Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikko900 - 03.04.2013, 07:07:21
-
Morjes, elikkä piti alkaa jarruremppaa tekemään volvoon mutta kun yritin ottaa etulevyjä pois niin ei lähde sitten millään? Voikos tässä olla noi levyt jotenkin kiinni tossa pyörännavassa? Näyttäis siltä... Vähän tarvis apua niiden kanssa. 940 92vm ja girlingit taisivat olla ja ABS ON.
-
saataahan sie ehkä olla ristipääkantainen lyhyt ruuvi pitämässä levyä paikallaan pyöränpulttien välissä jossain mutta jo sie ei kantaa näy niin levyt pitäs lähtee ihan vetämällä pois, kyl ne yleesä lähtee kun aikansa antaa vasaraa. itselläni oli ainakin aika liimannut ruosteella kiinni 700 volvossa takalevyt kiinni ja ne kyllä lähte kun alko löytyy tarpeeks isoo vasaraa.
-
Juu oli siellä pulttien välissä pieni ruuvi jonka otin pois. Jostain 7 sarjan korjausoppaasta luin että joissain malleissa etulevyt ovat kiinni pyörännavoissa? Onko mitään perää?
-
Tai siis että joutuu sen navan mutterin aukaisemaan.
-
Napa ja levy on samaa joissakin seiskoissa noin vm-87 asti. Yseissä pitäis olla irtolevy.
Jos kerta vaihdat ne, anna vaan lekaa sivuun niin irtoaa. Ei ne siitä vasarasta paljoa pahaa tykkää, voi laittaa uusiksikin mutta miksipä niitä irrottaa jos ei aio vaihtaa?
-
Täytyypi ottaa kyva siitä levystä, navassa se on kiinni mielestäni.
-
Edelleen väitän vastaan. :)
-
Edelleen väitän vastaan. :)
Samalla linjalla. Saattaa kyllä vanha levy olla aika hyvin jumittunut kiinni. Saa paukuttaa aika huolella.
Varsinkin oudolta tuntuis että mihin sitä pikkuruuvia tarvittas jos se olis kiinteästi navassa kii :)
-
ennenkuin käytät lekaa. Eihän menneet pikkuruuvi ja tappiruuvi sekaisin
-
Terve.
Minulla ysineliskantti-98,ainakin omassani on "tappiruuvi" joka auttaa/ohjaa peltivanteen paikoilleen.
"tappiruuvi" pitää levyn kiinni navassa!
-
ennenkuin käytät lekaa. Eihän menneet pikkuruuvi ja tappiruuvi sekaisin
Tämä on tietääkseni sama asia, elikkä voi vaihtaa tappimallisen ohjurin ruuviin, jos vanne ei käy kyseisen tapin kanssa. Saman joutunut itsekkin tekemään, tosin 245:n.
Mielestäni molempaa ei ole yhtäaikaa.
-
Minun mielestä 900 sarjan vehkeissä on irtolevyt. 700 sarjan autossa mun muistin mukaan oli joko -87 tai -88 mallissa
sillain että jarrulevy lähti vain laakeripesän kanssa. En ole ihan varma.
-
Ihan sama millä nimellä se kierteeltään 6mm ruuvi on. Sen kun ottaa pois niin levy irtoaa. Joskus nuorna poikana meinas iteltäkin usko loppua että olis muka irtolevy mutta irtos se kun veteli 2kg pajalla oikeen olan takaa eikä mitään naputtelua.
Ruoste on ihme juttu.
-
3kpl ollu 940 sarjalaisia ja kaikissa abs ja irto levyt... Eli voimaa peliin vaan ;)
-
itselläni oli tuossa varaosa 740 -88 levy ruostunu niin kiinni että sitä ei saanu kun 170 tonnimetrin prässillä irti navasta ja se oli irralinen levy, nyt sitä ei saa enää sorvaamallakaan suoraksi. saataa olla levy hieman ruostunut kiinni. onhan sekin vaihtoehto että purkaa navan ja ottaa laakerit irti ja antaa levylle lämpösiä niin pitäisi jäähdyttyään tipahtaa ihan omia aikojaan pois, tai ainkain lähteä koputtamalla irti.
-
Ihan sama millä nimellä se kierteeltään 6mm ruuvi on. Sen kun ottaa pois niin levy irtoaa. .
joo. muistin väärin. eihän siellä muita ruuveja olekaan. yksi ja ainoa
-
Juu täytyypi yrittää vielä hakata. Meinas vaan usko loppua kun sitä paukuttelin:)
-
En ole etulevyyn kokeillut mutta jumittuneen takalevyn sai mukavasti pois ilman voimankäyttöä kuumailmapuhaltimella. Jonkin aikaa joutuu lämmittämään mutta lähtee sitten itsekseen irti pienen paukauksen saattelemana. Kai tuo toimisi etulevyssäkin?
-
Ulospäin lyömällä riitävän isollä moskalla, (ensin voi levyn runkoa paukutella jonkin verran). !00 % lähtee irti.
-
kannataa laittaa jotain tervaa siihen napaan kun uuden levyn laittaa paikalleen niin ens kerrala levy irtoaa ilman ongelmia.
-
Juu pistin osat paikallen takas kun ei niitten levyjen vaihto niin kiireellistä ole. Aattelin tässä pistää tilaukseen oikeen kunnon levyt ja palat niin ei tartte heti vaihtaa niitä. Jarruteho tällä hetkellä aika surkea... Tosin siellä on varmaan alkuperäiset levyt. Kannattaakohan tämmöiseen hankkia vaikka uritettuja levyjä? Ihan vakio vapari kone eli ei mikään tehopeli mutta oishan se kiva kun jarrut olis hyvät. Kannattaako niitä levyjä vaikka ulkomailta tilata? Tuossa yhellä sivulla olis brembon levyt maksanu 55e 2kpl niin ei kauheen pahan hintaset ole. Volvollahan ne pyytävät aikamoisia noista levyistäkin. http://www.apbrakediscs.co.uk/front-brembo-brake-discs-volvo-940-9-90-to-8-93.html
-
Eikö tuo 55e. Kappalehinta? ???
-
Sitä itsekin miettisin mutta kyllä sielä lukee että myyvät ainoastaan pareittain.
-
Eikös näissä ole brembot jo vakiona vai olenko väärässä?
-
On vakiona. Parihinta taitaa olla, jos laittaa ostoskoriin hinta pysyy samana ja lukee vielä että sisältää pari levyä. Rahti suomeen näyttää sitten olevan 30-50£. Suomessa maksoi brembot eteen viime vuonna 138€ pari joten tuleehan tossa vähän säästöä jos on aikaa odottaa. Täällä löytyi heti hyllystä ja ovat hyvät.
E: ABS malliset olivat siis 138€, näyttää olevan 65£+rahti tuolla. Normi autossa pärjää oikein hyvin normi levyillä.
-
Juu varmasti riittää kun laittaa vielä kunnon palat. Voi olla ettei mene kieroksikaan niin helposti kun esim motonetin levyt..
-
Se motonetin levy saattaa toimia tai sitten ei.
Halvalla saa ja jos on valmis riskeeraamaan asennusvaivaa, voi ottaa tuoltakin. Joskus voi osua hyvät.
Viimex otin 850 T-5:n levyt mötöneetistä ja on ollut hyvät.
Aikaisemmin ei niin hyviä kokemuksia ole ollut.
niintainäin, takuuhan niissä on.
Niin, T-5 ei pysähdy kylläkään millään minirumpujarruilla... :o
-
Bremboja myi ysiin ainakin AD halvalla täällä jyväskylän seudulla. Ja oli vieläpä hyllytavaraa.
-
Ja jarruille, paloille ja levyille sisään-ajo: lämpimäksi, ei sika-kuumaksi ja jäähdytys, ehkä jos haluaa tehdä hifistellen, niin toiseen kertaan.
Ja koskaan ei kovan ajon jälkeen pysäytetä autoa "jarrun päälle", anna liukua vähän matkaa ennen stoppia.
-
Alkuperäinen volvo on kyllä varmin ja paras vaihtoehto, sopivuus ja helppo asentaa. Takuu yksi vuosi ja kokemuksesta voi sanoa että ei vingu eikä täristä. Hyviä tarvikkeita on, mutta tavallinen ajo=ei vaadi kun toimivutta.