Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jarmo84 - 08.04.2013, 13:26:41
-
vuoden 94 2.3 t5 savuttaa sinistä, aiempi omistaja teettänyt koneremontin ja turbo remontin. Löysin viallisen turbon imuputken, eli kumpikaan huohotin letku ei mennyt turbon imuputkeen ja kannesta tuleva oli vielä tukittu!! Uudet osat on tilattu Volvolta ja väliaikaisena ratkaisuna huohottimen letkut ovat molemmat kaljatölkkiin laitettu. Savutus väheni kun avasin tukitun letkun ja siirsin ne tölkkiin. Käy hyvin ja tasaisesti, tehot tallella. Ei öljyä alla eikä konehuoneessa. Jäähdytinnesteet omalla paikallaan. Seuraan nyt kuinka savutus jatkuu, etenkin kuumana tahtoo pölläytellä kun automaatti vaihtaa isompaa. Kellään ideoita mistä haeskella vikaa jos ei savutus ala vähenemään/lopu...
-
Varmista jostain onko ne remontit tosiaan tehty.
Tuo että huohotuksille on tehty noin, ei kyllä vaikuta kovinkaan ammattitaitoiselta, varsinkaan jos korjaamo on kyseessä.
Itellä kans vähän pöllyytti öljyä kovissa vedoissa vaihtaessa mutta vaihdoin öljyt muutaman kerran tosi tiuhaan niin helpotti. Olisko ollut renkaat vähän juntturissa?
Kyllähän jotain forte-käsittelyä tai vastaavaa voi kokeilla ohjeiden mukaan tehtynä tuskin haittaakaan on.
-
Ei korjaamo mutta moottorin kasannut mies on eräällä urheiluauto merkillä mekaanikkona.. Ja tuo pöllyytys mielestäni väheni nyt kun huohotus letkut on sentään auki. Lisää selkoa saan kun tilatut osat tulevat ja huohotin letkuihin saadaan hieman alipainetta turbon ansiosta. Uudet venttiilit sun muut remontin aikana laitettiin joten en jaksa uskoa että isoa vahinkoa on ehtinyt sattumaan. Eikä noiden venttiilin varsien kumien laitto nyt konkurssiin vie.. Öljyt vaihdan kun turbon imuputki on vaihdettu ja itselläkin kävi mielessä tuo forte käsittely sekä tiuha öljynvaihto väli..
-
Minkäs moista öljyä olette volvoon laittanut? 0w40 mobil on nyt koneessa mutta itse olen kaikkiin aiempiin autoihini laittanut aina castrolin 5w40.. hieman edullisempaa ja ihan käypää tavaraa.
-
Luepa ohjekirjasta.
Omassa käyttänyt 5w/40 kesät talvet ja hyvin menee kun ei rataa ajeta.
Vaihtovälit kun vielä alittaa niin hyvä tulee.
-
Ohjekirja muistaakseni tarjoaa tuon luokan öljyä. Taidan hakea tuota tuttua ja hyväksi havaittua castrolia.
-
Hieman tuli käytyä Vulvaa kokeilemassa ja sinisen savutus loppunut.. Reippaasti kiihdyttäessä pakokaasut tulevat "viiveellä" ja jostain mystisesti auton alta.. Lämpimänä tyhjäkäynnillä putkenpäästä ei savuja marlboroo enempää, kuskin puolen takapyörän tuntumasta saman verran. Täytynee huomenna ottaa auto pukeille ja katsoa onko putki antanut jostain periksi. Äänissä ei mitään poikkeavaa ja kulkukin tuntuu ihan hyvältä
-
Niillä huohotin putkilla on siellä joku tarkotus tehtaalta tullessa ollut ja joku oli väärässä ollessaan eri mieltä :D
-
Hei! Lainaan vähän topiccia.
Ostin viikko sitten turborikkoisen samanlaisen volvon, mutta käytin sitä eilen ja kävin ajamassa niin kyllä turbo ainakin vielä ahtaa kunnolla. Tosin sitten kuin pysähdyin niin sinistä savua tuli. Onko tässä turbo rikki, voiko ajaa :o
-
Hei! Lainaan vähän topiccia.
Ostin viikko sitten turborikkoisen samanlaisen volvon, mutta käytin sitä eilen ja kävin ajamassa niin kyllä turbo ainakin vielä ahtaa kunnolla. Tosin sitten kuin pysähdyin niin sinistä savua tuli. Onko tässä turbo rikki, voiko ajaa :o
jos se turbo on rikki niin ei se sitä suoranaisesti tarkoita että se ei enää ahtaisi ;) otappa imuputki irti ja otat akselista kiinni niin voit koittaa miten paljon väljää turbossa on :) ja voi sillä ajaa mutta koska siellä turbossa on väljää niin voi polttaa öljyä melkoisesti :hello:
-
Mulla oli ex ärrässä 10w-30, 10w-40 ja joskus oliko 15w-40 öljyä... ja ennenku turbo meni lopullisesti nii vedossa pöllyytteli sinistä ku vaihdetta vaihto... ja kun se lopulta kimahti kaupanpihaan sinistä tuli putkentäydeltä ja savua tuli konetilastakin :D ja venttiilivarren kumit oli aika koppurat nii söi sitäkin kautta.
-
Nyt on tultu siihen päätökseen, että turbo menee vaihtoon ja tilalle tulee t5-ärrän turbo. Mites toimiiko tuolla turbolla suoraan vai täytyykö ostaa sopiva lastu samaan syssyyn?
-
Nyt on tultu siihen päätökseen, että turbo menee vaihtoon ja tilalle tulee t5-ärrän turbo. Mites toimiiko tuolla turbolla suoraan vai täytyykö ostaa sopiva lastu samaan syssyyn?
T5 ja T-5R molemmissa Mhi 15g alunperin. Automaattilaatikkoisessa 850R:ssä myös 15g vakiona.
-
Itsellä on juuri tuo automaattiversio. Kyllä tuo uusi turbo on jonku verta isompi kuin vanha. Mallikoodi oli muistaakseni 16t :0
-
Sopiikohan TD04HL-13G:n tilalle TD04HL-16T,lakkasi vaan pyörimästä vanha ja tuollainen olisi sopivasti tarjolla,mitähän eroa on G:llä ja T:llä?
-
Minulla on vissiinkin juuri tuo turbo myös. Paikalleen ei sovi suoraan, koska 16T:ssä vino ja 3" pakoaukko ( vai mikä lie reikä ) kun 13G:ssä taas on suora ja 2,5" pakoaukko.
-
Ok,pitää miettiä laittaako samanlaisen kuin alkuperäinenkin niin ei tarvi tehdä muutoksia,sitä laipan erilaisuutta vähän epäilinkin
-
jos se turbo on rikki niin ei se sitä suoranaisesti tarkoita että se ei enää ahtaisi ;) otappa imuputki irti ja otat akselista kiinni niin voit koittaa miten paljon väljää turbossa on :) ja voi sillä ajaa mutta koska siellä turbossa on väljää niin voi polttaa öljyä melkoisesti :hello:
Pystyheittoa niissä on luonnostaankin paljon mutta päittäistä ei saa olla yhtään.
-
Turbon imuputken uusimalla ja sitä kautta huohotin letkujen asennus tehtaan suunnittelemaan tyyliin ja mun volvo lopetti savuttamisen! Turbossa ei tuntunut klappia ja nyt on 500km ajettu ilman öljyn menoa ja savutusta!!!
-
Turbon irroitus aloitettu! Onko tähän jtn niksejä, joita kannattaa ottaa huomioon? 8)
-
On. Katso osioita turbon asennuksesta tiivisti. ;)
-
No niin nyt on turbo vaihdettu! Toimii jokseenkin paremmin, tosin savua tulee vieläkin joka todnäk johtuu kaikkien putkien öljyisyydestä :o joten odotellen joskos se jossain vaiheessa loppuisi!
-
No niin nyt on turbo vaihdettu! Toimii jokseenkin paremmin, tosin savua tulee vieläkin joka todnäk johtuu kaikkien putkien öljyisyydestä :o joten odotellen joskos se jossain vaiheessa loppuisi!
Jollei muutaman kilometrin ajon jälkeen lopu vikaa on muuallakin.
-
Mikäs siinä sit olisi? Venttilivarrenkumitko?
-
Mikäs siinä sit olisi? Venttilivarrenkumitko?
Kenties. Itellä oli niin väljä ennen koneremppaa et savutti ihan vaan sen takia. Puristuspainemittaukseen autos (maksaa muutaman kympin tai ostat ite mittarin), 11-13 bar pitäis tulla ja 10% max. heitto pyttyjen välillä ni hyvä on. Itellä oli 9,5-10 bar ja sinistä lykkäs mukavasti.
-
Liian aikainen riemu.. Öljyä menee edelleen, puristuspaineet joka pystyssä 10. Lohkolla se 400 ajettu.. Ei pölläytä sinistä eikä muutakaan kiisua. Mittatikun välin syö kun ajelee lyhyttä ajoa. Tulpat oli viti valkoiset, mahtaisiko johtua palaneesta öljystä katissa joka sitten sekoittaa moottorinohjauksen? Tyhjäkäynti on hyvä, economy päällä ajaessa hieman puutuu 2-3tuhannen kierroksen kohdilla.. Edellinen omistaja vaihtanut venttiilit tai näin ainakin väitti.. Olisiko venttiilin kumit?
-
On. Katso osioita turbon asennuksesta tiivisti. ;)
Niinpä niin.
Liian aikainen riemu.. Öljyä menee edelleen, puristuspaineet joka pystyssä 10. Lohkolla se 400 ajettu.. Ei pölläytä sinistä eikä muutakaan kiisua. Mittatikun välin syö kun ajelee lyhyttä ajoa. Tulpat oli viti valkoiset, mahtaisiko johtua palaneesta öljystä katissa joka sitten sekoittaa moottorinohjauksen? Tyhjäkäynti on hyvä, economy päällä ajaessa hieman puutuu 2-3tuhannen kierroksen kohdilla.. Edellinen omistaja vaihtanut venttiilit tai näin ainakin väitti.. Olisiko venttiilin kumit?
Jos tulpat on valkoiset niin veikkaan losoa turboa, jos ei vuoda öljyä ulos?.
Katissa palava öljy ei sekoita moottorinohjausta.
Jos venavarrenkumit olis finito, olis kyllä tulpissakin eri väri jos ölppää sitä kautta menis paljon.
Viisaammat jatkaa.
-
Onko paljon muuta konstia kun ottaa puhallin irti ja viedä tutkittavaksi?
-
Jos fööni olisi valmis niin eikö se savuttais tai jotain??
-
Nyt voin tosiaan puhua kokemuksesta. Jos lohkollas on ajettu 400k, niin se on yksinkertasesti sen verta loppu, että puskee männän välistä ohi. Mulla tosiaan suunnillee samat paineet, ja 2l/1000km meni öljyä, turbo oli uudenkarhee, ei vuotanu, kansi fine yms. Vasta porautuksella ja uusilla männillä loppu savutus ja öljynkulutus. Männänrenkaat voit uusia, samalla saa venankumit vaihettua, jollei niitä oo jo rempassa vaihettu??? Mitä konerempassa tarkemmin ottaen on tehty? :idiot2:
-
Mutta kun mun auto ei savuta.. Jos tekis sen niin jotenkin menis jakeluun töi öljyn määrä. Koko öljynmittaus on Volvossa jokseenkin outo, öljyä tikun alarajalla -> kaada 2dl ja nousee ylärajaan?!?!? Tämän kokeilun tein viime yönä, illalla öljyä ja aamulla tarkistus.. Mää en tajua, ja tulpat ihan valkoiset. Kai ne olis mustat jos öljyä polttais?
Edellinen omistaja kertoi että paikat hoonattiin ja kasattiin uusilla osilla. Käyttöautossa kun oon asioinut niin ainakin kaikki venttiili tarpeet oli edellisen omistajan mukaan lähtenyt, täytyy soittaa herralle ja tiedustella tarkemmin vielä.
Jos tuo alle 1barin paineenlaskulla (tehdasarvoista) alkaa tuollaisia syömään niin paaliin menee! Ollu aiempina autoina vaikka mitä pommeja lähelle samoilla kilometreillä mutta ei ny näin syäny öljyä
-
Mutta kun mun auto ei savuta.. Jos tekis sen niin jotenkin menis jakeluun töi öljyn määrä. Koko öljynmittaus on Volvossa jokseenkin outo, öljyä tikun alarajalla -> kaada 2dl ja nousee ylärajaan?!?!? Tämän kokeilun tein viime yönä, illalla öljyä ja aamulla tarkistus.. Mää en tajua, ja tulpat ihan valkoiset. Kai ne olis mustat jos öljyä polttais?
Edellinen omistaja kertoi että paikat hoonattiin ja kasattiin uusilla osilla. Käyttöautossa kun oon asioinut niin ainakin kaikki venttiili tarpeet oli edellisen omistajan mukaan lähtenyt, täytyy soittaa herralle ja tiedustella tarkemmin vielä.
Jos tuo alle 1barin paineenlaskulla (tehdasarvoista) alkaa tuollaisia syömään niin paaliin menee! Ollu aiempina autoina vaikka mitä pommeja lähelle samoilla kilometreillä mutta ei ny näin syäny öljyä
Tuo 2dl alarajasta ylärajaan nyt vaan ei pidä paikkaansa, ellei ole pantu tiiliskiveä ö-pohjaan viemään öljytilavuutta pois.
Semmosen ehkä 7dl tuhannella katti polttaa vielä aika hyvin ilman savuja, kovemmilla kierroksilla ehkä vähän pölläyttää.
Eikö se nyt vuoda vaikka sieltä turbon öljynpaluusta ja heittää sen sitten alustaan?
-
Turbon öljyletkut/putket täysin kuivat. Kampiakselin stefasta hikoilee mutta muuten ei löydy mitään. Auto ollut pukeilla, nosturilla jotta on sinne kurkittu :) toi tikun öljy asia ei aukee, eihän se nyt s****a voi millään järjellä parista desistä mennä edes puoleen väliin!! Ei pölläytä vaikka kuinka rankoo.. Pariinkin kertaan on ajeltu perä kanaa juuri tämän takia. Kylmänä ei pölläytä, lämpimänä ei. Lähtee hyvin käymään.
-
Ei sitten vuoda moottoriöljynjäähdytyskierrosta jäähdyttimen päätyyn, tai sekoita öljyjä nesteeseen?
-
Ei mee vedet/nesteet sekasin..
-
lohkon ja laatikonvälistä Stefa menny ja vuotaa turbiinin puolelle öljyä? pakkokai se on vuotaa jo johonkin suuntaan. :idiot2:
-
Nyt kun oikein mietin, niin oli tulpat itellä muuten aivan valkoset ja ei pölläyttäny kovin paljoo (huomas kumminkin). Kampuran stefan välistäki voi vuotaa muutaman desin tonnilla (s80 teki näin) ja loput pytyn kautta (270k ajettu ärrä näin). Tulee oikein paska fiilis manata koko aika et autos on "seula", mutta kun itellä toi väljällä koneella ajaminen pasko mm. katin niin kokemusta on :buck2: Tuntuu olevan hirveitä eroja näissä t-femmoissaki ku kaverilla oli 280k ajettu ja päällisin puolin ihan samanlailla kävi, mutta eipä kuluttanu öljyä... Vaikuttaa ainaki siltä, ettet ilman koneen aukomista selviä, jos haluat kulutuksen loppumaan :-\
-
Kävin MultiKaaran puheilla ja kyllä se tiedän kanssa oli samoilla linjoilla, ei pidä öljyä koneessa jos puristukset alle 11barin.. Eli eiköhän tässä availla nettiauto ja haeta uus samanlainen :) tosin siitä otetaan puristukset ja ohivuodot ennen papereiden tekoa. Seulakoneessa on uutta osaa kuten laturi, ilmastoinnin osia, koni FSD alusta, kaikki jarrut niin siitähän saa paljon käypää varaosaa, ja ajan kanssa jotain myymällä vähän omia pois..
-
Ihan fiksu idea ;) Niin olis itekki pitäny tehdä, mutta tuli opittua kantapään kautta ku lopulta kone kosahti totaalisesti :buck2:
-
Hei lainaan nopeasti tätä topiccia. miksi vol-fcr sanoo yrittäessä lukea vikakoodeja, että runtime error #53? :o