Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: retiisi69 - 17.04.2013, 21:31:07
-
740 b200f -89 340tkm
Tosiaan alusta alkaen olen taistellut tuon koodin kanssa.. ajoittain antaa myös lh puolelta "rpm signaali puuttuu startatessa"
Ja tuo 2-1-4 on kaiken järenmukaan ykk anturi.. joka on kertaalleen vaihdettu uuteen mätänetti leluun, toimi about kuukauden, ja nyt taas koodi takaisin.. putsasin vanhan ja toimi muutamanpäivän kunnes taas samaa koodia.. vanha antaa 160ohmia niinkuin pitääkin.. ja uusi taas 180ohmia..
Ja mikä kaikkein mielenkiintoisinta, auto ei oireile juuri mitenkään.. ajossa ja tyhjäkäynnillä pelaa niinkuin junanhissi.. :pomo: ainoat ongelmat on hetkenlämmenneellä koneella starttaus.. sahauttaa hetken normaaliapidempää kunnes hörähtää käymään.. itsellä loppuu ideat kyllä täysin.. johdoissa vikaa kenties? Ja siis IMM on mitattu myös ja kaikki ok.. joku joskus sanoi että voi olla siitäkin
-
Johtosarjassa sen asentotunnistimen liitin kannattaa tsekata ja samaten EZK:n liitien sillä rattipylvään vieressä.
2-1-4 töpsästä 6 tarkoittaa ajoittain virheellistä asentotunnistimen signaalia. LH taitaa tyrkätä 2 töpsästä koodia 1-3-1.
Jos anturi on vaihdettu ja johtosarja tarkastettu, niin sitten on syytä säätää se asentotunnistimen paikka kohdilleen.
Se on sitten millimetripeliä. :-[
-
johtoja en oo vielä alkanut seurailemaan että edes minne kulkee.. ja joo oli tuo lh:n koodi kadoksissa päästä mutta muistin mitä tarkoitti :D ja tosiaan niin pohjassa on anturi kun vaan sai.. tai pultillahan tuo loput meni mutta siis pikkuräikkä kireydessään.. :) minnehän kaikkialle nuo piuhat tuosta sitten mahtaa karata? :idiot2:
-
Siitä anturin liittimeltä se menee suoraan EZK:lle sinne rattipylväälle koaksiaalikaapelilla, joten tarkista vain liittimet.
Ja sen anturin jalka on säädettävä.
-
mitenhän tuo säätö mahtaa tapahtua? en kyllä itse ole huomannut edes katsoa että olisi mitään säätömahdollisuutta.. :o
-
Ja sen anturin jalka on säädettävä.
Ei se kyllä ole.
-
Ei se kyllä ole.
no sitä vähän ajattelinkin.. kun itsellä ei ainakaan toimi kuin että pultti vedetty kireyteensä ja anturipohjassa omassa kolossaan.. noh.. piuhojen tutkiskeluun siis.. :)
-
Itse asiassa YKK-anturi on säädettävissä, pitää vain ottaa vaihteisto pois ;D. Sille lötyy jopa säätöarvokin. Toinen seikka joka vaikuttaa on YKK-anturin magneettisuus. Minä sain aikanaan Motonetista anturin, jossa sitä ei ole eikä takuulla toiminut. Kolmas seikka joka vaikuttaa on vanhempaan autoon kytkinkoppaan kertyvät teräshilut, jotka tarttuvat siihen magneettiin. Kenttä kääntyy vinoksi, eikä toimi. Josku nuo "hilut" työstävät anturin pään vinoksi ja pyöristävät sitä. Kenttä kääntyy taas vinoksi eikä toimi. Jos ainetta riittää, sen voi viilata pyöreäksi. Lopullinen ratkaisu löytyy kytkimen vaihdolla ja kopan siivouksella. Itse tein "ensiapukorjauksen" GLT:ssä tekemällä pienen harjan, jonka sijoítin anturin aukkoon ja pyöritin startilla pari kierrosta. Vanhassa Volvolandiassa oli pari muuta tapausta, joka noilla tiedoilla tulivat kuntoon ;). Itse tein 11 päivää töitä ja keksin nuo "viimeisenä voiteluna" ;D. Ja GLT kävi taas.
-
Itse asiassa YKK-anturi on säädettävissä, pitää vain ottaa vaihteisto pois ;D. Sille lötyy jopa säätöarvokin.
Miten ihmeessä säädät sitä nahkeilla ohjausholkeilla lohkoon paikalleen asettuvaa jalkaa tai pinnat päin jalkaa asettuvaa anturia?
-
Miten ihmeessä säädät sitä nahkeilla ohjausholkeilla lohkoon paikalleen asettuvaa jalkaa tai pinnat päin jalkaa asettuvaa anturia?
Kyllä mikan kohta kertoo... ;)
(Tarkoittanee anturin etäisyyttä kehään?)
-
Kyllä mikan kohta kertoo... ;)
(Tarkoittanee anturin etäisyyttä kehään?)
:2funny: :2funny: :2funny:
Pikatraktorihan jo vastasikin asiaan.
Joskus muinoin (90-luvulla) kun lankkuuni tehtiin moottorin vaihtoa, niin tuo VR-anturin jalka liikkui jonkin verran.
Tuli nimittäin purettua laatikko irti parikertaa, jotta pannun sai käyntiin. Tuo VR-anturin etäisyys siihen pirskatin hammaskehään on enemmän kuin kriittinen.
Nykyinen B230fk motti, lopetti yhteistyön automaagin peltikehän saatua 2mm kolhu.
Jo pelkkä paskan hitunen siinä anturin jalassa saattaa aiheuttaa se, ettei anturi mene tarpeeksi syvälle.
Muistin varaisesti heitän, että säätöarvo oli 2mm tms.
Jos alkuperäisellä kysyjällä on oskiloskooppi saatavilla, niin tuon VR-anturin toiminta on hetkessä selvillä.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#Crank_Postition_Sensor
-
Voi olla että tarkoittaakin anturin etäisyyttä kehään, mutta ei siinä silti ole mitään säätöä jossei ala viilaamaan osista ainetta poies. Toki on kai sekin jonkunasteinen säätö. Onhan männänvälyskin säädettävissä vaikka hoonilla, eikä siinä silti ole säätöä.
Edit: itse asiassa siihenhän voisi saada säädön kun tuhoaa jalasta ne lohkoon menevät ohjuriholkit.
-
Ilmeisesti siinä on Volvolla tultu siihen tulokseen, että voi tapahtua pieniä muodonmuutoksia ja siksi sille on jossakin Volvon ohjeissa jopa määritetty se arvo johon "metallurgista mekaniikkaa hallitseva henkilö" pyrkii tarvittaessa sen etäisyyden anturin kärjestä vauhtipyörään säätämään. Tuo liitteen kuva palautti sen verran mieleen asiaa ja muistelen että rako jonka mittasin, oli jotain 0,9 mm ja oli vielä toleranssialueella. Esimerkiksi kärjen viilaus muuttaa rakoa. Liuskamitalla mittasin ja sallittu heitto ehkä +/ - 0,1 mm? ja jouduin mittaamaan juuri tuon viilauksen takia.
-
noh, asiasta kukkaruukkuun nyt kun taas motivaatiota tullut vian etsimiseen... tietyn aikaa jäähtyneenä (45-60min) niin sahauttaa kaikkein pidempään, ja kierroslukumittari pomppii 500-1000rpm välissä koko sahauksen ajan.. kertaakaan ei tosiaan ole jättänyt lähtemättä, ja ei vaikuta ajoon/käyntiin mitenkään.. :idiot2:
-
Luin taas koko litanian, mutta en huomannut olisiko suutinrelettä vaihdettu. Minulla se oli se seuraava ongelma jolla jäätiin tien päälle - oli tinattu rele. Onneksi oli uusi rele mukana ja matka jatkui. Tuo "tinailu" ei auta näissä relehommissa sillä se on kärjistä kiinni. Niitä ei taas "kotiteollisuuslaitoksessa" saa hiomalla uudenveroiseen kuntoon. Pakko ostaa uutta. Enkä taas tiedä mistä saa, mutta 30 - 40A rele käy kun löytyy sopiva kantakytkentä. Sen taas näkee sieltä LHjetin sähkökaaviosta.
-
tosiaan, eipä ole itsellä tullut edes mieleen moinen.. mätänetissä ainakin jossain välissä tainnut kulkea nimellä "Yleisrele Volvo 700-900s" http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8238 ainakin vanhoja tekstejä lueskella tuli tuommoinen vastaan..
Mitenhän voikohan puola vaikuttaa tähän mitenkään? ei ainakaan kuumene ja puolan liittimet putsattu ja tarkistettu ihan alkujaan kun tutkiskeltu..
-
Kyllä puolakin voi tietysti vaikuttaa vaikka mittauksetkin antaisivat oikean arvon. Pitäisin kuitenkin suutinrelettä "enemmän mahdollisena". Katsele netistä saako sitä vielä Motonetista. Minulla on vielä muistissa vanhan Volvolandian vikatilastoa ja siellä on suutinrelettä enemmän kuin puolaa ;). Se on sellainen värkki joka yleensä lopettaa ajon jopa liikkeestä kuten minulle kävi ::), mutta saattaa silti joskus lähteä käymään kun "annetaan miettiä". Pumppureleenkin oikuttelu on joskus hyvin samanlaista.
-
Katsele netistä saako sitä vielä Motonetista.
Itse katsoisin saako sitä boschin jälleenmyyjältä.
-
motonetin nettisivuilla ei ainakaan ollut kun ihan parissapaikkaa.. liekö saavat tilattua sitten.. täytynee lähteä kyselemään ::) itsellä vaan ollut nyt tammikuusta asti kyseinen auto, ja tehnyt siitä saakka tätä kyseistä vaivaa. mutta ei kertaakaan ole edes meinannut jättää tienpäälle, ainoastaan käynnistyessä.. noh, katsoo nyt kun saisi releen jostain :)
-
Ihan mielenkiinnosta. Miksi osa pitää tilata motonetistä, vaikka parempiakin toimittajia on tarjolla?
Edit: Vai onko se niin "huoleton" ja "trendikäs" koko kansan Kiinakauppa (China)? Niin, ja siinä mainoksessahan oli se kummelin hassu ukkeli!
-
Ihan mielenkiinnosta. Miksi osa pitää tilata motonetistä, vaikka parempiakin toimittajia on tarjolla?
Edit: Vai onko se niin "huoleton" ja "trendikäs" koko kansan Kiinakauppa (China)? Niin, ja siinä mainoksessahan oli se kummelin hassu ukkeli!
Et taida olla perillä tuon releen alkuperästä? Aikaisemmin sitä valmisti BOSCH, Germany, nyt sitä on valmistanut BOSCH Hungary ;D. Eli BOSCH ei ole valmistanut sitä Saksassa aikoihin vaan on siirtänyt valmistuksen Unkariin, jossa on pienemmät tuotantokustannukset. USA:ssa tarjotaa tilalle 30 ampeerin relettä joka korvaa tuon releen, mutta valmistajasta ei ole tietoa. Viimeisiä releitä Motonetista en ole tutkinut. Liekö kiinalaisia...
Motonet on noissa autonosissa varsin tavallinen kauppapaikka, jossa markkinatilanteesta riippuen voi saada ihan alkuperisiäkin OEM-osia. Niinpä jo nettikaupan listalta voi usein nähdä rinnakkaismalleja halpaosa / OEM-osa. Nykyään voi saada saman osan sekä merkkiliikkeeltä että usein Motonetista. Motonet on vaan halvempi - sama osa. Tätä osaa on kai aika harvassa missään putiikissa ja se vaikuttaa tietysti hintaan :(.
-
tosiaan, nyt vihdoin ja viimein kun releen sain motonetistä.. (aika katoava luonnonvara taitaa olla), niin loppui kyllä käynnistymis onkelmat kuin seinään.. :)