Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Laze79 - 20.03.2013, 22:53:54
-
Eli ekana kysyisin tyhmiä: Kun on auto penkitetty E98:lla ja kun vaihdetaan RE85:een nii kuuluko auto säätää niin että laajakaistalambda näyttää samoja lukemia kuin bensalla? Eli pitäskö ne jäämät joita se mittaa, olla samantyyppiset? siis syötönlisäyksen jälkeen
Kone on tuo B23 jossa ahtoja noin 1,4 ja puristukset 10:1
-
Syötönlisäys noin 25-30% kautta kartan, 16v koneella voi ainakin matalalla kuormalla ajella E85 lähemmäs lambda 1,22 eli jotain 12:1 AFR (vastaa bensa AFR 18) , eli kun map arvo on 25-60kPa. Itellä muistaakseni lambda 1,3 alle 25kPa (E85), 1,18 25-40kPa, lambda 1,12 40-60kPa ja 1,05 60-80kPa. 100kPa, eli "vapari" täyskaasulla lambda on 1 (turbokone), vaparikoneessa pidän sen lambda 0,85, eli bensa AFR 12,5.
Bensa stökiömetrinen AFR on 14,7 ja E85 on 9,76
Eli vastaus kysymykseen, riippuu kertooko lambdamittarisi AFR vai Lambda arvoja ja ymmärtääkö ruiskusi AFR vai lambda arvoja "target" taulukolle?
Eli jos näkyy lambda arvot ja taulukko on lambdaa varten, ni ei tartte tehdä mitään, eikä oikeastaan AFR taulukoillekkaan, paitsi että voi ajaa laihemmalla seoksella ja säästää polttoainetta E85 kanssa kun bensalla.
Megalla esim laitetaan lambda arvot, ja itse ajanut niin että innovate ilmoittaa bensa AFR arvot ja megan "lambda target" taulukossa on bensa AFR arvot, vaikka ajan E85, helpottaa ainakin omasta mielestä säätöä.
-
Pilkun viilausta, mutta jonkusen aikaa sitten kun kysyttiin nesteeltä bensan tämänhetkisiä ominaisuuksia oli nyky 98e bensan stoikka afr 14.5
-
Okei... meni jo hiukan yli hilseen mut toi mittari kertoo noin lukemaa 12 kun ajelee bensalla ns. alipaine alueella ku siis päästelee tasakaasulla, niin pitäskö se sit viinalla näyttää suht samoja lukemia?
-
kyseessä siis iha 8 naulanen kone. ja Megalla ohjaus.
-
Ei pidä näyttää samoja lukemia koska bensan ja viinan afr on eri...
AFR 98e:llä 14,5 - 12:1
AFR Etanoli:lla 9,76 - 8,0:1
Itsehän tietysti loppupelissä päätät kuinka rikkaalla seoksella oikein haluat sitten ajaa.
Moottorin rakenne ei vaikuta afr lukuun sinällään. 14.5:1 on stoikka oli kone mikä tahansa. Se taas on eri asia millä seossuhteella moottori parhaiten tehoa luovuttaa.
-
Eli ymmärsinkö nyt oikein että viinalla ajettaessa mittarin pitäs näyttää jotaki 8-9?
Siis noin niinku karkeesti ja siitä aletaan sit hakee parhaita säätöjä?
-
Eli ymmärsinkö nyt oikein että viinalla ajettaessa mittarin pitäs näyttää jotaki 8-9?
Siis noin niinku karkeesti ja siitä aletaan sit hakee parhaita säätöjä?
Jep, mutta viinalla voi ajaa hyvin paljon laihemmallakin, jopa 13:1 seoksella, uskot tai et. Ei välttämättä 8v kannella, mutta 16v ainakin itse ajan. Sytkäennakkoa vaan tarpeeksi, eli 3-7astetta enemmän läpi alueen kun bensalla, ni tulee vääntöäkin paremmin. :)
Täyskaasulla E85 AFR saisi olla 8,3 nurkilla (vastaa bensa AFR12,5), tai oikeastaan jopa hitusen laihemmalla, itse suosittelen 8,7, osakaasulla 9,8 (vastaa bensa AFR 14,5-14,7) ja kevyellä kaasulla varmasti 11-12 (bensa AFR 1,2) nurkilla 8v hatullakin.
Lambda arvohan lasketaan AFRmitattu / AFRstoich, eli esim lambda 0,85 (=paras teho) = 8,3/9,76
Bensalla vastaavasti 12,5/14,5 = 0,85
-
No nyt oli jo paljo selkeempi neuvo jonka jopa tämmönen lantalakkikin ymmärsi :) kiitoksia!
-
Huomioi myös, että oletusarvona laajakaista näyttää bensan AFR:ää, jolloinka 13 tarkottaa jo rikasta seosta. Helpompi minusta olisikin puhua lambda-arvosta, viinallahan joku 0.9-0.95 haarukka piisaa täyskaasullakin, muuten tulee vaan turhaan sekotettua öljyt viinalla.
-
Miksi ette käytä pelkkää lambda-arvoa, jolloin se on sama polttoaineesta riippumatta. Itsellä on samat arvot bensalla tai E85:lla ajettuna. Tai no, täyskuormalla himpun hoikemmalla etanolilla, muttei kummemmin (tollanen 0,80-0,82). Innovaten laajakaista toimii siten, että perustietona on lambda ja siitä kääntää AFR;ksi tai sitten näyttönä ihan pelkkä lambda. Sama juttu Vipecin ecuissa, eli eculle lambda ja siitä aina "bensa" AFR:nä tauluun riippumatta polttoaineesta, eli tuon lambdan mukaisesti. Eli etanoli lambda 1 on AFR 14.7 ja sama bensalla.
-
Jep, mulla innovativen voltti on määritelty kahden pisteen avulla lambdaksi, on paljon selkeämpää seurata mittaustietokoneelta onko lambda ykkösen kummalla puolella ja kuinka paljon, kuin AFR-lukemaa, varsinkin kun polttoaineet vaihtelee.
-
Ei pidä näyttää samoja lukemia koska bensan ja viinan afr on eri...
AFR 98e:llä 14,5 - 12:1
AFR Etanoli:lla 9,76 - 8,0:1
Itsehän tietysti loppupelissä päätät kuinka rikkaalla seoksella oikein haluat sitten ajaa.
Moottorin rakenne ei vaikuta afr lukuun sinällään. 14.5:1 on stoikka oli kone mikä tahansa. Se taas on eri asia millä seossuhteella moottori parhaiten tehoa luovuttaa.
Jos siis mittari on jotenkin asetettu näyttämään oikeaa AFRää viinalla, niin silloin pitää pyrkiä noihin etanolin AFR lukemiin. Jos olet vain ostanut kaupasta laajakaistalambdan ja laittanut sen kiinni niin silloin pyrit noihin bensan lukemiin.
Ja tuo 14.5:1 on stoikiometrinen seos nimenomaan sillä 98 oktaanisella bensalla, ei muulla. Puhtaan etanolin stoikiometrinen seos on 9:1 ja E85sen se 9,7:1.
-
Pitäisikö tämä setti toimia ihan bolt on? : http://www.bioboxi.fi/
Autona on kylläkin Audi AAN-koneella, mutta tuossa pystyy säätämään noita rikastuksia miten haluaa jne. Tekisi mieli kokeilla.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2372.0
-
Tosta nyt ei ollut mitään apua.
-
Tosta nyt ei ollut mitään apua.
Jep :P
Kokeiles tätä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0
-
Tosta nyt ei ollut mitään apua.
En sitä tarkoittanutkaan, vaan yleisesti otsikkoon liittyen linkkasin samaa aihetta käsittelevän ketjun ;)
-
Mikäs jengin mielipide on kyseisen laitteen tulpista ku ny on ngk 7 lämpöarvoiset ja ne pelas bensalla tosi hyvin nii onko suositeltavaa vaihtaa ny ku on viinat tankissa? (Pätkii iha sikana 6000rpm:n kohalla ja pitäs jenkua kuitenki sen 7000
-
Ei hätää enää, biltemalainen suurtehopuola korjas tilanteen :D