Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Icharus - 04.03.2011, 19:20:22
-
Terve, tietääkö joku mihin eberin releeltä tuleva ohjausvirta kannattaisi kytkeä, nyt kytketty sulaketauluun puhaltimen sulakkeelle, ongelmana tässä on että eberin lähtiessä päälle myös esim. radioon ja ulkolämpötilamittariin tulee sähköt..kiva kun alkaa autossa musat soimaan eberin kytkeytyessä päälle jos unohtaa soittimen päälle :).
Pitäisi saada kytkettyä sillain että puhaltimen säätimestä vois kuitenkin määrätä puhallusvoiman...
-
Yksi vaihtoehto on että kytket sen eber releen sulakkeelta puhaltimen katkaisijalle lähtevään johtoon ja sulakerasian sekä tämän liitoksen väliin diodi joka estää sähkön kulkemisen sulakerasialle päin.
Kaavio:Unohdettaan
Toinen vaihtoehto olisi että otat puhaltimen pois nykyisestä piiristä ja teet oman virran suoraan akulta yleisreleen avustamana.
Akulta virta releelle ja releelle ohjaus puhaltimen alkuperäisestä sulakkeesta lähtevästä johdosta unohtamatta laittaa sulaketta.
Kaavio vaihtoehto nro 2:sta
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Paint/Puhallinkytkent.jpg)
-
Terve, tietääkö joku mihin eberin releeltä tuleva ohjausvirta kannattaisi kytkeä, nyt kytketty sulaketauluun puhaltimen sulakkeelle, ongelmana tässä on että eberin lähtiessä päälle myös esim. radioon ja ulkolämpötilamittariin tulee sähköt..kiva kun alkaa autossa musat soimaan eberin kytkeytyessä päälle jos unohtaa soittimen päälle :).
Pitäisi saada kytkettyä sillain että puhaltimen säätimestä vois kuitenkin määrätä puhallusvoiman...
Auttaa vielä asiaan jos kerrot minkälainen lämmitysjärjestelmä autossas on, eli onko ecc, mcc jne?
-
Yksi vaihtoehto on että kytket sen eber releen sulakkeelta puhaltimen katkaisijalle lähtevään johtoon ja sulakerasian sekä tämän liitoksen väliin diodi joka estää sähkön kulkemisen sulakerasialle päin.
Kaavio:
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Paint/Puhallinkytkent1.jpg)
Toinen vaihtoehto olisi että otat puhaltimen pois nykyisestä piiristä ja teet oman virran suoraan akulta yleisreleen avustamana.
Akulta virta releelle ja releelle ohjaus puhaltimen alkuperäisestä sulakkeesta lähtevästä johdosta unohtamatta laittaa sulaketta.
Kaavio vaihtoehto nro 2:sta
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Paint/Puhallinkytkent.jpg)
Eikös tossa nyt kuitenkin kulje melkoisesti virtaa? En laittaisi diodia johtimeen jonka läpi kuitenkin kulkee yli 20A virtaa (eli se minkä moottori haukkaa), lämpenee tioti melkoisesti...
Itse laittaisin 5-napaisen releen puhallinnopeuskytkimen ja kakkosnopeuden sarjavastuksen (ECC:ssä ei sarjavastuksia ole) välissä olevan piuhan väliin 5-napaisen releen, #87a nastaan piuha kytkimeltä, #30 nastaan moottorille menevä piuha, #87 nastaan akulta sulakkeen kautta jatkuva +12V, #86 nastaan ohjaus eberin releeltä ja #85 maihin.
ECC:ssä pitäisi kyllä olla oma inputti johon eberin karva tuodaan ja ECC hoitaa puhaltimen ohjauksen sitten itse, MCC:ssä samanmoinen toteutus?
-
Tuota aloinkin miettimään että liekköhän noin järeää diodia ollakkaan ::)
-
Tuota aloinkin miettimään että liekköhän noin järeää diodia ollakkaan ::)
Löytyy läjäpäin erilaisia. Jos etsit yli 100A virrankestoa, niin valikoima harvenee rajusti.
Esim. IR:n HFA25TB60, joka kestää 25A myötävirtaa. Tosin tollaisella virralla kynnysjännite on 1,1-1,2volttia (joten komponentin tehonhäviö on reilun 27W). Joten puhallin ei pyöri niin lujaa kuin pitäisi ja se diodikin pitää jäähdyttää, ettei se kärähdä.
Tai sitten vishay:n 40EPS08, joka on vastaavalla kynnysjänniteellä nimellisvirralla 40 Ampeeria.
Hintaakaan ei ole elfalla kuin noin €5,-
Samat jäähdytysongelmat tai siis tarpeet kuin edellisellä.
Pienempi jännitehäviö löytyy sitten Taiwan semiconduktorin MBR 2545CT (schottky-diodi) 25A virrankestolla. Jolla kynnysjännite on 0,5V luokkaa nimellisvirralla. Joten jäähdytysripakin voi olla reilusti pienempi. Tietty paraspaikka tuolle olisi siellä jäähdytyspuhaltimen kanavassa, jolloin pienempikin ripa riittää, koska ilma virtaa runsaasti sen ympärillä.
Ihan vihjeeksi, Elfalta saa kuluttajakin tilattua 120A virrankestolla olevan schottky-diodin. Kynnysjännitteen ollessa 0,7V nimellisvirralla. Tyyppi on NTE 6094. Hintakaan ei päätä huimaa (15,90.-). Tosin jäähdytysripaan pitää kiinnittää huomiota (maksimivirralla 84W).
Tavallisista tasuri diodeista löytyy 320A virrankeston omaavia vakiona, joten saapi olla hitusen töpäkämpikin laturi, ennenkuin noista loppuu ominaisuudet. Hinta tosin pompsahtaa hitusen (€114,-). Pulssivirrankesto on vaivaiset 9000A 10 millisekunnin pulsseina.
Notta, diodeita on nykyisin sellaisilla ominaisuuksilla, ettei 900-volvoja valmistettaessa niistä edes haaveiltu. ;)
Ps. muutoin kytkentäehdotuksesi on oikein oiva. :)
-
Auto on manuaalisella ilmastoinnilla. Ehkä helpoin tapa on vetää mankalle oma virta niin ei ole samassa piirissä..ellei lämmityslaitteessa ole omaa paikkaa niinkuin aut.ilmastoiduissa malleissa