Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Haka740 - 09.04.2013, 08:53:57

Otsikko: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: Haka740 - 09.04.2013, 08:53:57
Elikkäs volvoni on ollut neljä viimeistä vuotta seisonnassa ulkona. Otettu käyttöön uudestaan viime marraskuussa ja tehty huollot myös tällöin. Silloin vaihdettiin jarrusatulat, laitettiin ohjaustehostin kuntoon, hitsattiin pohjaa umpeen ja vaihdettiin nesteet. Volvolla on ajettu jo 480tkm.
 Nyt kun katsastus kutsuisi niin, pakokaasujärjestelmän merkkivalo syttyi viime torstaina.

Onnistuin kuittaamaan tämän pois ja ajoin taas seuraavat kolme päivää huoletta ja ongelmitta mutta nyt merkkivalo syttyi taas.
Oireita aina merkkivalon palaessa ovat nykiminen liikkeelle lähdössä ja alhaiset kierrokset kylmällä koneella (450-600). Ja lämpimällä koneella taas hyvin korkeat kierrokset (1000-1150). Kun autosta kuittaa vikakoodin pois auto toimii taas niin kuin pitäisi... tai ainakin aiemmin toimi. Tänään töihin tullessani tuo valo syttyi ja töihin päästyäni kuittasin sen pois ja käynnistin auton... Ja kappas valo syttyi hetken päästä uudelleen auton lähes tukehtuessa.

Aikaisemmin torstaina kun merkkivalo syttyi, antoi auto vikakoodit 2-3-2. 1-2-1. 1-2-3. Nyt seuraavalla kerralla kun valo syttyi sain vain tuon 1-2-1 koodin.
1-2-1 Tarkoittaa MAP- ja MAF antureita.

Mietin että, voisiko se johtua siitä että saatoin tankata hieman yli (0,4cm) öljyn mittatikun max-rajan. Tankkasin huonossa asennossa autoon öljyä kiireessä niin, tuli laitettua liikaa. Siitäkin on jo tosin 2vk.

Tänään töiden jälkeen otan muutaman desin öljyä pois ja kuittaan sen vikakoodinkin taas pois.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: Haka740 - 10.04.2013, 21:58:22
Nyt on pari desiä valutettu pois öljyä. Ei ole ainakaan vielä tullut herjaa uudestaan.
Mahdollisuuksia omasta mielestäni on että lambda herjasi koska öljyä palaa enemmän kuin normaalisi. Ja sitten myös nämä suomen säät saattaa lisätä sitä (plussaa,pakkasta,plussaa,pakkasta) kun, kosteutta kerääntyy kaikkialle.

Mieli piteitä tai kokemuksen sanaa olisi kiva kuulla.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: hevonen - 11.04.2013, 07:40:11
No sullahan on antanut selkeän vikakoodin lämpöanturista---> vaihtoon.
Ilmamassamittarista myös selkeä koodi---> vaihtoon.
2-3-2 on suora seuraus viallisesta ilmamassamittarista.

Tässä nämä mitä kokemuksia on omista tullut. Alkuaikoina painin turhaan kaikenmaailman lambdojen ja imuvuotojen kanssa, joissa ei vikaa kuitenkaan ollut vaan aina se pirun imm...

Mittaapa immun johdoista,(kopioitu faq-puolelta) IMM:n 1 terminaalin ja maan välillä pitää olla 0 ohm vastusta, IMM irtykytkettynä. IMM kytkettynä auton ollessa käynnissä, tyhjäkäynnillä, 3 terminaali pitäisi antaa 2,3 volttia. Terminaalinen numerot löytyy ku vetää liitoksien kumisuojan pois.

Tuo 2.3Volttia on aika tarkka, jos tulee esim.2.1 volttia, ei pelitä.

Vikavalo tulee syttymään vielä uudestaan.

Ed. Korjattu yhdessä lauseessa ollut virheellinen nimitys ilmamäärämittari oikeaksi eli ilmamassamittariksi.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: Haka740 - 15.04.2013, 09:25:50
Vanha konkari neuvoi tarkistamaan MAFin ja me tarkistettiinkin se ja olihan se likainen. Puhdistettiin se siihen tarkoitetulla sprayllä (air sencor clean...) ja nyt auto pelittänyt siitä lähtien moitteetta.

Taisi olla öljy liannut sitä kun jostain syystä oli hieman öljyinen saattaa johtua siitä liiasta öljyllä läträämisestä.

Tänään jännitys tiivistyy, kello neljä katsastusasemalle. Pakokaasu testissä tehnyt aina tiukkaa.  :D

Raportoin sitten tänne miten kävi :D
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: Taavi.H - 15.04.2013, 09:37:40
Vanha konkari neuvoi tarkistamaan MAFin

Tästä samastahan tuo hevonen tuossa edellä puhui, käytti vaan suomenkielistä lyhennettä IMM. :juhau:
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 1-2-1
Kirjoitti: Haka740 - 16.04.2013, 08:56:40
Katsastus läpi. Huomioitavaa vasemmassa ajovalossa on linssi turhanpaljon halkeamilla, vasen jarruletku finaalissa ja käsijarru todella heikko toiselta puolelta.  :nohnoh

Päästöt meni läpi pienen lämmittelyn jälkeen niin kuin yleensäkkin. :)

Tais olla volvo miehiä tää katsastajakin. Jutteli niitänäitä volvoihin liittyen ja pihalla ollut 240 taisi olla hänen jos oikein ymmärsin.