Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: larke - 17.04.2013, 14:59:56

Otsikko: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: larke - 17.04.2013, 14:59:56
Onko kakkoskoppaisessa V70:ssä vain takana tuo tunnistin? Omassa bi-xenonit ja laskin autoa edestä ja takaa n. 30mm ja nyt valot näyttää liian alas. Automaattinen korkeudensäätö kuitenkin toimii mielestäni normaalisti.
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: Grimmy - 17.04.2013, 15:35:49
Omassa ainakin on vain takana.

Jos perä on laskenut 30mm niin se luulee että sulla on lastattu auto ja näyttää alas kuten kuuluu. Ei se katso mitään balanssia keulan ja perän välillä vaan se anturi on suoraan kiinni siinä takalinkussa. Periaatteessa pitäisi varmaan kalibroida uusi "nolla" asento mutta riittänee kun vaan suuntaat valot normaalisti.
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: larke - 17.04.2013, 15:48:11
Joo, näin arvelinkin. Tarvii kysellä tuota kalibrointia kun on seuraavan kerran keikkaa siniselle. Kiitoksia ripeästä vastauksesta!
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: ässä60 - 17.04.2013, 16:56:34
Eikös se valojen perussäätö tehdä ihan manuaalisesti? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10419.0
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: larke - 17.04.2013, 17:36:55
Onkos kenelläkään nyt faktatietoa että tarviiko noita valoja jotenkin kalibroida madaltamisen jälkeen, vai riittääkö pelkkä umpioista ruuvaaminen korkeammalle?
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: Kulmamies - 17.04.2013, 20:05:29
Virallisesti ensin tehdään se anturin kalibrointi, jonka aikana kuski istuu etupenkillä. Tämän jälkeen säädetään valot mekaanisesti ruuvista.

Käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä vaikka säätäisikin vain mekaanisesti, koska samaa vipua se automaattisäätö liikuttaa, mitä se säätöruuvikin säätää. Ilman kalibrointia auto vaan luulee kokoajan olevansa perse maassa. Jos valot kalibroidaan, niin todennäköisesti ei tarvitse koskea mekaanisiin säätöihin ollenkaan, jos auto on madaltunut tasaisesti molemmista päistä.
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: larke - 17.04.2013, 20:36:57
Ok. No täytyy säätää ne nyt käsin oikeaan asentoon ja seuraavassa huollossa käskeä kalibroimaan. Kiitos vastauksista! :)
Otsikko: Vs: Automaattinen valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: wh - 26.09.2013, 08:31:12
Omassa autossa nyt sellaista ongelmaa ollut kalibroinnin jälkeen että valot osoittavat täysin alas. Vikakoodi kertoisi että kalibrointi virhe. Bocshin koneella kalibroitiin, tai siis yritettiin. Pitää kai turvautua siniseen vai onko tässä muuta mahdollisuutta? Uudestaan kun yrittää kalibroida kertoo kone että ei mahdollista kalibroida.