Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: -tapani- - 10.04.2013, 10:49:00
-
Moi vaan kaikille.Tuli laitettua tuommoinen v70 -03 d5 volvo 280tkm ajettuna.Kysymyksiä tässä on herännyt paljonkin,mutta kiirellisin on tämä laturin vapaakytkin.Siitä on paljonkin juttua mutta en oikein löytänyt tietoa miten sen vaihto onnistuu ihan normityökaluilla? Eli tarvitseeko erikoistyökaluja? Oulun Wetterillä arvioivat työn osuudeksi 60e vaihdolle mikä ei pahalta kuulosta mutta kun on kaikki remontit tehnyt itse aina niin tekisi mieli tuokin vaihtaa itse.
-
Millä tavalla sinulla meni rikki? Minulla meni omassani vapaakytkin jumiin ja hihna läpättää tyhjäkäynnillä. Pääsin pikkusen pidemmälti päälle 300 000 km. Ehkä joku tietävämpi voisi arvioida koko korjauksen kannattavuutta eli minkähän verran tuo itse laturi yleensä kestää pyöriä.
Erikoistyökaluja taisi olla tarpeen, näin täällä muistan kirjoitellun.
-
No ei vielä ole varmaan ihan rikki asti.Tuntuu pitävän hieman ääntä sieltä päin... ennemminkin oman mielenrauhan vuoksi ajattelin vaihtaa/vaihdattaa. :D
-
Tätä ihmeteltiin juuri muutama viikko sitten tässä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8738.0
Käytännössä tarvitsee työkalun. Vähän ahdasta on, mutta onnistuu kyllä. Kiristimessä on jousikuormitus. Siihen sopii luultavasti torx-hylsy. Aukiasennossa kiristimessä on joku lukitustapin reikäkin jos sen sattuu löytämään.
Kuva työkalusta: http://www.fluidonline.de/images/produkte/cache/mi24/2448-bit-xznm10-33-kurz-1.jpg
-
Ahaa eli on vähän siinä rajoilla kannattaako itse vaihtaa...Ei sattuisi oulun seudulla olemaan ketään jolla olisi tämä työkalu ja into vaihtaa tai auttaa vaihdossa? ilmaiseksi ei tietenkään tarvis tehdä.
-
Niin siinä kävi, että tuo 2013 kevättalvella vaihdettu kunnostettu laturi simahti oikein perusteellisesti. Kilometrejä siihen taisi kertyä jotain 195 000, ehkä vähän yli, vuosia aika tarkaan 8.
En tiedä, olisiko tuon remmin pitänyt mennä jakohihnan väliin mutta tämä teki tämmöisen tempun, että tuo vapaakytkin on purkautunut totaalisesti. Vaimo kulta tämän näköisenä kotiin toi. Vähän valot hehkui mutta sinnikkäästi pysyi käynnissä.
Vieläköhän tuo kelpaisi edes vaihto-osaksi kunnostukseen? Juuri yhden vapaakytken jumin tehneen vaihdoin S80:een. Siihen tuli Motonetin kunnostettu vaihtolaturi. Tässä nyt taas kyseessä olevassa V70.ssa on hiukan ahtaammat paikat.
Hihnapyöräkin on siellä vielä tallessa, mitään ei tielle tippunut eikä kukaan tielle jäänyt.
(https://i.ibb.co/vQdwStK/Rikkoutunut-laturin-hihnapy-r.jpg) (https://ibb.co/vQdwStK)
-
Minä olen ymmärtänyt niin, että jos hihna hyppelee ja ääntää vapaakytkimen vuoksi, on lopulta riski että apulaite hihna menee suikaleiksi ja pahimmassa tapauksessa jakohihnan väliin ja aiheuttaa isonkin tuhon.
Minulle vaihdettiin laturin vapaakytkin S60 '02 D5 noin 230.000km kohdalla. Itse vaihdoin laturiin hiilet, kollektorin ja toisen kuin vapaakytkimen pään laakerin noin 430.000km kohdalla ja nyt on vapaakytkin ja sen pään laakeri hyllyssä odottamassa koska vapaakytkin oireilee toisen kerran tämän laturin elinaikana. Mittarissa on 480 tkm nyt.
Olen kuullut, että vapaakytkin voi olla todella tiukassa ja työkalu jopa hajoaa avaamiseen. Työkalua en ole vielä hankkinut.
-
Niin siinä kävi, että tuo 2013 kevättalvella vaihdettu kunnostettu laturi simahti oikein perusteellisesti. Kilometrejä siihen taisi kertyä jotain 195 000, ehkä vähän yli, vuosia aika tarkaan 8.
En tiedä, olisiko tuon remmin pitänyt mennä jakohihnan väliin mutta tämä teki tämmöisen tempun, että tuo vapaakytkin on purkautunut totaalisesti. Vaimo kulta tämän näköisenä kotiin toi. Vähän valot hehkui mutta sinnikkäästi pysyi käynnissä.
Vieläköhän tuo kelpaisi edes vaihto-osaksi kunnostukseen? Juuri yhden vapaakytken jumin tehneen vaihdoin S80:een. Siihen tuli Motonetin kunnostettu vaihtolaturi. Tässä nyt taas kyseessä olevassa V70.ssa on hiukan ahtaammat paikat.
Hihnapyöräkin on siellä vielä tallessa, mitään ei tielle tippunut eikä kukaan tielle jäänyt.
(https://i.ibb.co/vQdwStK/Rikkoutunut-laturin-hihnapy-r.jpg) (https://ibb.co/vQdwStK)
Miksei se kelpaisi? Laturin kuoret on kuvasta katsottuna ehjät. Mutta itse vaihtaisin vaan uuden vapaakytkimen tuohon.
-
Moneen itse vaihtanut. Motonetin vaihto setti itsellä. Modasin silleen että saa paikallaankin vaihdettua. Uudemmassa kopassa ei enää mahtunut paikallaan vaihtamaan.
-
Moneen itse vaihtanut.
Ahaa.
Nyt on tilanne se, että tuo laturi on edelleen kuvan mukaisessa kunnossa. Huomenna olisi tarkoitus rasvata kädet siinä ja irrotella se.
Sitten minulla on toisesta Volvosta tuo vaihtolaturi palauttamatta, kun oli niin tuore tapaus. Sen arvo näkyy olevan 50 € - jos kiikutan sen Motonettiin. Ei ole tietoa, onko alkuperäinen ja mitä sille on tehty. Autolla on ajettu noin 480 000 km.
Nyt voisi sitten vaihtaa nuo vapaakytkimet kerralla kahteen laturiin. Ihan ei ole varmuutta, tulisiko toiselle enää koskaan käyttöä.
Oliko tarvittava korjaussetti arvokas? Tässä irti olevassa palautuslaatikossa olevassa ei ole ainakaan laakereissa suoranaista vikaa. Vielä en tiedä, missä kunnossa tämä totaalliseti hajonnut on ja mitä muuta se mahdollisesti kaipaisi kuin tuon vapaakytkimen. Sillä siis kunnostuksen jälkeen ajettu tuo vähän yli 195 000 km.
-
Minä olen ymmärtänyt niin, että jos hihna hyppelee ja ääntää vapaakytkimen vuoksi, on lopulta riski että apulaite hihna menee suikaleiksi ja pahimmassa tapauksessa jakohihnan väliin ja aiheuttaa isonkin tuhon.
Tuo näkyy tekevän systemaattisesti sen, että kiristin ja hihna alkaa rällättämään jokaisen männän iskun tahtiin. Tuo minkä jo juuri vaihdoin ja joka on jo palautuslaatikossa teki tätä parin kuukauden ajan mutta kun rällätti vain tyhjäkäynnillä, remontti siirtyi. Jossakin 1000 rpm päälle se kiristin rauhoittui. Ääni kuuluu sisälle ja ulos. Tarkoitus oli kokeilla jotain kiilaa sinne kiristimeen mutta eipä sinne mitään semmoista saanut.
Tästä kunnostetusta - joka laukesi täysin - olin kuulevinani joskus tuon saman rällätysäänen mutta kun sitten paremmassa tilanteessa katsoin pellin alle se kävi nätisti. Vaihdoin öljyt vain 3 viikkoa sitten ja silloin se kävi siististi. Nyt se sitten sippasi. Eipä voi muuta sanoa kuin että onni onnettomuudessa, että akku oli kunnossa. Vaimo ajoi sillä pimeässä ja pakkasessa 25 minuuttia ilman latausta. Oli kyllä hajonnut vasta startin jälkeen. Tuskinpa muuten olisi mitään huomannut mutta kun ratti oli jäykistynyt ja sitten kauhuissaan soitteli.
-
Laturi irti. Vaikuttaisi ihan kelvolliselle pelille vielä. Kiristinkin vaikuttaa perin asialliselta.
Semmoinen murhe, että kun nyt pääsi pyörittelemään ilmastointilaitteen kompuran kytkimen laakeria, se on ihan kuiva. Välystä ei paljon ole, pyörii liukkasti mutta hyvin kuivan oloisesti, kuin kuivaa ja pestyä laakeria pyörittelisi.
Onkohan tuohon kätevää rasvauskeinoa olemassa. Uskoisin että se laakeri vielä rasvattuna pitkään palvelisi. Se kompressori kun nyt olisi siinä esillä ja ilmeisesti letkujen varassa saisi käännettyä vetopään ylöspäin.
-
Ilmastonnin kompressorin kytkinosa lähtikin irti, kun ponnisti sen päässä olevilla 3 x M5 kierteillä, 3:lla ruuvilla.
Alta paljastui laakeri. Seger irti ja laakerin suojuksen sai avattua ja laakerin rasvattua. Eiköhän se nyt taas pyöri sen minkä tarvitseekin. Vaihteistoöljyä ja vaseliinia sinne ruiskulla tyrkkäsin ja eikun kiinni.
-
Tuleeko tuohon se täälläkin mainostettu suojarauta hihnalle?
-
Jos ymmärsin oikein että mustakoppainen d5 niin ei kai saa suojarautaa.
-
Kävin vaihtamassa laturin Mononetissä. Oli suoraan hyllyssä. Kunnostetun tilalle uusi kunnostettu.
-
Asentaja sanoi sinisellä että laturin akseleita mennyt poikki vapaakytkimen vaihdoissa.
Auto liikkeen pihaan seisomaan jos ei ole uutta laturia hyllyssä.
Oon ite joskus vaihdattanut tuon vapaakytkimen mut siinä on omat riskinsä mut uusikin voi olla susi.
Kannattaa kaiken varalta seurata vapaakytkimen toimintaa kuten täällä on tehtykin.