Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Muska_25 - 11.04.2013, 20:57:17
-
Hei!
Elikkä ostin tuossa äskettäinen 850 T5 2.3L koneella, jossa ei sisäilmanpuhallus toimi. Aikaisempi omistaja on ostanut uuden puhaltimen, jolla vika ei korjaantunut. Sanoi että näytti vikakoodia ''liiasta virrasta'' :o. Itse kokeilin puhallinta suoraan akulta ja silloin se hyrrää niin kuin pitää, mutta kun laittaa kiinni omiin piuhoihin, niin mitään ei tapahdu. Omiin piuhoihin tulee kyllä virtaa.. Osaako joku jeesata, että mikä olisi syypää?
-
jospa siitä on mennyt etuvastus? Eli ennen puhallinta oleva mötikkä jossa on jäähdytysrivat..
-
tai kaks vihreetä relettä hanskalokeron takana...
-
Jos niihin omiin piuhoihin kerta virta tulee niin maadoitusvikahan se sitten...
Et maininnut onko manuaali-ilmastointi vai autom. ilmastointi?
-
Automaatti-ilmastointihan tuossa näyttää olevan. Ostin tuon etuvastuksen samalla kun kävin hakemassa uuden paisarin purkuautosta, tietämättä ettei manuaalisella ilmastoinnilla olevan etuvastus käykkään :D
Eli se etuvastushan siinä nyt (ainakin) on sökö, sillä koko piirilevy oli hiiltynyt ja musta.. tiedä sitten mitä siinä on tapahtunut.
-
Se etuvastus, tai tässä tapauksessa pääteaste (power stage) on voinut ottaa itseensä jos vanha moottori on juminut.
Pääteaste saa digitaalisen tiedon ecc:ltä, siltä säädinpaneelilta siis ja muuttaa sen saatujen tietojen mukaisesti portaattomasti jännitteeksi.
Tuossa juttua ja vikadiagnoosia, jos sulla on vm-95 tai alle.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Auto.pdf
-
Niin juu ja vuosimalli on 1996. Ei muuta kun ensi viikkoa ja uutta pääteastetta odottelemaan! Prkl minkä sään lykkäs, oli tarkotus rempata tänään hieman tuota Volvoa, mutta taitaapi jäädä tekemättä :s
-
Nyt on etuvastus vaihdettu ja... ei toimi silti. Onko muits ehdotuksia mikä olisi rikki ja syypää tähän? :0
-
Nyt tapahtu sellasta, että puhallin toimi hetken ja sammu sit ja REC ja AC valot vilkkuvat. Tämä toistui useasti. vaikuttaisi joltain vikakoodijutult? tai joku relehässäkkä?
-
joo ilmoittaa että jokin vika, lue koodit. Kontaktihäiriö liittimissä?
-
Yritin kyllä heilutella kaikkia liittimiä, mutta mtn ei tapahtunut, vain kun virrat laittaa pois ja takas päälle niin tämä tapahtuu. ... täytyy käydä lukemassa koodit jossain!
-
Yritin kyllä heilutella kaikkia liittimiä, mutta mtn ei tapahtunut, vain kun virrat laittaa pois ja takas päälle niin tämä tapahtuu. ... täytyy käydä lukemassa koodit jossain!
Niin tai osta itelles joku kolmenkympin halpalukija, voi olla riemua siitä myöhemminkin jos autoa pidät.
-
Nyt huomasin että kun akku on loppumaisillaan, niin puhallin toimii, muute ei..
-
eli saako liikaa virtaa? onkohan kaikki maadoitukset nyt kunnossa..
-
Täytyy niitä maadotuksia yrittää vähän tutkia. Tietäs vaan että mistä lähtis ettimään? :D
-
Mittaa latausjännite, ettei lataa ilman säädintä.. :o
-
niin että mikä säädin? :D siis se kontrollipaneeli, missä on nuo kaikki lämpönamiskat?
-
Eikun mittaa nyt vaikka ensin auton käydessä yleismittarilla akun navoista jännite. Ettei lataussäädin laturissa ole rikki ja lataa liikaa...
-
Juu eli latausvirta oli 13.24 joten siinä ei vikaa ole. Olisiko joku Espoolainen, jolla samanmoinen auto, niin halukas kokeiluttaa tuota etuvastustani, jotta varmistuisi ettei se ole rikki? 8)
-
Nyt on vaihdettu lämmönsäätöpaneelihässäkkä, mutta ei sekään auttanut :( alkaa pikkuhiljaa ideat loppua..
-
Maadoituspuoleen en ole tutustunut, mutta johonkin maadoituspisteeseenhän se säädinyksikkö puhallinta maadoittaa :idiot2: eikä pitäisi olla monta liitosta ennen koria. Vastusarvon voi mitata puhallinmoottorin -liittimeltä maata vasten ja mitata muuttuuko säätimellä, pitäisi muuttua.
Plussapuoli on tutumpi vähän matkaa.
Mittaa jännite puhallinmoottorin + navasta sytytysvirta ja puhallin päällä kun pistoke on
a) irti
b)kiinni, häviääkö miten pieneksi??
Jos häviää, katso + johtimen väri. Paikallista samanvärinen ja -paksuinen johto kojelaudan vasemman pään alta.
http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf (http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf) sivu 12 vasemman kuvan kojetaulun liitinkamman yläpuolelta samankokoisen seuraavan liitinkamman päästä. Uusi mittaus kamman alta johdon persiestä. Jos tulos on sama kuin puhallinmoottorin liittimessä, kojelaudan väli on kunnossa. Jatketaan avaamalla liitinkampa ja mitataan yläpuolisen liittimen päästä. V70 jännitehäviö lymysi siellä. Liitin ei ollut lukituksessa ja oli peruuntunut.
(http://i257.photobucket.com/albums/hh232/Rane_bucket/IMG_0865.jpg)
Liitin kerrallaan akulle asti vika monesti löytyy, laitteen + johtaa aina + napaan ja - korin kautta - napaan.
Kytkentäkaavioista olisi aina suunnaton apu.
-
Nyt antoi kun ledeillä leikin, niin vikakoodin 2-1-2 eli drivers side damper motor position gnd short. Eli ainakin maadotusvika mutta mikä damper motor ja missä maadotus voisi olla? :0
-
Nyt antoi kun ledeillä leikin, niin vikakoodin 2-1-2 eli drivers side damper motor position gnd short. Eli ainakin maadotusvika mutta mikä damper motor ja missä maadotus voisi olla? :0
ilmastointiläpän säätömoottori. Volvo damper.motor kun lyöt googleen niin löytyy youtubeohjeet sen testaamiseen.
-
Nyt on kokeiltu säätömoottorit ja kaikki toimivat :0 kiitoksia muuten hyvästä neuvosta justus! Tänään tutkiessa alkoi tulla erinäisiä vikakoodeja, mutta pääosin kaikki liittyivät maadotuksiin.. lisämaadoittamalla puhallin pyöri aikaisemman 5 sekunnin sijasta jo puolisen minuuttia! :D se ei tosin katsastussedälle taida passata :(