Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: retiisi69 - 14.04.2013, 21:53:50

Otsikko: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: retiisi69 - 14.04.2013, 21:53:50
Mitenköhäntuo hoituisi.. senverran tutkin että oviin ei ainakaan valmiita johtoja tule.. olisikohan mahdollista että kuskinjalkatilassa olevasta johtosarjasta olisi jossain liitin piilossa laseille? Vai joutuuko vetämään kaikki johdot alusta alkaen? Nostimet ilmeisesti käy suoraan veivien tilalle jos varaosa autosta jostain löytyisi?
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: HembalanD - 14.04.2013, 22:12:33
Ei ole johtoja valmiina koko autossa. Joudut erottelemaan purkuauton johtosarjasta siis johdot kaikkineen ympäri autoa ja laittamaan ne kojelaudan sisään ja koteloihin.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: retiisi69 - 14.04.2013, 22:17:52
huh.. taitaa siis jäädä välistä ja kiltisti vaan veivaillen laseja auki :)
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: TVS - 14.04.2013, 22:52:27
Ei ole johtoja valmiina koko autossa. Joudut erottelemaan purkuauton johtosarjasta siis johdot kaikkineen ympäri autoa ja laittamaan ne kojelaudan sisään ja koteloihin.
-89 voi olla valmius jo, piuhotukset löytyy tolppien sisällä olevista liittimistä jos löytyy. Itellä oli purkuautona -88 joskus, siinä oli jo johdotukset valmiina.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: HembalanD - 15.04.2013, 10:53:43
Jaaha, taas börje laittanut mitä sattuu. omissa -90, -89, -88 vuoden seiskoissa ei ollut.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: Jerppe - 15.04.2013, 11:04:07
Minkälainen piuhasumppu Pitäs olla? Vois omasta 91vm,ästä kattoa jos siel ois.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: TVS - 15.04.2013, 11:11:41
Oven ja korin johtosarjan liittimestä näkee, jos korin puolella on enempi piuhoja kun oven johtosarjassa niin korissa on piuhat valmiina.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: bolinder - 15.04.2013, 17:49:57
olen muutaman  ulkomaan tuonti vehe tutkinu niin niissä oli just tolle että tuli kaikki piuhat siihen jalkatilaan , eli muovi irti ja tutkimaan
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: retiisi69 - 15.04.2013, 21:26:19
joo elikkä omassa ei ainakaan ollut kun tutkiskelin sieltä.. ei ollut liittimeen edes ylimääräisiä paikkoja..  :'( noh.. meneehän nuo veivatenkin.. mokoma karvalakki malli sitten on ja pysyy nimimerkillä penkinlämmittimet ainoat sähköherkut radion lisäksi  8)
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: Jerppe - 15.04.2013, 21:32:20
juu ei ainakaa ylimääräsiä johtoja pistän omassa silmää, ja on just gl et ei o herkkui  ;D oiskohan sitte gles semmoset johot valmiina jos sattuu olee veiveil, olettaen et sellasii on?  ???
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: KalleKyy - 16.04.2013, 01:19:42
Itselläni oli niin karvalakki 740, että siinä ei ollut edes keskuslukkoa tai johdotuksia sille valmiina.
Jopa etujalkatiloissa normaalisti olevat maakiskot puuttuivat kokonaan ;D

Muutenhan mikään ei varsinaisesti estä vetämästä erillisiä johtoja sähkölaseille. Perheen 940:iin laitoin jälkiasennussarjan, joka tosin osoittautui huonoksi, mutta virrat vedin suoraan akulta omalla sulakkeella ja johdot oviin alkuperäisen johtosarjan rinnalle. Virtajohto vielä releen kautta ja heräte tupakansytkäriltä, niin hyvin toimi, kunnes moottorit väsyivät.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: Possue - 30.07.2013, 03:16:18
Itselläkin harkinnassa ollut sähkölasien asennus jälkikäteen, tuli vaan mieleen juurikin tämä kysymys että onko niitä piuhoja siellä valmiina. Ainakin sulake löytyy. Tutkia pitänee jos nyt oikeasti tulee eteen niiden asennus.
Otsikko: Vs: Sähkölasien jälkiasennus -89 740
Kirjoitti: D`Artagnan - 30.07.2013, 10:23:16
Ei tuo nyt hommana mikään paha ole, hieman suuritöinen vaan. Itsekin aikanaan asentelin omaan 244 joka lasiin sähkönostimet.
Irrotin ne romuttamolla olleesta autosta. Itse kun irrottaa niin osaa myös asentaa takaisin. Johdot kannattaa kyllä merkata heti kun on irrottanut, muuten niiden kanssa menee äkkiä sekaisin. Mitään johtoa ei tarvitse laittaa poikki, vaan niissä on kyllä liittimet sopivissa kohdissa. Virtajohdotus kannattaa tehdä juuri niin kuin alkuperäisessäkin, sulakerasian kautta. Rele oikealle paikalleen.
Kannatta varata kolme päivää koko hommalle, tehdä kaikki rauhassa niin onnistuu ja asennus toimii vielä vuosien päästäkin. Kun nostimet ja niiden käyttökytkimet on kerran irrallaan niin ne on nyt samalla hyvä ensiksi puhdistaa ja sitten voidella. Ainakin 200 sarjalaisesta sai myös käyttökytkinpaneelin napit osiksi. Niiden sisällä on kuulat jotka pienten jousien voimalla liikuttelee kupariliuskoja kontaktipinnoilla. Näiden kaikkien toiminta kannattaa varmistaa niin säästyy monilta murheilta myöhemmin.
Jos menee romuttamolle itse irroittelemaan niin kannattaa varmistaa että on 12v saatavilla koska nostimet lähtevät vain tietyssä asennossa pois sieltä oven sisältä. 200 sarjalaisessa piti olla ihan ala-asentoon ajettuna.