Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: smartxx - 18.04.2013, 11:43:46

Otsikko: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 18.04.2013, 11:43:46
Miulla on volvossa aika jännänmoinen vika. Koneena b230fb.

Kerran matka-ajossa rupes 100km/h vauhissa rätkimään ja pätkimään, ja auton alainen bensapumppu vollotti kuin viimeistä päivää, bensaa taisi olla noin varttitankki (Tämä siis noin 2 vuotta sitten kesällä). Molemmat bensapumput vaihdoin yksin tein, tankinsisäisen ja auton alaisen, suodattimineen siis, ja tankinsisäisestä repäisin sen sukankin pois kun pelkäsin sen aiheuttavan tukkeutumista. Vika korjaantui muuten, mutta kun bensiinimittari heilahtaa puolen tankin kohdalle, tehot katoavat ja auton alaisen bensapumpun vollotus jatkuu ja auto pätkii kiihdyttäessä ja kovemmassa vauhdissa.
Mistä vois lähteä metsästämään vikaa?
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: jen - 18.04.2013, 12:07:43
kyllä tuntus siltä että se tankin sisäinen pumppu kettuilee mikäli oireet alkaa puolentankin jälkeen,ja varmasti se esipumppu on ehjä?ja letku mikä nostaa poltoaineen tankista on ehjä eikä halki?jos pääpumppu on vahva niin esipumpun toimimattomuutta ei välttämättä edes aluksi huomaa,minkä vuotinen auto?
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 18.04.2013, 12:54:52
kyllä tuntus siltä että se tankin sisäinen pumppu kettuilee mikäli oireet alkaa puolentankin jälkeen,ja varmasti se esipumppu on ehjä?ja letku mikä nostaa poltoaineen tankista on ehjä eikä halki?jos pääpumppu on vahva niin esipumpun toimimattomuutta ei välttämättä edes aluksi huomaa,minkä vuotinen auto?
Auto on -91, belgian malli, belgiasta jopa maahantuotu erikseen vuonna 2003. Se musta paksu letku joka menee tankinsisäiselle pumpulle on täysin ehjä, bensalinjaa oon noin muuten käyny jonkinverran läpi eikä vuotojakaan ole. Mites tuota, kun toi auton alainen pumppu päästää ainakin kuuluvan surauksen kun laittaa virrat päälle, niin pitäisikö sen tankinsisäisen pumpun päästää samanlainen?
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: Xuppo - 18.04.2013, 14:29:13
Laita auto käyntiin ja ota bensakorkki pois ja kuuntele täyttöaukosta suriseeko tankkipumppu. Sen äänen kuulee ihan hyvin jos se toimii. jos kuuluu vain lorinaa niin tankkipumppu on pelistä pois.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 19.04.2013, 11:29:07
Laita auto käyntiin ja ota bensakorkki pois ja kuuntele täyttöaukosta suriseeko tankkipumppu. Sen äänen kuulee ihan hyvin jos se toimii. jos kuuluu vain lorinaa niin tankkipumppu on pelistä pois.
Mielessä itellä käynyt monta kertaa, mutta pitääpä tänään kokeilla tuota. Oon nyt selannut tätä foorumia vähän enemmänkin niin ei vissiin olis uus juttu että se tankin sisäisen imurungon maadoitus pettäisi?
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: Leo L-ki - 19.04.2013, 13:18:51
Nuoremman, yhdellä pumpulla olevan 940 käytös muuttui samanlaiseksi pumpun vaihdon jälkeen. Kun tankki tyhjeni  niin, että oli n. 1/4 jäljellä ilmeni käyntihäiriötä ja lopuksi moottori sammui tyhjäkäynnillä. Tulimme silloin siihen tulokseen, että tankkipumppu ei ole kunnolla siinä muovialtaassa, vaan nojaa reunaan , eikä ime kunnolla  tankkia tyhjäksi. Kun pumpun vaihto oli niinkin työläs ulkona pakkasessa,päätös oli tankata useammin, n.500-550km välein. Tämä vain yhtenä epätodennäköisenä mahdollisuutena.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 24.04.2013, 16:59:26
Joo, nyt on mittarin mukaan bensiiniä noin 1/10 tankkia, moottori nakuttaa lupaavasti joten avasin tuon tankin korkin, ei sieltä tosiaan kuulu kuin pulinaa. Sulake on ok, joten täytynee jokin päivä purkaa tuo kontti uusiksi ja testailla tuleeko pumpulle virtaa vai onko uusikin pumppu paskana. Silmään sattui tuossa että sulakepaikassa 11 jossa on lambda-anturi ja tankinsisäinen pumppu, on 25a sulake vaaditun 15a sijaan. Näinköhän joku polttelisi noita pumppuja ja joku asentaja-tane olis laittanu ratkasuna isomman sulakkeen.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: sfrhkki - 25.04.2013, 10:30:10
sen tankkipumpun "virrankulutuksen" pystynee mittaamaan niistä piuhoista takakontissa. ampperimittari vaan väliin. en vain miettimättä ulkoa muista, mitkä piuhat ja mikä amppeerimäärä kuulusi olla. volvo(m)asentajan näin joskus 500 tkm sitten sen vaihtoaitotakuuseen vaihtaman tankkipumpun näin tarkastavan asennuksen jälkeen... ensin ne vaihtoi sen painepumpun, koska se kavitoi eli piti erikoista ääntä...  ;)  ei loppunut ääni ennen tankkipumpun vaihtoa. sen jälkeen se onkin pelannut hyvin. ihme, kun eka kesti n. 140 tkm ja tuoa nykyinen on jo kestänyt liki 500 tkm. tankin täyttöaste lienee selitys. pidän sen mielelläni yli puolenvälin, enkä aja tiheään tyhjäksi.
vanha ohje on, että pidä auton tankki puolillaan - ehdit ehkä ruotsin rajalle karkuun, jos idän karhu lähteen likkeelle... :2funny:
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: 960turbo - 28.04.2013, 23:19:45
No niin nyt kun on ollut puhetta nuista tankin siirtopumpusta, tietääkö kukaan kannattaako tarvike pumppua edes harkita alkuperäisen tilalle vaan onko mentävä suoraan sinisen tiskille?

Että paljonko mahtaa kustantaa orkkis vs. tarvike? Tietysti kalliimpi, mutta kuinka paljon...
Entäpä se huoltoluukku pohjassa, onko sedanissa purettava takapenkit pois?
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: s73 - 28.04.2013, 23:32:42
Huoltoluukun pitäisi löytyä peräkontin puolelta.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: sekokupu - 29.04.2013, 09:04:37
Hae palvelevasta tarvikeliikkeestä oikea Bosch, oletettavasti halvempi kuin Sinisellä, mutta sama osa.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: -JaniR- - 29.04.2013, 20:04:52
ittellä tulee ensimäisenä mielee että sie olis heti tankin ulkopuolella imupuolen letkussa reikä josta vetää ilmaa sekaan. itsellä oli tässä hiljan kaverin autossa saman laisia oireita, ehkä vähä vielä pahemmassa mittakaavassa koska auto ei muuta tehnykkään kun pätki ja ampu ja välillä lopetti kaiken toimintansa. itse kävisin tankilta lähtevän putken läpitte mahdollisten vuotojen varalta
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 10.05.2013, 21:29:04
Noniin, kahden vuoden tuskastelun jälkeen luovutin ja purin taas tankin esiin. Kävi ilmi että mätänetin bensapumppu oli mennyt paskaksi heti alkujaan, oli palasina tankin pohjalla. Juotos pettänyt maaliittimen pohjasta ja ampunut koko liittimen irti. Laitoin sen 2 vuotta sitten irrotetun bensiinipumpun takaisin kun oli vielä tallella ja nyt toimii moitteetta.
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: sekokupu - 10.05.2013, 21:33:13
Noniin, kahden vuoden tuskastelun jälkeen luovutin ja purin taas tankin esiin. Kävi ilmi että mätänetin bensapumppu oli mennyt paskaksi heti alkujaan, oli palasina tankin pohjalla. Juotos pettänyt maaliittimen pohjasta ja ampunut koko liittimen irti. Laitoin sen 2 vuotta sitten irrotetun bensiinipumpun takaisin kun oli vielä tallella ja nyt toimii moitteetta.

Itselläni kesti vuoden ja kaksi kuukautta se ns. "walbro", tosin alko oireilemaan jo hyvin paljon aikasemmin kunnes hyytyi kokonaan. Joskus satuin kyseisen pumpun speksit löytämään, niin eihän paineentuotto oikeasti riitä edes ahdetulle vinokoneelle, kuitenkin samaa pumppua motonet tarjoo ~kaikki takavedot sähköruiskulla (ykspumppusiin) sekä monet etuvedot (mukaanlukien 850 T5 jne)
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: smartxx - 10.05.2013, 22:31:45
Itselläni kesti vuoden ja kaksi kuukautta se ns. "walbro", tosin alko oireilemaan jo hyvin paljon aikasemmin kunnes hyytyi kokonaan. Joskus satuin kyseisen pumpun speksit löytämään, niin eihän paineentuotto oikeasti riitä edes ahdetulle vinokoneelle, kuitenkin samaa pumppua motonet tarjoo ~kaikki takavedot sähköruiskulla (ykspumppusiin) sekä monet etuvedot (mukaanlukien 850 T5 jne)
Toi on nyt kestäny yllättävän pitkään toi yksin toiminnassa ollut auton alainen pumppu, jospa se kestäis nyt vielä vähän pidempään kun sai toisenkin pumpun pelaamaan. Tosin tankki on ollut melkein kokoajan täynnä sen 2 vuotta koska käyn venäjällä tankkaamassa, 92 on siellä niin halpaa jotta on helppo pitää täytenä tuo tankki :)
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: 960turbo - 20.08.2013, 22:06:59
Joo tuli lopulta vaihdettua se tankkipumppu, vanha oli osittain sulanut?? Laitoin alkuperäisen kun ei ole luottoa nuihin tarvike osiin. bosch olis maksanu 135e, ja se alkuperäinen 155e. On muuten melko hommaa vaihtaa se pumppu tankin ollessa paikoillaan, mukava olla sikiö asennossa kontissa ja haistella bensan katkuja :)
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: Justus - 21.08.2013, 11:49:57
Joo tuli lopulta vaihdettua se tankkipumppu, vanha oli osittain sulanut?? Laitoin alkuperäisen kun ei ole luottoa nuihin tarvike osiin. bosch olis maksanu 135e, ja se alkuperäinen 155e. On muuten melko hommaa vaihtaa se pumppu tankin ollessa paikoillaan, mukava olla sikiö asennossa kontissa ja haistella bensan katkuja :)

Laittaa puhaltimen tuulettaan huuruja...
Otsikko: Vs: 940 bensiinipumppu.
Kirjoitti: JURO - 26.08.2013, 21:33:37
Hanki farkku on mukavampi makoilla.