Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Topelius - 29.03.2013, 22:27:18
-
Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään kun tehot katoaa kuin seinään 3000 kierroksen jälkeen. Joskus alkaa myös sutimisenestovalo vilkkumaan, vaikka pitoa kyllä on. Autolla ajettu 240tkm. Moottori vetää muuten todella hyvin.
-
Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään kun tehot katoaa kuin seinään 3000 kierroksen jälkeen. Joskus alkaa myös sutimisenestovalo vilkkumaan, vaikka pitoa kyllä on. Autolla ajettu 240tkm. Moottori vetää muuten todella hyvin.
Olisko ilmanohjauspuolella jotain, varmaan joku tietää tarkemmin.
-
Kokeilin tukkia moottorin tukikummeille menevät alupaineletkut, mutta ei vaikutusta. Ahtoja kyllä tuntuu olevan kun paikalla kaasuttelee. 3000 kierroksen jälkeen tuntuisi kuin olisi jopa liikaakin painetta. Moottorista kuuluu suhahdus niinkuik paineet katoaisivat jonnekkin.
-
Turbolle menevä kuminen putki painuu kasaan.
-
Tässäpä muutamia keskusteluja D5:n hyytymisestä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg379066#msg379066 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg379066#msg379066)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18918.msg346077#msg346077 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18918.msg346077#msg346077)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30689.msg556686#msg556686 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30689.msg556686#msg556686)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9933.msg186683#msg186683 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9933.msg186683#msg186683)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20153.msg364293#msg364293 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20153.msg364293#msg364293)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15593.msg288113#msg288113 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15593.msg288113#msg288113)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20373.msg368250#msg368250 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20373.msg368250#msg368250)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149313#msg149313 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149313#msg149313)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5391.msg111304#msg111304 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5391.msg111304#msg111304)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26473.msg494936#msg494936 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26473.msg494936#msg494936)
-
Turbolle menevä kuminen putki painuu kasaan.
Kiitos vinkistä. Vika oli tuossa. Letku oli suorastaan halki turbon juuresta. Nyt pikakorjattu, että saa hakea uuden letkun. Pitää samalla vaihtaa tuo ylin moottorintukikumi. Näyttää olevan vielä vanhan mallinen ja halki.
-
Kannattaako hakea osat sinisen tiskiltä vai jostain muualta?
-
Kannattaako hakea osat sinisen tiskiltä vai jostain muualta?
Siniseltä hain omaani vuosi sitten.
-
Oli hinta täällä 130e Sinisellä. On kuulemma jo toinen kehitysversio menossa. Onko jotenkin parempi? Ainakin näytti pikaisesti ihan samanlaiselta.
-
Onko jotenkin parempi? Ainakin näytti pikaisesti ihan samanlaiselta.
Materiaalimuutosta ei vissiin ole, muuten on tukevampi.. Kun kerran kypsyy noin nopeaan, ettei kestä 10 vuotta :2funny:
-
itse suosittelisin tätä, jos vaan sopii dieseliin
Snabb (http://www.snabb.us/Performance-Fresh-Air-Pipe-01-07-V70XC70-_p_87.html)
-
Ahtoja kyllä tuntuu olevan kun paikalla kaasuttelee.
Tunne on väärä. Ei niitä ahtoja saa paikallaan nousemaan.
-
Tunne on väärä. Ei niitä ahtoja saa paikallaan nousemaan.
No ainakin turbon putket pullisteli hyvin, kun paikalla autoa kaasutteli. Sitä en sitten tiedä mistä se paine niihin tuli.
-
Testasin noita alatukikummeja ja molemmat vuotivat kunnolla. Mistä noita sais halvalla ja onko ne kuinka hankalia vaihtaa?
-
Onko ne ne kumit näitä? Sopiiko nämä?
http://www.ipdusa.com/products/7547/112762-front-and-rear-engine-mount-s60r-v70r
-
Niin että olisivat samanlaiset nuo kaksi.Toivottavasti joku osaa kertoa, että uskallat tehdä tilauksen.
Jaa, tulikin tieto että ovat vanhempaan malliin. ;D
-
Dieselin kumityynyt on merkattu "front" ja "rear", eli jotain eroja niissä on.
Noissa linkin tyynyissä ei näy olevan alipainemahdollisuutta? ???
-
Nyt kun nuo rikkinäiset on tulpattuna autossa, niin kyllä jyrinä lisääntyi alakierroksilla. Turbo toimi kyllä paremmin.
Löytyiskö noille kumeille varaosanumeroa jostain?
-
Onko ne ne kumit näitä? Sopiiko nämä?
http://www.ipdusa.com/products/7547/112762-front-and-rear-engine-mount-s60r-v70r
Lienee bensakoneen kumeja, kun ei vaikuttaisi olevan alipaine-liitäntää?
-
Nyt kun nuo rikkinäiset on tulpattuna autossa, niin kyllä jyrinä lisääntyi alakierroksilla. Turbo toimi kyllä paremmin.
Noinkohan....
-
Noinkohan....
Miksei?
Mä en epäile ainakaan hetkeäkään, etteikö vaikuttaisi molempiin.
-
Miksei?
Mä en epäile ainakaan hetkeäkään, etteikö vaikuttaisi molempiin.
sama..
-
Toki alipaine ohjaus vaikuttaa molempiin. Kyseenalaistan vaan seuraavat väittämät olettaen että kumit ovat soirot.
"jyrinä lisääntyi alakierroksilla."
"Turbo toimi kyllä paremmin."
VNT ahdin toimii siten että alhaisilla kierroksilla siivet ovat kiinni. Ahdot siis nousevat mahdollisimman nopeasti. (Nyt jos esm auto lastutetaan niin näitä siipiä avataan vähemmän ja myöhemmin) Tämä tarkoittaa sitä että VNT säädin on kiinni. Tämä taas tarkoittaa sitä että moottorin tyynyjä ei imetä läjään vaan moottorin tuenta on mahdollisimman löysällä. Tämä taas sen takia että tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla tuo kone tärisee eniten ja sitä on haluttu vähentää.
Kun ahdot kierroksien mukana sitten nousee, siipiä avataan päästämällä alipaine turbon kellolle ja samalla siis noille tyynyille.
--> turbo siis oikeasti toimii huonommalla hyötysuhteella kun isoa osaa pakokaasujen virtausenergiasta ei enää hyödynnetä + moottorin tukikumit imetään lyttyyn jolloin värinät (joita siis ei isommilla kierroksilla niin ole) välittyvät paremmin koriin...
Toki jos auto on mennyt 3kilon jälkeen limb home moodiin niin voi kai sitä ajatella että turbo toimii paremmin. Jos taas vaan osa alipaineesta on mennyt harakoille, on turbo itseasiassa toiminut "paremmin" ennen korjausta, (onhan tässä keississä haljennut paineesta putkikin, sutimisen estot vilkkunu vaikka pito on ollut hyvä ja kone on vielä vetänyt hyvin ;) )moottorin ohjaus on tietty voinu olla kahvilla kun ahdot on jotain muuta kuin pyydetty... Ja kun kumit on soirona niin se on siihen tärinään ihan sama onko letkut kiinni vai ei ja "alakierroksilla" jossa jytinän väitetään lisääntyneen ne ovat kuitenkin löysänä...
Oikeasti siis pitäisi todeta että kone toimii paremmin kun ahdot ei vuoda harakoille ja turbon ohjaus mahdollisesti toimii. Tuo jyrinä alakierroksilla on joku psygologinen seuraus siitä hajatuksesta että jo valmiiksi vuotavat ja toimimattomat kumit on nyt muka jotenkin tiukemmalla...
Että sellasta tässä mietiskelin, kertokaa toki paremmin tietävät miten se sitten oikeasti toimii ja menee, mä kun en näistä oikeasti tiedä juurikaan mitään ja tää on vaan tämmöstä lauantai kalsareissa mietiskelyä. (ja vähän ehkä saivartelua) ;)
Pääasia että vessa kulkee taas.
No ainakin turbon putket pullisteli hyvin, kun paikalla autoa kaasutteli. Sitä en sitten tiedä mistä se paine niihin tuli.
Niin, toki sinne painetta jonkun verran tulee, mutta mitään kunnon ahtoja kuormittamattomalla koneella ei oikein tahdo saada ja pitää olla jo todella kovanluokan fakiiri että pystyy tuolla tekniikalla toteamaan että kone ahtaa hyvin. Tavalliset kuolevaiset tarvii siihen ihan ahtopainemittarin ja dynopenkin tai pitkän suoran.
-
Mitenkäs kun nuo tyynyt vuotavat, niin onko silloin jäykkinä vai mitenpäin? Ainakin tuntui siltä kuin se jyrinä olisi kovempaa alakierroksilla tulppauksien myötä. Kokeilen eilen kumpiakin vaihtoehtoja pariin otteeseen.
-
VNT ahdin toimii siten että alhaisilla kierroksilla siivet ovat kiinni. Ahdot siis nousevat mahdollisimman nopeasti. (Nyt jos esm auto lastutetaan niin näitä siipiä avataan vähemmän ja myöhemmin) Tämä tarkoittaa sitä että VNT säädin on kiinni. Tämä taas tarkoittaa sitä että moottorin tyynyjä ei imetä läjään vaan moottorin tuenta on mahdollisimman löysällä. Tämä taas sen takia että tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla tuo kone tärisee eniten ja sitä on haluttu vähentää.
Kun ahdot kierroksien mukana sitten nousee, siipiä avataan päästämällä alipaine turbon kellolle ja samalla siis noille tyynyille.
--> turbo siis oikeasti toimii huonommalla hyötysuhteella kun isoa osaa pakokaasujen virtausenergiasta ei enää hyödynnetä
Mä olen ymmärtänyt VNT:n toimintaperiaatteen ihan toisin päin :)
Ahtimen siivet ovat normaalisti mahdollisimman auki ja sitten alipaineella niitä imetään enemmän kiinni, jotta ahdin alkaa tuottamaan enemmän ilmaa. Tämä siksi, että mahdollisessa vikatilanteessa ahdin ei jää maksimiahto asentoon, vaan menee nimenomaan nollapaineille. Myös siksi, että maantieajossa saadaan ahtopaine mahdollisimman pieneksi. Juuri siksi säätö toimii alipaineella, eikä ahtopaineella.
Alipainevuodosta on myös omakohtaisia kokemuksia ja ahdin alkoi vuodon korjaamisen jälkeen toimimaan, kuten sen kuuluukin.
-
Onko ne ne kumit näitä? Sopiiko nämä?
http://www.ipdusa.com/products/7547/112762-front-and-rear-engine-mount-s60r-v70r
Nuo taitaa olla äRRän kumit.
Tunne on väärä. Ei niitä ahtoja saa paikallaan nousemaan.
0,5bar nousee suurin piirtein paikalla poljettaessa.
Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?
-
Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?
Jos tuo mun teoria pitää paikaansa tuosta VNT:n toiminnasta, niin tulee mieleen, että alipaine ei pääse tarpeeksi nopeasti pois ahtimen kellolta. Olisiko siis se lohkon kyljessä oleva säätösolenoidi tukossa?
-
Nuo taitaa olla äRRän kumit.
0,5bar nousee suurin piirtein paikalla poljettaessa.
Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?
Tukin itse tällälailla.
(http://img.tapatalk.com/d/13/04/14/jasute9a.jpg)
-
Mä olen ymmärtänyt VNT:n toimintaperiaatteen ihan toisin päin :)
Ahtimen siivet ovat normaalisti mahdollisimman auki ja sitten alipaineella niitä imetään enemmän kiinni, jotta ahdin alkaa tuottamaan enemmän ilmaa. Tämä siksi, että mahdollisessa vikatilanteessa ahdin ei jää maksimiahto asentoon, vaan menee nimenomaan nollapaineille. Myös siksi, että maantieajossa saadaan ahtopaine mahdollisimman pieneksi. Juuri siksi säätö toimii alipaineella, eikä ahtopaineella.
Alipainevuodosta on myös omakohtaisia kokemuksia ja ahdin alkoi vuodon korjaamisen jälkeen toimimaan, kuten sen kuuluukin.
Heh, olen edelleen eri mieltä. Tässä tarvitaan kohta asiantuntijaa :)
Kyllä mulla on edelleen sellainen käsitys että niihin ahtimen siipiin säädetään tehtaalla minimiaukeama missä ne ovat kun painekello on lepotilassa.
Mahdollisessa vikatilanteessa tapahtuu juuri niinkuin tapahtuu, eli ahdot karkaavat ja moottorinohjaus huomaa sen, syöttö katkaistaan ja kotiin pääsee vikatilassa.
Jos alipaineella ohjattaisiin siipiä kiinni ja se ei toimisi meinaisi se sitä että se auto ei kulkisi yhtään mihinkään ja ero toimivaan autoon olisi dramaanttinen. Silloin täällä näiden "meno loppui kolmessa tonnissa" juttujen sijasta ihmeteltäisiin kun vessalla ei tahdo päästä pihasta pois ja moottoritie nopeudet rampin päässä olisi joku märkä uni.
Lisäksi niitä tyynyjä tuskin halutaan pitää esm tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla "kovina" koska tällöin se moottori täryyttää eniten.
(http://www.motorsportscenter.com/uploads/vnt_turbo.jpg)
Mutta voin siis olla väärässä, tämä on vaan tämmöstä järkeilyä.
edt: Nyt kun tuli oikein ihmeteltyä niin sanotaan nyt vielä se että VNT ahdin ei oikeasti toimi näin suoraviivaisesti (kuten perinteinen hukkaportti versio kiinni = maks paine / auki = vähemmän painetta) vaan siipien kulma suhteessa turbiiniin vaikuttaa myös vääntöön jne ja niitä liikutellaan eri asentoihin eri kierroksilla/paineilla. Eli sen verran otetaan takaisin että voi olla että se turbo tässä tapauksessa toimii paremmin kun niiden siipien säätö toimii eri kierrosalueilla.
Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?
Aika kovat ahdot paikallaan poljettaessa jos yhteen baariin nousee. Myönnän tietämättömyyteni näiden diisseleiden kanssa, viimeksi kun olen laittanut autoa kulkemaan se oli T5 ja siinä ei tollasiin lukemiin pääse millään.
Toinen yleinen vika näissä ahtimissa on että ne siivet ovat jumissa ja toimivat vain osalla sitä toiminta aluetta. Tällöin ahtoja ei pystytä täysin kontrolloimaan ja ne voivat nousta / olla nousematta (riippuen siitä mihin ne siivet jumii) vaikka alipaine ohjaus toimisi ihan oikein.
http://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O0Bc
-
Jos tuo mun teoria pitää paikaansa tuosta VNT:n toiminnasta, niin tulee mieleen, että alipaine ei pääse tarpeeksi nopeasti pois ahtimen kellolta. Olisiko siis se lohkon kyljessä oleva säätösolenoidi tukossa?
Joskus katoin videon VNT:n toiminnasta mutta en muista mistä se löyty.
Sen solenoidin olen putsannu jokin aika sitten ja vaikutusta ei ollu. Eräs tälläkin foorumilla vaikuttava heitti ilmoille hukkaportin syylliseksi..
-
Eräs tälläkin foorumilla vaikuttava heitti ilmoille hukkaportin syylliseksi..
VNT ahtimessa ei ole hukkaporttia.
-
http://www.skruvat.fi/Moottorin-ripustus-C222.aspx
Mitähän noista osais ostaa oikeiks kummeiksi?
-
Numeroiden ja kuvauksien perusteella taaempi kumi olisi TÄMÄ (http://www.skruvat.fi/Moottorikiinnike-P10860.aspx) ja etummainen olisi TÄMÄ (http://www.skruvat.fi/Moottorin-tuki-P10159.aspx) mutta ei nuo kumpikaan ole kuvan perusteella oikeanlainen. Tuossa jälkimmäisessä ei näy alipaineliitäntää ja ekakin on alapään kiinnitykseltään vähän oudon näköinen. Ota noista nyt sitten selvää :-\
-
http://www.skruvat.fi/Moottorin-ripustus-C222.aspx
Mitähän noista osais ostaa oikeiks kummeiksi?
Jos kaikki haluat vaihtaa niin oisko nuo:
(http://5.135.160.140/misc/pics/v70moottuki.jpg)
edt: Kulmamies on nopee :)
Soitat siniselle ja kysyt OEM osanumeron niin sillähän tuo osuu sitten.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting/613/
Löysin vielä tuollaisen sivun. Nuo olis nyt varmaan lähellä oikeita. Mikähän yritys tuo vaan on?
Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
-
VNT ahtimessa ei ole hukkaporttia.
Ei ole ei, voisko bypass olla syyllinen? Olisko se kalvo rikki?
Sen letkuille menevän letkun tukin. Tuntu että piikit pikkusen rauhottu..
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting/613/
Löysin vielä tuollaisen sivun. Nuo olis nyt varmaan lähellä oikeita. Mikähän yritys tuo vaan on?
Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
Onhan tuo Skandix ihan luotettava kauppa.
Kumityynyjen kuvatkin on näköjään nyt oikeita, mutta aika huonosti on eritelty mitkä kuuluu dieseliin.
-
Ei ole ei, voisko bypass olla syyllinen? Olisko se kalvo rikki?
Sen letkuille menevän letkun tukin. Tuntu että piikit pikkusen rauhottu..
Ööö, siis ei D5:ssa ole bypassiakaan ??? Minkä letkun olet tukkinut? Sen vnt-säätimelle menevänkö?
-
Ööö, siis ei D5:ssa ole bypassiakaan ??? Minkä letkun olet tukkinut? Sen vnt-säätimelle menevänkö?
No mikä siellä sitten on? Olen luullu että siellä on bypass.. Siis sen tukityynyille menevän.
-
No mikä siellä sitten on? Olen luullu että siellä on bypass.. Siis sen tukityynyille menevän.
Ei siellä muuta ole, kuin se ahtimessa oleva vnt-siipien säätöä varten oleva alipainekello.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-front/1033368/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-rear/1039421/
Olisko nuo oikeat. Näyttääkö nuo ihan huonoilta?
Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
-
Ei siellä muuta ole, kuin se ahtimessa oleva vnt-siipien säätöä varten oleva alipainekello.
Pakkohan siellä on joku olla joka rajoittaa painetta, eihän se pelkkä vnt-alipainekello sitä hoida?
Ja miksi mulla sitten suhisee niin hemmetisti tuo auto?
-
Pakkohan siellä on joku olla joka rajoittaa painetta, eihän se pelkkä vnt-alipainekello sitä hoida?
Ja miksi mulla sitten suhisee niin hemmetisti tuo auto?
Ei siellä ikävä kyllä muuta ole.
Liiallinen suhina voi johtua siitä, että suuttimet ovat vialliset, tai sitten siitä, kun sulla ei ole kattia.
-
Pakkohan siellä on joku olla joka rajoittaa painetta, eihän se pelkkä vnt-alipainekello sitä hoida?
Ja miksi mulla sitten suhisee niin hemmetisti tuo auto?
Yhdellä tutulla vuotaa välijäähdytin ja imusarja ja suhinaa kans kuuluu ihan mukavasti.
-
Ei siellä ikävä kyllä muuta ole.
Liiallinen suhina voi johtua siitä, että suuttimet ovat vialliset, tai sitten siitä, kun sulla ei ole kattia.
Mielenkiintosta..
Kyllä tuossa suuttimet on kunnossa koska käynnistymisen kans ei ole ongelmaa. Ja suhina kuuluu ilmasuodattimen läpi, putkesta ei kuulu ku turbon viheltely.
Pitääpä varsin ottaa videolle sitä suhinaa..
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-front/1033368/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-rear/1039421/
Olisko nuo oikeat. Näyttääkö nuo ihan huonoilta?
Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
Taitavat olla aika lähellä alkuperäisiä? Mitähän nuo ilmareiät ovat toisessa kumissa?
-
Pakkohan siellä on joku olla joka rajoittaa painetta, eihän se pelkkä vnt-alipainekello sitä hoida?
Ja miksi mulla sitten suhisee niin hemmetisti tuo auto?
VNT ahdin kun on kovin erilainen kuin perinteinen hukkaportti systeemi. Sitä painetta säädetään ihan vaan siipiä ohjaamalla.
Suhina nyt kyllä viittais siihen että johonkin se paine vuotaa, varsinkin jos oikein hemmetisti suhisee. Vuotokohtia on välijäähdyin, liitokset ja moottorin alta menevä putki joka tuppaa halkeamaan jos on muovia.
-
VNT ahdin kun on kovin erilainen kuin perinteinen hukkaportti systeemi. Sitä painetta säädetään ihan vaan siipiä ohjaamalla.
Suhina nyt kyllä viittais siihen että johonkin se paine vuotaa, varsinkin jos oikein hemmetisti suhisee. Vuotokohtia on välijäähdyin, liitokset ja moottorin alta menevä putki joka tuppaa halkeamaan jos on muovia.
Kait se nyt alkais savuttamaan jos vuotoja olis, tuo kun ei savuta yhtään. Paikallaan poljettaessa aivan hentonen musta pöläys käy. Peilien kautta sitä ei eders huomaa.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-front/1033368/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-rear/1039421/
Olisko nuo oikeat. Näyttääkö nuo ihan huonoilta?
Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
Laitoin nuo tilaukseen. Saa nähdä mitä tulee:-) Onkos nuo kuinka vaikeat vaihtaa? Pitääkö moottoria alkaa tukemaan?
-
Ja miksi mulla sitten suhisee niin hemmetisti tuo auto?
Voisiko se suhina johtua tuosta?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
-
Tuo etummainen on ilmeisesti helppo vaihtaa, mutta mites tuo takimmainen. Sen kanssa saa vissiin asua hetken aikaa?
-
(http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/th_video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.jpg) (http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.mp4)
Siinäpä olis vähän videon pätkää. Ja moottorinsuojakansi sitten tekee sen nakutuksen, ei ole ku 2 kumituttia siellä..
Ja näkyypä ne nousevan sinne 1,5barin paikallaanki polkastaessa...
Voisiko se suhina johtua tuosta?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
Tuonki putsasin tänään.
-
Ja moottorinsuojakansi sitten tekee sen nakutuksen, ei ole ku 2 kumituttia siellä...
Tutteja saa Siniseltä kappaleittain.
-
(http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/th_video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.jpg) (http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.mp4)
Siinäpä olis vähän videon pätkää. Ja moottorinsuojakansi sitten tekee sen nakutuksen, ei ole ku 2 kumituttia siellä..
Ja näkyypä ne nousevan sinne 1,5barin paikallaanki polkastaessa...
Tuonki putsasin tänään.
Seuraava ehdotus. Ilmansuodatinkotelon ja ahtimen välinen alumiiniputki hangannut itsensä puhki EGR-venttiilin kulmaan tai vesiletkun klemmariin.
-
Seuraava ehdotus. Ilmansuodatinkotelon ja ahtimen välinen alumiiniputki hangannut itsensä puhki EGR-venttiilin kulmaan tai vesiletkun klemmariin.
Se on ehjä, syksyllä kytkinremontin yhteydessä tarkistettu ja laitettu kunnolla paikalleen.
Tuossa on kylläkin vapaavirtaussuodin, että sekin vaikuttaa tuohon ääneen paljon. Mutta suhisi se sillon vakiosuotimellaki..
-
(http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/th_video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.jpg) (http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/video-2013-04-15-16-02-09_zps8f6e80f9.mp4)
Siinäpä olis vähän videon pätkää. Ja moottorinsuojakansi sitten tekee sen nakutuksen, ei ole ku 2 kumituttia siellä..
Ja näkyypä ne nousevan sinne 1,5barin paikallaanki polkastaessa...
Tuonki putsasin tänään.
Näköjään kiisseli ehtii tossa jo kerätä vähän ahtojakin, onhan tuo toki erilainen kun ilmaa ei rajoiteta ja turbo on eri tekniikalla. Empä olisi silti uskonut että ahtaa paikallaan noin paljon, mutta aika vähän sitä näiden kiisselien kanssa on tullu leikittyä.
Onko sulla lastu tossa?
- Anyways, oliko sulla joku "vika" tässä vai vaan tuo ääni?
- Pihiseekö aina vasta kun päästät kaasun? Jos kiihdytät kaasu pohjassa menemään niin pitääkö se paineet?
- Jos sulla ei ole siinä enää mitään suodatin ja resonanssi koteloita kiinni niin tuo voi olla vaan ihan turbon spin down ääni, ahdothan vähän jopa nousee tossa suhistessa. Katoppa vielä liikkuuko VNT kellon tanko ku tuo ääni kuuluu.
-
Näköjään kiisseli ehtii tossa jo kerätä vähän ahtojakin, onhan tuo toki erilainen kun ilmaa ei rajoiteta ja turbo on eri tekniikalla. Empä olisi silti uskonut että ahtaa paikallaan noin paljon, mutta aika vähän sitä näiden kiisselien kanssa on tullu leikittyä.
Onko sulla lastu tossa?
- Anyways, oliko sulla joku "vika" tässä vai vaan tuo ääni?
- Pihiseekö aina vasta kun päästät kaasun? Jos kiihdytät kaasu pohjassa menemään niin pitääkö se paineet?
- Jos sulla ei ole siinä enää mitään suodatin ja resonanssi koteloita kiinni niin tuo voi olla vaan ihan turbon spin down ääni, ahdothan vähän jopa nousee tossa suhistessa. Katoppa vielä liikkuuko VNT kellon tanko ku tuo ääni kuuluu.
On siinä lastu, mutta sehän siinä onki ku aiemmin on toiminu ihan oikein ja ei ole niin ahtoja nostanu ku sen 0,5bar paikallaan.
No edelleen ne ahtopiikit.
Pihisee se siellä ku nostaa täyden paineen ja jää siihen. Ahdot ei seilaa kiihdyttäessä.
Onhan se ihan pirun helppo kattoa tuolta ratin takaa sinne kelloon ::)
Mutta tänään käytin sen solenoidin siitä lohkon etupuolelta irti ja putsailin sitä vähän ja siinä samalla niitä letkuja puhaltelin niin se alipainekellon on kyllä kunnossa.
Mutta vissiin tämä on vain lopun alkua..
-
Tuo suhina on kyllä videolla ihan samankuuloinen, kun mulla vuoti tuo turbon imuputki.
-
Mitäs toi takakummi, otetaanko siitä pois tuo kangasremmi?(http://img.tapatalk.com/d/13/04/22/avavegep.jpg)
-
Eikös joissakin ole vaijeri mikä kuuluukin olla?
-
Etummaisessa oli se vaijeri, mutta taakse kuuluva näytti tuolta.
-
Mistä muuten nuo kumit saavat sen alipaineen? Tuossa ilmansuodatin kotelon vieressä on joku musta pieni laatikko johon nuo alipaineletkut menevät ja siitä ilmeisesti lähtee myös vaijeri turbon kellolle. Tuntuu vaan kun noita uusia kumeja ihmettelee, että aivan pieni alipaine ei niitä liikuttele....
-
Mistä muuten nuo kumit saavat sen alipaineen? Tuossa ilmansuodatin kotelon vieressä on joku musta pieni laatikko johon nuo alipaineletkut menevät ja siitä ilmeisesti lähtee myös vaijeri turbon kellolle. Tuntuu vaan kun noita uusia kumeja ihmettelee, että aivan pieni alipaine ei niitä liikuttele....
Remmit ja vaijerit kuuluu jättää paikoilleen.
Alipaine otetaan tehostimen pumpun päädystä. Pumppu on hytinpuoleisen nokka-akselin päässä. Siitä menee alipaine jarrutehostimelle. Pumpun päässä oleva letku on välillä ollut murtunut joten alipaineet karkaavat. Vikaa tulee silloinkin jos letkuissa on öljyä jota on tullut alipainepumpusta. Samaa alipainetta hyödynnetään ahtopaineen säätelyssä ja noille kumityynyille. On aika helppo homma tarkistaa letkujen ja liitosten tiiveydet. Ilmanputsariin kiinnitetty venttiili ohjaa tyynyjä ja ahtopaineen säätelyyn tarkoitettu venttiili on melkolailla piilossa imuputken alla moottorin lohkoon kiinnitettynä.
-
Osaatteko sanoa, onko sen takimmaisen vaihdon kanssa jotain säästöä? Pitääkö apurungo tiputtaa?
-
Pitääkö apurungo tiputtaa?
Tilaa olisi enemmän mutta onnistuu muutenkin. Poikittaistuen irroituksen jälkeen tyynyn yläpuolen mutterin saa helposti irti. Kun moottoria nostaa niin seuraavaksi voi irroittaa sen yläpuolen käpälän vaihdelaatikosta, mutta mahtuu se tyyny juuri ja juuri muutenkin pois. Alempi ruuvi on hammastangossa varsin ahtaassa paikassa. Senkin saa auki oikeilla välineillä. Etupuolen tyynylle on enemmän tilaa. Siinäkin moottoria voi nostaa senverran että tyynyn saa kääntymään pois.
-
Vaihto oli yllättävän helppo, kun sain vaan ensiksi tehtyä pukit millä nostaa moottoria. (http://img.tapatalk.com/d/13/05/04/du5uryme.jpg)
-
Onkos muuten jakopään puolella vielä joku moottorin tukikumi?
-
On ihan alhaalla.
-
On ihan alhaalla.
Pahus. Sen unohdin vielä vaihtaa. Onko hankala tapaus?
-
Aika helppo on vaihtaa. Sisälokasuojaa raottamalla näkyy kaksi pulttia. Muut ovat apurungossa.
-
Tulipa tuossa ajeltua pitkästä aikaa anopin avensiksellä ja huomasin volvossa on n palattuani että kylläpäs tässä on huono alavääntö. Alle 2000 kierroksen ei meinaa kyllä tapahtua oikein mitään. Onko vika vai ominaisuus?
-
Voisiko vika olla ilmamassamittarissa? Miten sen voisi testata?
-
Kyllä mä melkein luonnehtisin sen ominaisuudeksi. Automaatissa se vielä korostuu enemmän, mitä manuaalissa, mutta moottorinohjaus nostaa kierrokset tooooosi hitaasti 700-->2000, vaikka kaasuttaakin reilummin ja sen jälkeen vasta meno alkaa enemmän.
-
Se tuntu että silloin kuin tuo turbon putki oli rikki, niin oli huomattavasti enemmän alavääntöä... Ehkä...