Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Uuno - 17.04.2013, 15:40:02
-
Autolla on ajettu 200 tkm. ja kytkimestä kuuluu pientä rohinaa, kun painaa poljinta noin sentin verran. Ääni kuulu myös hyvin pienellä alueella. Nyt muutamassa paikassa on annettu tuomioksi, että painelaakeri tai vauhtipyörä pitää ääntä.
Autossahan on kaksoismassavauhtipyörä, mikä on kohtuullisen kallis operaatio vaihtaa. Jos vaihdossa todetaan, että äänen piti painelaakeri niin kannattaako varoiksi vaihtaa myös vauhtipyörä?
Toinen vaihtoehto mistä haluaisin kuulla mielipiteitä on se, että kannattaako vauhtipyöräksi vaihtaa yksiosainen? Kustannuksiltaan tämä olisi huomattavasti halvempi, mutta miten se vaikuttaa ajamiseen?
Jos haluan säästää kustannuksia ja tilaan kytkinpaketin ja vauhtipyörän netistä, niin onko kenellekään vinkkejä siitä, miten voin olla varma osien yhteensopivuudesta minun autoon, kun vaihtoehtojakin näyttää löytyvän useampia?
-
Auto lienee käpälöimätön ("lastuttamaton")?
Mikäli näin niin en lähtisi ainakaan varmuudeksi vaihtamaan vauhtipyörää. Etenkään kiinteää. Todennäköisesti ajamisesta tulee töksähtelevämpää ja kyllä kiinteän pyörän läpi menevät vääntövärähtelyt kuormittavat myös jossain määrin myös vaihteistoakin.
Outo olisi ääni vauhtipyörävikaiseksi: yleensä semmoisen särkyessä ääntä (kolinaa) kuuluu tyhjäkäynnillä vaikka polkimeen ei koskisikaan.
EDIT: tätä kestää varmaan tovin seuratakin niin saisi varmemman diagnoosin?
-
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, kun esim. sammuttaa auton. Eikös kolahdus sammuttaessa ole merkki vauhtipyörä ongelmasta? Muutama korjaamo antoi jo suorilta vastauksen, että näissä menee 95% varmuudella myös vauhtipyörä vaihtoon. Toinen korjaamoista ehdotti sitä yksiosaista vauhtipyörää ja sanoivat samalla, että eroa ei juurikaan huomaa verrattuna kaksoismassaan.
Jos kaksoismassa pitää vaihtaa niin budjetti tuplaantuu vs. normi kytkinhuoltoon.
Autossa ei ole lastua.
-
Millasia hinta arvioita on pajat antaneet remontista ?
-
Niin, onhan se vauhtipyörän myyminen katteellista toimintaa.
-
Millasia hinta arvioita on pajat antaneet remontista ?
Kaksoismalla n. 1 500 euroa, mutta jos yksiosaisen saisi tilalle, niin hinta tippuisi noin 500 euroa.
Rohina loppuikin noin kuukaudeksi, mutta nyt se alkoikin taas uudestaan. Eli ääni kuuluu, kun painaa kytkinpoljinta noin 2 senttiä.
-
Miten ton kaksoismassa vs. tavallinen eron käytännössä huomaa, vai huomaako?
-
Miten ton kaksoismassa vs. tavallinen eron käytännössä huomaa, vai huomaako?
Jotkut sanoo, että ei huomaa, kun taas jotkut sanoo, että autosta tulee ihan hirveä ajettava ja se hajottaa laatikon. Tiedä sitten näistä, mutta vaikuttaa siltä, että riskiä ei uusimisen vaiheessa kannatta ottaa laittamalla yksiosaista.
-
Nostan vanhaa keskustelua, mutta samoilla oireilla..
Kytkin pitää rutinaa ja rohinaa varsinkin pakkasella, mutta ääni lakkaa, kun kytkimen painaa pohjaan. Nyt pallottelen, että onko se painelaakeri vai vauhtipyörä. :-\
Jos vauhtipyörä on kulunut, niin aiheuttaako se joka kerta moottorin ravistusta? Sellaista ei ole ilmennyt. Entisessä V50:ssä oli kulunut vauhtipyörä ja moottori rupesi selkeästi jytkyttämään kovissa kiihdytyksissä.
-
Nostan vanhaa keskustelua, mutta samoilla oireilla..
Kytkin pitää rutinaa ja rohinaa varsinkin pakkasella, mutta ääni lakkaa, kun kytkimen painaa pohjaan. Nyt pallottelen, että onko se painelaakeri vai vauhtipyörä. :-\
Jos vauhtipyörä on kulunut, niin aiheuttaako se joka kerta moottorin ravistusta? Sellaista ei ole ilmennyt. Entisessä V50:ssä oli kulunut vauhtipyörä ja moottori rupesi selkeästi jytkyttämään kovissa kiihdytyksissä.
Ja sellaiseenkin olen kiinnittänyt huomiota, että kytkimen ääni lakkaa jo muutaman kilometrin ajon jälkeen.. Ääntääkö kulunut vauhtipyörä jatkuvasti vai vaikuttaako siihen moottorin lämpeneminen? Painelaakerin kohdalla sen voi ymmärtääkin, jos se kärsii aluksi rasvauksen puutteesta ja tilanne korjautuu ajamalla.
-
Ja sellaiseenkin olen kiinnittänyt huomiota, että kytkimen ääni lakkaa jo muutaman kilometrin ajon jälkeen.. Ääntääkö kulunut vauhtipyörä jatkuvasti vai vaikuttaako siihen moottorin lämpeneminen? Painelaakerin kohdalla sen voi ymmärtääkin, jos se kärsii aluksi rasvauksen puutteesta ja tilanne korjautuu ajamalla.
Painelaakeri on kestovoideltu. Kun kestovoideltu laakeri alkaa pitämään ääntä, se ei korjaannu kuin vaihtamalla laakeri uuteen.
Jos vaihdelaatikko täytyy ottaa alas, itse vaihtaisin kaiken mitä moottorin ja laatikon välistä löytyy. Eli, kampiakselin stefa, vauhtipyörä, kytkinlevy, paineasetelma, painelaakeri, vaihteistoon kaikki stefat ja öljyt.