Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mjri - 09.04.2013, 13:24:25
-
Taas vaihteeksi ongelmia ylimääräisten äänten kanssa. Eli kyseessä on noin 130 tkm ajettu 2.4 V50, johon on vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit, lisäksi jarrupalat uusittu jonkin aikaa sitten eteen ja taakse.
Pari päivää sitten huomasin, että nyt ajossa on alkanut kuulua hyvin hiljaista ja korkeaa ujellusta, vähän kuin viheltäisi hiljaa ja korkealla sävelellä. Kuuluu ehkäpä noin 40 km/h ja siitä ylöspäin ja vain liikkeessä. Nopeuden kasvaessa ääni voimistuu hieman, mutta taajuus ei muutu. Ratin kääntäminen ei vaikuta asiaan.
Ääni on sen verran hiljainen, että peittyy muun melun alle jos esim. avaa ikkunaa. Ilmastoinnilla ei liene osuutta asiaan, äänen saa vain helpommin kuuluviin kun ilmastoinnin kytkee pois.
Ideoita? Pieni ääni, mutta hyvin rasittavaa kuunnella pidemmillä matkoilla. :P
-
Oisko laturi rikki, jos siis on orkkis vielä. Toinen mikä tuli mieleen on tuo huohotinjalan kalvo tai letku, mutta ne kai ääntää ihan parkkiskaasuttelussakin. Haeppa hakusanalla laturi rikki tai selaile pari sivua taakse päin tätä samaa osiota niin löytyy juttua.
-
Minullakin kuuluu samanlainen ujellus.Varsinkin 60km/h vauhdissa.
Ääni kuuluu kuskin puolelta.Auto on Volvo V50 2.0 2006.Mistähän ääni voisi tulla?
Autolla ajettu 75 tkm.Vasen etypyöränlaakeri vaihdettu.
-
Uusi huomio: välillä ääni kuuluu ja välillä ei. Kävin eilen huollossakin vilauttamassa, eikä siellä huomattu tavanomaisuudesta poikkeavia ääniä. Seuraillaan siis tilannetta... ???
-
Seuraavan kerran kun ääni kuuluu, käy kokeilemassa onko laturi kuuma?
Omassa autossa kuului myös vinkunaa ja kun kokeili sormella laturia se oli tulikuuma.
Laturi vaihdettiin ja ääni katosi.
-
Kävin ajamassa motaria ensin noin vartin verran, että moottori lämpeni. Kokeilin laturia, ja se oli hieman lämmin, mutta ei mikään kuuma. Ajelin reilun vartin verran lisää, ja laturi oli huomattavasti kuumempi, ei kuitenkaan mikään tulikuuma - ts. sormella pystyi kokeilemaan lämpötilaa, eikä tarvinnut palovammoja pelätä. Eikö laturi lämpene normaalistikin ainakin jonkin verran? Tähän tietysti voi vaikuttaa se, ettei tuolla 7v vanhalla akulla latauskykykään enää paras mahdollinen taida olla, mutta hyvin on pelannut tähän saakka. :D
Vähän mystinen homma, nimittäin välillä ääni kuuluu ja välillä ei. Jos laturi pitäisi ääntä, eikö sen pitäisi muuttua kierrosluvun mukaan? Se ei tunnu tähän ääneen vaikuttavan onko kierroksia esim. 1800 tai 4000, mutta ääni alkaa ajoittain kuulua 40 vauhdissa ja hieman kovenee esim. satasen vauhdissa, mutta on kuitenkin todella hiljainen. Sen verran kuitenkin kuuluu, että huomasin kun alkoi tällainen ääni kuulua, mitä ennen ei ole kuulunut.
Itse olen miettinyt jotain falskaavaa tiivistettä tai repsottavaa pellinnurkkaa jossain, johon tuuli kävisi, mutta enpä tiedä sitten kun ei ole toistaiseksi löytynyt. :idiot2:
-
Moikka mulla ainakin kuskin oven ikkunan tiiviste teki just semmosen efektin loppu heti jos aukaisi mitä vaan ikkunaa,painoin vähän takakulman kulmaa syvemmälle , jopahan vaikeni t seppo ;D ;D
-
Joopa! veikkaisin takapyörän laakereita
-
No niin, ujelluksen syy selvisi - oikea etupyöränlaakerihan se. Alkoi tuollaisena ihme ujelluksena, ja muuttui hieman yli viikko sitten tutunkuuloiseksi jurinaksi. Eihän ko. laakeri kestänyt kuin 8 kuukautta. ;D Takuuseen meni onneksi, ja takuu kattoi myös asennustyön. Nyt on hiljaista ajella!
Laturikin testattiin siinä samassa kuumenemisen vuoksi, mutta siitä ei löytynyt mitään vikaa, eikä sähköjärjestelmästä muutenkaan. Seuraillaan tilannetta siltä osin.
-
Kerro vielä mikä laakeri (tarvike/alkuperäinen ja mistä ostettu) ja missä asennettu? Yritän vähän kartoittaa mitä kannattaa välttää ja mitä suosia näiden laakerien kanssa.
-
Tämä 8 kuukautta kestänyt laakeri oli Optimal-merkkinen. Alunperin asennettu (ja ostettu) espoolaisesta Autoasi-ketjuun kuuluvasta korjaamosta, jossa se myös vaihdettiin takuuseen ilman kustannuksia. Sanoivat suoraan, että Optimal on niin huono laakerimerkki, etteivät käytä sitä enää kun eivät kestä käytössä. En sitten hoksannut kysyä minkä nyt laittoivat alle, toivottavasti eivät samanlaista ;D Alkuperäinen hinta sis. vian etsiminen, laakerisarja ja vaihtotyö oli järkyttävät 500€, josta itse osa oli muistaakseni hieman alle 300€.
Vasen etupyöränlaakeri vaihdettiin noin kaksi vuotta sitten espoolaisessa AD-ketjuun kuuluvassa korjaamossa, ja laakeri pelittää edelleen hyvin (muutkin laakerit tarkistettiin tämän rikkinäisen vaihdon yhteydessä). Hinta oli tuolloin 2 v. sitten vain 250€ töineen päivineen, josta laakeri oli muistaakseni noin 190€. Kallein ei siis aina ole paras! En tosin tiedä, että minkä laakerin ne siellä laittoivat. Kyselin hintoja laakerinvaihdolle myös täältä ennen kuin selvisi että tämä meneekin takuuseen, ja nyt pari vuotta myöhemmin hinta olisi ollut noin 350€ kaikkineen.
-
Eli lähes kaikki ylimääräset äänet näissä autoissa kuuluvat näköjään pyöränlaakereista... :idiot2:
-
Ujellusta kuulu minunkin volvosta etupäästä. Tammikuussa alkoi vinkumisella ja ääni meni jurinaksi 2 viikkoa sitten. Nyt vasen etupyörän laakeri vaihdettu ja hiljainen auto on taas. ajettu 98tkm. vm08 s40 d5. ei näköjään laakerit kestä näissäkään ku vertaa vanhempiin.