Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Teemu- - 20.03.2013, 13:51:16

Otsikko: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 20.03.2013, 13:51:16
Päätin luoda tälle nyt uuden aiheen, jos muillakin on ongelmia ja kysymyksiä tähän liittyen.

Minulla on kolme eri vahvistinta (vain siis yksi tulee käyttöön).

Blaukkarin 375w vahvistin, JVC:n ~500w vahvistin ja SPL Pron erkkasarjanvahvistin.
Virtajohtoehdokkaita löytyy nyt hallusta 8mm2 sekä 16mm2, riittääkö tuo 16mm2 johto, pituutta johdolla on 5 metriä (ennenkuin selviää paljon todellisuudessa farkkuun menee..)

Olen googletellut ja hakenut tiesmistä, ja joka paikasta löytyy erilaisia vastauksia aiheeseen liittyen.. Riittääkö siis 16mm2 virtajohto vahvistimelle, ettei ala sulaa tai pala koko auto?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: vee40td - 20.03.2013, 13:57:46
Noille tehoille riittää tuo 16mm2
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Divi - 20.03.2013, 14:01:31
Tarvii tietää vahvistimien RMS tehot, ja rakennetyyppi, eli AB vai D-luokan vahvistimia. ;)
Sivun alareunasta löytyy laskukaavat ja taulukko: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/virta.html

Jos nuo sun kertomat tehot on RMS tehoja, erkkavahvistin pukkaa vaikkapa 2x50w ja kaikki lankut on AB-luokan vehkeitä, niin laskukaava menee näin:

(975w / 0.5) / 13 = 150 A
5 metrin kaapelille siis 50mm2 olisi sopiva, 35mm2 on vähän vielä rajoilla eikä ainakaan jätä varaa setin laajentamiseen.
Ja kokemuksesta voin kertoa että 5 metriä on farkussa siinä ja siinä riittääkö mikäli akku on keulassa, läpivienti tulipellissä vähänkin "sivussa", ja vahvarit takana. Edellisessä meni 6 metriä.

Musiikki soi kyllä pienemmänkin kaapelin välityksellä mutta dynamiikka puuttuu ja alijännite polttaa vahvistimet.
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: JL - 20.03.2013, 14:21:46

Jos nuo sun kertomat tehot on RMS tehoja, erkkavahvistin pukkaa vaikkapa 2x50w ja kaikki lankut on AB-luokan vehkeitä, niin laskukaava menee näin:

(975w / 0.5) / 13 = 150 A



Minulla on kolme eri vahvistinta (vain siis yksi tulee käyttöön).
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 20.03.2013, 14:24:52
Joo, siis JVC:n vahvistin on tämmönen (http://support.jvc.com/consumer/product.jsp?archive=true&pathId=64&modelId=MODL015610), suoraan JVC:n sivuilta.

Ja sikäli pääsee noitakin testaamaan ja tutkimaan lisää, kunhan kerkeän mennä tutkimaan tuota tulipeltiä kun sieltä ei löydy läpivientiä virtajohdolle edes (vielä).

Blaukkarin vahvistin on GTA 2. Klick (http://static.productreview.com.au/pr.products/56633_blaupunkt_gta_2_special.jpg)
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Divi - 20.03.2013, 16:09:27
 :facepalm: Jäi sitten huomaamatta jotain  :D
Yhdellä vahvarilla riittää tuo 16mm2 tosiaan. Tuo powersetin taulukko on jees  O0
JVC:n maksimiteho näkyy olevan tuo vajaa 500w. veikkaisin että todellinen teho on 4x50w tai jotain sen suuntaista.
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 20.03.2013, 17:04:31
Joo, niin mie tuolla lueskelin ja kattelin noita taulukoita. Kävin äsken pätkimässä virtajohtoa, laitoin sulakepesän väliin jo kiinni, mutta kiinnostus lopahti jostain syystä siinä kun piti alkaa läpivientiä kattomaan.

Onko muilla mitään ideaa antaa, mistä ootte vetänyt johdot läpi tommosessa 700sarjalaisessa, missä on ilmastointi? Pelkääjänpuolella olisi paikka mistä sisäpistokekin viety läpi, mutta se on puolan ja miljoonien johtojen alla nurkkauksessa pellin alla, ja sisäpuolella taas joku musta iso kotelo änkee eteen, että sokkona pitäisi työntää johtoa sisältäkäsin..  :buck2:
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Divi - 20.03.2013, 17:29:08
Entäs kuskin puolella polkimien yläpuolella?

kartiopora on kans lyömätön vekotin noiden reikien löytämiseen  :buck2:
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 20.03.2013, 19:59:41
Onko muilla mitään ideaa antaa, mistä ootte vetänyt johdot läpi tommosessa 700sarjalaisessa, missä on ilmastointi? Pelkääjänpuolella olisi paikka mistä sisäpistokekin viety läpi, mutta se on puolan ja miljoonien johtojen alla nurkkauksessa pellin alla, ja sisäpuolella taas joku musta iso kotelo änkee eteen, että sokkona pitäisi työntää johtoa sisältäkäsin..  :buck2:
Ite vedin juurikin sisäpistokkeen läpiviennistä, oli kuin tehty kyseiseen tarkoitukseen... Liekkö sulla sitten eri paikassa? :P

Tähänhän voisi samalla listata eri tapoja kytkeä tuommoinen sormenpaksuinen kaapeli vahvistimen liittimeen, meinaan monenlaista on tullut nähtyä karvaperseestä abikoihin... ;)
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 20.03.2013, 20:09:41
Ite vedin juurikin sisäpistokkeen läpiviennistä, oli kuin tehty kyseiseen tarkoitukseen... Liekkö sulla sitten eri paikassa? :P

Tähänhän voisi samalla listata eri tapoja kytkeä tuommoinen sormenpaksuinen kaapeli vahvistimen liittimeen, meinaan monenlaista on tullut nähtyä karvaperseestä abikoihin... ;)
No se läpivienti on puolan alla (siinä tulee myös päälle se pieni tukipalkki siitä tulipellistä), ja siinä on tuhat ja yksi johtoa nipussa. Myös läpiviennistä tulee melkosen paljon johtoja, mutta pitää huomenna tutkia tarkemmin, tuo 16mm2 kaapeli on melko jytäkkää tavaraa, että saattais olla mahku saada se sisäpuolelta survottua läpi.. toivonmukaan.

E: Niin ja onhan siinä melko ahdas väli kaikenlisäksi, kun siinä on kaikenlisäksi ardicin vai liekkö joku ilmastoinnin pömpeli? Tässä vielä kuva siitä kohdasta -> Klick (http://teemuks.viuhka.fi/222.png)


Huomenna sitten jatketaan..
Otsikko: Vs: Vahvistin sekä johdotusasiaa
Kirjoitti: Divi - 20.03.2013, 20:18:39
Itellä on tuossa 240:ssä 2 kappaletta Stingerin SPD814 PRO (http://www.audiocenter.fi/tuote/stinger-spd814-virtablokki-4-0-3*4-ga/6090980468796/) jakoblokkeja.
Toiseen 50mm2 plussa akulta, ja toiseen 2x 35mm2 maat.
Blokeilta sitten pienemmällä johdolla vahvistimille, suotimelle jne.
Konkkakin on helppo heittää tuohon rinnalle, senkun johdottaa suoraan blokkeihin.

Samat blokit on ollu käytössä edellisissäkin autoissa, ja varmasti tulee olemaan käytössä kaikissa tulevissakin projekteissa. On senverran näppärät kun mahtuu kunnon piuhat kiinni, mutta toisaalta saa useampia pienempiä johtojakin lähtöpuolelle.  ;)

(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240%20-88/CIMG4035.JPG/_bigthumb.jpg) (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240%20-88/CIMG4035.JPG) (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Nissan%20Almera%20-97%20%28myyty%29/P5080012.JPG/_bigthumb.jpg) (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Nissan%20Almera%20-97%20%28myyty%29/P5080012.JPG) (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Nissan%20Almera%20-97%20%28myyty%29/maknattijahelyt.JPG/_bigthumb.jpg) (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Nissan%20Almera%20-97%20%28myyty%29/maknattijahelyt.JPG)