Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V70 D5-07 - 29.03.2013, 16:39:31
-
Eli pumppu alkoi vuotamaan akselin juuresta ja tarttis taas asiatuntevaa faktaa tietoo ;)
Pystyykö pumpun purkamaan ja vaihtaan uudet tiivisteet ym.hilut?
Alkuperäinen on varaosa nro/tyypiltään:30741790.Nyt olis tarjolla uusi pumppu,mutta sen numerot on: 30665101 / 30741122 / 8603106 / 8603783. Arvaako tilata ja käykö,vaikka osanumeroissa on eroa? Uusi tarjottu pumppu on D5-07 136kw ,eli samainen,kun mulla,eli sen perusteella kyllä ja kiinnitykset ym.samat,mutta noi numerot,kun ei täsmää ja on vielä Saksan ebayn kautta tilattava osa,niin ei viittis ostaa,jos ei voi laittaa,vaikka sais huomattavasti halvemmalla,kun Siniseltä.
Onko kenelläkään tietoa Ruotsin sivuista,mistä kannattas vilkasta?
-
Ainakin -04 mallisessa pumpun akselin tiivisteen voi vaihtaa, mutta muovinen hihnapyörä jossa on metallinen keskiosa on kartioliitoksella kiinni akselissa ja on tosi tiukassa. Hihnapyörän irroitukseen on oma ulosvetäjänsä,jolla sen saa ehjänä irti. Ainakin Skandixilla näky olevan myytävänä.Itsellä särky hihnapyörä kun yritin sitä irroitaa ylesmallin ulosvetäjällä ja uutta hihnapyörää en ainakaan minä lyötänyt erikseen mistään.
-
Pumpun saa purettua osiin laakereiden ja tiivisteiden vaihtoa ilman hihnapyörän irroitustakin. Pumpun takakannessa olevat neljä pulttia vaan auki ja kansi irtoaa ihan vaan nostamalla. Seuraavaksi akselin päässä näkyvä sokka irti ja sitten akseli lähteekin jo vetämällä pois. Pumpun sisällä oleva sokka on hieman haasteellinen, mutta kyllä sekin lähtee, mutta pari kolme kertaa saattaa luiskahtaa meisseli sormille ;D
-
Kiitos vastauksista edellisille! :hello:
Mistä olette noita tiivisteitä ym muita pumppuun tulevia hiluja hommanneet?Tiivisteistä sen verran,että ovatko 0-renkaita, stefoja vai jotain muita? ???
-
Pumpun akselin tiivisteenä on ns stefa tiiviste ja ohjausvaihteelle lähtevässä putkessa on o-rengas.pumppua en ole takaapäin purkanut joten sitä tiivistystä en varmaksi osaa sanoa. Siniseltä ei ainakaan varaosaluettelon mukaan pumppuun saa muita tiivisteitä kun o-renkaan.Akselintiivisteen saat varmaan hydraaliikka tuotteita myyvästä liikkeestä.Varaosaluettelo antaa eri varaosanumerot sinun auton pumpulle kuin minun.Minulla stefan mitat oli 15-23-6,3. Mutta parhaiten saa sopivan kun purat ensin pumpun ja katsot mitat stefasta ja käyt sitten sitten kyselemässä uutta.
-
Stefan pitäisi olla saman kokoinen vuosimallista riippumatta. Ero noissa -04 ja -07 vuosimallien välillä on siinä paineputken kiinnityksessä. Vanhemmassa on kierteellä ja uudemmassa laipalla. Tuo stefan mitat oli hyvä juttu saada selville, koska ei tämä vuoto taida olla ihan ainutkertainen tapaus.
-
Heipähei!
Jakopään puolelta autosta ruvennut kylmänä kuulumaan kumma rolkatus. Lämpimänä ääni pienenee. Moniurahihnalta ei käsin tunnu laakerivikoja, mutta ohjaustehostimen pumpusta kuuluu linkin mukainen ääni. Onkohan normaali/ normaalista poikkeava?
http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20131127_002_zps58f0c800.mp4.html (http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20131127_002_zps58f0c800.mp4.html)
Hieman aihetta sivuten, onko autossa joku esto ettei käynnisty ilman jakopään muovikoppaa? Olisin kattonut/ kuunnellut jakopään osia , muttei suostunut käynnistymään ilman sitä. Näytösä luki vain "käynnistyminen estetty, yritä uudelleen".
Auto oli V70 D5 vm. 2002, mittarissa 400 000
-
Minulla on pummpu myytävänä mikä pitäisi käydä T5 ja T7 moottoreihin.
Pumppu on -06 mallisesta V70 autosta jolla ajettu 200tkm.
Eli jos pumpussa oleva ZFLS numero on 7613 955 147 niin silloin sen pitäisi olla sopiva.
-
Pumppu pitää jonkin verran tuollasta ''kolinaa'' ehjänäkin. Yleensä rikkinäinen pumppu päästää epämääräisiä ääniä kevyesti kaasua antaen ja rattia käännellen. Jos rattiin koskematta ääni on hyvinkin tasaista kierrosten mukaan, niin tod.näk. ilmastoinnin kompura taikka laturi on tullut tiensä päähän.
-
Kiristin, ohjuri ja ilmastoinnin vapaarattaan laakeri on vaihettu vuoden sisään moniurahihnalle. Ääni ei muutu oli ilmastointi päällä tai ei. Eli jäljelle taitaa jäähä laturi tai tuo pumppu... Ellei sitten vesipumppu jakohihnalla. Sekin on kyllä kesällä vaihettu.
Tuossa ääninäyte lämpimältä koneelta, ei ollu kaveria rattia kääntelemässä niin ei tiiä muuttuuko ääni. Tuommoinen epämääräinen ritinä/ nakutus kuuluu. Kylmänä aika pahastikkin.
http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20131127_003_zpsf81031dc.mp4.html (http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20131127_003_zpsf81031dc.mp4.html)
Pumpun akselilla ei tunnu yhtään säteen suuntaistä välystä käsin, mutta akselin suunnassa on hieman. En mitannut mutta selvästi käsin tuntuu.
-
Ratkesiko raksutus? Omassa samanlainen ääni ja epäilen johtuvan ohjaustehostimesta.. saakohan sen kuin helposti itse vaihdettua?
-J
-
Ja S80 vm.2002 kyseessä
:-)
-
Ratkesiko raksutus? Omassa samanlainen ääni ja epäilen johtuvan ohjaustehostimesta.. saakohan sen kuin helposti itse vaihdettua?
-J
Laturihan se tuolloin oli menossa. Ei ole pumppuun koskettu.