Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Vekes - 22.03.2013, 06:33:12
-
Otsikon mukainen ongelma. Ilmenee siten, että normikäytössä ajovalot toimii OK ja vielä laitettaessa pitkät päälle kaikki on hyvin, mutta vaihdettaessa pitkiltä takaisin lähivaloille tulee pimeys - mitä nyt parkit vähän kajastaa :o
Eli pitkät syttyy koko ajan niin kuin pitääkin, mutta lähivalot katoaa. Ainakin toistaiseksi vika häipyy, kun valojen kanssa värkkää riittävän kauan - mutta eipä tee mieli käyttää pitkiä valoja.
Onko ideoita? Itsellä tulee mieleen jokin relejuttu tai sitten kytkinhässäkkä viiksen juuressa....
-
Aloita vaihtamalla rele,joka löytyy kuskin jalkatilasta
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Volvo240740-1.jpg)
-
alottasin samasta! :hello:
-
Kiitos nopeasta vastaamisesta - kirmasin välittömästi pihalle asiaa ihmettelemään. Mulla näytti olevan kaksikin relettä ko.paikassa (Volle on vm. -87). Kuvassa olevan releen lisäksi siellä oli musta muovikuorinen rele. Molemmat naksahtelevat valokytkintä käännellessä. Releiden koputtelu ei laukaissut vikaa pois päältä.
Varmaan noista releistä sais osatessaan mittaamalla jotain lisävinkkiä.
Biltsun luettelosta en mokkulaa löytänyt. Moottonetistä näytti valonvaihtorele löytyvän listalta, mutta ei hyllystä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2368 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2368)
Lienee kuitenkin tarviketoritavaraa.
-
Valonvaihtorele on konetilassa, kuskin puolella iskaritornin etupuolella. Tuo jalkatilassa oleva rele ei vaikuta kilin kellejäkään pimeyteen valoja vaihtaessa. Terveisin saman ongelman kanssa paininut...
-
Ja siitä saa sen metallikuoren elposti pois ;)
-
Kävin töistä palatessa nappaamassa releen konehuoneen puolelta irti, ajattelin sitä huomenna tutkailla. Päällisin puolin siinä oli selkeät merkit jo aiemmasta avaamisesta, ilmeisesti vika ei ole päällä eka kertaa.
Sen verran kiinnitin huomiota, että toisessa liittimessä oleva lyhyt kaapelilenkki on aika heikossa hapessa - eriste murtunut ja kaapeli on muutenkin rapsakan oloinen. En tiedä liittyykö se tähän vikaan, mutta uusittava se on joka tapauksessa.
-
Homma etenee. Uusin kaapelointia hieman ja laitoin releen paikalleen, ei toiminut edelleenkään!! Harmistuneena renkkasin pitkiä/lyhyitä muutaman kerran ja katso - valkeus tuli. Sen jälkeen valot toimivat niin kuin pitääkin varmaan parikymmentä vaihtokertaa peräkkäin. Olin tietysti tyytyväinen, mutta se alkuvaiheen toimimattomuus jätti pienen epävarmuuden.
Ei siinä mitään, Volle oli päivällä ajossa ja valot OK. Sitten illalla kokeilin pitkiä uudelleen ja eiku vika päälle >:(
Siis takaisin lähtöruutuun ja rele irti. Kai se on otettava auki, mutta mitäpä sille tekee......
Onneksi oli jo toinen rele tarjolla - jos ei ihmeitä tapahdu, pitänee tarttua tilaisuuteen.
-
Homma etenee. Uusin kaapelointia hieman ja laitoin releen paikalleen, ei toiminut edelleenkään!! Harmistuneena renkkasin pitkiä/lyhyitä muutaman kerran ja katso - valkeus tuli. Sen jälkeen valot toimivat niin kuin pitääkin varmaan parikymmentä vaihtokertaa peräkkäin. Olin tietysti tyytyväinen, mutta se alkuvaiheen toimimattomuus jätti pienen epävarmuuden.
Ei siinä mitään, Volle oli päivällä ajossa ja valot OK. Sitten illalla kokeilin pitkiä uudelleen ja eiku vika päälle >:(
Siis takaisin lähtöruutuun ja rele irti. Kai se on otettava auki, mutta mitäpä sille tekee......
Onneksi oli jo toinen rele tarjolla - jos ei ihmeitä tapahdu, pitänee tarttua tilaisuuteen.
Helponta saada selville missä voi vika piillä, on kun kaveri renkkaa pitkiä päälle ja pois kun sulla on se kuori pois ja näät mitä siellä tapahtuu
-
No juu, rele tuli avattua ja vialle löytyi järkevä selitys. Releen vetäessä taivutettu lanka kääntää vaihtimen toiseen asentoon ja vaihtaa kontaktin puolelta toiselle. Nyt vaan tuo vaihto toimi yhteen suuntaan. Lanka on vuosien saatossa antanut vähän periksi, eikä tarvinnut muuta kuin pienen taivutuksen ja homma toimi taas.
(http://i1321.photobucket.com/albums/u552/ekes65/Vaihdin_zpsc519fdd4.jpg)
Volle oli päivällä ajossa ja renkkasin valoja neuroottisesti moneen kertaan, kyllä se nyt toimii.
Kiitokset hyvistä neuvoista, osasinpa kohdistaa lähes olemattoman keskittymiskykyni oikeaan paikkaan... :)
-
No juu, rele tuli avattua ja vialle löytyi järkevä selitys. Releen vetäessä taivutettu lanka kääntää vaihtimen toiseen asentoon ja vaihtaa kontaktin puolelta toiselle. Nyt vaan tuo vaihto toimi yhteen suuntaan. Lanka on vuosien saatossa antanut vähän periksi, eikä tarvinnut muuta kuin pienen taivutuksen ja homma toimi taas.
(http://i1321.photobucket.com/albums/u552/ekes65/Vaihdin_zpsc519fdd4.jpg)
Volle oli päivällä ajossa ja renkkasin valoja neuroottisesti moneen kertaan, kyllä se nyt toimii.
Kiitokset hyvistä neuvoista, osasinpa kohdistaa lähes olemattoman keskittymiskykyni oikeaan paikkaan... :)
Samaa vaivaa oli sillon omassakin :) Mutta hyvä että selvis :hello: