Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Uuno - 31.03.2013, 12:36:00
-
Mikä voisi olla ratkaisu seuraavaan ongelmaan. Keskisuuttimesta tulevan ilman lämpötilat täydellä puhalluksella ovat:
Lo asennossa: 3,3 C
14: 3,7 C
15: 17 C
16:29 C
17: 32 C
18: 41 C
19: 42 C
Hi: 42 C
Ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan, mutta sisälle tuleva lämpötila on jotain käsittämätöntä. Voiko tuo olla joku anturi ongelma vai voiko ongelma olla jossain muualla? Autoo vaihdettiin viime kesänä lauhdutin ja samallla luonnollisesti täytettiin järjestelmä.
-
Tuleeko sieltä nyt sitten liian kylmää vai liian kuumaa ja missä tilanteessa ja mitä moottorin lämpö tällöin on?
Lämpötila-asetuksella asetetaan lämpötila, miltä ohjaamossa halutaan tuntuvan, automatiikka sitten säätelee sitä puhalluslämpötilaa siten, että saadaan se lämpötila sinne ohjaamoon.
Lämpötilamittaus tehdään kelluvan keskikonsolin vasemmallapuolella olevalla anturilla.
Eli siis, mikä on vialla
-
Lämpötilaviisari on keskellä, eli onko se silloin 90 c? Lämpötila on liian kuumaa ja nuo mittauksetkin mielestäni sen osoittaa. Eli, jos väännän lämpötilapotikan antamaan 15 astetta ohjaamoon tulee 17 asteista ilmaa. Jos laitan tulemaan 16 asteista, niin koppiin rupeaa tulemaa 29 asteista ilmaa jne. Lisäksi on aika outoa, että 19 astetta "pyytäessä" lämpötila on sama kuin Hi asennossa.
-
Lämpötilaviisari on keskellä, eli onko se silloin 90 c? Lämpötila on liian kuumaa ja nuo mittauksetkin mielestäni sen osoittaa. Eli, jos väännän lämpötilapotikan antamaan 15 astetta ohjaamoon tulee 17 asteista ilmaa. Jos laitan tulemaan 16 asteista, niin koppiin rupeaa tulemaa 29 asteista ilmaa jne. Lisäksi on aika outoa, että 19 astetta "pyytäessä" lämpötila on sama kuin Hi asennossa.
Olet siis ymmärtänyt toiminnan hieman väärin.
Lämpötila-napista pyydetään tietty lämpötila ohjaamoon, auto pyrkii sitten saavuttamaan tuon lämpötilan mahdollisimman nopeasti puhaltamalla kuuminta tai kylmintä ilmaa mitä saa, mikäli haluttuun lämpötilaan on vielä runsaasti matkaa.
Kun lämpötila ohjaamossa alkaa lähenemään haluttua, niin läpötilaa aletaan säätämään lähemmäs sitä mitä pitää olla.
Missään tilanteessa auto ei millään tapaa pyri sitä puhalluksen lämpötilaa edes säätämään sinne lämpöön, mitä näytössä lukee.
-
Lämpötilaviisari on keskellä, eli onko se silloin 90 c? Lämpötila on liian kuumaa ja nuo mittauksetkin mielestäni sen osoittaa. Eli, jos väännän lämpötilapotikan antamaan 15 astetta ohjaamoon tulee 17 asteista ilmaa. Jos laitan tulemaan 16 asteista, niin koppiin rupeaa tulemaa 29 asteista ilmaa jne. Lisäksi on aika outoa, että 19 astetta "pyytäessä" lämpötila on sama kuin Hi asennossa.
Huomioi nyt että se sisälämpötilan mittaus määrää sen puhallettevan ilman lämpötilan, minullakin on lämpötilamittaus siinä keskisuuttimen ritilän sisällä ja välillä tulee kuumaa ja välillä viileempää.
Jos ei sisälämpötila asetu kohdilleen niin sulla ei siis toimi se lämpötila-anturi siellä keskikonsolissa.
Ei se lämpötilapotikka anna kuin ohjearvon sille lämpötilansäädölle, se mittaa sisälämmön ja säätää sen perusteella kuinka kuumaa ilmaa pitää sisälle puhaltaa.
EDit. miksu jo tuossa ehtikin selittämään toimintaa sillä aikaa kuun kirjoitin viestiä.