Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jeremy_ - 15.04.2013, 12:25:13
-
Eli ongelmana olisi otsikon mukaisessa s40:ssä lisääntynyt bensankulutus, lämpimällä koneella välillä ilmenevä tyhjäkäynnin seilailu (700-200rpm tms. Kuulostaa siltä, että meinaa sammua, mutta ei kuitenkaan sammu) ja ehkä pientä nyintää havaittavissa tasakaasulla ajettaessa esim. 3. Vaihteella 40km/h. Itse en ole huomannut tehonpuutetta tai mitään muutakaan em. Oireiden lisäksi. Vikakoodeja ei myöskään löytynyt. Mistähän pitäisi lähteä etsimään vikaa?
Niin ja unohtui mainita tuosta kulutuksesta, että se on ennen ollut aina seka- ja kaupunkiajossa 10-11l/100km kaasujalasta riippumatta. Nykyisin n.13l/100km vaikka n. 1/3 osa kilometreistä maantieajoa tasaisella 80km/h vauhdilla.
-
Laahaako jarrut? Vaikuttaa kulutukseen aika roimasti näissä.
-
Epäilen jarrun laahaamista kun ongelma ollut jo muutaman kuukauden niin luulisi palojen siinä ajassa jo kuluvan sen verran ettei enää laahaisi. Pitää kuitenkin tarkistaa asia. Viime tankkauksen yhteydessä keskikulutus oli 13,7l/100km 300km matkalta. Muita ideoita?
-
Tyhjäkäyntimoottorin putsaus saattais auttaa tohon käyntiongelmaan.
-
Ei se jarrujen laahaus lopu ittestään jos on liukutappi tai mäntä jumissa.
Paitsi jos ei jarruta ollenkaan. ;D
-
Välillä myös huomattavissa liian korkea tyhjäkäynti esim valoihin tultaessa tai kun käynnistää auton. Kierrokset tällöin n.1200rpm kokoajan tyhjäkäynnillä.
-
Itsellä samaa vikaa 2.0t. Tyhjäkäynti seilaa ja välillä nostaa 1200 valoissa. Mulla vain lisänä ey nykii ihan perhanasti välillä ku mennään yli 3000 kiekkaa varsinkin rajussa kiihytyksessä
-
Samaa vikaa. 97vm S40 2.0i ja bensankulutus korkea (12 litraa seka-ajossa) sekä tyhjäkäynti hyvin alhainen... (500rpm ja alle) + kylmällä koneella rötää (käy satunnaisesti 3 pytyllä???) Myöskin ajotietokoneen mukaan AINA kun on ajanut moottorijarrua vasten, ajotietokone on näyttänyt hetkellistä kulutusta pyöreää nollaa, mutta nykysin vaikka miten ajelee moottorijarrua vasten, kulutus on koko ajan +5 litrassa.
Tehtyä:
-tulpat vaihdettu (Alkuperäiset siniseltä)
-bensasuodatin vähän aikaa sitten vaihdettu
-ilmansuodatin puhdas
-kaasuläppä puhdistettu (oli puhdas ennen puhdistustakin)
-huohotin puhdistettu öljymöhnästä
-tyhjäkäynti moot. puhdistettu ja kokeiltu toisella tyhjäkäyntimoottorillakin ja mahdollisia imuvuotoja etsitty (ei ole) myöskään alipaine letkuissa ei häikkää, yksi vaihdettu varmuudeksi.
-vikakoodit luettu (ei ole)
n. vuosi sitten vaihdettu motonetin tulpan johdot... hyllystä löytyisi vara puolat (alkuperäiset) mutta epäilen vahvasti että tästä johtuisi...
Ideoita vastaan otetaan.
-
Sama homma. Kaikkea kokeiltu paitsi moottorin lämpötila-anturin vaihtoa joka seuraavaksi edessä.
-
Jos sulla on ajotietokone niinku mulla, vaikee uskoo että siinäkään olis vika mikäli ajotietokone näyttää lämmöt normaalisti ???
-
Ei ole ajotietokonetta. ens viikolla tulee osa ja pääsee vaihtamaan niin katotaan sitten mitä sanoo. :-\
-
Juttelin erään toyota miehen kanssa, ja hänen autossaan ollut lähes yhtäläinen vika. Vihjaili kovasti että mittaileppas oskilloskoopilla lambda-anturi... Tämä taitanee olla seuraavaksi omalla kohdalla edessä. Lambda on vaihdettu omassa kiesissä n 2v sitten, mallia tarvike ja näihin kuulemma pitäisi orkkis laittaa kun ei tarvikkeet toimi. ;) Saattais myös pitkäaikanen vika eli lambdavalon diskoilukin loppua... ???
-
Noniin eli vika mitä ilmeisemmin paikannettu. Lambda-anturi. Pistokkeen kun ottaa auton käydessä irti, ei tapahdu mitään muutoksia kulutukseen / tyhjäkäyntiin. Esilämmityksen sulake (10A) ehjä sekä yleismittarilla mittailtu että virta kulkee pistokkeelle. Oskilloskoopilla pääsisi varmistamaan vielä, mutta aika selvältä peliltä näyttäisi.
Kysymys kuuluu, minkämerkkiset lambda-anturit 2.0i B4204S koneessa toimivat (Fenix 5.1) ? Ja missä hintaluokissa liikutaan, mikäli siniseltä joutuu hakemaan...? Auto on siis myynnissä, joten ei kiinnostaisi hirveitä summia upottaa tuohonkaan rahaa, mikäli jokin muukin kuin orkkis toimii...
(saa tarjota käytettyjä ja ehjiäkin lambdoja mikäli joltain sattuu löytymään ::)
-
Uusi lambda tilattu, muttei siniseltä. Alkuperäinen lambda on Volvo 30814907 NTK JAPAN. Syy miksei siniseltä, on hinta. 263,3e, ihan sairasta ryöstöä :nohnoh Paikallisesta varaosa liikkeestä tulossa walker / wahler (tjsp?) ja kuulemma toimii varmasti, koska liikkeen omassa korjaamossa myös asennettu asiakkaiden autoihin samaa anturia hyvällä menestyksellä, ja ovat kuulemma painineet saman anturi ongelman kanssa...
Huomenissa osan saavuttua uutta anturia kiinni, päästöjä vois käydä kattomassa miltä näyttää ja vikakoodit lukaista.
PS. ja vikahan oli selvä, kun anturi oli murtunut juuresta...
-
Uusi lambda kiinni, ja näyttäisi taas normaaleissa tuo kulutus pysyvän ;)
-
Ja ettei liian helpoksi menis, kävin mielenkiinnosta pakokaasutesterin perässä tuota huuattamassa ja kannatti.... HC on 700-1000 välillä kun sallitturaja on 100 sekä CO on 12,300 kun sallittu raja on 0.500. Myöskin lambda-arvo päin helvettiä 0,66, kun sallittu raja on 0,97-1.03. Eli käy siis reippaasti rikkaalla, mutta ottaa kierroksia yms normaalisti, ja kulutus ehkä hitusen normaalia suurempi.
Vikakoodit luettu, ja herjasi kaasuläpän potentiometriä, mutta todella vaikea uskoa että tästä johtuisi rikkaalla käynti.
Viisaammat, kertokaa mikä tuota romua vaivaa :idiot2: