Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: D5GT - 15.04.2013, 20:14:57
-
Tänään renkaita vaihtaessa osui silmiin outo boksi "taka-akselin" etupuolella, josta lähti nivelletty tano ripustuksiin. Mitä ihmettä toi mittaa?
V70 2009, D5 autom. ja Summum, jos noilla on mitään merkitystä.
-
Xenonien tasonsäätö taitaapi olla.
-
? Eikö xenonit saisi helpommalla pysymään oikeassa asennossa..
-
? Eikö xenonit saisi helpommalla pysymään oikeassa asennossa..
Sähköllä ne säätyy. Vai meinaatko että jotenki muuten sais perän korkeuden tunnistettua ja valot säätymään automaattisesti?
-
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.
Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D
-
Ei se monimutkanen loppujen lopuksi ole :) No ainahan tekniikan kans on vikoja. Vanhassa koneessa ne on mekaanisia, uudemmissa voi olla myös sähkösiä vikoja ja sähkön aiheuttamia mekaanisia vikoja ;)
-
Eikai - älä ;D
Noi komponentit ovat ilmeisesti halvempia... toi sisältää suorastaan liian yksinkertaista mekaniikkaa nykypeleihin. Mieti nyt, takana asentotunnistin & linkku, johtoa - edessä on pakko olla samanlainen/vastaava, kuorma vaikuttaa sinnekkin, älyboksi joka ohjaa sähkömoottoria umpiossa. No insinööri on tuon suunnitellut, ehkä asentotunnistimella on muutakin käyttöä..
OT: Onko vainhemmissakin samanlainen setti?
-
Joo, totta se on :D
No kyllä niissä kilohinta on kohillaan ku menet siniseltä uutta boksia ostamaan. Ei ne komponentit itessään maksa paljon..
Kait niissä on samanlainen tsydeemi,,
-
... takana asentotunnistin & linkku, johtoa - edessä on pakko olla samanlainen/vastaava, kuorma vaikuttaa sinnekkin...
Niinhän siellä edessä onkin, oikealla, et vain ole huomannut.
Laitetaan kuvakin, kun kerran on.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/korkeusanturit/P4080005.jpg) (http://s284.photobucket.com/user/toivoalarik/media/korkeusanturit/P4080005.jpg.html)
-
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.
Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D
On niitä vatupassiohjelmia uusissa kännyköissäkin ja toimivat hyvin. Vaikeus tulee liikkuvassa autossa koska siinä on kaikensuuntaisia kiihtyvyyksiä koko ajan.
Nuo alkuperäiset kulma-anturit pyöränripustuksissa näyttävät aikalailla kotitekoisilta, mutta ovat ihmeen kestäviä. Aikalailla hurjat sääolot siinä ainakin on. Kulmatieto antureilta menee HCM-boksille. Siitäkin varsinaisille xenonvaloille on kaksi toteutusta. Kääntyvissä xenoneissa on molemmilla valoilla omat tietokoneboksinsa ja dataväylä hcm-ohjainlaitteelta mutta eikääntyville menee askelmoottorin johdot. Ei se can väylä ylety ihan kaikille laitteille vaikka tämä auton asentotietokin sinne voitaisiin tarvittaessa toimittaa.
-
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.
Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D
Kerroppas miten tuo vatupassi systeemi toimisi ylä- ja alamäissä? ??? Valot kun pitää saada pidettyä oikeassa asennossa tien pintaan eikä saada pidettyä vaakatasossa :nohnoh
-
Hei oikeasti ;D Älä nyt viitsi viisastella. Lue se viesti mitä lainasit... No oma vika mitäs aloitin viisastelun.. Niin ihan samalla periaatteella kuin noilla mekaanisilla, eli kahdentamalla ja niiden perään äly. Mutta siitä normivatupassiasta ei edelleenkään saa tietoa can-väylään..
Asennon tunnistaminen edes ylämäessä ei ole ole mitään ihmeellistä. Kun tota nykymallia vertaa esim. DSTS:n anturiviidakkoon ja niiden antaman infon tulkitsemiseen niin xenonien ohjaus on kivikaudella.
-
Ilmeisesti kakkoskoppaisissa ei ole kuin takana tuo anturi? Ainakin omassa näyttää valot nyt liian alas kun laskin autoa noin 30mm. Automaattinen korkeudensäätö toimii kuitenkin normaalisti.
-
Paha sanoa, pakko siinäkin on joku asennon tunnistava olla.. - ehkä saat nopeammin vastauksen, jos kirjoitat vanhempien osioon.