Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kreator - 23.03.2013, 12:44:32
-
Kohta nokka paikallaan, minkähänlaiseksi auto muuttuu kun muuten vakio. Uskaltaako lyödä tulille?
-
venttiilien säätö vaan ja tulille
-
Uskaltanee kyllä. Välysten pikainen tarkistus, sen jälkeen koeajolla ja huomaat että autosta on vääntö hävinnyt johonkin...
Saatat saada vähän enemmän huipputehoa kun porruutat 6000rpm. Elikäs ihan hanurista muuten vakioon vehkeeseen.
-
Uskaltanee kyllä. Välysten pikainen tarkistus, sen jälkeen koeajolla ja huomaat että autosta on vääntö hävinnyt johonkin...
Saatat saada vähän enemmän huipputehoa kun porruutat 6000rpm. Elikäs ihan hanurista muuten vakioon vehkeeseen.
kyseessä on siis vx3 nokka ei esim. a-nokka, joka käyttäytyy juuri noin,luitko otsikon oikein?
puran vielä tuosta keltasesta 850:stä t16 mitsun tuohon ja lyön sitten vasta tulille sit luulis jotain eloa olevan vakioon verrattuna
-
Miksi kysyit jos tiedät? A-nokka pelaa mulla ainaki tosi jouheesti muuten vakiossa FT-koneessa, jota tosin ohjaa motronicci. Vetää tasapaksusti tyhjäkäynniltä rajottimelle, puuttuu se 2000rpm kohdalta tuleva "potku" ja 4000rpm kohdille tuleva kuoleminen traktori-nokalla. Alta 2000rpm vetää ehkä huonommin kun T-nokkanen versio, mutta yli 1500rpm ero on pieni ja alta sen voimansiirron jyrinä estää vedättelyhalut kuitenkin :nohnoh
-
Miksi kysyit jos tiedät? A-nokka pelaa mulla ainaki tosi jouheesti muuten vakiossa FT-koneessa, jota tosin ohjaa motronicci. Vetää tasapaksusti tyhjäkäynniltä rajottimelle, puuttuu se 2000rpm kohdalta tuleva "potku" ja 4000rpm kohdille tuleva kuoleminen traktori-nokalla. Alta 2000rpm vetää ehkä huonommin kun T-nokkanen versio, mutta yli 1500rpm ero on pieni ja alta sen voimansiirron jyrinä estää vedättelyhalut kuitenkin :nohnoh
Sama täälläkin, molemmat FT moottorit nyt A-nokalla. Ei ole vieläkään tullut onnetonta T-nokkaa ikävä.
-
kyseessä on siis vx3 nokka ei esim. a-nokka, joka käyttäytyy juuri noin,luitko otsikon oikein?
Luin. Tarkoitin että alavääntö katoaa. Tuo vx3 on vakioturbossa sellanen kovaa-ajo nokka. Keskialue toimii ok ja vetää melko pitkälle, alapää nuhainen ja joutokäynti saattaa mennä huonoksi.
Eikös turboauto tykkää pakopuolen hyvästä hengityksestä, vx3 keskittyy enempi imupuoleen...
-
mietin pitkään laitanko a-nokan, ostinkin niitä pari kappaletta kun niitä saa 5-10€:lla, mutta jakajanuran teko ei onnistunu niin laitoin sitten vx3, mielestäni voisin sanoa että onneksi en saanut tehtyä jakajan uraa a-nokkaan.... teoriassa tuo vx3 on mun mielestä paras nokka mulle,
no illalla pääsen kokeilee, osaako tää b230ft säätää sytyksen kohilleen itse eli sen 3 astetta?
-
mietin pitkään laitanko a-nokan, ostinkin niitä pari kappaletta kun niitä saa 5-10€:lla, mutta jakajanuran teko ei onnistunu niin laitoin sitten vx3, mielestäni voisin sanoa että onneksi en saanut tehtyä jakajan uraa a-nokkaan.... teoriassa tuo vx3 on mun mielestä paras nokka mulle,
no illalla pääsen kokeilee, osaako tää b230ft säätää sytyksen kohilleen itse eli sen 3 astetta?
Säätämään sytytyksen kohdalleen B230FT koneesta? :o :o :o :o :o :o
Juu, kyllä se onnistuu, kun teet uuden lastun EZK:lle! :hello:
LH&EZK yhdistelmässä ei sytkää todellakaan säädetä millään muulla tavalla! :buck2:
Toki voin vähentää/lisätä kartan ennakkoa tietyn asteluvun muutamalla EZK modauksella.
Miksi sitä syttyä pitää ylipäätään säätää?
-
No empä tiiä mut tämmösiä on jotku tehneet. osittain kopioitu inlinen kirjotuksesta.
Sytkämodi EZ116K
Alkuperä idealle on turbobricksien foorumilta.
Päätin itse tehdä saman, ja samalla mahdollisille kiinnostuneille FAQ:iin ohjeet tämän tekemiseen.
Homma on yksinkertainen, työkaluiksi riittää ristipää-meisseli, torxit, puukko ja kolvi.
Modilla on mahdollista muuttaa sytytysennakkoa koko kartan läpi joko 3 adv, 3 ret & 6 ret. Adv siis ennakkoa
ja ret myöhäistystä. Homma tapahtuu maadoittamalla tiettyjä pinnejä ezk:sta.
Ennakot on seuraavat:
Pinni 18 maihin = 3 astetta myöhäistystä
Pinni 19 maihin = 6 astetta myöhäistystä
Pinnit 18 & 19 maihin = 3 astetta ennakkoa
-
No empä tiiä mut tämmösiä on jotku tehneet. osittain kopioitu inlinen kirjotuksesta.
Sytkämodi EZ116K
Alkuperä idealle on turbobricksien foorumilta.
Päätin itse tehdä saman, ja samalla mahdollisille kiinnostuneille FAQ:iin ohjeet tämän tekemiseen.
Homma on yksinkertainen, työkaluiksi riittää ristipää-meisseli, torxit, puukko ja kolvi.
Modilla on mahdollista muuttaa sytytysennakkoa koko kartan läpi joko 3 adv, 3 ret & 6 ret. Adv siis ennakkoa
ja ret myöhäistystä. Homma tapahtuu maadoittamalla tiettyjä pinnejä ezk:sta.
Ennakot on seuraavat:
Pinni 18 maihin = 3 astetta myöhäistystä
Pinni 19 maihin = 6 astetta myöhäistystä
Pinnit 18 & 19 maihin = 3 astetta ennakkoa
Täytyykin muistaa lisätä oikeisiin pinneihin nuo tuonne FAQ:n puolelle.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.msg444646#msg444646
-
Miksi sitä syttyä pitää ylipäätään säätää?
no kysy vaikka rallimiehiltä, elä internetistä.
kaikkee ei kannata googlata, googlessa on liikaa "tietäjiä"
joka tapauksessa on nyt nokka tulilla, kaikki säädöt tehty ja toimii 110
t-nokka ja a-nokat lenti romunkeräykseen tässä mun tapauksessa
-
no kysy vaikka rallimiehiltä, elä internetistä.
kaikkee ei kannata googlata, googlessa on liikaa "tietäjiä"
Minä kysyin sinulta, miksi halusit syttyä "säätää"... :o
Koska jos EZK:ssa sytkää halutaan "säätää", niin silloin tehdään uudet kartat, eikä puhuta sytkän säätämisestä. :hello:
Ja mitä nettiin tulee, niin olen täällä niin kauan jo pyöriskellyt, että osaan kyllä olla lähdekriittinen! :pomo:
joka tapauksessa on nyt nokka tulilla, kaikki säädöt tehty ja toimii 110
t-nokka ja a-nokat lenti romunkeräykseen tässä mun tapauksessa
Kerroppa kokemuksista lisää, sitten kun olet ajanut enemmän ja seurannut miten esim. polttoaineen kulutus muuttuu tai ei muutu.
-
itse olen vaihdellut t-v ja k-nokkaa b230ft koneessa ja neljää erikokoista/mallista turboa.
oma kokemus on että jos pysytään vakioahtimessa ei nokan vaihdolla saavuteta juuri mitään etua.
viime katsastukseen en laiskuuttani vaihtanut k-akselia pois kun silläkin pääsi läpi.kaikki muut osat oli vakiot,kyllähän oli pikkumitsu TUKOSSA.
80-120kmh kun kokeili kolmosella niin 110kmh tienoilla tuntui ettei vedä enää mihinkään,kun holsetilla alkaa silloin olla paras veto.
vaihda se t16 mitsu sinne niin saat jotain hyötyä nokan vaihdosta.
-
noniin oon ajanu nyt vx3 nokalla vakio ahtopaineilla joitain satoja kilometrejä,
huomaa heti että on parempi t-nokkaan verrattuna, vääntää paljon paremmin koko kierrosalueen, alavääntö ei todellakaan kadonnut ja polttoaineen kulutuskaan ei ole ainakaan noussut tai jos on niin, ero on niin pieni ettei sitä huomaa.
-
Vai tarkoitettiinko sytytyksen säätämisellä ohjetta jonka mukaan vaparin nokka toimisi paremmin ahdetussa mikäli sitä myöhäistetään(?) parilla asteella(?)?
Mitkä sitten lasketaan vaparin nokiksi ja mitkä ei, siitä en tiedä. Itselläni menossa ft-koneeseen vx-nokka, laitanko vaan normaalisti merkkeihin ajoituksen?
-
Nokan ajoitus laitetaan _aina_ normaalisti merkkeihin, ellei erikseen hankita aftermarket-nokkaa ja säädettävää pyörää... Yhdellä hampaalla sivuun häviää käynti taatusti. FT:ssä LH 2.4 kanssa kun et voi edes sytkän perusennakkoa säätää jakajasta, kuten LH 2.2 kanssa.
-
Nokan ajoitus laitetaan _aina_ normaalisti merkkeihin, ellei erikseen hankita aftermarket-nokkaa ja säädettävää pyörää... Yhdellä hampaalla sivuun häviää käynti taatusti. FT:ssä LH 2.4 kanssa kun et voi edes sytkän perusennakkoa säätää jakajasta, kuten LH 2.2 kanssa.
Tämä selvä, kiitos!
-
Mistä koneesta ton vx3:en vois löytää?
-
Mistä koneesta ton vx3:en vois löytää?
B230FB:stä se löytykii, ja aika paljon paremmi toimii ku D,
Oisko se a-keppi kuitekii parempi?
-
Ite tykkäsin enemmän pelkästä V:stä kuin VX3:sta.
Tai no...
Vaparikampe tuntui molemmilla silti hyvinkin leppoisalta ;)
-
Ite tykkäsin enemmän pelkästä V:stä kuin VX3:sta.
Tai no...
Vaparikampe tuntui molemmilla silti hyvinkin leppoisalta ;)
Miula onkii tämmöne B19FT, D-keppii verrattuna VX3 on huimasti parempi väännöltää.