Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: yksmagu - 01.03.2011, 22:55:44
-
Terve!
Viikko alkoi hienosti, kun maanantai-aamuna töihin lähtiessä Vollesta laukesi vaihdelaatikko. Pääsin pihasta puolisen kilometriä, jonka jälkeen auto alkoi nykiä ja laatikko kolista. Tässä kohtaa en saanut enää kuin 2-vaihteen silmään ja pääsin jotenkin vielä takaisin kotipihaan. Delegoin ongelman emännälle ja lähdin fillarilla (jonka vaihteet olivat jäässä ja kumit tyhjinä)töihin läpi tuulen ja tuiskun. Ainut oireilu Vollessa on tähän asti ollut 5-vaihteen hyppääminen pois paikaltaan, sekin vain kerran.
Tässä on nyt pari päivää kiristelty hermoja uutta laatikkoa etsiessä. Laatikon tyyppi on siis M5P (osanumero 30851342)ja moottorin tunnus B4204S. Tähän mennessä on löytynyt pari järkevissä hinnoissa olevaa lootaa: ensimmäinen on samaa mallia M5P, mutta osanumero on eri. Voiko tuon eri osanumeroisen vaihtaa tilalle? Toinen loota on mallia M56HB, eli ilmeisesti Volvon oma, ja turbomalli. Tuo nyt ei todennäköisesti ainakaan suoraan sovi... Onko M5P:n tilalle mahdollista vaihtaa M56 suht kivuttomasti? Vai lähteekö työn määrä ja kustannukset käsistä lopullisesti? ;D
Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
-
Anteeksi kun sanon näin mutta silloin kun se vitonen pomppas pois olis kannattanu mennä nettiin joko volvolandiaan tai jos tämä oli pystyssä niin tänne. ja kattoa että miksi pomppas...
Sen mutterin kun olis vääntäny kiinni niin se ei olis tehnyt mitään laatikolle ja nytkin voisit ajella sillä...
Mutta asiaan onko niin että kakkonen on ainoa joka menee päälle vai olisiko niin että kakkonen jäi päälle??
jos se vaihde jäi päälle niin silloin on toivoa että se mutteri josta puhun on vain tippunut ja jumittanut kakkosen siirtäjän ja mitään pysyvää vahinkoa ei ole kun ottaa mutterin pois ja laittaa paikoilleen... mutta jos taas se on ainoa joka toimii niin se mutteri on siellä lootassa kierrelly ja kaarellu hajottaen lootikon...
Tuon M56 sopivuudesta en tiiä että meneekö pitäs ainakin... jolloin joudut vaihteen siirtomekanisminkin vaihtamaan vaijjerivälitteiseksi.
Tuli muuten mieleen että katoitko vaihteen siirtäjän kunnon että ei ole siinä vikaa...
Niin ja kun ajatuksella luen niin kolisevaloota ei voi olla enää ehjä.
Niissä laatikoissa on pieniä välityseroja lähinnä tasauspyörästössä... mutta ei siihen kuole vaikka se olisikin 1.8:n laatikko ja tiheämmällä välityksellä. Laatikohan on renaultin joten tutkippas lagunoittenkin purkuosat ihan kokeeksi.
-
Siellä laatikon etupuolella jossain lienee "pistekirjoituksella" kirjoitettu laatikon tyyppi joka olisi sitten renaultin laatikkoista käytettävä nimi.
Netistä kaivelin, että vaihteistotyypit olisi nämä
M3P is a variant of the renault jb3
the M5p and M5d are based on the JC5
Eli JC5 olisi renaultissa käytetty nimi... jotain specifioivaa merkintää todennäköisesti vielä löytyisi laatikosta, jolla pystyy tarkentamaan vielä paremmin sen että mikä on prikulleen sama.
Tästä löytyisi tehdas uusi JC5 aski hintaan 750€
Itsehän en ota sitten mitään vastuuta, ettäkö tuo olisi sopiva, sen vastuun siirrän kyllä ongelman haltijalle :)
http://www.varaosahaku.fi/826-18491.html
Mutta ihan selvityksen arvoinen asia varmaan?
Tuo toki on dieselistä, notta tiijä sitten niistä välityksistä.. voi mennä metsään aika paljon bensakoneen kanssa
-
Mites kävi laatikkohommissa; tuliko kuntoon?
-
Vastauksena edelliseen; tuli kuntoon ja vielä pelittää. Mahdotonta kyllä enää 4v jälkeen muistaa yksityiskohtia sen enempää :)