Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ASalo - 14.04.2013, 19:52:03

Otsikko: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: ASalo - 14.04.2013, 19:52:03
Autossani on hydraulisylinterillä hoidettu kytkimen irroitus. Nyt se irroittaa vasta poljin turhan alhaalla, joten tekisin pientä säätöä.
En ensivilkaisulla nähnyt sylinteristä tulevassa työntövarressa mitään kierteitä enkä muutakaan säätömahdollisuutta.
Voisiko joku antaa vinkkiä miten saan säädön suoritettua ?

Toinen ongelma on hiukan liian alhainen latausjännite. Menin jo ostamaan uuden akunkin, kun luulin vanhan sipanneen,
mutta ongelma onkin latausjännitteessä. Se on suurillakin kierroksilla vain 13,4 V joten akku on aina hiukan vajaa.
Laturi näyttää olevan Volvon oma, mutta Denson valmistama. Siinä näyttäisi olevan sisään rakennettu säädin, jos oikein ymmärsin.
Tosin yksi "ylimääräinen" ohut punainen johdin laturille tulee plussan ja maan lisäksi.
Jos, ja kun säädin on sisään rakennettu, onko kukaan yrittänyt säätää tai korjata sitä ?
Otsikko: laturin ongelmat
Kirjoitti: mikan - 14.04.2013, 20:40:35
Toinen ongelma on hiukan liian alhainen latausjännite. Menin jo ostamaan uuden akunkin, kun luulin vanhan sipanneen,
mutta ongelma onkin latausjännitteessä. Se on suurillakin kierroksilla vain 13,4 V joten akku on aina hiukan vajaa.
Laturi näyttää olevan Volvon oma, mutta Denson valmistama. Siinä näyttäisi olevan sisään rakennettu säädin, jos oikein ymmärsin.
Tosin yksi "ylimääräinen" ohut punainen johdin laturille tulee plussan ja maan lisäksi.
Jos, ja kun säädin on sisään rakennettu, onko kukaan yrittänyt säätää tai korjata sitä ?

Tuo "ylimääräinen" johdin on latausvalon piuha joka antaa samalla laturille herätevirran.

Mutta muihin vaivoihin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0


Ja jos oikeasti et löydä oikean jännitteen antavaa säädintä, niin tällä kikalla voit fiksailla sitä latausjännitettä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3054.0

Säädintä ei voi korjata kotikonstein, vaikkakin tuolla kikalla voi sen antojännitettä nostaa.
Otsikko: Vs: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: hevonen - 14.04.2013, 22:36:49
Kytkintä ei voi säätää.
Jos työsylinterin lepotilassa tuntuu huomattava tyhjäliike kytkinhaarukassa, voi yrittää tehdä vähän pitemmän tangon sylinterin ja haarukan väliin, se ei kyllä välttämättä muuta tilannetta mihinkään.
Otsikko: Vs: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: ASalo - 15.04.2013, 09:14:06
Kiitos vinkeistä.

Noista laturiin liittyvistä linkeistä kaksi ei toiminut, joten informaatio jäi siltä osin aika vajaaksi.
Mikan, löydätkö toimivat linkit tai voitko laittaa ko. tiedot suoraan (arto.salo@seutuposti.fi) ?

Kytkimestä; jo on Volvo konstruktion toteuttanut ! Sinänsä on ihmeellistä, että kytkin irroittaa vasta poljin alhaalla. Kun kytkinlevy kuluu, niin irroitushan tapahtuu ylempää ja ylempää.
Voisikohan polkimen puoleisessa päässä olla jotakin häikkää ?
Otsikko: Vs: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: mikan - 15.04.2013, 14:41:33
Noista laturiin liittyvistä linkeistä kaksi ei toiminut, joten informaatio jäi siltä osin aika vajaaksi.
Mikan, löydätkö toimivat linkit tai voitko laittaa ko. tiedot suoraan (arto.salo@seutuposti.fi) ?
Kyllä nuo FAQ linkit toimivat, ainakin just äsken kun kokeilin.
FAQ http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=48.0

Eka linkki on "Merikontti lataa huonosti, akun lepojännite matala yms. omituisuuksia (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0)", tämä juttu löytyy sivulta 2 ja neljänneksi ylin juttu.

Toinen linkki on kolmannen sivun viides juttu.  "Matalan latausjännitteen nosto (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3054.0)".

Molemmat ovat aloittamiani juttuja.

Kytkimestä; jo on Volvo konstruktion toteuttanut ! Sinänsä on ihmeellistä, että kytkin irroittaa vasta poljin alhaalla. Kun kytkinlevy kuluu, niin irroitushan tapahtuu ylempää ja ylempää.
Voisikohan polkimen puoleisessa päässä olla jotakin häikkää ?

Nestekytkintä ei tarvitse säätää, sillä se on ns. itsesäätyvä, kuten jarrutkin.  Muutoin kyseessä on vikatilanne.
Lähinnä tulee mieleen ilmaa työsylinterissä tms. jutut tai nesteen vähyys.
Otsikko: Vs: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: ASalo - 15.04.2013, 20:01:57
Tarkennan, että sen jälkimmäisen linkin alta löytyy linkkejä lisätietoihin ja kytkentäkaavioon.
Nämä eivät kaikki toimi. Se yksi valokuva näkyy jossa on säädin.

Kytkin ok.

EDIT: siis tämä kuva näkyy: https://picasaweb.google.com/117189706757545167023/ModifyingABoschRegulatorForRemoteSensing?gsessionid=KruOGTLbibWozww2KPJYyQ#5481952985516313666 (https://picasaweb.google.com/117189706757545167023/ModifyingABoschRegulatorForRemoteSensing?gsessionid=KruOGTLbibWozww2KPJYyQ#5481952985516313666)

Ne aijaa.com:in kuvat eivät näy.
Otsikko: Vs: 940 -96 Kytkimen säädöstä ym.
Kirjoitti: mikan - 16.04.2013, 15:02:27
Tarkennan, että sen jälkimmäisen linkin alta löytyy linkkejä lisätietoihin ja kytkentäkaavioon.
Nämä eivät kaikki toimi. Se yksi valokuva näkyy jossa on säädin.

Jos latausjännite on sen 13,4 V niin vika on joko säätimessä tai sitten kontakteissa tai laturissa.
Tämä siksi, että kyseessä on ysinelikantti.

Tämän linkin ohjeet auttavat.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Eli mittaa laturin ahterin ja imusarjan välistä jännite-ero. Tulos pitäisi olla 0V.
Todennäköisesti kyseessä on maadotusvika tapauksessasi. 

Äärimmäisen harvinaisessa tapauksessa laturissasi on diodi-vika. 

Joka tapauksessa jännitteensäätimen modifikaatio on väärä hoito-ohje tapauksessasi, jolla korkeintaan poltetaan kaunis ysi.