Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: temetius - 05.04.2013, 20:12:14

Otsikko: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 05.04.2013, 20:12:14
Noniin!

Tuommonen kulkine tuli hommattua ja nyt vähän aikaa ajeltuna on alkanut joku pitämään ikävää kirskuntaa tyhjäkäynnillä. Sekä nyttemmin ilmestynyt kolina moottorijarrulla. Epäilen vahvasti että se tulisi vauhtipyörästä.

Olen haulla yrittänyt opiskella sitä pottapyörä muutosta. Muutos ilmeisesti tapahtuu niin, että vaihdetaan lh2.4 kehällä oleva vauhtipyörä (pitäisi istua suoraan, koneistamatta esimerkiksi D24tic asetelmalla sekä kytkinlevyllä??).
Onko näitä pottapyöriä, jotka käyvät heittämällä 900 sarjaan m90 jatkeeksi, niin 200- ja 700-sarjassa? Olisiko jollain linkkiä heittää missä näkyisi sopivat koneet, joista tätä pyörää pystyy metsästämään?

Pitääkö jotain koneistaa että tämä muutos onnistuu? Olen ymmärtänyt FAQ perusteella että hommataan sopiva vauhtipyörä, sekä d24tic asetelma + levy ja tämän jälkeen tarvitsee vain saada sopivankorkunen painelaakeri tai prikoilla shimmata se haarukka?

Näillä alkuun kysellään sitten lisää kun keskustelua syntyy

Teemu
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: hevonen - 05.04.2013, 22:57:37
Itsehän tuon sanoit, kun on lh 2.4 ruisku, vauhtipyörä on sopiva.
Löytyy mm. b200-230f, 200-230 ft(alle -95) jne.
Kaikki volvon vinkoneen sähköruiskut paitsi motronic(et) ja lh 2.2, näin äkkiseltään aatellen.
Pitää ottaa huomioon että tulin just töistä jossa oli taas kerran mielenkiintoinen 12 tuntia... :P
joten saattaa vaatia tarkennusta. :crazy2:
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: Lankku - 05.04.2013, 23:01:23
Hevonen ehtikin jo vastaamaan, mutta laitetaan silti.

LH 2.4:llä varustetut koneet ovat pottapyörällä. Eli kaikki -90 ja uudemmat sähköruiskulliset moottorit vm. -94 asti. Jos -89 tai vanhemmasta meinaa, pitää tarkastaa että on yksi anturi vauhtipyörällä. Silloin oli vielä käytössä LH 2.2(anturi jakajassa) ja Motronic(kaksi anturia vauhtipyörällä ja läppämallin ilmamäärämittari) myös, -90 ja uudemmissa ei ole tullut niitä enää vastaan.

Tarvitset dieselin kytkinlevyn autosta jossa on M90 vaihteisto, hinta 110e paikkeilla. Pottapyörällisen dieselin asetelma varmaan menee tai sitten laittaa vm. 86-94 700/900 Turbon asetelman.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 06.04.2013, 16:49:20
ja noilla edellä mainituilla osilla pitäisi mennä heittämällä? ei tarvitse sorvauttaa mitään?
Entä kuinka kiven alla mahtaa potat olla? täytyy varmaa lähteä purkaamoita tutkimaan...

Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: hevonen - 06.04.2013, 16:52:45
Kyllähän pottia löytyy, kato vaan ettei näy kuumenemisen aiheuttamia säteittäisiä murtumia, ne voi viedä kirjaimellisesti jalat alta...
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 06.04.2013, 16:55:05
Mitähän tuo m90 painaa? Suunnitelmissa olisi yrittää lattialla vaihtaa vauhtipyörää.. kun ei tuota nosturia ole käytettävissä.. Onkohan ihan tuhoon tuomittu yritys?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: Lankku - 06.04.2013, 23:50:58
M90 kanssa hallitunkki tai vastaava ois hyvä olla laatikon nosteluun mikäli yksinään touhuaa. Oiskohan paino ollut jossain 35kg tienoilla, ei sitä mielellään ilman nostinta siirtele pystysuunnassa auton alla varsinkaan selällään lattialla. Alukuorinen M47 ois ihan eri maata.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 07.04.2013, 02:13:22
Kyllä siinä perus datanomi saa jo jonkunverran jumpata sen m90 lootan kanssa ilman nostinta.

Komppaan Lankkua.  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ToniA - 07.04.2013, 09:17:53
Mites muuten auton käyttöominaisuudet muuttuvat kiinteällä vauhtipyörällä? Mä olen ymmärtänyt, että kaksoismassan ideana on juuri se, että voidaan käyttää paremmin alavääntöä hyväksi, eikä jurise yhtään vaikka ajaisi alle 1500 kierrosluvulla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 07.04.2013, 15:56:58
En ole itse huomannut mitään eroa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: puliukk0 - 08.04.2013, 00:09:58
Mites muuten auton käyttöominaisuudet muuttuvat kiinteällä vauhtipyörällä? Mä olen ymmärtänyt, että kaksoismassan ideana on juuri se, että voidaan käyttää paremmin alavääntöä hyväksi, eikä jurise yhtään vaikka ajaisi alle 1500 kierrosluvulla.

Mulla ainakin pitää mekkalaa alle 2000rpm, muuta negatiivista en ole huomannut...
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 08.04.2013, 10:02:41
Minkälaista mekkalaa se pitää sit?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 09.04.2013, 17:48:36
Minuaki kiinnostaa.  :o
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 10.04.2013, 13:46:19
Entä mites kun nytten on hommattu pottapyörä ja asetelma olis turbon asetelma(kannattaako laittaa vai alkaako luistamaan? vai olisiko järkevämpi ostaa joku eri asetelma? Tarkoitus olisi ottaa vähä painoa pois vauhtipyörästä. Kuinkahan paljon siitä uskaltaa ottaa pois, entä onko siinä ylipäätänsä järkeä, hyötyyn nähden?
Entä missä pk-seudulla ootte koneistanu noita.
Tarviiko asetelman kanssa tasapainottaa?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: puliukk0 - 10.04.2013, 21:42:41
Sori, unohtunu seurata tätä topikkia.

Blingfactoryn vauhtis jne, alle 2000rpm semmonen resonanssi laatikossa. (kun vedättää, jos ihan sukkasilteen sillon ei mitään)

Ei mitää ihmeellistä, itteäni ainakaan haittaa.

Voihan se olla jotain muuta, mutta kun kaksoismassalla ei tuota tehnyt. Välillä sekin jyristi, tosin se oli ihan kaksoismassan pohjaamista vain, pelkästään 4-5 vaihteilla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 12.04.2013, 14:57:40
Piti ihan käydä kokeilemassa, ja ei kyllä omassa mitää jyrinää 1200-2000rpm välillä kuulu.

Yksilöstä kiinni?

Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: puliukk0 - 12.04.2013, 16:46:57
Piti ihan käydä kokeilemassa, ja ei kyllä omassa mitää jyrinää 1200-2000rpm välillä kuulu.

Yksilöstä kiinni?

Liekkö mulla kardaanissa sitten sanomista. Täytyy kattoo kun saa kesäauton tallista niin saa talviauton sisälle.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 13.04.2013, 02:06:38
"Kaikki" puhuu, että alkaa resonoimaan jos tekee tuon em, muutoksen.
Itekkin vaihdoin "kiinteän"vauhtiksen tuossa jyrinän pelossa, mutta itsellä ei jyrinöitä tai muitakaan pörinöitä ole kuulunut vrt. kaksoismassa.

Pitäisi päästä kokeilemaan semmoista autoa joka omistajan mukaan jyrisee.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: hevonen - 13.04.2013, 08:43:46
"Kaikki" puhuu, että alkaa resonoimaan jos tekee tuon em, muutoksen.
Itekkin vaihdoin "kiinteän"vauhtiksen tuossa jyrinän pelossa, mutta itsellä ei jyrinöitä tai muitakaan pörinöitä ole kuulunut vrt. kaksoismassa.

Pitäisi päästä kokeilemaan semmoista autoa joka omistajan mukaan jyrisee.
Noissa vanhemmissa turboissa, alle -95 on kiinteä potta ja muutaman olen omistanut. Ei se mitään jyrise. Jos jyrisee, vika on muualla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: HembalanD - 13.04.2013, 09:41:07
Tarvitset dieselin kytkinlevyn autosta jossa on M90 vaihteisto, hinta 110e paikkeilla. Pottapyörällisen dieselin asetelma varmaan menee tai sitten laittaa vm. 86-94 700/900 Turbon asetelman.
Laitetaan nyt vielä tähän, että ainakaan mulla tuo M90 D24 levyn keskiö ei mahtunut tuonne turbon asetelman sisään vaan sorvihommiin olisi joutunut ja silloinkin olisi tiukille mennyt.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20336.0
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 13.04.2013, 13:23:13
Itselläni olis turbon asetelma ja tarkoituksena oli, että olisin ostanu levyn vaan. Mutta nyt en tiedä sitten enää. Täytyy mitata asetelma.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: HembalanD - 13.04.2013, 14:06:57
Itselläni olis turbon asetelma ja tarkoituksena oli, että olisin ostanu levyn vaan. Mutta nyt en tiedä sitten enää. Täytyy mitata asetelma.
Sillähän se helpoiten selviää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: ässäarpa - 13.04.2013, 17:06:06
Noissa vanhemmissa turboissa, alle -95 on kiinteä potta ja muutaman olen omistanut. Ei se mitään jyrise. Jos jyrisee, vika on muualla.

Alle -95 ei myöskään ole ollut m90 laatikkoa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 16.04.2013, 20:29:16
No nyt on mitattu asetelma. Eli asetelmassa on sisäreiällä kokoa 148,8. Eli eipä taida diiselin levy mennä...
Hmm minkähän levyn sinne saisi, vai onko ainut mahdollisuus hommata joko SRE tai sitten d24 asetelma + m90 levy
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 19.04.2013, 09:35:50
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=84-1864 onko kellään kokemusta kyseisestä sarjasta? Alkaako luistamaan, kun paineet 1bar ja lastu yms.. Käykö edes pottapyörään?

Entä mistä olette ostelleet d24 paketteja?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: hevonen - 19.04.2013, 15:25:25
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=84-1864 onko kellään kokemusta kyseisestä sarjasta? Alkaako luistamaan, kun paineet 1bar ja lastu yms.. Käykö edes pottapyörään?

Entä mistä olette ostelleet d24 paketteja?
Aika oudosti ilmoitettu, kun -95 eteenpäin pitäis olla vaan kaksoismassaa..

Pitäis nähdä. Voi olla vain -94 malliin kovalla potalla ja m-46 laatikolla? (sopiihan se siinä tapauksessa alle -94 malleihinkin mun mielestäni?)
Jos levy on jousitettu ja 228mm niin se sopii.

Jos se sinne sopii, kestävyys menee ihan rajoilla. Olen itse saanut tuollaisen kytkimen luistamaan motikan ohjauksella 740 turbossa 0.9 bar ahdoilla ja mitään kytkinpommeja ei kyllä kestä yhtään.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 20.04.2013, 15:08:59
juu juu.. Kytkin olis nyt hakusessa.. D24 levyä ei tunnu löytyvän ku biliasta ja sekin tilauskamaa.
Mitkäs kaikki asetelmat pottaan kävi? -618 esim?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 22.04.2013, 12:01:51
Ei kellään ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: puliukk0 - 22.04.2013, 21:43:30
Kytkinlevy Volvo940-TDic+M90   84-3712   940 2,4-TD-InterCooler jos M90-vaihteisto [1990 - 1998]   96.54 €

Toi mulla on + 618 asetelma + blingfactory vauhtis.
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: HembalanD - 23.04.2013, 09:05:13
Kytkinlevy Volvo940-TDic+M90   84-3712   940 2,4-TD-InterCooler jos M90-vaihteisto [1990 - 1998]   96.54 €

Toi mulla on + 618 asetelma + blingfactory vauhtis.
Varastosaldo pyöreä 0 joka toimipisteessä. Ainahan toki kannattaa kysyä..
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: temetius - 23.04.2013, 14:47:23
Hylly 0 ja epävarmaa saanti. Käykö 618 suoraan pottapyörään?
Otsikko: Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
Kirjoitti: HembalanD - 23.04.2013, 15:21:27
Hylly 0 ja epävarmaa saanti. Käykö 618 suoraan pottapyörään?
BMW M3 asetelma? Eei.. Koneistushommiin.