Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: rausku - 24.03.2013, 11:38:07

Otsikko: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 24.03.2013, 11:38:07
Eli ajoin eilen pihaan ja oli lähdössä taas vaan eipä lähdettykkään enään minnekkään kerran hörähti eikä sen jälkeen lupailutkaan käyntiin lähdöstä. kipinää näytti tulevan, eli visiiin bensan saannissa vika. auto on vm 97 ja b230fb koneella. Vika koodiahan tuosta vois vilkasta jos muistais miten sinne töpseliin piti ronkkia ja millä, ei oo ennen tarvinnut kun on ollut sen verta luotto peli.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: siipiveikko - 24.03.2013, 12:00:55
Ajonesto on päällä kun hörähtää mutta ei lähde käyntiin. Kokeile toisella avaimella ja tarkista ettei ajoneston sulakkeet ole palaneet, muistaakseni sulakkeet 4 ja 13.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 24.03.2013, 12:20:05
Ajonesto on päällä kun hörähtää mutta ei lähde käyntiin. Kokeile toisella avaimella ja tarkista ettei ajoneston sulakkeet ole palaneet, muistaakseni sulakkeet 4 ja 13.

Jaa niin tässä on avaimessa se ajonesto, mietin pitkään että voiko olla. Täytyypäs käydä kokeilemassa toisella avaimella. Olikohan tässä vielä 2 bensa pumppua vai ihan se tankissa oleva pumppu pelkästään
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: Juhisx - 24.03.2013, 12:37:13
Pitäis löytyä kaks pumppua  :)
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: siipiveikko - 24.03.2013, 13:22:06
Saman ikäinen turbo on ainakin yhdellä pumpulla, vaparista en tiedä.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: dometic - 24.03.2013, 13:26:05
Bensapumpunrele?
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: sekokupu - 24.03.2013, 13:27:51
Pitäis löytyä kaks pumppua  :)

Ei ole kuin yksi pumppu.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: ToniA - 24.03.2013, 13:59:52
Saattaa hyvinkin olla bensapumppu. Mun yksipumppuinen '97 B230FK:lla oirehti pari kertaa nykimällä ajossa ennenkuin pumppu teki täydellisen stopin, eli ei siis enää lähtenyt käyntiin ollenkaan.

Ainakin mun autoni ei tee joka kerta esipaineistusta (siinä on joku aikaraja miten usein se tehdään). Mutta koitapa tätä, eli anna auton seisoa pari tuntia, sitten tankin korkki auki ja toinen kuuntelemaan tankkia, toinen vääntää avaimesta virrat päälle mutta ei käynnistä. Pumpun pitäisi surahtaa niin että sen kuulee aivan selvästi. Jos ei surahda, niin vika on todennäköisesti joko pumpussa tai pumpun releessä (vaihdekepin edessä, tuhkakupin takana).

Bensapumpun piuhasarjassa on liitin takaluukussa vasemmalle, verhouksen alla. Pumppuun pääsee myös käsiksi takaluukun kautta, verhouksen alla on luukku josta pääsee avaamaan tankin laippamutterin, koko 'tankkivaruste', eli pumppu/bensamittarisysteemi lähtee sitä kautta ulos kun sen vain osaa kääntää oikeaan asentoon.

Vuonna 2008 tuo pumppu maksoi noin 140€ sinisellä tiskillä. Tee-se-itse-miehellä menee pari tuntia vaihtotyöhön.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 24.03.2013, 14:04:54
Ja paskat se mikään fb kone ole :D kun fk muistin ihan päin honkia eli matalapaine turbo. täytyypä tutkia se bensapumppu.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: j_tapio - 24.03.2013, 14:59:58
Kokeileppa niin yksinkertaista että käytät sen bensapumpun releen irti ja lyöt takaisin. Toimii minun autossa joka kerta. Tekee juuri samankaltsilla oireilla tenät noin kerran kuukaudessa. Mä oon irrottanu radion alla olevasta lokerosta takaseinän josta osaa jo aika näppärästi käyttää releen irti. Käytännössä riittää kun sitä liikuttaa kontaktoreissa riittävästi. Virrat kun kääntää päälle ni kuuleeselvästi et surahtaako pumppu.

(http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ImagesProcedures/relay3.gif)
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 24.03.2013, 22:18:50
joo tänään lähti sitten käyntiin niinkuin ei ois mitään tapahtunut. :o  Oiskohan kastellu tulpat eilen, ettei sen takia lähtenyt käyntiin??
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: Gorgane - 24.03.2013, 22:29:56
Saattaa olla myös näissä itselle vastaan tullut ohjainlaitevika. Seuraavalla kerralla, kun tekee saman tempun, niin kokeiles koputella ohjainlaitetta samalla, jos sitten lähtee tulille, niin vika on siinä.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: hevonen - 24.03.2013, 23:13:24
Saattaa olla myös näissä itselle vastaan tullut ohjainlaitevika. Seuraavalla kerralla, kun tekee saman tempun, niin kokeiles koputella ohjainlaitetta samalla, jos sitten lähtee tulille, niin vika on siinä.
Alkaa oleen vissiin elektroniikka lopussaan kun korjaustoimenpiteet ovat tuota luokkaa... :facepalm:
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: Gorgane - 25.03.2013, 01:43:06
Alkaa oleen vissiin elektroniikka lopussaan kun korjaustoimenpiteet ovat tuota luokkaa... :facepalm:

Olin töissä Volvoon erikoistuneessa korjaamossa. Iäkäs mies tuo 940:n huoltoon. Hanttimiehen penkillä puolen metrin puukeppi. Ihmettelin, että mikä selänraaputin tuo on. Yritän autoa käymään, ei lähde. Menen pomolta kysymään, että mikäs tässä on, onko ajonesto vedetty napille johonkin piiloon tms.. Vastaus: "Koputtele hanttarin jalkatilaa sillä kepillä. Siitä autosta on ollut ohjainlaite paskana viitisen vuotta. Pappa ei suostu ostamaan uutta, kun maksaa liikaa." Hieman huvittuneena takaisin autoon, keppiä muoviin ja auto käymään.

Sitä en sitten tiedä, että mikä sieltä mahtaa hajota, että käyttäytyy noin. Mitsubishi Galantin moottorinohjainlaitteiden kanssa tullut puljattua useamman yksilön verran ja niissä vika on ihan selkeä ja silmin nähtävissä eli kondensaattorit sylkevät sisuskalunsa pihalle ja litku syövyttää sitten piirilevyltä pintaliitoskomponentteja ja folioita rikki.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: mikan - 25.03.2013, 03:27:48
Olin töissä Volvoon erikoistuneessa korjaamossa. Iäkäs mies tuo 940:n huoltoon. Hanttimiehen penkillä puolen metrin puukeppi. Ihmettelin, että mikä selänraaputin tuo on. Yritän autoa käymään, ei lähde. Menen pomolta kysymään, että mikäs tässä on, onko ajonesto vedetty napille johonkin piiloon tms.. Vastaus: "Koputtele hanttarin jalkatilaa sillä kepillä. Siitä autosta on ollut ohjainlaite paskana viitisen vuotta. Pappa ei suostu ostamaan uutta, kun maksaa liikaa." Hieman huvittuneena takaisin autoon, keppiä muoviin ja auto käymään.

Tinausvika, eli murtunut juotos...  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Eli ohjauslaite (ECU) ei ole rikki varsinaisesti, mutta jokin tinaus on murtunut esim. "tinaruton" vuoksi.
Enkä tarkoita varsinaista tinaruttoa, vaan lyijyjuotteiden ominaisuuksia lämpötilanvaihteluiden vuoksi.

Perussettiä jokaiselle vähänkin vanhempaa elektroniikkaa tuntevalle!  *kahvia->

Sitä en sitten tiedä, että mikä sieltä mahtaa hajota, että käyttäytyy noin. Mitsubishi Galantin moottorinohjainlaitteiden kanssa tullut puljattua useamman yksilön verran ja niissä vika on ihan selkeä ja silmin nähtävissä eli kondensaattorit sylkevät sisuskalunsa pihalle ja litku syövyttää sitten piirilevyltä pintaliitoskomponentteja ja folioita rikki.

Mitsun ECU ei ole tiettävästi LH....    ::)

Ja mitä tuohon elkojen elektrolyyttiin tulee, niin sen syövyttävä vaikutus loppuu heti, kun piirilevy on pesty.   :buck2:

Kysymys kuuluukin, miksi elkot ovat sylkeneet sisuksensa ulos?   :idiot2:
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: ToniA - 25.03.2013, 08:57:42
Rele voi tosiaan olla viallinen ja toimia esim. riittävän lämpötilan muutoksen jälkeen. Mullakin tää ilmiö oli selvästi näkyvissä (murtuneet juotokset, vaikka todellinen vika oli lopulta pumpussa):

http://www.askthemechanic.co.uk/electrical/relay-repair.html

Uusi bensapumpun rele ei paljoa maksa.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 18.05.2013, 11:42:32
Taas tämä oireilee, eri hauskasti 2 kertaa tällä viikolla ainakun on töihin lähdössä niin ei puhettakaan käyntiin lähdöstä. Ja kun olen tullut töistä niin lähtee käyntiin niin ettei mitään olisikaan tapahtunut. Vaihdoin jo ekan kerran jälkeen tuon bensapumpun releen, joten vika ei luultavasti ole siinä. Perkeleellistä kun ei ole aikaa aamulla ruveta tutkimaan että mikä hätänä kun on kiiruhdettava töihin.
Olisikohan se tuo ohjainlaite joka temppuilee?
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: TVS - 18.05.2013, 12:56:14
Pistä siirtopumpun sulakkeen tilalle hyppyjohdot ja sulake, ja hhyppyjohdosta otat rosvoliitäntänä pienelle merkkivalolle sähkön. Näin saat selville, tuleeko pumpuille virtaa, niin ollaan jo astetta pitemmällä.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 26.01.2014, 23:24:04
Mystisyys jatkuu. Nyt olen vain saanut vian kokonaan päälle ja se ei lähde pois odottamalla. Sen verran olen nyt tutkinut että bensaa tulee suuttimille asti hienosti mutta suuttimilta se ei lähde eteenpäin.

Eikös sen virran tulemisen suuttimmille selvittäminen käynyt yksinkertaisesti niin että lasikanta polttimosta kääntää ne rauta väkäset alas suin ja tökkää suuttimen sähköjohdon liittimeen, ja lampun pitäs vilkkua kun starttaa. Näin minä ainakin kokeilin eikä se vilkkunut.

No niin sitten sitä vian hakua eli onko vika ruiskun ohjaus yksikössä, suuttimien releessä vai johdoissa? Huomenna rupean selvittämään sitä. Löytyykös se suutin rele kuskinpuolelta siitä reunasta? Kytkentäkaavion mukaan näyttää tavalliselta releeltä.

Kertokaapahan tyhmälle että toimiiko tuo ruisku nyt, niin että antaako ruiskun ohjaus yksikkö signaalin suuttimien releen kelalle ja näin ollen antaa suuttimille virtaa? Vai jotenkin ihan muuten?
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: TVS - 26.01.2014, 23:43:19
Rele antaa jatkuvan 12 suuttimille, ja boksi maadottelee jos näkee tarpeelliseksi.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 31.01.2014, 16:07:26
Suuttimille ei tule maata, ja suuttimilta johdin on ehjä ohjainlaitteen liittimelle on ehjä. Eli ohjanlaitteessa ilmeesti vika? Mikä merkitys noilla ohjainlaitteitten numero sarjoilla on? Kun oman ohjainlaitteen numero sarja on 0280 000 984

Käykö jollain eri numerosarjalla oleva ohjainlaite jos  vain vaihtaa sen lastun vai onko niissä jotain muitakin eroja?

Jos jollain jyväskyläläisellä on myynnissä tuota ruiskun boxia niin voisin ostaa.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: The_OttoB - 31.01.2014, 16:23:14
Tuleekos Zibunaa? Elikkäs kipunoita kipinäsuuttimista?
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: mikan - 31.01.2014, 16:54:40
LH ei ohjaa suuttimia, jos EZK ei anna tietoa koneen pyörimisestä!
Tällöin ei bensapumppukaan aktivoidu.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: rausku - 31.01.2014, 17:52:44
Kyllä kipinää tulee ja auton saa hörähtämäänkin kun käyttää suuttimen harmaata johtoa (-) maassa. Bensa pumppu ainakin hurisee kun pyöräyttää konetta startilla.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: mikan - 01.02.2014, 02:56:53
Sitten virittelemään 1W polttimoa suuttimen tilalle.
Pitäisi vilkkua startissa, jos ei vilku, niin suutinten päätetrankku on palanut.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: MattiK - 24.10.2016, 18:13:37
Auto on B230FB eikä lähde enää käyntiin. Ajamalla menty talliin,jossa vaihdoin polttoainesuodattimen kun se näytti päällepäin olleen pitkään vaihtamatta.
No suodatin vaihtui uuteen,bensalinjahan siinä tyhjenee...sitten yritys käynnistää,ei mitään yritystä käymään.
Ajatus tuli,että tankinpumppu ei toimi,eikä bensalinja täyty..pumppua kokeilemaan akkulaturilla..ei ollut eloa pumpussa.

Nyt vaihdettu tankinpumppu....ei mitään lupausta käyntiin..pääpumppu vingahtaa.kun virrat kääntää päälle.
Akkulaturilla tankinpumppua pyörittämällä bensaa tullee kun avaa suodattimen pulttia ja bensakiskon liitosta konehuoneessa.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: mikan - 24.10.2016, 18:32:29
Pyörittelee sitä pumppua kääntämällä virrat päälle/pois kymmeniä kertoja niin lähtee ilman bensakiskosta.

Klassinen kysymys, onko vikakoodeja (navat 2&6) ?
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: MattiK - 24.10.2016, 19:03:07
Virtoja on mielestäni käännelty melkoisen monta kertaa...mutta eikö sitten vielä tarpeeksi?

2&6 antaa  1-1-1 kumpikin
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.10.2016, 20:52:16
Pääpumppu, pyöriikö startatessa?

Tankkipumpulla ei lähde (tässä siis lienee ihan kaksipumppuinen järjestelmä?)
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: MattiK - 25.10.2016, 06:16:41
Pääpumppu pyörähtää joka kerta kun virrat laittaa päälle.Pumpun ääni kuullostaa hennolta"kuivalta"vinkaisulta.

Kaksi pumppuinen järjestelmä kyseessä kun vuosimalli on 91/92
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: kimmoh - 25.10.2016, 08:30:24
Onko suodatin oikein päin? ::)
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: MattiK - 25.10.2016, 09:46:43
Onko suodatin oikein päin? ::)
Käsittääkseni sitä ei voi vääripäin laitaa kun suodattimen "banjopultit" on eri vahvuisia.
           Suodattimen virtausta osoittava nuoli on samaan suuntaan kuin vanhassa oli.
          Onko sitten suodattimessa vikaa??
           Suodatin on aito Bosch.
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: s73 - 25.10.2016, 12:31:27
Käsittääkseni sitä ei voi vääripäin laitaa kun suodattimen "banjopultit" on eri vahvuisia.
           Suodattimen virtausta osoittava nuoli on samaan suuntaan kuin vanhassa oli.
          Onko sitten suodattimessa vikaa??
           Suodatin on aito Bosch.
 
Ei ole tullut viallista Boschia vastaan.
Suutinrele?   
???
Startatessa suodattimen vaihdon jälkeen ei ollut tarvetta ilmata.

Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: MattiK - 28.10.2016, 07:15:09
Auto saatu käymään,vika löytyi pumpun ja suodattimen välisestä putkesta,kun pumppu hässäkän nosti "pöydälle".
Auton alla putken mutkaa/lynkkyä ei huomannut kun putki oli alustamassan peitossa.
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/IMG_0003_zpsduelf4hx.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/IMG_0003_zpsduelf4hx.jpg.html)
Otsikko: Vs: Mikä tappoi 940:sen
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2016, 07:23:29
Joo tutun näköistä. Itse vaan sain kokonaan tuon poikki kun suodattimen vaihdoin.
Pitäkää pihdeillä kiinni banjopultista kun avaatte sen!