Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: _tomeski - 11.04.2013, 17:59:18
-
Elikkä vuosmallia 1998 c70, 2litranen turbo (B5204T3) ja puristukset kateissa. Käynnistäessa hörähti käyntiin ja sammu heti, uusi starttaus ja kone pyörii ku tulpaton mopo. Epäilin et hihna ois menny poikki, vaan eipä ollu. Purin sitte jakopäästä kopat pois ja hihna oli ehjä. Pyörittelin kampiakselin päästä nokkien merkit kohalleen ja ne oli kohallaan. Minkälainen merkki näis on tuolla kampiakselilla?
Oireet oli just semmoset et hihna menny poikki mut ei, mistä kannattas lähtee vikaa ettimää? (kampiakselin merkin tarkastus tottakai ensin)
EDIT. Nettiä selaillessa sattu tämmönen vastaa jollain foorumilla:
"Ethän vain ole edellisenä iltana käyttänyt kylmää moottoria vain pientä hetkeä?
Se aiheuttaisi ns. liimaventtiili-ilmiön, jossa pakoventtiilit jää kantamaan.
Silloin startti pyörittää konetta kuin kahvimyllyä, eli puristukset hukassa.
Siihen yleensä auttaa pari tuntia lohkolämmitintä ja mooonta piiitkäää starttausta.
Toinen vaihtoehto on hinata/lykätä käyntiin jolloin moottorin saa pyörimään nopeemmin."
Voisko tuommonen olla mahollista?
-
Jep :) Kovaa starttia vaan.
Kerran itellä moisen tehnyt ja sai startata kyllä tovin.
Pytty kerrallaan lähti käynnistyyn lopulta :D
-
Jep, siellä se "vika" tais olla. Pitkän startin jälkeen lähti yks pytty kerrallaan käyntiin ! :) Onko tuolle sit mitään tehtävissä, jos alkaa tekemään useemminki samaa?
-
Jep, siellä se "vika" tais olla. Pitkän startin jälkeen lähti yks pytty kerrallaan käyntiin ! :) Onko tuolle sit mitään tehtävissä, jos alkaa tekemään useemminki samaa?
Ei käy uudestaan, jos annat koneen käydä aina pidempään kuin minuutin. Jos vaikka siirrät autoa pihassa, käytä hetken ennen kuin sammutat.
-
Jep, siellä se "vika" tais olla. Pitkän startin jälkeen lähti yks pytty kerrallaan käyntiin ! :) Onko tuolle sit mitään tehtävissä, jos alkaa tekemään useemminki samaa?
Ei tuohon taida oikotietä oikein olla...kansiremontti on se varma konsti :)
Mutta tosiaan sillä pärjää jo hyvin, kun välttää lyhyitä käyntejä.
-
Itellä käy toi noin 4-5 kertaa vuodessa asiakkaiden autoja kun joudutaan just siirtämään muutama metri ja sit sammuksiin,akkukärryillä on laitettu vaan virtaa ja 10-15 sek sahauksia pari kolme niin käy taas
-
joo teki mullakin pari kertaa kesällä saman kun tosiaan vain siirsin autoa ja sammutin heti. siis v 70 .
oli todella huuli pyöreenä kun starttaus oli kun tulpatonta mopoa olisi pyörittänyt,sitten vain pikkuhljaa rupesi käymään.
eii enäää lyhyttä siirtoa annan käydä useamman minuutin. :pomo:
-
Onko muuten jossain selitetty, että mikä siellä jumii? Itse venttiili, vai paininkuppi, vai mikä? ???
-
Onko muuten jossain selitetty, että mikä siellä jumii? Itse venttiili, vai paininkuppi, vai mikä? ???
Selityksistä en tiedä, mutta vika varmaankin tulee jos on paljon ajettu paskoilla öljyillä.
Todennäköisesti tervaa venttiilinjuuren tai hydraulisen paininkupin ja sitten jämähtelee...mutta tämähän on vain omaa mutuilua ;)
-
Ns. liimaventtiili-syndrooma tulee just alle 5min käytöllä. Pitäis aina muistaa antaa käydä lämpöiseksi ennen sammutusta.
-
omaki volvo on tehny tuota monet kerrat jopa lämpimänä,syynä entisten omistajien käyttämät huonot öljyt ja huollon puute.sen takia oikeastaan aloinki tekemään tohon volvoon kansi rempan kun hytikatki oli ihan jumissa ja venat karstassa
-
meilläkin ne oireet oli juuri auton oston jälkeen ,sen jälkeen olen käyttänyt mobil1 kuten yleensä eikä ole ainakaan vielä uusinut.
kait se laatu oljy ne piet aikanaan sieltä monen öljynvaihdon jälkeen liuottaa. ei ikinä mitään esso extraa mihinkään ehjään moottoriin. :nohnoh
-
tuli tossa aamukahvia odotellessa mieleen että mikä helvetin liimaventtiiliilmiö oikein on .ikää on riittävästi ja autoja on ollut paljon ,mutta vasta
nyt volvon kanssa tohon ilmiöön törmäsin.mihin se töhnä oikein jää ettei venttiilin jousi sitä saa kiinni.täytyy olla seetin reunat ikään kuin kitissä
että ei jousi vedä venttiiliä kiinni. vai miten se menee. :-[
-
Lyhyesti: Hydrauliseen venttiilinnostimeen jää öljyt jumiin sisälle ja venttiili ei tiivisty seetiin.
-
Itsellä ei kyllä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia käynnistää (ei edes normaalia pidempää starttausta), vaikka tulee paljon lyhyttä ajoa ja pieniä siirtelyjä. (Tyyliin talon toiselta puolelta toiselle.)
Käytän kunnon täyssynteettisiä öljyjä (Gastrol, Mobil tai Shell) ja joka toisessa öljynvaihdossa teen STP engine flushin.