Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juhispe - 28.03.2013, 16:34:52
-
Jep, eli otsikon mukainen ongelma. Moottorin ylätukikumi oli ihan risa, sen vaihdoin uuden ja samalla laitoin sen poikittaistuen molemmat päätyholkit uudet. Ei vaan loppunu tärinät vieläkään. Moottorin tyynyt tarkistin silmämääräisesti ja ehjältä näyttivät. Ja tämä tärinä on pahin kun on D valittuna, eli hieman veto päällä. N ja P asennoissa ei tärise paljoa, ja myöskään ajossa ei tunnu minkäänlaista tärinää, ainoastaan tyhjäkäynnillä. Outo juttu, alkaa kohta ideat loppumaan.. Koetin etsiä haullakin, mutta en oikein vastauksia löytänyt aiheesta.
-
Vastataanpa itselle. Voiskohan ajoituksen säätö auttaa asiaan? Itsellä ei ole heittokelloa niin pitäisi varmaan jossain korjaamossa käyttää säädätyksessä. Viime viikolla vaihdoin pumpunhihnan.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31334.0
Katsopa tuo ketju ja sieltä löytyvä linkki toiseen ketjuun, olisiko noista apuja?
-
... Värinävaimennin menossa/jo halkeamia ??
-
Oon kyllä nuokin ketjut lukenu, mutta löytyhän sieltä uusia mahdollisia vikapaikkoja :)
Vahvasti se näyttää että vika olisi moottorin kumityynyissä tai sitten pumpussa.
-
itellä ol moottorinylä kumituki menny ja ei jyrryyttäny tai mittään muuta ihmeellistä pitäny, vaihdoin uuden ja laitoin sen väärin päin niin nytten "jyrryyttää" aikas paljon tyhjäkännillä paikallaan. pitäs kääntää oikein päin ja ihmetellä sitte lissää
-
No tosiaan jos tarkemmin ajattelee, kun vaihdoin tuon uuden moottorin ylätukikumin niin tärinä hieman koveni.. Laitoin kyllä samallalailla kuin entinenkin oli, nuoli eteenpäin. Tuota ei niin vain enää käännetäkkään :)
Katsastuksessa käytin eilettäin, ja poristiin siinä katsurin kanssa tuosta tärinästä, niin kumityynyjä veikkasi. Koitti kyllä tutkia siinä nosturilla ja heilutella siinä mutta ei se moottori heilunu holtittomasti.
Näissä moottorin isoissa kumityynyissä on ilmeisesti alipaine? Ne täytyy ottaa seuraavaksi työn alle, olisiko tähän jotain konstia miten ne tutkitaan?
-
Se pumppu saa olla aika pahasti pielessä, että käyntiääneen tulee muutosta. Pumpun pielessäolon huomaa, jos saa pakkasella sahata käyntiin useampaan kertaan.
-
Tämä kyllä lähtee hyvin käyntiin kylmänä, ei tarvi sahata. Ja tosiaan kierroksilla ja ajossa ei täristä, ja kun moottori on täysin lämmin niin tärinä tyhjäkäynnillä hieman pienenee..
-
Aloin tuossa miettimään, että kun tässä suhisee tuo jarrutehostin, kun polkimen nostaa. Että voisiko tämä olla yhteydessä jotenkin niihin moottorin kumityynyihin jotka toimii alipaineella.. Ja sitä kautta täristelee..
Tilasin tänään ehjän käytetyn jarrutehostimen.
-
No tosiaan jos tarkemmin ajattelee, kun vaihdoin tuon uuden moottorin ylätukikumin niin tärinä hieman koveni.. Laitoin kyllä samallalailla kuin entinenkin oli, nuoli eteenpäin. Tuota ei niin vain enää käännetäkkään :)
sen nuolen pitäs olla alas päin tai ylös, itellä loppu
-
sen nuolen pitäs olla alas päin tai ylös, itellä loppu
Täytyypä kokeilla seuraavaksi kääntää tuota, kiitos neuvosta!
-
Käänsin tuon puslan silleen että nuoli näyttää ylös, ja tärinät väheni huomattavan paljon :) Suoraan sanottuna en kyllä aluksi oikein uskonut että tuo voi vaikuttaa, mutta näköjään sillä on iso vaikutus!
-
Se pumppu saa olla aika pahasti pielessä, että käyntiääneen tulee muutosta. Pumpun pielessäolon huomaa, jos saa pakkasella sahata käyntiin useampaan kertaan.
Ei pumpun ajoitus tuohon niin vaikutakaan, mutta tuolla ylempänä olevassa linkissä puhutaan ruiskutusmäärän kanssa pelaamisesta ns. antihammer-modin kanssa.
ä
-
itellä on parissa vehjettimessä ollu ehkä tuo hammerModi, tyhjä käynnillä ei tosin tärryyttäny mutta kun n.kävelyvaihtua lirruutti vappaalla niin sillon tärryytti
-
Kommentoin tähän tuosta poikkitangon keskituesta, jos jollekin on avuksi:
2.5D:ssä vaihdetaan vain uusi holkki vanhaan korvaan. Sinisellä 20,30- eli kohtuurahalla saatavissa.
Motonetin d5252 moottorille tarkoitettu ei käy vaikka kataloginsa toisin väittää.
Vaihto vaatii jämäkän, leveäleukaisen puristimen ja leukojen alle tuet, että saa puristettua tasaisesti. Holkki on 3mm suurempi halkaisijaltaan kuin sen paikka korvassa.
Lisäksi nuolet holkissa näyttää toisella puolella alas ja toisella ylös. Niiden tulee olla pystysuorassa. Holkissa reikä on pystyakselin suhteen hieman sivussa, mutta kannattimen tukiraudassa taas on pultille vaakasuuntainen liikkumavara asennukselle. En tiedä onko merkitystä laittaako kumman nuolen ylös ja kumman alas. Joka tapauksessa laitoin itse samoin kuin oli vanhakin ollut eli epäkeskon leveämpi osa moottorin puolelle.