähteminen voisi johtua pumppusuuttimien tiivisteistä, eli pitäisikö vaihtaa ne o-renkaat noihin kolmeen suuttimeen ainakin, kaksi näyttäisi olevan suht uuden näköisiä päällepäin... :o Ja tuohon pumpun ennakon säätöön en menisi ainakaan koskemaan koska lähtee kuitenkin kun lyö lintan tiskiin :) ja lämpimänä ei tarvitse kuin vilauttaa avainta että käynnistyy ;) ja sellainen vielä että mistä ihmeestä johtuu se että tankissa on aina alipainetta
-
Missä mailman kolkassa tämäi ihmelaite sijaitsee? En usko, että dieseli volvo ei lähde käyntiin kylmänä, jos lämpimänä lähteee, kun palmun alta, jos ei ajoitusvika? Pilkkuja tuli. Johtuu suuresta alkoholin määrästä :2funny:
-
tämä koppura asustaa täällä Kempeleessä... en tiedä mutta joku ammattilainen saapi kyllä kohta vilkasta tuota menopeliä.. :)
-
tämä koppura asustaa täällä Kempeleessä... en tiedä mutta joku ammattilainen saapi kyllä kohta vilkasta tuota menopeliä.. :)
Pumpussa liika vähä ennakkoa.. Itellä on "jonkinverran" kertynyt kokemusta v70 2.5tdi kans ja kempeleessä pyörin jokapäivä 8)
-
voihan se olla että ennakkoa on liikaa, en tiedä. Tuossa kun kävin leiman hakemassa tuohon, niin pitipäs katsurin sahauttaa hallissa varmaan sellainen 15 sekunttia jotta lähti käyntiin. Varmaan vaikutti tuo lintta tiskissä huudattaminen jotta sai päästöarvot otettua. Ja täällä tuo seiskakymppi ihmettelee Zeppeliinin lähellä :) Jos vain joku kehtaisi/haluaisi tulla laittamaan tuon koppuran siihen kuntoon ettei naapureiden tarvitse aamuisin ihmetellä melekosta käyntiinlähtöä 8)
-
voihan se olla että ennakkoa on liikaa, en tiedä. Tuossa kun kävin leiman hakemassa tuohon, niin pitipäs katsurin sahauttaa hallissa varmaan sellainen 15 sekunttia jotta lähti käyntiin. Varmaan vaikutti tuo lintta tiskissä huudattaminen jotta sai päästöarvot otettua. Ja täällä tuo seiskakymppi ihmettelee Zeppeliinin lähellä :) Jos vain joku kehtaisi/haluaisi tulla laittamaan tuon koppuran siihen kuntoon ettei naapureiden tarvitse aamuisin ihmetellä melekosta käyntiinlähtöä 8)
Tarkoitin että liian vähän ennakkoa, voihan moottorin lämpötila-anturikin antaa väärää tietoa, ei hehkuta oikein yms.. Koska kyseessä on kohtalaisen paljon ajettu kone niin suosittelen että käytät korjaamolla että mittaavat puristukset.. Lämpimänä tai ylipäätään sahauksen jälkeen katoppa minkälaista savua tulee putken päästä..
Mitäs vuosimallia volvosi on? Mulla löytyy läppäriltä ohjelma jolla voi lukea vikakoodit -98 ja vanhemmasta volvosta, voisin periaatteessa tulla käväsee tässä joku ilta?
-
tuohon savun väriin.. aamulla starttasin yhden hehkutuksen jälkeen käyntiin niin mustaa näytti usva olevan,starttautti jotain 5 sekunttia ???
-
Jos tankissa on alipainetta, on huohotin tukossa. Voi aiheuttaa melkosen kummallisia vikoja. Huohottimeen pääsee käsiksi takakontista. Siellä hantin puolella etummaisen pohjalevyn alla on lätkä, jonka alla on liitännät tankkiin. Huohotin on se hoikin letku. Kato että ilma kulkee letkussa sekä siitä tankkiin.
Paineilmalla voi tuota helposti tussutella.
-
minäpä vilkaisn tuon huohottimen letkun jahka taas muilta kiireiltä ehtiipi :) ja tuo koslan vuosimalli on 97. Tuossa vain taas ajattelin ja tutkin konehuonetta niin huomasin jakopäänremmin olevan mielestäni liian löysällä. Voisiko olla niin että jako on hypännyt hampaan pieleen ja käynnistysvaikeudet johtuu siitä, en tiedä, viisaammat saavat vastata tähän kinkkiseen mietelmään :pomo:
-
minäpä vilkaisn tuon huohottimen letkun jahka taas muilta kiireiltä ehtiipi :) ja tuo koslan vuosimalli on 97. Tuossa vain taas ajattelin ja tutkin konehuonetta niin huomasin jakopäänremmin olevan mielestäni liian löysällä. Voisiko olla niin että jako on hypännyt hampaan pieleen ja käynnistysvaikeudet johtuu siitä, en tiedä, viisaammat saavat vastata tähän kinkkiseen mietelmään :pomo:
Pumpun vai ihan jakopään hihna? Polttaako vika/"lambda" valoa missään vaiheessa?
-
Suosiolla se pumpun ennäkko kuntoon heittokellolla. Kantapään kautta oppineena, sieltä se vika löytyy. Yleensä kun tahtovat tuon ennakon säätää että auto on käynnissä, jolloin jo ecu hoitaa ajoituksen säädön. Startatessa ecu ei säädä perusennakkoa. 0.35 ennakoksi, ni jopa lähtee tulille. toki ennen säätöä se jakohihna on kiristettävä.
-
Mulla laitettiin 0.30, ja lähtee käymään. Ennen sai sahata ja hehkutella, jo nolla kelissäkin.
-
Jakopään hihna :) Pumpun hihna on vaihettu aika vasta tuolla kaarvanilla, itse vieressä pällistelin kun kaveri sen vaihtoi. En tiedä, pitänee ottaa tuo pumpunremmin säätö työnalle, löytäis vaan sen heittokellon jostakin. Tuntui aamulla siltä kun laittoi volvon tulille, että olis sytöt pielessä kuin bensa-autossa konsanaan :D
-
nyt lisää ihmevikaa... Mikähän paikka kastu kun ei sammu enää muutakuin vaihteella. Ajoin eilen aika isohkoon rapakkoon niin eipä sammu enää avaimesta. Pumpun liitin puhdistettu, laitettu rostoffia, ei apuja...hmmm.. :o
-
Itsellä sytytti vikavalon palamaan kun pumpun ennakko oli pielessä. Säädin kiristimeltä myöhemmälle->valo sammui mutta käyntiin sai repiä pitkän aikaa. Aikani ennakon kanssa taisteltuani vein paikalliselle korjaamolle ja siellä saatiin autocomilla pumpun ennakko säädettyä silleen että vielä -30 pakkasessaki tärähti käyntiin lämmittämättä ;)