Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: turku - 14.04.2013, 17:50:03

Otsikko: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: turku - 14.04.2013, 17:50:03
Terve,

Tuli hommattua tuollainen 300tkm ajeltu V70 2.4 -01 pari viikkoa sitten, ja nyt pikkuhiljaa alkaa päästä sinuiksi auton kanssa.

Moottorin vikavalo syttyi, mutta moottori kävi normaalisti enkä huomannut mitään ihmeellistä. Kulutus on seilannut 7,3 - 8,5l/100km. Tyhjäkäynnin kanssa oli alusta asti ollut vähän sellaista "pumppaamista", mutta sehän selvisi kun avasi konepellin. Kaikki alipaineletkut oli irti poikki, ja ne on nyt uusittu. Moottorin vikavalokin hävisi samalla kun vaihdoin akun uuteen.

Mutta nyt on mielenkiintoinen juttu tuo tyhjäkäynti. Paikallaan seistessään tyhjäkäynti jpysyy normaalisti siinä 700-800rpm. Toimii siis ihan normaalisti. Ongelma tulee, kun vauhdissa laittaa vaihteen vapaalle tai kytkimen pohjaan ---> tyhjäkäynti tipahtaa 400-500rpm tienoille ja kone kolisee aikalailla. Heti kun liike lakkaa eli auto pysähtyy, tyhjäkäynti muuttuu takaisin normaaliksi? Vastaavasti taas, jos lähtee alamäkeen laskemaan vaihdevapaalla -- kun nopeus nousee yli 10km/h niin tyhjäkäynti tipahtaa taas tuonne 500rpm tienoille?

Onko tietoa / kokemuksia mistä tällainen voisi johtua? Vai onko tämä ominaisuus? Olen uusi foorumin käyttäjä ja en tuolla hakukoneellakaan mitään löytänyt.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: turku - 15.04.2013, 22:03:50
Nyt kun oppi vähän käyttämään tätä niin löytyihän tuolla hakukoneella aika paljonkin samankaltaista ongelmaa...

... eli yhteiset nimittäjät ovat tuo 2.4 bensakone ja tyhjäkäynti laskee lähemmäs tuota 500rpm:ää.

Ratkaisuiksi on ehdotettu ilmamassamittarin vaihtoa, lambdan vaihtoja, kaasuläppäkotelon vaihtoa mutta ilmeisesti mikään noista ei ole auttanut?

Pysyykö tuo vikakoodi jossain tallessa vaikka moottorin vikavalo akun vaihdon yhteydessä sammuikin? Ja pystyykö Volvon koodeja ihan kukatahansa lukemaan?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 15.04.2013, 23:39:32
Mulla ollut samaa vikaa jo vähän yli 4 vuotta (V70 2.4 140hp 2003). Kaasuläppäkotelo, ilmamassamittari, vvt-solenoidi uusittu ja vvt-pyörä kunnossa. Tulpat yms on tietenkin aina kunnossa. Myös akku on ok. Tyhjäkäynti putoaa liian alas, kun painaa kytkimen pohjaan ja päästää kaasun. Samalla tietenkin öljyvalo vilahtaa. Onneksi se nousee normaaliin kyllä nopeasti ja käy aivan tasasta tyhjäkäyntiä kyllä sitten eikä mitään muuta käyntivikaa ole. Öljynpaineet tarkastettu ja anturi uusi joten niissä ei vikaa. Olisikohan se joku ohjelmistovika? Tosin ohjelmistokin on päivitetty pari vuotta sitten eikä se auttanut mitään. Taitaa olla ominaisuus.  ;D Jos joku tähän ratkaisun keksii, niin hyvä. Niin ja mitään vikakoodia ei ole ollut koko aikana. Osat vaihdettu kokeilemalla vaan, paitsi kaasuläppäkotelo oli selvästi risa jo mutta siitäkään ei vielä tullut vikakoodia.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: Hifilux - 19.04.2013, 14:46:43
Ihan samanlaiseen vikaan olen törmännyt BMW:ssä. Vikaa metsästettiin pitkään ja hartaasti, autoon vaihdettiin lambda-anturi, asentotunnistimet kampiakseliin ja nokka-akseliin. Lopulta se löytyi kun auton omistaja otti allekirjoittaneen kyytiin ja käytiin koeajolla, jossa hän esitteli vikaa. Täyskaasukiihdytyksessä kuulin suhinan rintapellin takaa, jota auton omistaja ei itse kuullut kun oli tottunut auton ääniin. Alettiin tutkimaan vielä alipaineletkuja, niin moottorin takana aivan rintapellin kupeessa yksi letku meni kutistesukan sisässä noin 15 cm matkan ja tuolta kutistesukan sisästä tämä letku oli silmin nähden puhki. Uuden letkun vaihdon jälkeen tyhjäkäyntihäiriöt ajaessa hävisivät.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: turku - 21.04.2013, 10:05:14
Joo, kyllä tämä taitaa noihin letkuihin liittyä. Nyt kun pengoin niitä lisää löysin yhden letkunpätkän joka oli piilotettu nätisti ja tulpattu ruuvilla ja minulla ei ole mitään hajua mihin tämän pitäisi mennä.

Elikä imusarjan kylkeen tulee kolme letkua:
- Yksi menee suoraa ilmanputsarin kanteen
- Toinen menee flektin kyljessä olevaan anturiin, josta lähtee yksi läpinäkyvä letku eteenpäin (juuri tämä on tulpattu ruuvilla).
- Kolmas letku menee johonkin anturiin, joka on syylärin yläpuolella konepellin lukon vieressä. Mikäköhän tämä mahtaa olla?

Ilmanputsarin kannesta lähtee letku, joka kiertää putsarikotelon ali jollekkin painekellolle joka ilmeisesti ohjailee mistä suunnasta tuo kotelo ottaa ilmaa (kylmää/kuumaa). Tällä kelillä tuskin on väliä miten toimii vai toimiiko ollenkaan.

Voisiko joku valaista vähän mitä nuo anturit oikein ovat ja mikäköhän tuo yksi tulpattu pilli on? Autohan oli tuo karvalakki bensa 2.4 103kW -01.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: rmax - 21.04.2013, 12:01:30
Joo, kyllä tämä taitaa noihin letkuihin liittyä. Nyt kun pengoin niitä lisää löysin yhden letkunpätkän joka oli piilotettu nätisti ja tulpattu ruuvilla ja minulla ei ole mitään hajua mihin tämän pitäisi mennä.

Elikä imusarjan kylkeen tulee kolme letkua:
- Yksi menee suoraa ilmanputsarin kanteen
- Toinen menee flektin kyljessä olevaan anturiin, josta lähtee yksi läpinäkyvä letku eteenpäin (juuri tämä on tulpattu ruuvilla).
- Kolmas letku menee johonkin anturiin, joka on syylärin yläpuolella konepellin lukon vieressä. Mikäköhän tämä mahtaa olla?

Ilmanputsarin kannesta lähtee letku, joka kiertää putsarikotelon ali jollekkin painekellolle joka ilmeisesti ohjailee mistä suunnasta tuo kotelo ottaa ilmaa (kylmää/kuumaa). Tällä kelillä tuskin on väliä miten toimii vai toimiiko ollenkaan.

Voisiko joku valaista vähän mitä nuo anturit oikein ovat ja mikäköhän tuo yksi tulpattu pilli on? Autohan oli tuo karvalakki bensa 2.4 103kW -01.

-ensimmäinen letku on lämpöläpän alipaineelle
-toinen on evap venttiiliin menevä letku (imee tankista aktiivihiilen kautta höyryt)
-kolmas on imusarjan alipaineanturiin menevä letku
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: turku - 21.04.2013, 15:34:36
OK. Onkohan näistä olemassa jotain kaaviota tai workshop-manuaalia jossain jaossa? Google tarjoili vain noita turbokoneiden ja vanhempien moottoreiden kaavioita.

Tätä vikaa on ilmeisesti edellinenkin omistaja ihmetellyt, oli vaihtanut lambdaa ja kaasuläppää yms. ja noita letkuja on vaihdettu niin että en ole menisi vannomaan että ne on edes oikeissa liittimissä. Näytti vähän sellaiselta tee-se-itse-jutulta koko paketti. :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4 -01 tyhjäkäynti vauhdissa
Kirjoitti: turku - 25.04.2013, 22:10:50
Noin, nyt tuntuisi käyvän paikallaan ja vauhdissa tasaisesti. Vauhdissa kun laittaa vapaalle niin tyhjäkäynti on n. 1000rpm ja paikallaan se 800rpm.

Tulppasin loppujenlopuksi tuon ilmanputsarikotelolle menevän alipaineletkun kokonaan. Ilmeisesti kävi niin, että kun auto lämpenee ja alkaa ohjailemaan tuota venttiiliä joka kääntelee tuota imuilmanohjausläppää... järjestelmän alipaine romahtaa. Ilmeisesti tuo kelloventtiilihässäkkä vuotaa jostain ja paine katoaa sitä kautta.

Lisäksi tulppasin kunnolla tuon ruuvilla tukitun EVAP-letkun joka ilmeisesti tuli tankilta, niin nyt ei alipaineet katoa nyt sieltäkään kautta.

Ihan MUTU-juttuja siis, kun en mittarilla paineita mittaillut tai edes tiedä miten auton pitäisi toimia, mutta nyt se toimii. :)