Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: niinvarmaanjoo - 31.03.2013, 21:14:31
-
Tuli laitettua 940 volvoon joka on b230ft koneella kiinan t3/t4 ahdin, iso kiina cooleri ja 3" putkisto. Nyt autolla ei voi ajaa 100km vauhtia tasasesti kun ahdin sakkaa vähän väliä jostain syystä. Kovemmassa nopeudessa taas ei oo mitään ongelmia. Mitähän tolle pitäis tehdä? Tyhjäkäynti on myös välillä aika kujalla kun välillä käy 500rpm ja välillä 1500rpm. Kaasuläppä ja tyhjäkäynti venttiili on molemmat putsattu.
Vähän ihmetyttää kun ei vedä laajakaistan mukaan edes laihalle vaikka olis 1.3 baaria ahtojakin vaikka bensapuoli on ihan vakio viking lastua lukuunottamatta.
-
Ahdin epätasapainossa?
-
Onko ahtimessa sisäinen hukkaportti?
-
Löytyykö kokoonpanosta by-pass venttiiliä?
-
... Veikkaan tuota kiinan kopio Garrettia :( ...
- ei tasapainotettu
- Pakopesä jo halki ??
- Laakerit loppu ??
-
Itse veikkaisin että kompura ei ole ns. kartalla..siipikoot? Itsellä ilmeni sakkausta kun kompurasiipi oli
liian iso verrattuna pakosiipeen, täydellä kaasulla tuli niin paljon ilmaa moottoriin(kylläkin diesel) että täydellä
kaasulla paineet karkaili takaisin ilmanputsariin,eli moottori ei pystynyt käyttämään niin paljon kuin olisi ollut tarjolla.
-
Eikös se hukkaportti aukea ettei se paine kasva liikaa ;)
-
Niin joo! ja ei tosiaan taida ihan vertailukelpoisia olla nämä kun bensa toinen ja diesel toinen mutta tarkoitan että onko tuotto jollekin kierroslukualueelle
sopimaton tms eli alueella kun hukkis on vielä kiinni? montako tapaa sakata lienee sitten olemassa?
Ylituotto...luin jostain että ylikierrokset saattaa aiheuttaa,lieneekö muita?
Ja omastakaan en ole varma mikä aiheutti mutta näin päättelin. Eikös turbon tekijät juuri tämän takia tee
kompurakarttoja että juuri sakkaus yms. voidaan välttää? Tosiaan täydestä kaasusta rupesi kuulumaan tsiuh tsiuh ja meno hyyty..ja bensamoottorissa sama masterpower pelasi moitteetta,imu 60.5mm ja pako 64.5mm. Nyt Timo R:n entinen holset
54mm/60mm eikä mitään ongelmaa
-
http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
-
Eihän ahdin voi sakata jos ajat tasakaasulla etkä mene ollenkaan ahdoille.
Jostain muusta on silloin kyse.
-
Eihän ahdin voi sakata jos ajat tasakaasulla etkä mene ollenkaan ahdoille.
Jostain muusta on silloin kyse.
Voihan. Paine ahtoputkessa voi olla jotain ihan muuta kuin imusarjassa.
Oikein toimivalla dumpilla tästä vaivasta pääsee eroon.
Mitä kiinaturbon laatuepäilyihin:
- ei tasapainotettu
- Pakopesä jo halki ??
- Laakerit loppu ??
Mikään noista ei aiheuta sakkausta.
-
Voihan. Paine ahtoputkessa voi olla jotain ihan muuta kuin imusarjassa.
Oikein toimivalla dumpilla tästä vaivasta pääsee eroon.
Mitä kiinaturbon laatuepäilyihin:
- ei tasapainotettu
- Pakopesä jo halki ??
- Laakerit loppu ??
Mikään noista ei aiheuta sakkausta.
Ahtoputkessa on varmasti TÄYSINsama paine kuin imusarjassa jollei ahtoputki ole vedetty johonkin ihan omaan paikkaan... sakkauksen aiheuttaa liian pieni massavirta painesuhteeseen nähden, eli ahtimen kompurapuoli on huonosti mitoitettu.
Kiina ahtimista sen verran, että akselit ovat vanhan mallisia ja laatu ahtimissa vaihtelee todella paljon. Kokemuksesta voin sanoa, että huollettu uudemmalla akseliprofiililla oleva ahdin on huomattavasti parempi ratkaisu kuin uusi kiinalainen kopio ahdin. Hinnan eroa näille ei juuri jää joten ihmettelen miksi porukka ostaa ummikkona näitä kiinan tuotoksia kun parin sadan euron lisäsijoituksella saa oikeasti toimivan huolletun ahtimen (sekä neuvoja asennusta varten).
Ja tuosta dumpista sen verran, että MAF ohjatussa järjestelmässä se ei toimi kun hukkaa mitattua ilmaa IMM ja moottorin väliltä.
-
Ahtoputkessa on varmasti TÄYSINsama paine kuin imusarjassa jollei ahtoputki ole vedetty johonkin ihan omaan paikkaan... sakkauksen aiheuttaa liian pieni massavirta painesuhteeseen nähden, eli ahtimen kompurapuoli on huonosti mitoitettu.
Oletko perehtynyt siihen, mitä kaasuläppä tekee moottorissa?
-
Oletko perehtynyt siihen, mitä kaasuläppä tekee moottorissa?
Niin tasakaasulla ajettaessahan kaasulappäkö on kiinni?
-
Niin tasakaasulla ajettaessahan kaasulappäkö on kiinni?
Lähes. Kaasuläpän tarkoitus moottorissa on säätää moottoriin menevän ilman määrää, eli tätä kautta se vaikuttaa myös imusarjan paineeseen. Ja kun et usko, mitäpä sulla näyttää ahtopainemittari ajaessasi tasakaasulla 100kmh vauhtia? Siirräpä sitten mittaus ahtoputkeen ja tee sama testi uudestaan.
antonmies antoikin jo asiaan oikean vastauksen.
-
Kyllähän sen on itekki vierestä nähny että jopa diesel missä ei kaasuläppää ni rupee sakkaamaa pienellä kaasun painalluksella ;)
-
Lähes. Kaasuläpän tarkoitus moottorissa on säätää moottoriin menevän ilman määrää, eli tätä kautta se vaikuttaa myös imusarjan paineeseen. Ja kun et usko, mitäpä sulla näyttää ahtopainemittari ajaessasi tasakaasulla 100kmh vauhtia? Siirräpä sitten mittaus ahtoputkeen ja tee sama testi uudestaan.
antonmies antoikin jo asiaan oikean vastauksen.
Kyllä vain, näinhän tuo on... Olennaistahan tuossa sakkaamisessa on painesuhde, ei pelkkä ahtopaine... (sakkaamisestahan tässä oli tarkoitus vissiin keskustella, pahoittelut sivuraiteille eksymisestä)
Mutta jos olet tosiaan sitä mieltä että dumppi pelastaa tasakaasulla sakkaamiselta niin kerrotko miten se tapahtuu tässä tapauksessa?