Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KUMMITUS - 31.03.2013, 18:31:25

Otsikko: s80 tdi 99 automaattilaatikon vaihto ja sopivuus?
Kirjoitti: KUMMITUS - 31.03.2013, 18:31:25
Volvostani ilmeisesti meni loota rikki ja nyt pitäis alkaa kartoittaa uutta tilalle.
käykö tuohon s80 tdi:n laatikko myös 850 tdi:stä?
oman autoni loota on ilmeisesti aw50-42 ja vuosimalli 1999 diesel

entä vaihtaminen? kone ja laatikko molemmat pois vai saako laatikon vaihdettua erikseen?
Otsikko: Vs: s80 tdi 99 automaattilaatikon vaihto ja sopivuus?
Kirjoitti: Taavi.H - 31.03.2013, 18:36:03
Ei käy 850 TDI:stä eikä ensimmäisistä S/V70 TDI -malleistakaan. Ainoastaan 99-00 mallisista vanhakorisista käy, laatikon sähköinen ohjaus on erilainen.

Kenties jotenkin modaamalla voisi onnistua, mutta tähän en osaa sanoa mitään sen fiksumpaa.
Otsikko: Vs: s80 tdi 99 automaattilaatikon vaihto ja sopivuus?
Kirjoitti: Lankku - 01.04.2013, 13:50:32
Kaksi on tullut vaihdettua 850 dieselin laatikoita uudempiin. Toinen oli -99 V70 ja toinen -01 S80. Anturit vaan vaihtaa vanhasta laatikosta ja toimii. Ei minkäänlaisia ongelmointeja.

Kone ois hyvä ripustaa yläpuolelta kiinni, muuten liikuttelu ylös ja alas voi olla turhan työlästä.
Joitain vaiheita voi puuttua välistä, mutta kutakuinkin näin on tullut tehtyä: Putsarikotelo, poikkituki ja muut yläpuolella tiellä olevat pois, laatikon yläpuoliset pultit auki, vaihteiston johtosarja irti, rattiakselinnivelen pultti auki hammastangosta, taaemman moottorintukikumin mutteri auki yläkautta, etummaisen moottorintukikumin pultti auki alakautta, vasen tolppa ja vetari pois, laatikosta öljyt pois ropun kautta ja öljylinjat irti, startti pois ja konetta pyöritellen turbiinin pultit yksi kerrallaan auki, laatikon alapuoliset pultit auki(yhden voi jättää vielä toistaiseksi paikoilleen), muutama johtojen kiinnityspultti auki etukehdon etureunasta, etukehto vasemmasta päästä irti ja oikealta löysäten jotta saa liikevaraa ja samalla rattiakselin nivel irti hammastangosta. Tässä vaiheessa konetta ja laatikkoa tuodaan alaspäin niin paljon, että laatikko mahtuu tulemaan etukehdon ja korin välistä pois. Aiemmin kiinni jätetty pultti auki ja laatikko kammeten irti koneesta ja pois autosta, katsoo vaan että turbiini tulee mukana ettei ole öljylammikkoa lattialla. Laatikon ja koneen väliset ohjuritapit voivat purra aika kovastikin kiinni. Sen jälkeen on kohtuu painava murkula käsissä.