Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Irual - 05.03.2011, 11:42:19
-
Otin tuossa pakkasten aikaan nuo lyhdynpyyhkijät kokonaan pois kelulta, kun rupes ärsyttää riekaleiset sulat ja vinossa olevat varret.
Nyt kummiski ku 120km ajaa päivässä, niin meinaa hieman toi kura lentää, varsinki motarilla. Ja sit ei pimeel paljo valot loista, ku on vähän kurassa.
Jos nyt sitte onkis sieltä puskurin sisältä ne tulpatut pissapojan letkut ja laittas pyyhkimetkin taksin paikalleen. Mutta ongelmana on siis se sulka. Saako niitä irtotavarana jostain? vai pitääkö ostaa koko varsi+sulka?
Motonetistä löysin seuraavanlaisen, kellään kokemusta? kuulostaa vaan aika kalliilta.... ja mitähän tuo 9,90€ sisältää...?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=12-7510
-
Ei ne volvollakaan hirmukalliita ole. Vasta ostin sulat, taisi olla 17€ pari.
-
Itsekin ostin siniseltä nuo lampunpyyhkijänsulat ja huomasin sen jälkeen, että biltemassa oli aivan identtiset sulat 5e pari...
-
Itsekin ostin siniseltä nuo lampunpyyhkijänsulat ja huomasin sen jälkeen, että biltemassa oli aivan identtiset sulat 5e pari...
Hienoa! Juuri tätä mä hain! Etten hölmönä mee ostaa Motonetistä 9,90€/kpl.
-
OMaan V70 mk1:een ostanu Biltemasta ja ihan pätevältä vaikuttaa. Just joku vitosen hujakoilla PARI. Muistaakseni samanmoisia nuo uudemmatkin, eli sulka on itsessään vaihdettava, painaa vain paikalleen. Vähän kiinnityksessä ja pituuksissa eroja vaan.
-
Jos on oikein nuuka, niin menee justiisa esim. bilteman tai motonetin ovien vieressä oleville roskiksille, sieltä yleensä löytyy käytöstä poistuneita sulkia: Vetää kumiosan pois, nappasee sopivan pituisiksi, ja pujottelee vanhoihin runkoihin. Toimii. :2funny:
-
Jos on oikein nuuka, niin menee justiisa esim. bilteman tai motonetin ovien vieressä oleville roskiksille, sieltä yleensä löytyy käytöstä poistuneita sulkia: Vetää kumiosan pois, nappasee sopivan pituisiksi, ja pujottelee vanhoihin runkoihin. Toimii. :2funny:
Pirkka laatua oleva niksi :) Tähän voisi lisätä että sulkaa roskiksesta dyykatessa voit laittaa sukkahousut päähän ettei tutut tunne.
Mutta vakavasti ottaen tuo on toimiva konsti.
-
No perhana! Onhan mulla joku vanha/väärän mittanen sulka tuolla takapaksissa! Täytyypä koittaa jos sais kumiosan pujotettua siihen lampunpyyhkijään! :) Hyvä vinkki!
-
Noniin!! Nyt on uudet sulat lyhtyjenpyyhkijöissä! 8) Ei löytyny mitään varasulkaa autosta, joten kävin Hyvinkään paikallisessa halpiskaupassa ja ostin 19" sulan hintaan 2,95€. Siitä kotona katkaisin molemmista päistä sopivat palat ja laitoin lampunpyyhkiöihin! Nyt asentelemaan pyyhkijät paikalleen.... ja etsimään jostain puskurin sisältä pissapojan letkut.... ;D
e: Niin ja kiitos eki_j vinkistä! Tosin en nyt ihan niin nuukalle tasolle vielä mennyt. ;D
-
Joopajoo. On hianot uudet sulat varsissa ja kiinni keulilla, mutta:
- Toinen pyyhin ei liiku
- Kumpikaan ei ruiski vettä
Missähän vois olla ongelma?
-
Joopajoo. On hianot uudet sulat varsissa ja kiinni keulilla, mutta:
- Toinen pyyhin ei liiku
- Kumpikaan ei ruiski vettä
Missähän vois olla ongelma?
Oiskohan vaan tukossa? Irroita letkut ja katso puskeeko niistä vettä ::)
-
Oiskohan vaan tukossa? Irroita letkut ja katso puskeeko niistä vettä ::)
Nojoo, enhän mä ny voi olla näin kiva kaveri.... mul OLI ne letkut irti siitä, mut enpä tajunnu testaa tuleeko mitään. ;D ;D
Mutta mites tuo moottori? Milläs sitä lähtis selvittää että miks ei pyyhin liiku?
-
Mutta mites tuo moottori? Milläs sitä lähtis selvittää että miks ei pyyhin liiku?
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa tuleko sille virtaa.
-
Moottorin voit saada elvytettyä toimimaan uudelleen, jos irrotat sen pyyhkijämoottorin irti autosta. Ja aukaiset sen moottoripaketin. Kannen aukaisun jälkeen nostat moottorin pois paikoiltaan ja aukaiset moottorin muovisen päätykappaleen.
Todennäköisesti moottorin kollektorin kupariluiskojen välit on täynnä hiilipölyä joka on oikosulkenut koko kollektorin, jolloin virtaa menee liikaa ja lämpösuoja puuttuu peliin ja pyyhkijä ei toimi.
Eli kokeile puhdistaa se moottorin kollektori... kuvalliset ohjeet toiminpiteestä taisi löytä jostain landian puolelta.
-
Mistäs niitä on osteltu? Siniseltä varmaan saisi, mutta muualta?
Käytin hakua ja löysin virityksen vanhoista...
Ja miksikö en vastannaut siihen ketjuun? Foorumi sanoi sen olevan yli 60pv vanha, että kannattaisi uutta aloittaa, joten...
-
Motonetistä löytyy. Ainakin mulle, mk2 v70. Näytti kyllä olevan usiampaanki kulkineeseen.
-
Käytin hakua ja löysin virityksen vanhoista...
Ja miksikö en vastannaut siihen ketjuun? Foorumi sanoi sen olevan yli 60pv vanha, että kannattaisi uutta aloittaa, joten...
Eikö automaatti kehota harkitsemaan? Olisi tämä samaan mahtunut.
-
Yhdistin aiheen tähän toiseen.
Se punaisella oleva tekstihän tosiaan kehoittaa harkitsemaan, kukin päättyy harkinnassaan mihin päätyy ja me valvojat harkitaan sitten vielä uudelleen :)
Käytin hakua ja löysin virityksen vanhoista...
Ja miksikö en vastannaut siihen ketjuun? Foorumi sanoi sen olevan yli 60pv vanha, että kannattaisi uutta aloittaa, joten...
Olihan tässä aiheessa myös puhetta siitä, että motonetista ja biltemasta löytyy ajovalonpyyhkijöitä..
Lisäksi lienee jokainen autotarvikkeita ja varaosia myyvä putiikki sellainen, josta niitä löytyy ja varmaan myös hyvin varustelluista tavarataloistakin lyötyy osasto näille.
-
Vastataas tähän topicciin nyt sitten, kun on vähän liippaavaa ongelmaa. V70 -02. Apparin puolen lampunpyyhkijä ei liiku. Onko noille molemmille puolille omat sulakkeet, releet tms, vai kulkeeko kaikki saman ohjauksen alla? Jos on omat sulakkeet, mistä mahtavat löytyä (auton mukana ei ollut mitään manuaalia, että voisi tutkia sieltä)? Konehuoneen rasiasta, kojetaulun päästä vai takakontista? Loogisesti ajatellen ne tietty olisi konehuoneessa tai kojetaulussa, muttei sitä koskaan tiedä...
Lähteekö moottori irti ilman lampun tai puskurin irroitusta? Olettaisin, että konehuoneen puolelta pääsee kokeilemaan edes johdon, tuleeko sinne virtaa. Saatan tietty olettaa väärin. Vielä ei ole "ehtinyt" tutkimaan.
-
Pesuri korjattu V70 -04. Vaatii puskurin poiston ja umpion irrotuksen kiinnityksistään.
Pesurin moottori onkin täynnä rattaita ja pikkuosia, eli ihan nakkisormisille en suosittele tätä. :pomo:
Koneiston kannen klipsit on hyvä saada pysymään ehjänä jotta pysyy koottuna vesitiiviinä.
Moottorin kollektori oli aivan mustanaan hiilipölyä, kuvassa putsattuna (Brake cleaneriä ja paineilmaa, lopuksi #1000 vesipaperilla)
Kasaus on melkeinpä kellosepän hommaa, jos ei ole laittanut muistiin miten kaikki rattaiden asennot oli.
Aikaa meni noin 3h (tunti meni pari kertaa uudelleen kasatessa ja ihmetellessä kun rattaat meni väärään asentoon.) :o
EDIT: Kiitokset "Jantunen" vinkistä!
(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/ps2.jpg)
(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/ps3.jpg)