Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Manowar - 27.03.2013, 11:29:54
-
Morjens.
Elikkä olis nokan vaihto edessä kohtapuoliiin ja tarvis jotain infoo että millanen rojekti on koneen ollessa kiinni?
On jotain räjäytyskuvia lohkosta mutta eipä noista hirveesti tietoo irronnu.
Lähinna kiinnostais tietää että kuinka kiltisti tuon nokan saa irti ja uuden paikalleen?
Kansi vaihtuu samalla jahka saa sen sorvista takas. :)
Ei varmaan olis pahitteeks ihan a-ö:hön asti saada tietoo ja kuvien kera. :D
-
Nokka vaihtuu ihan kiltisti kun kansi on pois. Pitää purkaa jakopään koppa pois, Nokka akselin ratas irti kopan alta, syyläri pitää irrottaa myös että saat vedettyä nokan pois, nokan päästä jakorattaan alla on messinkinen levy jonka kun ruuvaat irti niin nokka tulee ihan vaan vetämällä ulos. Muista nyppiä venttiili nostajat ylös ennen nokan poistamista.
En muista oliko vesipumpun hihnapyörä etukopan päällä, että tarvitseeko sitä irroittaa, mutta itse irroitin senkin, kun se ropelli oli edessä.
-
Nokka vaihtuu ihan kiltisti kun kansi on pois. Pitää purkaa jakopään koppa pois, Nokka akselin ratas irti kopan alta, syyläri pitää irrottaa myös että saat vedettyä nokan pois, nokan päästä jakorattaan alla on messinkinen levy jonka kun ruuvaat irti niin nokka tulee ihan vaan vetämällä ulos. Muista nyppiä venttiili nostajat ylös ennen nokan poistamista.
En muista oliko vesipumpun hihnapyörä etukopan päällä, että tarvitseeko sitä irroittaa, mutta itse irroitin senkin, kun se ropelli oli edessä.
Nostajien poistamiseen kannattaa olla esimerkiksi teleskooppi magneetti. Melko voimakas saa olla nii ei tippuile vahingossa
-
Nostajien poistamiseen kannattaa olla esimerkiksi teleskooppi magneetti. Melko voimakas saa olla nii ei tippuile vahingossa
Ite oon ottanu pitkäkärkisillä pihdeillä nostimet, ihan vinkkivaihtoehtona.
-
Virranjakaja ja öljypumpun käyttöakseli/ratas poistettava myös .
-
Vesipumppu mahtuu olemaan paikallaan,ei ole kopan irroituksen tiellä.Yhden nokka-akselin+nostajat olen vaihtanut alakautta kantta irroittamatta mutta vaatii kyllä aikaa ja hermoja....
-
Virranjakaja ja öljypumpun käyttöakseli/ratas poistettava myös .
Aivan, pääsipä unohtumaan tuo.
Mahtaa kyllä olla työ vaihtaa nokka jos kone on vielä autossa kiinni. Saako muuten öljypohjaa irti nostamatta konetta yhtään ylemmäs ?
-
Tuli mieleen muuten että se messinkilevy siinä jakorattaan alla, jos siinä on yhtään kulumaa niin kuinka pahasti tuo vaikuttaa nokan ajoituksiin ? Voiko sitä vaikka vaan kääntää ympäri ja kiinni(jos ei ole tehty jo aiemmin), en muista yhtään sen kuntoa kun viimeeksi katoin.
-
Mahtaa kyllä olla työ vaihtaa nokka jos kone on vielä autossa kiinni. Saako muuten öljypohjaa irti nostamatta konetta yhtään ylemmäs ?
[/quote] Oli etuakselisto tiputettu pois autosta,oikeastaan aika helppo tiputtaa alas-akselissa neljä pulttia,vakaajantapit pari raidetangonpäätä ja satulat roikkumaan niin ei tarvi ilmailla.
-
muutama hullu tunti meni ku vaihto nokan koneen ollessa paikallaan.kansesta imu ja pakosarja irti.virrajakaja ja öp akseli pois.jakopäänkoppa irti + siivapyörä.nopan päästä ratas pois nostajat ylös nokan pidin lätkä irti ja nokka pihalle.ja käänteisessä järjestyksessä takasi.älä murjo kovakourasesti sitä nokan viiperi ratasta ku se "murenee käsiin" ;)
-
Kiitoksia infoista. Koitetaan räpeltää kun sen aika koittaa. ;D Täytyy vartoilla jahka saa kannen niin vaihtaa samalla sitten kaikki. Mistäs lävestä ö-pumpun akseli lähtee irti?
-
Son jakajan alla. Eli jakaja irti.
-
Pikku huomio vielä tähän ,oljypumpun akselin asennolla on merkitys sytytykseen ,eli kun jakopäänmeerkit on kohdallaan on em.akseli oltava oikeassa asennossa . Kannattaa katsoa purkuvaiheessa ,ja noteerata vinohammaspyörän "kiertoliike" asennettaessa ,ja että akselin pää menee oikein öljypumpun uraan =riittävän syvään.
Virranjakajan jalka menee "pohjaan" vasta sitten .
(Ei tarvi ihmetellä käyntivaikeuksia kokooonpanon jälkeen kun merkit ja akselin asennot on oikein.)
-
Pitää räpsiä siis muutama kuva samalla kun purkaa. Ei näköjään oo kiirettä kun koneistaja kerto ehtivänsä tekeen kannen vastaa toukokuun aikaan.
Laiska kun on niin ei viitsi vielä ruveta akselia vaihtaan ja laittaa samaa kantta takasin pitänee siis ajella vielä nykyisellään jonkun aikaa. :D
Mitä jakopäähän tulee niin viipperi lähtee autuaammille apajille ja terästä tulee tilalle. :)
-
Joskus tullu vaihdettua auto kylellään ,ei tarvii ottaa edes nostokuppeja pois
toki ei kaikkia koreja viitsi kaataa :) saattaa tulla pikku lommoja
-
Erittäin hyvät ohjeet ja kaikki onnistui siihen asti kun piti vetää vanha nokka ulos.
Jostain syystä öljypumpun ratas ei tule keskimmäisestä laakerista läpi. Ratas näyttää päällisin puolin olevan ehjä, mutta ei mahdu läpi. Ei ymmärrä...
Hyviä vinkkejä miten edetä?
-
Nokka-akselin vaihdossa kannattaa sitten tehdä muutamia varmistuksia ennenaikaisen kulumisen välttämiseksi. Varsinkin jousipaineiden noustessa virityskäytössä, nokka-akselivauriot eivät ole tavattomia B18-20 moottoreissa. Öljystä pikeentyneet nostajaporaukset on syytä puhdistaa vaikka kevyesti hoonaten, jotta uudet nostajat pyörivät porauksissaan esteettä. Molypastaa nokkiin ja nostajien pohjiin. Sinkkipitoinen öljy tai jopa "break in lube" sinkkilisäaine öljyn sekaan. Lisäainetta saa monelta tunnetulta nokkavalmistajalta COMP, Crane jopa GM myy omaa engine oil supplementtia crate moottoreihinsa ensikäynnistykseen... Voit pyörittää öljynpaineetkin valmiiksi vanhalla jakajalla, josta öljypumpun ratasosa poistettu. Varmista myös sytkän ym säädöt että käynnistyy tahkoomatta. Moottorin käynnistyttyä sisäänajetaan nokka korotetulla pyörintänopeudella. Älä päästä joutokäynnille vaan käytä parikyt minsaa 1500-2500 rpm niin nokka ja uudet nostajat muodostuvat pareiksi ilman lastuavaa työstöä.
-
Jos KAIKKI nostimet on pois reijistään.....
Jos öljypunpun käyttöakseli on pois reijästään...
Jos fiiperipyörrä on irti.....
Jos fiiperipyörän takaa on pidätinlevy irti..... nokka-akseli tulee etukautta ulos .
Se tosin vähän pääsee tippumaan ulosvedettäessä ,eli joudut kannattelemaan akselia , (peräpäätä) että pysyy koko ajan "keskilinjassa"
-
Erittäin hyvät ohjeet ja kaikki onnistui siihen asti kun piti vetää vanha nokka ulos.
Jostain syystä öljypumpun ratas ei tule keskimmäisestä laakerista läpi. Ratas näyttää päällisin puolin olevan ehjä, mutta ei mahdu läpi. Ei ymmärrä...
Hyviä vinkkejä miten edetä?
Siinä ei ole paljoa pelivaraa, se pitää saada suorassa tosi hyvin keskelle reikää. Sitten ne hampaan nurkat on monesti vielä niin terävät että helposti tarttuu kiinni. Joskus ollut hankalaa irtolohkostakin saada ulos ahtaassa varastossa...
-
Niin lähtihän tuo nokka viimein irti kun otti silmän käteen... Polttoainepumppu oli vielä paikoillaan ja sen vipu otti kiinni nokkaan. Pumpun kun otti irti niin nokka tuli nätisti ulos.
Tuosta pumpusta ei ollu mainintaa noissa ohjeissa, mutta olisihan tuo pitänyt tajuta muutenkin. Joka tapauksessa nyt homma kunnossa :)