Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: riesel - 04.03.2011, 15:28:45
-
Ongelma:
Usein oikealle käännyttäessä luistonesto hyydyttää vauhtia, vaikkei mitään luistoa olisikaan. Toisinaan myös seurauksena on "ABS/luistonesto pois päältä" (tai jotain sinne päin) herja, joka poistuu uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Ja kulkineena on V70 -02.
Analyysini:
Uskoisin, että jompikumpi etupyörien nopeustunnistimista pätkii käännöksessä tunnistimen johdon taipuessa. Päällisin puolin katsottuna tunnistinten johdot näyttävät olevan ok ja liittimet konehuoneesta on avattu ja puhdistettu.
Kysymykset:
- Perusteltuja arvauksia kumman puolen tunnistimesta olisi kyse?
- Vai mahtaisiko tuosta jäädä pysyvää jälkeä vikakoodeihin, eli selviäisikö vikakoodien luvulla kumman puolen uusisin?
Tiedä sitten mitä nuo sinisellä maksavat, mutta motonetin hinnat olivat kahdeksankympin hujakoilla kipale, joten ei huvittaisi turhaan uusia molempia puolia...
-
Jos se on kerran ainakin kerran herjannut ja pudottanut järjestelmän pois päältä, niin kyllä sieltä muistista pitäisi jälki löytyä.
Muistelojeni mukaan nuo anturit toimivat tiettyjen arvojen välillä: Jos siellä piuha katkoisi, niin luulisi jotta ohjainyksikkö napsauttaisi siltä istumalta vikatilan päälle anturin yhteyden mennessä poikki. Mutta vikakoodit lukemalla pääsee kärryille viasta. :)
Niin juu, ja voihan ne anturit testata: Johtojen välillä tulee olla vastusta - viisaammat kertonevat jotta paljonko.
-
Tuli mieleen käydä vilkaisemassa Volvo PPC diagnostic toolin manuaali ja sieltäkin tosiaan löytyy listattuna vikakoodit jokaisen pyörän anturille erikseen. Eli matka käy arjen tullen piuhan päähän koodien lukuun...
-
Vikahan voi olla myös mekaaninen.
Esim. hammaskehässä.
Tarkasta myös, että vetoakselin napapultti on kiinni, mikäli ei ole, voi vetonivel ja näin ollen hammaskehä päästä pakenemään tunnistimen alta karkuun käännöksessä.
"Oikealla" testerillä pystyisi lukemaan reaaliaikaisesti jokaisen pyörän pyörimisnopeutta, sillä pystyisi paikallistamaan helposti ongelman suunnan sekä ongelman laadun.
-
Kiitos Miksu toisestakin näkökannasta, täytyypä katsoa mekaaninenkin puoli. "Oikeassa" testerissä käydään, mutta todennäköisesti vain paikoillaan hallissa...
-
Vika on nyttemmin korjattu, syynä oli katkennut hammaskehä.
Vetoakselin pultit olivat tiukasti kiinni. Testerissä syylliseksi paljastui vasemman etupyörän anturi. Vaikka vika ilmenikin erikoisesti lähinnä vain käännöksissä oikealle, niin sain kuitenkin ohjeet puhdistaa ja tarkastaa hammaskehä anturin aukosta. Taskulampulla ja akselin päästä pyöritellen löytyi hädintuskin silmään erottuva halkeama kahden hampaan välistä. Ruuvarilla heilutellen kuitenkin varmistui, että hammaskehä oli siitä poikki. Asiansa osaava korjaaja irrotti alapallon ja vetarin pään, vaihtoi kehän uuteen ja kasasi koko hoidon takaisin noin kymmenessä minuutissa... Sen jälkeen on toiminut hyvin.
Hakusanoiksi vielä ajotietokoneen virheilmoitukset täsmällisessä muodossa: "abs/luistonesto ei toimi" ja "jarruassistentti vaatii huollon".
BTW, jos tarttee anturia vaihtaa, niin sinisen hinnatkin noille antureille ovat noin kahdeksankymppiä kipale.
-
Testerissä syylliseksi paljastui vasemman etupyörän anturi.
Testerihän ei osaa kertoa sellaista, että anturi olisi viallinen, ainoastaan sen, että anturilta tulee tietoa joka ei voi pitää paikkaansa.
Jokaiselle vikakoodille löytyy volvolta aina myös selitys, mistä se voi johtua ja mikä sen tallentumisperuste on. Tässä tapauksessa viallinen oli osa, jota anturi mittaa ja sen takia anturi antoi virheellistä tietoa ohjainlaitteelle, muita mahdollisuuksia olisi sitten ollut anturi, johdot ja ohjainlaite.
-
Testerihän ei osaa kertoa sellaista, että anturi olisi viallinen, ainoastaan sen, että anturilta tulee tietoa joka ei voi pitää paikkaansa.
No joo, tuli ilmaistua hieman huonosti, tuota nimenomaan tarkoitin... Pointtinani oli vain, että testerin ilmaisusta saatiin lähtökohta sille mistä nurkasta ongelmaa lähdettiin hakemaan.
-
Nostetaan tämmöinen koska itsellä juuri sama vika. Luistonesto menee välillä käännöksissä päälle ja jos luistoneston ottaa kokonaan pois päältä niin sitten pamahtaa ABS vika. Vikakoodit luettu ja herjasi vasemmasta anturista. Nopean tarkastuksen jälkeen kehä on halki. Ilmeisesti myös noussut vähän koska on ottanut osumaa anturiin ja kehässä näkyy halkeaman lähellä hankaus jälkiä. Tuli nyt sitten laitettua prikka anturin alle ettei kulu lisää ja mene pilalle..
Mistäs tuollaisen ABS kehän saa? Motonetilla ei näyttänyt olevan, onko sinisellä?
-
- itse hain Biltemasta, eikä maksa paljon. Oli sama vika.
-
- tässä vielä Bt:n hinnat Ratas 7,99 (65-620) Tunnistin eteen 39,90, taakse 49,90. Kaikissa pyörissä oma kätisyys
-
Tänk juu.
-
Jatketaampa tätä aihetta.
Eli S80 -05 170hp. Melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen nuo samat, jarruasistentti vaati huollon yms herjat pamahtaa tauluun.
Luin koodit yleislaitteella, antoi vastaukseksi "nopeusanturi a".
Osaako kukaan kertoa että minkäpyörän anturi se oikeesti on....? :)
-
- täytyy olla vaan koodinlukija, jota voi askeltaa eteenpäin niin kyllä se näyttää mikä pyörä pyörii eri nopeutta.
-
- täytyy olla vaan koodinlukija, jota voi askeltaa eteenpäin niin kyllä se näyttää mikä pyörä pyörii eri nopeutta.
No minäpä menen sitte tämän takia ostamaan uuden laitteen.. no en!
Oisko mitään järkevämpää tietoa asiasta kellään?
-
Jatketaampa tätä aihetta.
Eli S80 -05 170hp. Melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen nuo samat, jarruasistentti vaati huollon yms herjat pamahtaa tauluun.
Luin koodit yleislaitteella, antoi vastaukseksi "nopeusanturi a".
Osaako kukaan kertoa että minkäpyörän anturi se oikeesti on....? :)
En oo koskaan kuullut tuollaista nimitystä antureista, eikä googlekaan äkkiä tuonut tulosta.
Millä koodinlukijalla olet lukenut tuon ja antoiko se mitään vikakoodia tuon tekstiselitteen lisäksi
Ilman tuon parempaa tietoa, suosittelisin joko lukemaan koodit jollain, joka osaa kertoa, että mikä kulma on kyseessä tai sitten aloittaisin hammaskehän ja napapultin tarkastuksen vasemmasta etukulmasta ja siitä sitten siirtyminen oikealle
Tuo muuten voi tarkoittaa vaihteiston nopeustunnistintakin, jos on automaatti.. mistä ohjausyksiköstä koodi on luettu?
-
En oo koskaan kuullut tuollaista nimitystä antureista, eikä googlekaan äkkiä tuonut tulosta.
Millä koodinlukijalla olet lukenut tuon ja antoiko se mitään vikakoodia tuon tekstiselitteen lisäksi
Ilman tuon parempaa tietoa, suosittelisin joko lukemaan koodit jollain, joka osaa kertoa, että mikä kulma on kyseessä tai sitten aloittaisin hammaskehän ja napapultin tarkastuksen vasemmasta etukulmasta ja siitä sitten siirtyminen oikealle
Tuo muuten voi tarkoittaa vaihteiston nopeustunnistintakin, jos on automaatti.. mistä ohjausyksiköstä koodi on luettu?
Koodit on siis luettu tällä laitteella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493141/OBD-II-testeri-Live-data-2001-
ja nimenomaan moottorin puolelta, vaihteiston puolelta ei antanut mitään vikakoodia.
Tarkempi koodi mitä laite antoi on: P0500$0710 ja selitteenä tuo nopeusanturi A.
Itsellänikin oli ajatus että kuskin etupyörästä lähden vikaa selvittämään ja tutkimaan, mutta se että jos jollain sattuis olee jotain vinkkia asiaan antaa.
Ja se että olen huomannut että kun kotipihan parkista lähden, niin usein lähden vasemmalle keula edellä ja joudun kääntämään kaikki siihen suuntaan, vikavalot syttyy heti. Mutta jos lähdenkin oikealle keula edellä, niin vikavalot ei heti sytykkään....
Volvon tietokone ilmoittaa: "Jarruassistentti vaatii huollon" ja "ABS/Luistonesto vaatii huollon" noiden ilmaantuessa syttyy myös ABS valo tauluun ja hieman myöhemmin (ei joka kerta) moottorin vikavalo. Valot saattaa hävitä kun auto yön yli parkissa.
Ja se että kun pihasta lähtee vasemmalle kääntäen jyrkästi, ja jarruttaa risteykseen, niin kevyestikkkin jarrupoljinta painettaessa ABS ruksuttaa ja jarrut eivät pidä. Sitten yhtäkkiä löytyykin jarrut kun tietokone heittää nuo tekstit tauluun.
-
Koodit on siis luettu tällä laitteella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493141/OBD-II-testeri-Live-data-2001-
ja nimenomaan moottorin puolelta, vaihteiston puolelta ei antanut mitään vikakoodia.
Tarkempi koodi mitä laite antoi on: P0500$0710 ja selitteenä tuo nopeusanturi A.
Itsellänikin oli ajatus että kuskin etupyörästä lähden vikaa selvittämään ja tutkimaan, mutta se että jos jollain sattuis olee jotain vinkkia asiaan antaa.
Ja se että olen huomannut että kun kotipihan parkista lähden, niin usein lähden vasemmalle keula edellä ja joudun kääntämään kaikki siihen suuntaan, vikavalot syttyy heti. Mutta jos lähdenkin oikealle keula edellä, niin vikavalot ei heti sytykkään....
Volvon tietokone ilmoittaa: "Jarruassistentti vaatii huollon" ja "ABS/Luistonesto vaatii huollon" noiden ilmaantuessa syttyy myös ABS valo tauluun ja hieman myöhemmin (ei joka kerta) moottorin vikavalo. Valot saattaa hävitä kun auto yön yli parkissa.
Ja se että kun pihasta lähtee vasemmalle kääntäen jyrkästi, ja jarruttaa risteykseen, niin kevyestikkkin jarrupoljinta painettaessa ABS ruksuttaa ja jarrut eivät pidä. Sitten yhtäkkiä löytyykin jarrut kun tietokone heittää nuo tekstit tauluun.
Njaa, koska tuo vikakoodi on moottoripuolelta, sitä ei mitenkään voikkaan erotella, että mistä pyörästä se vika tulee, vika viittaa siis vain yleensäkkin ongelmaan nopeustiedossa, koodit tarvitsisi lukea jollain oikealla testerillä abs-yksiköstä, että voisi päästä yhtään jäljille...
Eli ensin varmaan se hammaskehä ja napapultti tarkkailuun, jos ei mitään outoa löydy, niin sitten kyllä pitäisi testerillä lukea vikakoodit ja parametriarvoista lukea pyöränpyörimisnopeus.
Noilla obd-testereillähän ei auton järjestelmien vianetsinnän kanssa käytännössä ole yhtään mitään tekemistä, paitsi toki moottoripuolelta, mutta sieltäkin hieman rajoittuneesti.
20 euron kiinalainen obd-testri ajaa kutakuinkin saman asian, kuin 200 euron obd testeri, ehkä jotain käytettävyys- ja laatueroja voi olla ja ehkäpä myös kalliimmassa saattaa olla vikakoodin tekstimuotoinen selitys järkevämmän kuuloinen.. ja sisältää paremmat tallennusmahdollisuudet.
-
Njaa, koska tuo vikakoodi on moottoripuolelta, sitä ei mitenkään voikkaan erotella, että mistä pyörästä se vika tulee, vika viittaa siis vain yleensäkkin ongelmaan nopeustiedossa, koodit tarvitsisi lukea jollain oikealla testerillä abs-yksiköstä, että voisi päästä yhtään jäljille...
Eli ensin varmaan se hammaskehä ja napapultti tarkkailuun, jos ei mitään outoa löydy, niin sitten kyllä pitäisi testerillä lukea vikakoodit ja parametriarvoista lukea pyöränpyörimisnopeus.
Noilla obd-testereillähän ei auton järjestelmien vianetsinnän kanssa käytännössä ole yhtään mitään tekemistä, paitsi toki moottoripuolelta, mutta sieltäkin hieman rajoittuneesti.
20 euron kiinalainen obd-testri ajaa kutakuinkin saman asian, kuin 200 euron obd testeri, ehkä jotain käytettävyys- ja laatueroja voi olla ja ehkäpä myös kalliimmassa saattaa olla vikakoodin tekstimuotoinen selitys järkevämmän kuuloinen.. ja sisältää paremmat tallennusmahdollisuudet.
Nojuu, niin mäkin aattelin että pitäs paremmalla laitteella kattoo koodit.... eikä 20€ oo paha hinta mitä tuttu paja ottaa hommasta.
Ihmeen paljon tuossakin laitteessa on valintoja ja toimintoja, kun vaan osais käyttää niitä.... eri moduleihin pääsee käsiks kun vaan osais.... :)
Mut joo, torstaina meen kaverin kanssa pajalle tutkimaan tilannetta ja silläkin on muutama eri lukulaite, jos niillä selviäisi enemmän. Villi veikkaus kyllä on että hammaskehässä robleemi.
-
Ongelma selvisi ja on korjattu!! :)
Kävin jo varauiks biltemasta hakemassa hammaskehän (7,90e) jos se olisi rikki ja vian aiheuttaja...
Mutta kun kuskinpuolen eturengas otettiin irti niin samalla tippui vetarin kiinnitys pultti. Eli vikana oli se että vetari oli puoliksi pois booreilta ja hammaskehä siis tietenkin eri kohdassa kuin abs anturi ja eihän se sillon mitään tietoa lue.
Onneksi vetarin boorit oli ehjät ja vika korjaantui työntämällä vetari paikalleen ja kiristämällä pultti. Samalla tuli putsattua hammaskehät molemmista vetareista. Vikakoodien nollaus ja nyt ei vikavalot pala! :)
Samaan syssyyn tuli vaihdettua pyörien kääntymis stopparit puolelta toiselle kun oli kuluneet ja rengas pääsi kääntymään sen verrran liikaa että otti sisälokariin kiinni. Eipä ota enään. :)
-
- itse hain Biltemasta, eikä maksa paljon. Oli sama vika.
Käykö tuo myös uudempaan, 2000-2007 V70:een? Hammasluku näyttäisi olevan sama.
-
Itsellä kanssa tuli aina satunnaisesti sama vika eli herjasi ABS/luistonesto ei toimi ja käynnistämällä auton uudelleen vika hävisi pois. Herja tuntui tulevan helpommin maantienopeuksissa (80 km/h tai yli), eikä auton kallistumisella tai muulla tuntunut olevan mitään vaikutusta tähän eli tuli ihan suoraan ajettaessa. Vika tuli yleensä vasta n. 20-40 kilometrin ajon jälkeen. :-\ Vian aiheuttaja oli tosiaan tuo abs kehän katkeaminen kuskin puolelta. Siitä anturin reiästä kun katsoi lampulla, niin halkeaman näki ihan selvästi heti kun kohdalle sattui. Vaihtotyö ei ollut paha, iskarin kaksi pulttia irti ja napapultti pois ja sitten saa vetarin vedettyä navasta irti. Abs kehä onkin sitten heti vetarin kärjessä, vanha lähtee helposti irti varsinkin kun on halki. Putsaa vähän ruosteita siitä abs kehän kohdalta vetarissa ja uusi meni ainakin itsellä suht vaivattomasti vasaralla varovasti naputellen paikoilleen. :) Abs kehän otin Biltemasta (48 hammasta, ei kyllä muita vaihtoehtoja edes ollut ;)) ja napapultin motonetista.