Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Brick - 01.04.2013, 18:58:45
-
Mielenkiinto heräsi kyseistä kantta kohtaan lukiessani yhtä foorumailaisen projektia.
Kantta on ilmeisesti saanut muutamalla kokoopanolla, mutta karkeasti hengittääkö kyseinen kansi paremmin esim. mitä vakio 16V kansi?
Minkä kokoinen palotila kyseisestä kannesta löytyy? Sekin riippuu ilmeisesti venttiilien koosta.
-
http://www.motordesign.se/ (http://www.motordesign.se/)
Noitten valmistamia ja saanut varmaan millä speksillä tahansa on halunnut/keksinyt pyytää.
Rahalla saa...
-
Motordesign on tosiaan kannen suunnitellut ja tuottanut.. Onhan noita saanut jo abaut 20vuotta mutta ei ole juuri muualla kuin kilpakäytössä ollut. Harvinaisia on viri/harrastus käytössä kun hinnat on niin törkeitä. Saishan motordesigniltä kokonaan niiden suunnitellua olevan moottorin missä kuivasumput yms.. mutta hinnat on pitkälti viisinumeroisia. Noista two valve evo koneista on penkitetty vapareina parhaillaan yli 350hp.. Noissa ollut tosiaan jopa 53mm venttiiliä ja 19mm nostoja.. Tuppaa vaan nuo pelkät kokonaiset kannetkin maksamaan käytettynäkin useempia tuhansia..
-
http://www.specialmotors.fi
Tuolta ku kysäisee niin selviää paljon...
-
EVO-kansi on meille ainakin halvempi vaihtoehto rakentaa kuin 531-huippukansi, kun lasketaan rehellisesti mitä kannen teko maksaa.
- Kannen porttaus ja täyttöhitsaus
- Isompien paininkuppien vaatima koneistustyö +paininkupit
- Uudet isommat seetit +seetityö
- Uudet venttiilit, venttiilijouset, retainerit ja lukot
- Nokkapukkiin kiinnityskierretappien helikoolit, että kestää kunnon noston +15mm
- Ja kunnon nokka
Kaikki nämä maksavat enemmän kuin EVO-kansi.
EVO-kannessa on kunnon osat valmiina ja virtaa enemmän kuin huippu 531-kansi. EVO-kansia saa Ruotsin puolelta 2000-2500e käytettyinä hyvin, sekä uusia EVO-kansia alle 3500e hintaan monestaa muustakin paikasta kuin kentiltä. Käytettyjä EVO-koneita on ruotsin puolella myytävänä, perushuollettuna, laakerointi/männänrenkaat 5000e ylöspäin. Suomen puolelta samoja koneita on julkisesti myynnissä 6000e ylöspäin. EVO-kansi virtaa selkeästi enemmän kuin vakio 16-v kansi.