Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tero.N - 04.03.2011, 13:27:14
-
Pystyykö B230FT ja B230FK koneiden hukkaportin kellon tunnistamaan ihan ulkonäöstä vai pitääkö varaosanumeroita vertailla? Hetken aikaa on jo epäilyttänyt että tuossa omassa B230FT koneisessa ysisatkussa ei ahdot ole ihan kohdallaan, nyt tuli sitten tarkistettua ulkoisellakin mittarilla ja noin ~0,3bar sieltä vaan löytyi. Heräsi epäilys että olisikohan joku joskus vaihtanut ahtimen FK koneesta eikä ole tajunnut hukkaportin kelloa vaihtaa. Googlella jotain epämääräistä löytyi että FT:n kellon tangossa olisi kierteet esijännityksen säätöön ja FK:n kellossa taas ei? Tuossa tällä hetkellä paikallaan olevassa ei ainakaan mitään säätömahdollisuuksia ole.
-
Pystyykö B230FT ja B230FK koneiden hukkaportin kellon tunnistamaan ihan ulkonäöstä vai pitääkö varaosanumeroita vertailla? Hetken aikaa on jo epäilyttänyt että tuossa omassa B230FT koneisessa ysisatkussa ei ahdot ole ihan kohdallaan, nyt tuli sitten tarkistettua ulkoisellakin mittarilla ja noin ~0,3bar sieltä vaan löytyi. Heräsi epäilys että olisikohan joku joskus vaihtanut ahtimen FK koneesta eikä ole tajunnut hukkaportin kelloa vaihtaa. Googlella jotain epämääräistä löytyi että FT:n kellon tangossa olisi kierteet esijännityksen säätöön ja FK:n kellossa taas ei? Tuossa tällä hetkellä paikallaan olevassa ei ainakaan mitään säätömahdollisuuksia ole.
Semmonen mielikuva (HUOM! MuTu) että mulla FT:n kellossa olis jenkaa siinä tangossa. Varmaksi en mene sanomaan.
-
FK:n kello on yllättävän veltto. Eli ottamalla tangosta kiinni ja vetämällä, sen saa vedettyä ulos tyyliin 1kg:n voimalla. FK:n kellossa ei ole mitään kierteitä tms. säätöjä, vaan pelkkä suora tanko. Tosin vertailu voi olla vaikeaa ilman vertailukohdetta. :-\
Täytyypä kurkata kaverin FT:n kelloa jossakin vaiheessa.
-
Aika löysä tuo paikallaan oleva kyllä on, ihan hyvin jaksaa käsivoimin liikutella.
-
FK:n kello on yllättävän veltto. Eli ottamalla tangosta kiinni ja vetämällä, sen saa vedettyä ulos tyyliin 1kg:n voimalla. FK:n kellossa ei ole mitään kierteitä tms. säätöjä, vaan pelkkä suora tanko. Tosin vertailu voi olla vaikeaa ilman vertailukohdetta. :-\
Täytyypä kurkata kaverin FT:n kelloa jossakin vaiheessa.
Mun ei tartteis kun kävellä muutama kymmenen metriä ja kurkata konepellin alle mutta ei näin lomalla nyt varta vasten millään viittis. :-\
EDIT: Kävin vilkaseen mutta se on niin piilossa siellä ahtimen alla ettei saanu selvää onko siinä päässä jenkaa. Ei voi kaikkea muistaa... :facepalm:
-
FK:n kello on yllättävän veltto. Eli ottamalla tangosta kiinni ja vetämällä, sen saa vedettyä ulos tyyliin 1kg:n voimalla. FK:n kellossa ei ole mitään kierteitä tms. säätöjä, vaan pelkkä suora tanko. Tosin vertailu voi olla vaikeaa ilman vertailukohdetta. :-\
Täytyypä kurkata kaverin FT:n kelloa jossakin vaiheessa.
Eipä ole missään omassa FT:n kellossa ollut säätöä paitsi yhdessä, ja siinäkin oli garretin TB25 eikä mitsun 13c:tä.
-
Yhdessä omassa -91 mallisessa ft:ssä missä oli mitsun vanhempi versio, oli jenka tangossa.
Jos tää nyt ketään mitenkään lohduttaa... ::)
-
Sen verran on nyt vaivannut tuo että onko tuo ongelma nyt kellossa vai ei niin piti sitten tehdä pieni testi. Kellolta ohjausletku irti ja letkun väliaikainen tulppaus -> varovaiselle koeajolle ahtoja seuraten ja lopputuloksena se että kyllä se 0,5bar sieltä löytyy aivan helposti. Tämän perusteella melkein voikin todeta että joko siellä tosiaan on FK:n kello tai sitten FT:n oma mutta todellä väsähtänyt sellainen.
-
Sen verran on nyt vaivannut tuo että onko tuo ongelma nyt kellossa vai ei niin piti sitten tehdä pieni testi. Kellolta ohjausletku irti ja letkun väliaikainen tulppaus -> varovaiselle koeajolle ahtoja seuraten ja lopputuloksena se että kyllä se 0,5bar sieltä löytyy aivan helposti. Tämän perusteella melkein voikin todeta että joko siellä tosiaan on FK:n kello tai sitten FT:n oma mutta todellä väsähtänyt sellainen.
Voisimpa väittää, että se on FK:n hukkaportin kello. Sillä FT:n jousi jos kuoleentuu FK:n tasolle, se on kirjaimellisesti kuollut jousi.
Ja tulee niitä ahtoja FK:stakin ihan samat kuin FT:stäkin, koska sama ahdin.
Nimimerkillä 0,9bar FK. ;)